Werk & Studie alle pijlers

Proeftijd weglaten

28-02-2018 09:42 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje,
Mijn man heeft een nieuwe baan , hij heeft zijn oude ( vaste ) baan opgezegd, maar nog niet getekend voor vertrek voordat het nieuwe contract getekend is.
De nieuwe baan is ook vast, en ze hebben afgesproken dat er geen proeftijd zal zijn. Nu schiet de nieuwe werkgever maar niet op met dat contract en zegt dat het weglaten van de proeftijd aangevraagd moet worden? Bij wie dan? Het is een familiebedrijfje van max 6 man. Op de site van de RVD staat dat het niet verplicht is, een proeftijd. Dan is het toch een kwestie van in het contract zetten dat er geen proeftijd geldt?
BahcoBarbie schreef:
28-02-2018 10:43
Aha ik zit toch fout! Mijn zaak dateert van voor 1 jan 2015 en toen gold dit nog wel. Ik heb het arrest er maar eens bij gepakt (wat je al niet doet voor het vf) en nagezocht en zie nu dat de wet is aangepast.
dan ben ik toch erg benieuwd naar dat arrest van jou. .....
en TO, als jouw man kan aantonen dat dit is overeengekomen kan de werkgever daar niet op terugkomen.
Het is normaal dat als je van het ene vaste contract naar het andere vaste contract over gaat dat je wel degelijk een proeftijd hebt. Als werkgever wil je toch de mogelijkheid open houden dat als de werknemer die je hebt aangenomen de eerste week al drie keer niet op komt dagen, je hem eruit kan zetten.

Dat is nu eenmaal het risico dat je als werknemer loopt bij een overstap. Maar laten we wel wezen: welk bedrijf gaat er nu een sollicitatieprocedure doen om iemand er vervolgens voor de lol weer uit te zetten. En twee maanden is niet lang genoeg om erachter te komen hoe goed de kwaliteit van iemand zijn werk is, het is echt nog inwerkperiode. Het is dus bedoeld om te kijken of iemand inderdaad zijn afspraken na komt, netjes begint en om eventueel nog even te kijken of er geen rare dingen uit een referentieonderzoek komen.

Zelf zou ik trouwens nooit aangeven dat ik vertrek voordat ik mijn nieuwe baan uitonderhandeld en zwart op wit heb staan. Ook al is je vertrek met het mondeling opzeggen (wat trouwens gewoon rechtsgeldig is!) misschien niet definitief, als je hebt aangegeven dat je iets anders gevonden hebt, dan kun je niet meer terug.
Stampertje12 schreef:
04-03-2018 22:17
Het is normaal dat als je van het ene vaste contract naar het andere vaste contract over gaat dat je wel degelijk een proeftijd hebt. Als werkgever wil je toch de mogelijkheid open houden dat als de werknemer die je hebt aangenomen de eerste week al drie keer niet op komt dagen, je hem eruit kan zetten.

Dat is nu eenmaal het risico dat je als werknemer loopt bij een overstap. Maar laten we wel wezen: welk bedrijf gaat er nu een sollicitatieprocedure doen om iemand er vervolgens voor de lol weer uit te zetten. En twee maanden is niet lang genoeg om erachter te komen hoe goed de kwaliteit van iemand zijn werk is, het is echt nog inwerkperiode. Het is dus bedoeld om te kijken of iemand inderdaad zijn afspraken na komt, netjes begint en om eventueel nog even te kijken of er geen rare dingen uit een referentieonderzoek komen.

Zelf zou ik trouwens nooit aangeven dat ik vertrek voordat ik mijn nieuwe baan uitonderhandeld en zwart op wit heb staan. Ook al is je vertrek met het mondeling opzeggen (wat trouwens gewoon rechtsgeldig is!) misschien niet definitief, als je hebt aangegeven dat je iets anders gevonden hebt, dan kun je niet meer terug.
In overleg kan dat natuurlijk gewoon wel. Als de huidige werkgever hem wil behouden, staat niets daaraan in de weg.
Nou hij werkt er inmiddels al 3 maanden. Zonder proeftijd.
Wat leuk om te lezen dat het toch nog allemaal goed is gekomen. Ik hoop dat hij het daar enorm naar zijn zin heeft?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven