Vriend doet vreemd bij kopen huis

06-06-2018 13:57 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een nieuwe nick aangemaakt ivm herkenbaarheid...

De situatie is als volgt:

We zijn een jong stel, wonen beide nog bij ouders in. Zijn ruim 4 jaar samen en relatie is stabiel. Hij werkt al een tijdje, ik ben net afgestudeerd en ben actief op zoek naar een baan. Ons plan was een huisje of appartement te zoeken zodra ik een baan heb. Dan zou de hypotheek gebasseerd zijn op zijn loon, maar we zouden het dan wel samen doen (hypotheek en huis op 2 namen)

Ik dacht in elk geval dat dat was zoals we het hadden afgesproken. Maar het werk zoeken zit even niet mee (2 maanden actief bezig nu maar nog geen resultaat) en we zagen op funda een leuk appartement langs komen. Besloten daar toch op te bieden en uiteindelijk waren wij het winnende bod.

Nu is het dus zo dat vriend praat over zijn huis. En ik begrijp dat, het is nu zijn huis. Maar dit was niet helemaal de deal.. Mij werd terloops verteld: morgen ga ik de koopovereenkomst tekenen. Ik werd daar niet erg bij betrokken, er werd ook niet nagedacht over andere opties om het toch samen te doen. Of hoe het dan moet als ik erbij kom wonen als ik werk heb. Het werd zomaar ineens gedaan en huis en hypotheek staan nu dus op zijn naam. Hij heeft al hele plannen hoe hij het huis gaat verven, ook daar heb ik schijnbaar weinig of geen inbreng in. Het lijkt wel of hij ineens enorm veel haast heeft

Ondertussen zit ik met heel veel vragen. Als het nu ineens op deze manier gebeurt, hoe moet dat dan als ik bij hem in ga wonen? Welke dingen (samenlevingscontract, testamenten) enz moeten er dan geregeld worden en kost dat niet extra veel geld? Het voelt voor mij nu niet meer als "ons" huis, maar als zijn huis waar ik mag komen wonen mettertijd.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben niet uit op de helft van dit huis mocht het verkeerd gaan. Maar ik ben ook niet van plan hypotheek mee te gaan betalen als er niks van mij bij is en ik nergens recht op heb mocht het verkeerd aflopen. Helft g/w/l/i , boodschappen en hypotheek rente, allemaal prima. Maar ik ga geen hypotheek betalen, of meebetalen aan eventuele verbouwingen, voor niks. Er zou dan dus een samenlevingscontract moeten komen, dit kost volgens mij weer enorm veel geld, plus dan staat het huis nog steeds niet op onze beide namen.

Ik ben momenteel even verward van de hele situatie. Alles gaat ineens zo snel, en naar mijn gevoel ook niet helemaal eerlijk. En wat moet er nu geregeld worden als ik werk heb?
GlitterCupcake schreef:
06-06-2018 15:31
Ik kan mij hier niks bij voorstellen.. Toen manlief en ik elkaar leerde kennen had ik alleen een gat in een oude sok. Hij kocht een nieuwbouw appartement in de week van onze eerste date, ik ging later mee naar alle afspraken, woonzaken en hoefde niks te betalen. Hij wilde alles samen doen (ik ook) en we hebben het niet 1x gehad over 'zijn huis'. Zijn geld was ons geld. Zijn huis is ons huis.
Dat is prachtig, maar hoe was het dan feitelijk geregeld? Het was op dat moment toch feitelijk wel zijn huis? Het over “ons huis” hebben heb je niets aan als dat op papier niet zo is geregeld. Maar het is een mooi gebaar.
Dus als jij over een half jaar een goed betaalde baan hebt en hij is onverhoopt werkloos geworden dan komt de akte op jouw naam, of hoe ziet hij dat voor zich? Heel bijzondere actie dit van hem.
CherryBlossom- schreef:
06-06-2018 15:57
Ik snap je heel goed maar ALS het op 1naam kan. Is dat ideaal voor als het evt toch uit gaat.
Misschien had je vriend dit stiekem ook in zijn achter hoofd. En heel eerlijk ook een verstandige keus voorlopig. Maar wat ik begrijp dat er in ik vorm word gepraat dat snap ik dat dat niet leuk is.
Maar als ik het zo lees, ben je niet de makkelijkste :hihi:
Precies, hij doet stiekem; zou voor velen genoeg zijn om de hele relatie eens onder de loep te nemen.

Waarom is TO niet de makkelijkste? Ze is zo bedeesd dat ze hier een topic over opent om de meningen van wat anderen te lezen waar een ander meteen al zou zeggen: leuk hoor je huis maar ik moet nu zelf op huizenjacht, ik ga iets huren en dat helemaal naar MIJN zin inrichten en aankleden.
Je hebt me aan het denken gezet: 'eigen haard is goud waard' en bij jou inwonen met het risico dat je me zo op straat kan zetten bij een ruzie zie ik niet zitten. Voel me hier niet echt thuis trouwens, blij dat ik nergens aan vastzit ;)

Nog waar ook, als hij opeens van gedachte veranderd en de relatie verbreekt moet jij helemaal opnieuw beginnen, hem kan niks gebeuren.
En gezien zijn gedrag bij het kopen, niet aan jou denken, niets overleggen is de kans groot dat je dan van de ene dag op de andere op de keien staat.
Hij denkt immers alleen maar aan zichzelf. Je bent eerder té makkelijk geweest dan 'niet de makkelijkste'.
Je bent nog niet eens over de rooie gegaan toen je hoorde dat hij gewoon een huis had gekocht zonder jou, dat hij alles naar zijn zin inricht.
Hij doet raar en moeilijk, niet jij.

Echt ik zou eerst eens een poosje alleen gaan wonen en ervaren hoe het is om je eigen woonruimte te hebben al is het nog zo klein: het is van JOU en niemand die je eruit kan knikkeren of vertellen wat je aan de muur moet hangen. Je enige verplichting is de huur betalen. Geniet ervan!!
Nog een kansje dat je je vriend met andere ogen gaat zien. Het gebrek aan overleg is echt niet normaal maar dat zie je wellicht pas als je baas in eigen huis bent.
TO, even zijdelings nog een tip: hou er rekening mee dat je bij veel woningstichtingen opnieuw begint met inschrijftijd op te bouwen als je gaat samenwonen. Je moet je adres daar dus wel wijzigen als je bij je vriend in zou trekken en begint dan weer op nul. Zou even checken of dat in jouw regio ook zo is, zou verrekte lullig zijn als je relatie uitgaat en de woningbouw zegt helaas mevrouw, dat had u door moeten geven, inschrijftijd foetsie.
Ook als je beide op het koopcontract staat is een samenlevingscontract handig. Dan kan je ook al gelijk laten aanleggen wat er gebeurd bij overlijden/uit elkaar end.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Wat doet hij als jij er over een half jaar of een jaar intrekt en de inkleding spuuglelijk vindt?

Mag je dan alles (of de helft) opnieuw schilderen en de helft van zijn rommel / meubels eruit smijten?

Het zijn zijn muren, maar ik zou geen zin hebben om 20 jaar tegen zijn felgroene muur te zitten zien als ik felgroen haat.
Of 15 jaar op een lelijke sofa te moeten zitten.
(En laat je vooral niet ompraten dat het "maar een sofa is".)

Met iemand die zo snel gaat en je zo voorbij holt zou ik opletten qua samenwonen.
neweve schreef:
06-06-2018 17:21
Ook als je beide op het koopcontract staat is een samenlevingscontract handig. Dan kan je ook al gelijk laten aanleggen wat er gebeurd bij overlijden/uit elkaar end.
Maar dat staat ze niet. En als ze ook geen bulk geld of dure meubels mee gaat nemen en niet mee gaat betalen aan dat huis ( maar gewoon de helft van de rest) is een samenlevingscontract echt zonde van het geld.

To weet ondertussen helemaal niet eens of ze wel wil samenwonen. Samenlevingsovereenkomst is echt nog niet van toepassing.
Dat kan later nog. Als huis en akte op 2 namen komt te staan of ze samen wat anders kopen ver in de toekomst.
Ik heb het idee dat hij echt zijn eigen plan trekt. Hoe kan het zo zijn dat hij geen rekening met je houdt? Ik vraag me dan ook af hoe serieus jullie relatie is. Misschien moet je daar eens over nadenken?
Tot die tijd, is het gunstig dat niks op jou naam staat!
12345678900 schreef:
06-06-2018 15:04
Ik heb hem 2 keuzes gegeven: je doet het wel en ik betaal geen hypotheek mee. Of je doet het niet en we wachten even of huren wat. Wat hij ermee doet is aan hem :)
Dat vind ik best wel asociaal tegenover de verkopers van de woning, om om zo'n reden van de koop af te zien.
BabyGroot schreef:
06-06-2018 15:09
Daar heb je niet per se een testament voor nodig. Dat kun je ook regelen in een samenlevingsovereenkomst ( ik heb op een notariskantoor gewerkt).
In een samenlevingsovereenkomst kun je geen erfgenamen benoemen hoor, daarvoor moet je echt een testament laten opstellen.
8102 schreef:
06-06-2018 14:08
Eerste fout, nooit samen kopen zonder ooit van te voren samen hebben gewoond.
Waarom niet? Gaat bij mij al 30 jaar goed. Zoon heeft nu ook met zn vriendin een huis gekocht, ook nog niet samen gewoond. Wel al 8 jaar verkering hoor.
ik geef mn bek ook maar een douw
Overigens vind ik het alleen maar verstandig om niet op twee namen te kopen. Het is alleen wel lullig van je vriend dat hij dat pas op het laatste moment bedenkt en jou er niet bij betrekt als hij besluit om toch maar alleen te kopen.
Madeliefjees schreef:
06-06-2018 19:33
Waarom niet? Gaat bij mij al 30 jaar goed. Zoon heeft nu ook met zn vriendin een huis gekocht, ook nog niet samen gewoond. Wel al 8 jaar verkering hoor.
Samenwonen misschien niet persé, maar op jezelf wonen dan toch wel. Ik ken mensen die nog nooit van hun leven alleen hebben gewoond. Iedereen moet het zelf weten, maar ik zou iedereen aanraden om toch op zijn minst eerst zelfstandig te wonen, vooral in de jaren van het volwassen worden.

Maar daar zullen velen het ook wel niet met mij eens zijn.
LizBakker schreef:
06-06-2018 20:02
ik zou iedereen aanraden om toch op zijn minst eerst zelfstandig te wonen, vooral in de jaren van het volwassen worden.

Maar daar zullen velen het ook wel niet met mij eens zijn.

Ik wel hoor. :)
nog beter: koop ook voor jezelf een flatje.
Als het goed gaat, verkopen jullie beide en kopen jullie iets groters aan.
Gaat het niet goed, is er niets aan de hand.
En wil je intussen samenwonen, dan verhuur je je flat voor een paar jaar.
-jolijn- schreef:
06-06-2018 21:07
nog beter: koop ook voor jezelf een flatje.
Als het goed gaat, verkopen jullie beide en kopen jullie iets groters aan.
Gaat het niet goed, is er niets aan de hand.
En wil je intussen samenwonen, dan verhuur je je flat voor een paar jaar.
Sinds wanneer kun je iets kopen als je werkloos bent?
Zie het als een geluk bij een ongeluk.

Nu kan je samenwonen zonder dat jij meteen vast zit aan een hyptheek ed. Blijkt dat tegen te vallen, dan ben je zo weer weg.

Betaal dus alleen de vaste lasten ed (zoals andere dames al zeiden) en niet de hele mep.
Het is wel makkelijk om te roepen ga eerst lekker zelf iets huren.. Ik had dat met mijn salaris echt niet alleen gekund. Maar ik had ook niet alleen willen wonen dat lijkt me ontzettend eenzaam. Wij hebben ook meteen (na 5 jaar relatie) samen een appartement gekocht, we wonen nu 2 jaar samen en dat gaat heel goed. Vind het een beetje overdreven om te zeggen dat het ‘bijna altijd’ fout gaat.
Elena_ schreef:
06-06-2018 23:08
Het is wel makkelijk om te roepen ga eerst lekker zelf iets huren.. Ik had dat met mijn salaris echt niet alleen gekund. Maar ik had ook niet alleen willen wonen dat lijkt me ontzettend eenzaam. Wij hebben ook meteen (na 5 jaar relatie) samen een appartement gekocht, we wonen nu 2 jaar samen en dat gaat heel goed. Vind het een beetje overdreven om te zeggen dat het ‘bijna altijd’ fout gaat.
Je had toch ook sámen wat kunnen huren?
Ik begrijp je verhaal aan de ene kant en zou daar ook niet blij mee zijn maar aan de andere kant benoem je dingen waarvan ik denk??

Er is toch sprake van liefde, van een relatie, samen iets gaan opbouwen? Je benoemt dingen op over contracten, testamenten en ga zo maar door. Ik snap wel dat een man daar minder snel aan denkt. Maar het lijkt wel alsof je meteen van het ergste uitgaat. Ik zou zeggen voor jezelf, even de rem erop. Zie er de voordelen van dat het huis niet op je naam staat en praat erover met je partner. Vooral blijven praten en blijf het zeggen er is toch sprake van een liefdevolle relatie of is er nu al sprake van gedoe over geld of van wie wat is?
eva-luna schreef:
06-06-2018 23:11
Je had toch ook sámen wat kunnen huren?
Dat is toch nooit gunstiger dan kopen.. ja tenzij je inderdaad uit elkaar gaat maar dat risico heb je altijd en ik neem aan dat je niet een huis koopt met iemand die je net een paar maanden kent. Ik ben in ieder geval blij dat we niet eerst gehuurd hebben. Heeft ons een hoop geld gescheeld.
mommy2014 schreef:
06-06-2018 23:19
Ik begrijp je verhaal aan de ene kant en zou daar ook niet blij mee zijn maar aan de andere kant benoem je dingen waarvan ik denk??

Er is toch sprake van liefde, van een relatie, samen iets gaan opbouwen? Je benoemt dingen op over contracten, testamenten en ga zo maar door. Ik snap wel dat een man daar minder snel aan denkt. Maar het lijkt wel alsof je meteen van het ergste uitgaat. Ik zou zeggen voor jezelf, even de rem erop. Zie er de voordelen van dat het huis niet op je naam staat en praat erover met je partner. Vooral blijven praten en blijf het zeggen er is toch sprake van een liefdevolle relatie of is er nu al sprake van gedoe over geld of van wie wat is?

Het gaat juist om liefde en samen iets opbouwen. En dat is iets wat hij niet heeft gedaan. Ze hebben samen afspraken gemaakt over het kopen van een huis en hij wijzigt op eigen houtje die afspraken. Is dat liefde en samen iets opbouwen?
Paarsebloem schreef:
06-06-2018 22:46
Zie het als een geluk bij een ongeluk.

Nu kan je samenwonen zonder dat jij meteen vast zit aan een hyptheek ed. Blijkt dat tegen te vallen, dan ben je zo weer weg.

Betaal dus alleen de vaste lasten ed (zoals andere dames al zeiden) en niet de hele mep.

Dit.

Het is raar dat hij de afspraak eenzijdig wijzigt. Dus daar miet je zeker over praten. Maar op zich zie ik vooral voordelen voor jou.
12345678900 schreef:
06-06-2018 15:41
Ik sta ingeschreven en dat blijf ik ook :) ik ben me ervan bewust dat hij mij in deze situatie er zo uit kan zetten, als we dus het huis op zijn naam laten staan, en ik niks meebetaal aan de hypotheek. Maar daar komt bij dat ik ondertussen wel vermogen kan opbouwen en dus geen problemen heb mocht het gebeuren.

Dat het huis op mijn naam komt na zijn overlijden (wat hopelijk niet gaat gebeuren natuurlijk!) ga ik ook niet vanuit als ik niks meebetaal aan hypotheek. Dat was alleen van toepassing als ik ook zou meebetalen aan hypotheek en dergelijke, dan lijkt het mij wel fair. Heb dan toch immers ook geld gepompt in het huis
Je komt wel erg calculerend over.
Het lullige aan deze situatie is dat hij feitelijk in je voordeel is. Dat is waarschijnlijk ook het argument dat hij gaat aandragen als je hem erop aanspreekt. Laat je daar niet door van de wijs brengen en spreek hem aan op wat er scheef zit: zijn gedrag. Hoe haalt hij het in zijn hoofd om zonder overleg de plannen te wijzigen? Ook al zou hij het vanuit een goed hart doen, we leven niet meer in de jaren ‘50 waarbij de man wel efkes zou bepalen wat er wel en niet goed is voor het vrouwtje. Hij kan als een volwassene met overleggen over dit soort zaken en anders gaat hij maar alleen in zijn appartement wonen.

Voor mij zou dit reden zijn om de relatie te verbreken. Iemand die zich zo gedraagt neemt je totaal niet serieus.
CherryBlossom- schreef:
06-06-2018 22:40
Sinds wanneer kun je iets kopen als je werkloos bent?
Zucht. Over een paar maanden natuurlijk, als ze die baan heeft. Of over een jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven