Vriend doet vreemd bij kopen huis

06-06-2018 13:57 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een nieuwe nick aangemaakt ivm herkenbaarheid...

De situatie is als volgt:

We zijn een jong stel, wonen beide nog bij ouders in. Zijn ruim 4 jaar samen en relatie is stabiel. Hij werkt al een tijdje, ik ben net afgestudeerd en ben actief op zoek naar een baan. Ons plan was een huisje of appartement te zoeken zodra ik een baan heb. Dan zou de hypotheek gebasseerd zijn op zijn loon, maar we zouden het dan wel samen doen (hypotheek en huis op 2 namen)

Ik dacht in elk geval dat dat was zoals we het hadden afgesproken. Maar het werk zoeken zit even niet mee (2 maanden actief bezig nu maar nog geen resultaat) en we zagen op funda een leuk appartement langs komen. Besloten daar toch op te bieden en uiteindelijk waren wij het winnende bod.

Nu is het dus zo dat vriend praat over zijn huis. En ik begrijp dat, het is nu zijn huis. Maar dit was niet helemaal de deal.. Mij werd terloops verteld: morgen ga ik de koopovereenkomst tekenen. Ik werd daar niet erg bij betrokken, er werd ook niet nagedacht over andere opties om het toch samen te doen. Of hoe het dan moet als ik erbij kom wonen als ik werk heb. Het werd zomaar ineens gedaan en huis en hypotheek staan nu dus op zijn naam. Hij heeft al hele plannen hoe hij het huis gaat verven, ook daar heb ik schijnbaar weinig of geen inbreng in. Het lijkt wel of hij ineens enorm veel haast heeft

Ondertussen zit ik met heel veel vragen. Als het nu ineens op deze manier gebeurt, hoe moet dat dan als ik bij hem in ga wonen? Welke dingen (samenlevingscontract, testamenten) enz moeten er dan geregeld worden en kost dat niet extra veel geld? Het voelt voor mij nu niet meer als "ons" huis, maar als zijn huis waar ik mag komen wonen mettertijd.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben niet uit op de helft van dit huis mocht het verkeerd gaan. Maar ik ben ook niet van plan hypotheek mee te gaan betalen als er niks van mij bij is en ik nergens recht op heb mocht het verkeerd aflopen. Helft g/w/l/i , boodschappen en hypotheek rente, allemaal prima. Maar ik ga geen hypotheek betalen, of meebetalen aan eventuele verbouwingen, voor niks. Er zou dan dus een samenlevingscontract moeten komen, dit kost volgens mij weer enorm veel geld, plus dan staat het huis nog steeds niet op onze beide namen.

Ik ben momenteel even verward van de hele situatie. Alles gaat ineens zo snel, en naar mijn gevoel ook niet helemaal eerlijk. En wat moet er nu geregeld worden als ik werk heb?
En wat zei je vriend toen je dit aan hem voor hebt gelegd?
Pien252 schreef:
06-06-2018 13:59
En wat zei je vriend toen je dit aan hem voor hebt gelegd?
Precies, eerst bespreken met je vriend.

Vind het wel een beetje raar klinken, snap dat je daar onzeker van wordt.
Als je hierover al niet in gesprek gaat, is zo’n stap als een huis kopen dan wel handig?
Leg dit je vriend voor, wat weten wij nu van zijn beweegredenen, plannen en wat dies meer zij.
De realiteit haalt de werkelijkheid in
En toen hij terloops meldde het koopcontract te gaan tekenen, ben je niet een gesprek aangegaan en heb je geen vragen gesteld?
Je laat het allemaal gebeuren en stelt je vragen op een forum ipv aan je vriend?
Weet je zeker dat je relatie stabiel,is??
Als ik het goed begrijp heeft vriend dus al in z'n eentje bij de notaris gezeten om het koopcontract en de hypotheek te regelen? Heb jij dan daarvóór al niets gezegd hierover en het maar gewoon op z'n beloop gelaten?
het is wat het is
Heel raar idd. Heb je dit gezegd?
Hoe reageer je dan als je vriend zegt te gaan tekenen?
Heel goed. Laat het zijn huis en betaal dus ook niet mee aan hypotheek en rente en groot onderhoud. Geen cent.

Als je er al gaat wonen. Wel gas, licht, eten en heffingen mbt riool, water en afval. Maar geen eigenaarsbelastingen of kosten.

Zet dat op een spaarrekening. En als jij geen spaarrekening vol hebt en die aan huisraad en keukens en badkamers gaat uitgeven is een samenlevingsovereenkomst nog niet nodig.

Nu kan je samenwonen zonder dat je meteen vastzit aan hem en de financiele strop mocht het niet werken.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 06-06-2018 14:08
19.10% gewijzigd
Ai. Ik zou hier uitstappen en niks meer doen.
Ik heb hier zelf een heel slechte ervaring mee, mijn ex 'zag mij gewoon ineens niet meer in die rol' bleek na heel lang doorvragen en doorzeuren vanuit mij.
Het is toch vaak zo dat acties meer zeggen dan woorden en hij is erg duidelijk nu.
En jij klinkt alsof je geen genoegen kunt nemen met het door hem ingezette scenario.
Dit moet je met je vriend bespreken ipv hier.
Hoe kan het dat hij ineens gaat melden het voorlopig koopcontract te tekenen, was jij ervoor er ook niet bij betrokken?
En je maakt je zorgen over de kosten van een samenlevingscontract, dat er moet komen als jij werkt vindt, maar dingen op papier zetten is sowieso zeer aan te raden, dus dat had er hoe dan ook moeten komen. En een huis kopen kost nog veel meer geld dan alleen een samenlevingscontract, realiseer je je dat wel?
Lucifer2018 schreef:
06-06-2018 14:07
Heel goed. Laat het zijn huis en betaal dus ook niet meer aan hypotheek en rente en groot onderhoud.
Zet dat op en spaarrekening. En als jij geen spaarrekening aan huisraad en keukens en badkamers gaat kopen is een samenlevingsovereenkomst nog niet nodig.

Nu kan je samenwonen zonder dat je meteen vastzit aan hem en de financiele strop mocht het niet werken.
Hoezo niet aan rente? Je zou anders toch ook huur betalen?
Gewoon wel aan de rente meebetalen (na HRA!) maar niet aan aflossing en onderhoud.
Eerste fout, nooit samen kopen zonder ooit van te voren samen hebben gewoond.
Op zich snap ik wel dat hij het huis alleen op zijn naam wil hebben zolang jij geen baan en dus geen (vast) inkomen hebt. Maar dat had ie wel wat beter mogen communiceren...
Winter is coming...
AnAppleADay schreef:
06-06-2018 14:08
Hoezo niet aan rente? Je zou anders toch ook huur betalen?
Gewoon wel aan de rente meebetalen (na HRA!) maar niet aan aflossing en onderhoud.
Nou, misschien de helft na HRA. Maar eerlijk gezegd zou ik dat niet zelf gaan opperen in dit geval.
Mocht je toch samen gaan wonen, betaal dan niet mee aan zijn hypotheek. Jij bouwt immers niks op.
Zorg dat je zelf vermogen opbouwt voor als het mis gaat.

Regel je financiën goed, neem het van iemand aan die een hele berg hypotheek mee heeft afbetaald, maar op straat kwam te staan met een koffer kleding, en verder niks.

Ik vind dit dan ook een zeer onsympathieke regeling waarin alle risico's voor jou zijn.
Huts!
Lucifer2018 schreef:
06-06-2018 14:07
Heel goed. Laat het zijn huis en betaal dus ook niet mee aan hypotheek en rente en groot onderhoud. Geen cent.

Als je er al gaat wonen. Wel gas, licht, eten en heffingen mbt riool, water en afval. Maar geen eigenaarsbelastingen of kosten.

Zet dat op een spaarrekening. En als jij geen spaarrekening vol hebt en die aan huisraad en keukens en badkamers gaat uitgeven is een samenlevingsovereenkomst nog niet nodig.

Ook slim.
Ben ook heel benieuwd naar jou reactie naar hem toe..
Maar jullie hebben wel samen besloten een bepaald bod te doen?

Ik snap niet hoe hij de vervolg stappen alleen doet en hoe jij na het bod niks hebt bijgedragen. Praten jullie zo weinig?
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Lucifer2018 schreef:
06-06-2018 14:09
Nou, misschien de helft na HRA. Maar eerlijk gezegd zou ik dat niet zelf gaan opperen in dit geval.

Ik ook niet.
Helemaal prima hypotheek op zijn naam, maak gewoon berekeningen over de vaste lasten en deel dat door 2.
Je weet nu waar je aan toe bent als de relatie uit gaat.
8102 schreef:
06-06-2018 14:08
Eerste fout, nooit samen kopen zonder ooit van te voren samen hebben gewoond.

Dit inderdaad. Zo vanuit het ouderlijk huis naar een gezamenlijke koopwoning? Jullie durven nogal.
Het winnende bod?
En wat moet er allemaal geregeld worden als je werk hebt.? En wat doe je dan als je contract niet verlengd wordt?

Als jij en je vriend hebben afgesproken om samen een huis te kopen wat op jullie beide namen staat en waar jullie beiden verantwoordelijk zijn voor de hypotheek en je vriend koopt ineens alleen een huis en sluit alleen een hypotheek af dan moet je dringend met je vriend gaan praten.

Heel logisch dat je niet wil meebetalen aan een huis wat niet op jouw naam staat.
Maar aan dat jij zegt niet op de helft van het huis uit te zijn heeft hij ook niets.

Zodra jullie samen op de koopakte en de hypotheek akte staan dan is de helft van jou. Dan kan je niet meer eens zeggen daar was ik niet op uit.
Dat geld voor de overwaarde bij verkoop maar ook voor de hypotheekschuld en het verlies bij verkoop.
neweve schreef:
06-06-2018 14:10
Maar jullie hebben wel samen besloten een bepaald bod te doen?

Ik snap niet hoe hij de vervolg stappen alleen doet en hoe jij na het bod niks hebt bijgedragen. Praten jullie zo weinig?
Snap ik ook niet nu ik zelf heb gekocht.
Het is allemaal heel leuk en spannend en we appten en belden de hele dag door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven