Gezondheid alle pijlers

baarmoeder verwijderd

12-06-2018 18:26 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo.

Ik heb vorige week mijn baarmoeder (en mond) laten verwijderen. Mijn eierstokken zijn niet verwijderd.
Tot deze beslissing ben ik gekomen omdat ik steeds weer bloedingen kreeg tijdens de sex. Dit was een oorzaak van een conisatie die ik in 2007 heb ondergaan.
Daar ik 47 ben en 2 kinderen heb, heb ik de baarmoeder niet meer nodig, en was de beslissing snel genomen.

Het is nu een week geleden en hoop graag hier reakties te krijgen van vrouwen die dit ook hebben ondergaan (hoeft niet perse wegen dezelfde reden).
Hoe was jullie herstel? Hoe lang duurde het?
Na hoeveel tijd gingen jullie weer werken en sporten?
Hoe was het gevoel bij de eerste keer sex na de op? Pijn of andere problemen?
Is het beleven van sex anders geworden?

Graag hoor ik hoe het jullie gegaan is.

Alvast bedankt.
Heel stom denk ik er wel over na voor na de zs...(adenomyose/endomtriose)
Maar ben er nog niet geheel over uit...hoe voel je je tot op heden...
Afgelopen januari laten doen inclusief eierstokken. Na 4 dagen wandelde ik alweer 4 kilometer en op dag 5 ging ik zelf met de auto om boodschappen en op dag 6 wandelde ik 6 km. Heb inmiddels wel veel overgangsklachten, maar daar zul jij geen last van hebben omdat jij je eierstokken nog hebt.
Ik vorig jaar. Na drie weken kon ik eigenlijk weer werken vond ik, maar ik moest wachten tot na de controle. Maar pijn heb ik maar een dag of vier gehad. Ik was nog wel moe tot drie weken na de operatie. Wel op een bed beneden geslapen. Na 5 weken ben ik weer rustig gaan sporten. Ik sport nogal fanatiek dus met rustig sporten bedoel ik zwemmen en hardlopen. Krachttraining heb ik nog wat weken uitgesteld. Maar ik ben zo blij dat ik van die 24/7 bloedingen af ben.

Sex is compleet hetzelfde vind ik. Ik ervaar geen enkel verschil. Het deed ook geen pijn de eerste keer, ik was er wel wat nerveus voor, maar dat was dus totaal overbodig.

Na drie dagen kon ik gewoon weer boodschappen doen en wat klusjes in huis. Ik heb me geloof ik niet echt aan de niet bukken en niet tillen regel gehouden. Ik heb geen overgangsklachten nog. Verwacht ze wel maar das de leeftijd

Ik heb op de eerste twee dagen wat paracetamol geen pijnstilling gebruikt overigens
Ik heb mijn baarloeder twee jaar geleden laten verwijderen vanwege endometriose/adenomyose. Tijdens mijn operatie is er wat fout gegaan, dit heeft geleid tot flinke complicaties en talloze ziekenhuisopnames. Wat herstel betreft heb je dus niks aan mijn ervaringen. De eerste zes weken heb ik plat doorgebracht, grotendeels in het ziekenhuis. Tijdens de eerste keer seks na een week of acht, kwam er nog een complicatie aan het licht, de wond bleek niet genezen te zijn en ik bloedde als een rund, dus weer ziekenhuis in. Na een dik half jaar en een aantal keer aanstippen was het redelijk genezen. Ondanks al die toestanden ben ik toch dolblij dat ik van mijn baarloeder bevrijd ben, ik had voor de operatie veel pijn en bloedverlies, ook tijdens seks. Eigenlijk werd heel mijn agenda bepaald door het bloedverlies en de vrijheid die ik nu heb is echt ongekend, de complicaties die ik nog heb vallen er eigenlijk bij in het niets.

