Planten in de zon

08-06-2018 18:31 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ik zou graag advies willen over onze tuin. ik heb in het midden van onze tuin een strook van ongeveer drie bij anderhalve meter houtsnippers. Tussen deze houtsnippers heb ik drie potten in de grond gegraven.

Het lijkt eigenlijk op de foto op deze link:
http://uclachoralmusic.com/diy-garden-d ... ndscaping/

Nou hebben ik hier niet erg goed over nagedacht, want deze plek staat eigenlijk altijd in de zon. Het is ook niet mogelijk om op deze plek schaduw te creëren. De tuin is erg open.

Al meerdere planten hebben het in korte tijd niet overleefd. Er staan nu hortensia's maar deze zijn in korte tijd bruin geworden / gaan hangen. Deze zijn m.i. niet meer te redden.

Mijn vraag is dus: wat zijn planten / bloemen / boompjes die blijven leven terwijl ze continu in de zon staan? Het zijn gewoon standaard potten met ongeveer 20 cm doorsnee.

Water geven is natuurlijk erg belangrijk en vind ik ook niet erg om dagelijks te doen, maar verder heb ik niet hele groene vingers, ben nog nieuw in de wereld van tuinieren.

Alvast erg bedankt voor alle tips. Het is echter niet mijn wens om de tuin in zijn geheel te veranderen, dus ik hoop dat er planten zijn waar ik naar op zoek ben.
Lavendel? Houdt van veel zon
Ik vind potten in de grond niet mooi maar goed.
Als je de potten weghaalt dan kun je hypercurium planten, azalea, hortensia staat hier ook in de zon, Forrest Flame, gaura, Bergenia, Japans bloedgras

Op google is heel veel te vinden.
Begonia: blijven bloeien ondanks felle zon of nattigheid
Zonder pot, dan drogen ze minder snel uit.
Rozen houden volgens mij wel van zon.
Trixies ook. Wel dagelijks water geven.
Waarom in potten? Planten worden blijer van de volle grond hoor!
Jeetje, wat een luxeprobleem. Er zijn honderden soorten vaste planten die het geweldig doen in de volle zon. Echt teveel om op te noemen.

Misschien heb je iets aan deze link
https://kwekerijvlastuin.nl/vaste-planten-volle-zon
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
Eruit halen die potten inderdaad.
Canna is heel mooi.

Oleander, geraniums.

Diverse grassoorten.
Ik snap niet waarom de potten in de grond zitten. Is dat een trend?
Je grootste probleem is denk ik niet de volle zon, maar de potten.

Hoe meer grond hoe beter de planten het doen.
Op dit stuk stond eerst meerdere bomen, deze bomen heb ik weg laten halen. De wortel en de stronk zaten er echter nog. Om dit te bedekken heb ik er houtsnippers overheen gedaan.

Ik heb de potten in de grond gezet omdat de grond hier slecht is, er groeit nauwelijks iets. daarom leek het mij zo beter en mooier aangezien ik toch wat planten in de tuin wil.

De houtsnippers moeten in ieder geval blijven.

Het is inderdaad een luxeprobleem, dat ontken ik niet. Maar ik woon pas net op mezelf en heb 0 ervaring met tuinen en planten.
Die potten zijn veels te klein, daar gaat nauwelijks iets in groeien behalve dan misschien kleine vetplantjes.
Heel weinig, maar planten met gekleurd blad hebben veel licht nodig. Ze hebben niet zo vreselijk veel bladgroen dus moeten ze veel licht. Ik denk aan bont blad, purper blad, rood blad, zilver blad.

Planten met stevig blad wat echt staat dus geen zachte flubberbladen.

Voordelig zijn ook systemen tegen verdamping dus opgerold blad (naaldboompjes), behaard blad, klein blad.

Of ze echt redden in de kokende zon dat hangt af van meer factoren. Tegen een muur bijvoorbeeld dat wordt echt heel warm dus moet er ononderbroken water vanaf de wortels naar boven kunnen worden getransporteerd, wat een heel erg gezonde plant vereist.

Sommige planten lijken aan sommige criteria te voldoen zoals camellia (dik blad; stevig) maar die houdt toch absoluut niet van ochtendzon aan de toppen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Maar het ligt voor de hand om gewoon naar een tuincentrum te stappen en daar je vraag te stellen. Ze kunnen je meteen naar de geschikte planten toebrengen. :)
Afbeelding

Zonnehoedjes staan juist graag in de volle zon. En ze zijn redelijk onverwoestbaar.
Of Echinacea. Dat lijkt er erg op, maar die zijn paars.

Heb je de mogelijkheid om flink grotere potten in te graven? Daar worden de planten sowieso veel blijer van.

Of verwijder de onderkant van de potten zodat de plant niet opzij, maar wel naar het grondwater kan groeien.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Heel erg bedankt voor alle tips.

Het is een mogelijkheid om de potten te verwijderen. De grond is waarschijnlijk erg slecht aangezien er bijna niks groeit. Het is niet mogelijk om de grond verder uit te graven aangezien er stronken zitten van de bomen en overal ligt al houtsnippers in.

Ik dacht juist dat in een pot beter zou zijn aangezien daar geen slechte grond in zit.

Is het beter om de potten weg te halen en de planten gewoon recht in de grond te zetten?
Je kunt een plant toch met de kluit potgrond eraan in de gaten zetten. Dan hebben ze evenveel goede grond als nu, maar wel het voordeel van de grond eromheen tegen uitdroging.
De meeste tuinplanten staan in de natuur ook regelmatig in de volle zon, en overleven het gewoon. Maar dan staan ze niet met hun voetjes in een beklemmend potje. Anders gewoon beplanting kopen die bij de grondsoort uit je tuin/streek past.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik zou een plantgat graven, daar potgrond in doen en daar de planten in zetten. Het gat is afhankelijk van de grootte van de plant.
Geraniums zijn meestal wel erg sterk en houden van de zon.
geenidee2018 schreef: ↑
08-06-2018 19:23
Heel erg bedankt voor alle tips.

Het is een mogelijkheid om de potten te verwijderen. De grond is waarschijnlijk erg slecht aangezien er bijna niks groeit. Het is niet mogelijk om de grond verder uit te graven aangezien er stronken zitten van de bomen en overal ligt al houtsnippers in.

Ik dacht juist dat in een pot beter zou zijn aangezien daar geen slechte grond in zit.

Is het beter om de potten weg te halen en de planten gewoon recht in de grond te zetten?
Volle grond is sowieso veel beter.

In potgrond zitten voedingsstoffen maar die zijn ook na een paar maanden helemaal op. En in de zomer droogt zo'n kleine pot in een halve dag helemaal uit. In de volle grond kan de plant veel dieper groeien met zijn wortels, zodat hij altijd water en voedingsstoffen vindt.
.
flipje2 wijzigde dit bericht op 08-06-2018 19:39
Reden: Foutje, ik bedoelde hortensia's :-)
99.47% gewijzigd
Nog een voordeel van de zonnehoedjes of echinacea: veel bloemen die lang in bloei blijven en goed voor de bijen! Die hebben het hard nodig...
flipje2 wijzigde dit bericht op 08-06-2018 19:38
14.29% gewijzigd
Nou, geraniums kunnen tegen een heel slechte behandeling hoor. Als die het niet doen dan heb je heel on-groene vingers. :proud:

Ze doen het ook in een pot maar worden dan niet zo groot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven