Rijkstrainee 2018
maandag 9 april 2018 om 13:33
Hallo allemaal,
Ik solliciteer dit jaar (als een van de velen) op het rijkstraineeship. Ik vroeg me af of er nog meer mensen hier op dit forum meedoen (of in voorgaande jaren gesolliciteerd hebben. Lijkt me leuk en nuttig om tips en ervaringen uit te wisselen.
De basisinfo en een gedeelte van de motivatie heb ik ingevuld, ik moet echter nog alle tests doen.. ik hik er best wel tegenaan! Ik ben benieuwd hoe andere mensen dit ervaren
Ik solliciteer dit jaar (als een van de velen) op het rijkstraineeship. Ik vroeg me af of er nog meer mensen hier op dit forum meedoen (of in voorgaande jaren gesolliciteerd hebben. Lijkt me leuk en nuttig om tips en ervaringen uit te wisselen.
De basisinfo en een gedeelte van de motivatie heb ik ingevuld, ik moet echter nog alle tests doen.. ik hik er best wel tegenaan! Ik ben benieuwd hoe andere mensen dit ervaren
donderdag 14 juni 2018 om 12:47
Ik lees dit topic al vanaf het begin mee. Ik heb zelf veel interesse in het rijkstraineeship. Dit jaar was ik simpelweg te laat met aanmelden, maar ik wil volgend jaar graag een kans wagen. Wat bijzonder dat zoveel van hier zover gekomen zijn! Ik zal duimen voor jullie 
Ik lees dat jullie allemaal een heel sterk cv hebben en ik vraag me af in hoeverre ik kans zou maken. Ik heb namelijk geen bestuursjaar, buitenlandervaring of dubbele prestigieuze masters gedaan. Wel een hbo-opleiding, gevolgd door een schakeljaar en master. Praktijkervaring, maar ook onderzoekservaring en een stage bij een toonaangevende organisatie binnen mijn sector. Mijn maatschappelijke betrokkenheid kan ik wel aantonen, maar ik heb dus verder geen bijzondere extracurriculaire activiteiten gedaan. Denken jullie dat het nut heeft om volgend jaar een kans te wagen?
Ik lees dat jullie allemaal een heel sterk cv hebben en ik vraag me af in hoeverre ik kans zou maken. Ik heb namelijk geen bestuursjaar, buitenlandervaring of dubbele prestigieuze masters gedaan. Wel een hbo-opleiding, gevolgd door een schakeljaar en master. Praktijkervaring, maar ook onderzoekservaring en een stage bij een toonaangevende organisatie binnen mijn sector. Mijn maatschappelijke betrokkenheid kan ik wel aantonen, maar ik heb dus verder geen bijzondere extracurriculaire activiteiten gedaan. Denken jullie dat het nut heeft om volgend jaar een kans te wagen?
donderdag 14 juni 2018 om 17:10
Ik zou het sowieso proberen, want ook al heb je geen politiek-bestuurlijke ervaring of een dubbele master, maak je nog steeds kans. Anders kan je ook van te voren naar een voorlichtingsmiddag gaan, daar kan je ook al deze vragen stellen!plek schreef: ↑14-06-2018 12:47Ik lees dit topic al vanaf het begin mee. Ik heb zelf veel interesse in het rijkstraineeship. Dit jaar was ik simpelweg te laat met aanmelden, maar ik wil volgend jaar graag een kans wagen. Wat bijzonder dat zoveel van hier zover gekomen zijn! Ik zal duimen voor jullie
Omdat er nog meer goede mandarijnenpellers zijn.
donderdag 14 juni 2018 om 18:41
donderdag 14 juni 2018 om 20:11
Ik ook goed nieuws om 22:30 inderdaad!ChocoRdayAllday schreef: ↑13-06-2018 22:54Gefeliciteerd IK OOK zo blij en opgelucht..jeetje was zo spannend! Ik snap wat jullie bedoelen trouwens, ik heb ook andere aanbiedingen gehad en uitgeprobeerd maar dit is echt een top kans! Ik zou zoveel mogelijk informatie proberen in te winnen over de dagelijkse werkzaamheden van de functie en de sfeer&cultuur binnen het bedrijf. We hebben nu nog 1 selectie interview te gaan; nog tips vanuit de anderen?![]()
donderdag 14 juni 2018 om 20:43
Ik heb vandaag mijn gesprek gehad.
Ik heb ook een beetje het zelfde gevoel als jufank en madhadster. Intens is denk ik de beste manier om het te omschrijven. Ik vind het moeilijk om te zeggen of het nu echt goed ging, maar het was heel persoonlijk en ze vroegen echt diep door. Ik ben ook wel heel open geweest en dat is best lastig als er toch bijna 3 standbeelden tegenover je zitten. Tegelijk waren ze ook zeker niet onaardig maar wel afstandelijk en moeilijk peilbaar.
Ik merken ook echt dat ik nadat ik thuis kwam helemaal leeg en moe en een beetje emotioneel was. Dat had ik niet verwacht en ken ik ook niet vanuit andere sollicitaties.
Ik ben erg benieuwd wat voor beoordeling ik krijg.
Ik heb ook een beetje het zelfde gevoel als jufank en madhadster. Intens is denk ik de beste manier om het te omschrijven. Ik vind het moeilijk om te zeggen of het nu echt goed ging, maar het was heel persoonlijk en ze vroegen echt diep door. Ik ben ook wel heel open geweest en dat is best lastig als er toch bijna 3 standbeelden tegenover je zitten. Tegelijk waren ze ook zeker niet onaardig maar wel afstandelijk en moeilijk peilbaar.
Ik merken ook echt dat ik nadat ik thuis kwam helemaal leeg en moe en een beetje emotioneel was. Dat had ik niet verwacht en ken ik ook niet vanuit andere sollicitaties.
Ik ben erg benieuwd wat voor beoordeling ik krijg.
vrijdag 15 juni 2018 om 09:07
Supergoed Idse3, gefeliciteerd! En de rest heeft zo te horen mooie geschiktheidsscores!
Ze houden het zeker spannend zeg..en als ik alle verhalen zo lees krijg ik het idee dat het grotendeels een soort psychologische analyse is.
Voor wie ooit nog wil solliciteren of ook nog in de procedure zit like me: heb vertrouwen in jezelf, je skills, kennis en ervaring.
En niet geschoten is altijd mis. Wees vooral jezelf, bij iedere sollicitatie, want dat willen organisaties zien.
Er is altijd een kans op afwijzing, en dat is heel spannend en eng, maar dat betekent ook juist dat je het moet proberen..
Ze zeggen niet voor niks dat je juist het meeste leert buiten je comfortzone
En nu voorbereiden op het interview.. succes @ iedereen! Tips blijven welkom
vrijdag 15 juni 2018 om 21:43
zaterdag 16 juni 2018 om 18:28
Hoe wordt dat verslag eigenlijk opgesteld? Het geven van een cijfer aan de competenties begrijp ik nog, maar ik snap niet hoe nou wordt bepaald wat de score voor geschiktheid moet zijn
Overigens iedereen die het gesprek nog moet aangaan: veel succes!
vogel vervelend dat je niet door bent maar ik weet zeker dat je een ander geschikt baan zult vinden. Je bent al heel veer gekomen in deze procedure waar ruim 3000 aanmeldingen waren, heel knap dus sowieso trots zijn op jezelf!!
Overigens iedereen die het gesprek nog moet aangaan: veel succes!
zaterdag 16 juni 2018 om 18:52
Jufank, je hebt natuurlijk gelijk. Ik weet niet zo goed waarom maar ik was gewoon een beetje van de leg na het gesprek. Ondertussen kan ik beter relativeren. Ik hoop dat ik maandag mijn verslag hebt dan weet ik een beetje hoe en wat.
Aflowerinthesea zoals de recruiter het aan mij uitlegde zijn het twee losse componenten. De competenties staan los van de geschiktheid. De geschiktheid gaat over de mate waarin je flexibel bent en past binnen de cultuur van het ministerie. Of je een goede trainee zou zijn, zeg maar. Je kunt dus heel goed scoren op de competenties maar tegelijk kunnen ze je geen goede trainee vinden.
Aflowerinthesea zoals de recruiter het aan mij uitlegde zijn het twee losse componenten. De competenties staan los van de geschiktheid. De geschiktheid gaat over de mate waarin je flexibel bent en past binnen de cultuur van het ministerie. Of je een goede trainee zou zijn, zeg maar. Je kunt dus heel goed scoren op de competenties maar tegelijk kunnen ze je geen goede trainee vinden.
maandag 18 juni 2018 om 11:30
Wat jammer! Maar het lukt vast om een hele andere leuke en uitdagende plek te vinden, zeker als je bedenkt dat je al zo'n dikke selectie bent doorgekomen..!
maandag 18 juni 2018 om 12:23
Ah, jammer.. Maar je wordt vast ergens anders aangenomen! Je bent al vet ver gekomen, het is sowieso een goede oefening.
anoniem_367815 wijzigde dit bericht op 18-06-2018 12:43
0.37% gewijzigd
maandag 18 juni 2018 om 12:39
Jammer Vogel! Hadden ze aan de telefoon nog feedback of heb je alles uit je rapport gehaald? Heel veel succes met doorsolliciteren!
dinsdag 19 juni 2018 om 16:51
Je mag me pm sturen als je wil! Heb je al wat gehoord inmiddels?Aflowerinthesea schreef: ↑19-06-2018 14:15is er iemand al gebeld met goed/slecht nieuwsspannend! Heb zelf een geschiktheidsscore van 3 heb dus weinig hoop, maar wie weet
![]()
donderdag 21 juni 2018 om 09:45
Hoi Dignity!dignity schreef: ↑27-04-2018 22:15Dames heel veel succes! Ik ben lang lang geleden ook ooit bij het Rijk begonnen als trainee (2007). Werk nu inmiddels alweer een tijd bij VWS. Mochten jullie behoefte hebben om vragen te stellen over VWS, stuur me dan even een PB!
Zal voor jullie duimen, vond de selectie toen ook erg pittig.
Fijn dat je wilt helpen, ik had zelf nog wat vraagjes.
Ik heb je een PB gestuurd maar het staat niet in mijn verzonden box, heb jij mijn PB wel ontvangen?
Bedankt!
Groetjes,
G.
donderdag 21 juni 2018 om 12:15
Ik werd gisteren gebeld met blij nieuws, ik heb een aanbod gekregen om te beginnen als rijkstrainee. Ik had dit al enigszins verwacht omdat ik een geschiktheidsscore van 5 had gekregen. Echter, en dat vind ik nog steeds best bizar, heb ik het aanbod afgeslagen. Bizar, omdat ik al een aantal jaar best wel zeker ervan was dat ik dit heel graag wilde... maar zoals eerder gezegd heb ik elders een mooie plek aangeboden gekregen (ook na een intensieve sollicitatieperiode, dat dan weer wel) waar ik op dit moment sneller kan groeien en waar ik in de toekomst meer doorstroommogelijkheden heb. Echt heel jammer, ik denk dat beide plekken perfect voor me waren geweest, maar ik moest een keuze maken. Daartegenover staat wel dat er dan iemand anders op de reservelijst vandaag waarschijnlijk blij wordt gemaakt!
donderdag 21 juni 2018 om 18:49
Leuk Madhatser! Je hebt zo te lezen een weloverwogen besluit genomen om toch voor het andere aanbod te kiezen. Helaas voor ons, maar wel erg leuk voor de persoon die alsnog blij is gemaakt
Ik start in september als Rijkstrainee
dus wellicht zie ik nog iemand van jullie binnenkort. Heel veel succes voor de mensen die nog op gesprek moeten komen!
Ik start in september als Rijkstrainee
vrijdag 22 juni 2018 om 00:17
Wat goed!! Gefeliciteerd! Bij welk ministerie zit je?Mandarijnenpeller3 schreef: ↑21-06-2018 18:49Leuk Madhatser! Je hebt zo te lezen een weloverwogen besluit genomen om toch voor het andere aanbod te kiezen. Helaas voor ons, maar wel erg leuk voor de persoon die alsnog blij is gemaakt![]()
Ik start in september als Rijkstraineedus wellicht zie ik nog iemand van jullie binnenkort. Heel veel succes voor de mensen die nog op gesprek moeten komen!
vrijdag 22 juni 2018 om 08:38
Hee wat gek, ik heb inderdaad ook niks ontvangen!Aflowerinthesea schreef: ↑19-06-2018 17:48Jufank: heb je twee keer een pm verstuurd, maar het wordt maar niet verzonden![]()