Ik kan niet echt zeggen dat mijn seksuele beleving is veranderd, het is ten eerste een stuk minder pijnlijk, we hoeven niet meer zo voorzichtig te doen en het scheelt een hoop was naderhand. Het orgasme voelt iets anders, maar niet dermate dramatisch dat ik er bloedbaden en pijn voor over heb om het terug te krijgen, no way! Mijn lief zegt dat hij het wel kan voelen, maar dat is meer een constatering dan dat het voor zijn gevoel iets heeft veranderd. Ik heb ook veel minder last van PMS, alleen gespannen borsten en een wat opgeblazen gevoel.

Beterschap en een spoedig herstel gewenst!
Dat zijn goede berichten!

Ikzelf heb de operatie via 4 kleine sneetjes gekregen. 1 in mijn navel en 3 op het oude litteken van mijn 2 keizersneden. De baarmoeder was klein genoeg om via mijn vagina eruit te halen.

ik heb 5 dagen in het ziekenhuis gelegen. De eerste nacht en dag had ik behoorlijk wat last van dat gas wat ze in je buik pompen om alles beter te kunnen uitvoeren.
Dit gas drukte erg tegen mijn ribben en natuurlijk tegen de wond die ik van binnen heb.
Ik heb 3 dagen pijnstillers genomen en wat pillen om sneller van dat gas af te komen.
Ik ben nu 5 dagen thuis. Ben gisteren een boodschapje gedaan en vandaag wat schoongemaakt in huis.
Ik moet zeggen, het valt me alles wel mee. Ik heb nog wel wat pijn, maar vooral bij opstaan en als ik naar de wc moet (vooral bij stoelgang). Dan drukt het natuurlijk op de wond.
Maar ik voel me iedere dag met spronen vooruit gaan.
Gisteren en eergisteren had ik nog wel erg last van "opvliegers". Maar die zijn vandaag een stuk minder. De arts had verteld die zijn tijdelijk en hebben niets met de overgang te maken.

Ik ben een fanatieke fitness bezoeker. En moet van de arts 6 weken wachten. Ook voordat ik weer sex hebben zal.

Maar ik denk dat het het allemaal wel waard zal zijn. Ik was onderhand zo onzeker met sex, dat ik niet meer durfde af te spreken voor een date.
ik schaamde me erg voor het bloeden.
Misschien handig om erbij te melden op welme manier de operatie is uitgevoerd? Het herstel verschilt nogal, dus vaginaal of abdominaal. Abdominaal wordt het vaak laparoscopisch gedaan, soms klassiek.
Zelfde manier als de TO. Drie littekentjes van nog geen centimeter en eentje in mijn navel
ik had trouwens de eerste dagen vrijwel geen bloedverlies. Nu ik thuis ben een beetje sinds 2 dagen. Is maar heel weinig. Ik neem aan dat dit normaal is?
Hoe lang hield dat bij jullie aan?
Bij mij ook laparoscopisch (4 gaatjes) en vaginaal verwijderd. Mij wilden ze na 1 nacht al naar huis sturen maar ik was slap, duizelig en misselijk door de narcose dus ik heb er nog een extra nachtje aan geplakt. Juist in mijn buik totaal geen last, had alleen t gevoel of ik door een veel te groot geschapen man was verkracht (baarmoeder was nogal groot)
Ik moet er misschien even bijzeggen dat ik in Duitsland woon. De artsen hier waren juist erg voorzichtig. Kreeg ook een cateter. Die mocht er de 2e dag uit.
Ik was in het begin ook erg duizelig, maar dat komt ook omdat ik een lage bloeddruk heb, in combi met een op geeft dat altijd de eerste dagen wat problemen.
Misselijk ben ik totaal niet geweest.

Vaginaal heb ik ook geen pijn. Maar het is echt de wond/hechting die ze van binnen in mijn vagina hebben gemaakt die ik voel. Ook nu nog. Het is te doen hoor. Wordt ook iedere dag minder. Maar voel het nog wel.
Ik heb nooit bloedverlies gehad. Maar het komt vaker wel dan niet voor hoor
Catheter kreeg ik ook in het ziekenhuis, dat is volgens mij standaard. Ik ben donderdag om 15:00 geopereerd en was hoogstverbaasd dat ik vrijdag om 11:00 na zelfstandig een plas te doen mijn tas mocht pakken en mijn man kon bellen me op te halen. De nacht van de operatie was wel hel trouwens. Maar dat was mijn eigen schuld.

Ik heb gekozen om geen morfinepomp of morfine injecties te willen. Tegen advies van de chirurg in dat wel. Ook tegen advies van mijn man (ook arts)Dus kreeg ik alleen paracetamol in injectievorm. Zwaarder dan paracetamol wilde ik niet.. Die nacht was wel even iets te heavy. Dus werd ik extra gemonitord qua koorts en bloeddruk ed. Maar alles bleef prima in orde gelukkig. Maar ik heb vier bevallingen overleefd dus dacht dit ook wel even te doen. Dat viel dus wat tegen. Maar ik was in dit geval tegen morfine. Hoe kan ik weten of het beter met me gaat als ik door de morfine niets voel. Zo tegen de ochtend voelde ik de pijn dus minder en minder worden en wist ik dus dat het goed ging. En rond een uur of 07:00 liep ik met paal en catheter rondjes door het ziekenhuis. Ik had erg last van de catheter, dus dat ding wilde ik zsm weg maar dan moest ik kunnen laten zien dat ik zelf kon plassen. En als ik iets kan....laat me een wc zien en ik moet ;)
anoniem_245179 wijzigde dit bericht op 12-06-2018 21:41
11.43% gewijzigd
Ik had ook een catheter en die werd de volgende ochtend om 6 uur verwijderd. Morfine heb ik niet gehad want daar kan ik niet tegen. Kreeg in de nacht wel iets pijnstillends geïnjecteerd wat niet op morfinebasis was.
Hier ook 4 sneetjes, zie je niets meer van :hello: . Baarmoeder in stukjes via de vagina verwijderd. Maandag geopereerd, vrijdagmiddag weer naar huis. Ze zijn lang bezig geweest van 8:00 tot 13:00 uur, morfine gehad, lekker overgeven daarvan. Ik krijg altijd standaard zuurstof na een operatie weet niet precies waarom. Veel last van dat gas zeer pijnlijk. En pijn bij de stoelgang, het ging op een gegeven moment slechter. Toen bleek ik een blaasontsteking te hebben. Door een communicatie stoornis dacht de arts dat ik voor controle kwam en jaste hij dat echoding naar binnen O_o, zag er mooi uit :-D. Ik ben ook zeer tevree met de verwijdering :yes:
Deze operatie staat mij in de toekomst te wachten, dus ik lees graag mee. Ben chronisch drager van HPV16 en krijg binnen nu een 4 weken een conisatie nadat er 2 keer een lisexcisie is uitgevoerd. Maar weet al dat de kans zeer groot is dat die baarmoeder en baarmoedermond eruit moet, dus ik ben erg benieuwd naar ervaringen van andere vrouwen.
Venusss schreef:
12-06-2018 23:20
Deze operatie staat mij in de toekomst te wachten, dus ik lees graag mee. Ben chronisch drager van HPV16 en krijg binnen nu een 4 weken een conisatie nadat er 2 keer een lisexcisie is uitgevoerd. Maar weet al dat de kans zeer groot is dat die baarmoeder en baarmoedermond eruit moet, dus ik ben erg benieuwd naar ervaringen van andere vrouwen.
Waarom niet nu gewoon doen dan? Als je je eierstokken kan behouden kom je niet in de overgang (maar ben je wel lekker van je ongesteldheid af)
Kleurfoutje schreef:
12-06-2018 22:12
Baarmoeder in stukjes via de vagina verwijderd.
Bij mij hebben ze hem er in z'n geheel uit getrokken (vandaar de napijn!) maar ik heb wél een foto van het ding terwijl ie op 'n a4tje ligt tussen de operatie gereedschappen en das wel cool!
redbulletje schreef:
12-06-2018 23:24
Waarom niet nu gewoon doen dan? Als je je eierstokken kan behouden kom je niet in de overgang (maar ben je wel lekker van je ongesteldheid af)
Ik ben al in de overgang ;-)

En mij is verteld: bij chronisch HPV16 blijf je risico houden op cellen die zich kunnen ontwikkelen tot kanker. Nu zit het nog in de baarmoedermond, maar die werkt ook een beetje als een soort buffer. Bij baarmoeder- en baarmoedermond verwijdering kunnen ze daar niet meer ontwikkelen, maar dus wel hoog in de vagina(top) en de kans daarop is behoorlijk aanwezig. Gewone uitstrijkjes kunnen dan niet meer en de controle's zijn dus een stuk lastiger. Met bijbehorende risico's.
Kortom: ik moet dit stap voor stap doen, van lisexcisies naar conisatie en uiteindelijk als het niet meer anders kan baarmoederverwijdering.
Fijn dat jullie gereageerd hebben.

Ik ben vanochtend opgestaan en maak me toch een beetje zorgen.
Als ik naar de wc moet of een windje laten moet, heb ik toch nog wel pijn. Lijkt wel of het zelfs iets erger is geworden. En heb ook iets meer bloedverlies. Niet te verglijken met een menstruatie hoor, is niet echt heel veel. Maar tijdens de stoelgang kwam er toch een paar druppels helder rood bloed.
Moet ik me zorgen maken of is dit normaal? Ook nadat de op een week geleden was.
Ik heb gisteren wat gerommeld in mijn keuken, had ik dat nog beter niet kunnen doen?
In welk geval zouden jullie naar de dokter gaan?
Als je onzeker bent gewoon altijd bellen. Dat zeiden ze ook tegen mij. Gewoon bellen dus
Ik kreeg 2 weken na de operatie opeens wat bloedverlies. Volgens de gyn waarmee ik toen telefonisch consult had was dat gewoon teken dat 'n inwendige hechting die was opgelost. Het bleef idd ook bij dat ene bloedverlies, daarna is het volledig gestopt.
redbulletje schreef:
12-06-2018 23:25
Bij mij hebben ze hem er in z'n geheel uit getrokken (vandaar de napijn!) maar ik heb wél een foto van het ding terwijl ie op 'n a4tje ligt tussen de operatie gereedschappen en das wel cool!
Ah ik had die van mij ook wel willen zien, maar ja dan hadden ze hem eerst weer in elkaar moeten zetten :biggrin:
Hallo.

Ik dacht, laat even weten hoe het met me gaat.
Het is inmiddels 4,5 week na de op. De eerste drie weken heb ik erg veel last gehad van (na)bloedingen en pijn. Na deze drie weken ging het over in meer rossig/bruin wondvocht.
Ik ben vorige week op controle geweest, en alles was normaal. Komt voor zei de arts. Nu nog een klein beetje wondvocht iedere dag, maar het wordt beduidend minder, en de pijn is geheel weg. Slaap weer prima en ben sinds vorige week begonnen met iedere ochtend een wandeling te maken van een uur.
De eerste week had ik ook wat last van "opvliegers", maar ook die zijn weg.
Ik ga volgende week weer aan het werk.

Het is stralend weer, maar mag helaas nog steeds niet zwemmen.

Er is 1 ding wat me een beetje zorgen baart, ik weet niet of het hiermee te maken heeft, maar ik heb de laatste 2 weken last van haaruitval. Niet echt bossen tegelijk, maar wel duidelijk meer als anders. Ik voel dan wat jeuk en dan heeft er weer een haar losgelaten. Ik slik sinds een half jaar vitamine B en zink/omega 3 tabletten op aanraden van de huisarts. Dat had eerst wel geholpen. Maar nu is het weer erger geworden.
Heeft iemand dit ook gehad? Of zal het hier helemaal niets mee te maken hebben en moet ik de oorzaak ergens anders vinden?

groetjes
Voor mij is het na de positieve berichten inmiddels weer heerlijk bergafwaarts. Geen baarmoeder meer dus geen bloedverlies, maar van eens in de maand, naar eens in de twee weken naar inmiddels dagelijks enorme menstruatiepijn. Ik heb mijn eierstokken behouden en dus zal het de endometriose zijn. volgende week weer terug naar de chirurg om de mogelijkheden te bespreken omdat ik terug ben bij af, al dan nu zonder dat ik bloed verlies. Wel echt levend op pijnstilling momenteel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven