Rijkstrainee 2018
maandag 9 april 2018 om 13:33
Hallo allemaal,
Ik solliciteer dit jaar (als een van de velen) op het rijkstraineeship. Ik vroeg me af of er nog meer mensen hier op dit forum meedoen (of in voorgaande jaren gesolliciteerd hebben. Lijkt me leuk en nuttig om tips en ervaringen uit te wisselen.
De basisinfo en een gedeelte van de motivatie heb ik ingevuld, ik moet echter nog alle tests doen.. ik hik er best wel tegenaan! Ik ben benieuwd hoe andere mensen dit ervaren
Ik solliciteer dit jaar (als een van de velen) op het rijkstraineeship. Ik vroeg me af of er nog meer mensen hier op dit forum meedoen (of in voorgaande jaren gesolliciteerd hebben. Lijkt me leuk en nuttig om tips en ervaringen uit te wisselen.
De basisinfo en een gedeelte van de motivatie heb ik ingevuld, ik moet echter nog alle tests doen.. ik hik er best wel tegenaan! Ik ben benieuwd hoe andere mensen dit ervaren
dinsdag 12 juni 2018 om 11:59
Heel vaak worden na die 2 jaar trainee's ook aangenomen. Volgens mij moet dat een bepaald percentage zijn. Heeft ook te maken dat er diverse leeftijden aangenomen moeten worden.
Daarom zijn die gesprekken zo streng. Bovendien worden veel cursussen gegeven dus je moet ook een beetje een doorzetter zijn. Ik heb veel met trainee's gewerkt en ze vinden het allemaal geweldig om dit mee te maken. Dus heel veel succes!!!
Daarom zijn die gesprekken zo streng. Bovendien worden veel cursussen gegeven dus je moet ook een beetje een doorzetter zijn. Ik heb veel met trainee's gewerkt en ze vinden het allemaal geweldig om dit mee te maken. Dus heel veel succes!!!
woensdag 13 juni 2018 om 11:43
Ik had deze week mijn gesprek, en had een beetje eenzelfde ervaring als Jufank. Het was echt heel erg intens, en ik vond dat er echt heel erg werd gehamerd en doorgegaan op het persoonlijke. Ik had aan het einde ook helemaal geen fijn gevoel, eerder een beetje trillerig, en er werd van de kant van de interviewers uit ook geen blijk van waardering geuit dat ik zo open was geweest. Ik vond het eigenlijk een beetje teleurstellend.. Zo'n interview is ook een beetje een kans voor de sollicitant om een gevoel te krijgen bij de match met dat ministerie (dacht ik), maar dat is in mijn geval niet echt gelukt. De mensen van het ministerie waren ook maar weinig aan het woord, en ik kreeg er niet echt een beter beeld van. Ook toen ik inhoudelijke vragen stelde over het traineeship werd er gezegd dat ik dat aan de trainees kon vragen die in de gang op ons zaten te wachten, maar in de praktijk heb ik hen maar heel kort even gesproken.
woensdag 13 juni 2018 om 12:26
Precies dit, had ik ookMadhatster schreef: ↑13-06-2018 11:43Ook toen ik inhoudelijke vragen stelde over het traineeship werd er gezegd dat ik dat aan de trainees kon vragen die in de gang op ons zaten te wachten, maar in de praktijk heb ik hen maar heel kort even gesproken.
woensdag 13 juni 2018 om 13:58
Interessant om jullie verhalen en ervaringen te lezen! Ik hoop vandaag een mailtje te ontvangen, dus ik was de afgelopen dag al in enorme spanning af. Ik heb vorige week vrijdag speeddates gehad...fingers crossed! En dan nog 1 selectie interview te gaan als ik überhaupt door ben. We zijn al best ver gekomen, dus wel props voor ons
En je leert er altijd wat van.
woensdag 13 juni 2018 om 18:09
Heb jij inmiddels al iets gehoord?ChocoRdayAllday schreef: ↑13-06-2018 13:58Interessant om jullie verhalen en ervaringen te lezen! Ik hoop vandaag een mailtje te ontvangen, dus ik was de afgelopen dag al in enorme spanning af. Ik heb vorige week vrijdag speeddates gehad...fingers crossed! En dan nog 1 selectie interview te gaan als ik überhaupt door ben. We zijn al best ver gekomen, dus wel props voor onsEn je leert er altijd wat van.
woensdag 13 juni 2018 om 20:27
Hey chocoRdayAllday, zo had ik het het ook begrepen, dus zat ook al teleurgesteld te wezen. Maar als idse3 gebeld heeft en we de kans maken alsnog morgen te horen dat we door gaan, krijg ik weer een beetje hoop? Idse, kan je misschien iets meer vertellen? Welk ministerie? Vws by any chance? Haha stiekem fijn om hier lotgenoten te vinden, jullie al aan de wijn?ChocoRdayAllday schreef: ↑13-06-2018 19:59Nee ik baal echt, nog helemaal niks gehoord.. ze zeiden dat als je woensdag geen email hebt gehad, je niet door bent en donderdag een telefoontje krijgt met feedback. Maar zeiden ze dat we morgen ook een email konden krijgen?![]()
woensdag 13 juni 2018 om 20:54
Hi, ik zit ook de hele dag al in spanning en baal ook als een stekker dat ik nog niets gehoord heb na de speeddates. Begreep ook dat als je geen mail krijgt vandaag je niet verder mag naar de interviewronde maar krijg nu ook een beetje hoop door jullie. Vind het overigens wel een rare manier van communiceren. Hopelijk hebben we het verkeerd begrepen, krijgt iedereen een mailtje en wordt je alleen ook nog gebeld als je niet door bent. Morgen nog maar een dag zenuwen! Succes allemaal!
woensdag 13 juni 2018 om 21:04
Wat spannend hopelijk toch nog goed nieuws voor jullie.
Ik heb morgen mijn gesprek en ben behoorlijk zenuwachtig. Ik zal blij zijn als het achter de rug is. Gelukkig heb ik inderdaad deze week te horen gekregen dat ik ook een andere baan heb die me inhoudelijk ook erg goed ligt. Dat verminderd de stress in ieder geval een beetje.
Ik heb morgen mijn gesprek en ben behoorlijk zenuwachtig. Ik zal blij zijn als het achter de rug is. Gelukkig heb ik inderdaad deze week te horen gekregen dat ik ook een andere baan heb die me inhoudelijk ook erg goed ligt. Dat verminderd de stress in ieder geval een beetje.
woensdag 13 juni 2018 om 21:11
Jongens ik ben echt benieuwd naar jullie geschiktheidsscores haha. Ikzelf ben echt verbaasd hoe accuraat dat verslag is..! En mijn score is 5... Zit echter nog steeds in mijn maag met het feit dat ik elders een heel gaaf aanbod heb gekregen, en daar moet ik vrijdag op antwoorden.
woensdag 13 juni 2018 om 22:54
Gefeliciteerd IK OOK zo blij en opgelucht..jeetje was zo spannend! Ik snap wat jullie bedoelen trouwens, ik heb ook andere aanbiedingen gehad en uitgeprobeerd maar dit is echt een top kans! Ik zou zoveel mogelijk informatie proberen in te winnen over de dagelijkse werkzaamheden van de functie en de sfeer&cultuur binnen het bedrijf. We hebben nu nog 1 selectie interview te gaan; nog tips vanuit de anderen?
donderdag 14 juni 2018 om 07:07
Wow, wat super goed! Wat je ook doet, dit mag je in je zak steken. Ik denk wel dat je met een 5 zo ongeveer gegarandeerd bent van een plekje als rijkstrainee. Welk ministerie zit je eigenlijk?Madhatster schreef: ↑13-06-2018 21:11Jongens ik ben echt benieuwd naar jullie geschiktheidsscores haha. Ikzelf ben echt verbaasd hoe accuraat dat verslag is..! En mijn score is 5... Zit echter nog steeds in mijn maag met het feit dat ik elders een heel gaaf aanbod heb gekregen, en daar moet ik vrijdag op antwoorden.
Ik kon me ook vinden in het verslag. Het is nu dus wel spannend, want ik zal vast niet de enige zijn met deze score. Ik heb wel een andere sollicitatie lopen ook... maar wil veel liever bij het rijk aan de slag! Dus fingers crossed.
En aan de rest, wat fijn dat jullie ook tevreden zijn met jullie scores!
jufank wijzigde dit bericht op 15-06-2018 16:57
0.81% gewijzigd
donderdag 14 juni 2018 om 08:30
Wow vet goed een score van 5! Dan kun je er inderdaad bijna vanuit gaan dat ze je willen aannemen denk ik.Madhatster schreef: ↑13-06-2018 21:11Jongens ik ben echt benieuwd naar jullie geschiktheidsscores haha. Ikzelf ben echt verbaasd hoe accuraat dat verslag is..! En mijn score is 5... Zit echter nog steeds in mijn maag met het feit dat ik elders een heel gaaf aanbod heb gekregen, en daar moet ik vrijdag op antwoorden.
Zelf had ik een vet fijn gesprek, juist tegenovergestelde van jullie gesprekken. Ook veel inhoudelijk kunnen vragen en uitgelegd. Maar een lage geschiktheidsscore, dus ik neem aan dat ik niet ben aangenomen. Maar het was sowieso een fijne oefening.
Ik kon me overigens wel vinden in het geschreven gedeelte van het verslag, maar niet helemaal in de cijfers.
donderdag 14 juni 2018 om 09:12
Hallo allemaal,
Ik volg dit gesprek al een tijdje maar heb nu een account aangemaakt om mee te kunnen praten
Ik zit ook in de Rijkstraineeship procedure, maar dan voor EZK/LNV. Hiervoor heb ik volgende week speeddates, en dan eind juni/begin juli pas het competentiegesprek/eindgesprek.
Ik vraag me vooral af hoe de speeddates gaan, misschien kunnen de mensen die bij VWS zijn ingedeeld en de speeddates al hebben gehad hier iets meer over vertellen?
Ik ben iniedergeval best wel zenuwachtig en weet niet zo goed hoe ik me nog beter moet voorbereiden dan ik al heb gedaan.
Ik volg dit gesprek al een tijdje maar heb nu een account aangemaakt om mee te kunnen praten
Ik vraag me vooral af hoe de speeddates gaan, misschien kunnen de mensen die bij VWS zijn ingedeeld en de speeddates al hebben gehad hier iets meer over vertellen?
Ik ben iniedergeval best wel zenuwachtig en weet niet zo goed hoe ik me nog beter moet voorbereiden dan ik al heb gedaan.
donderdag 14 juni 2018 om 09:41
Wow wat goed! Gefeliciteerd!!Madhatster schreef: ↑13-06-2018 21:11Jongens ik ben echt benieuwd naar jullie geschiktheidsscores haha. Ikzelf ben echt verbaasd hoe accuraat dat verslag is..! En mijn score is 5... Zit echter nog steeds in mijn maag met het feit dat ik elders een heel gaaf aanbod heb gekregen, en daar moet ik vrijdag op antwoorden.
Omdat er nog meer goede mandarijnenpellers zijn.
donderdag 14 juni 2018 om 10:45
Hey Vogel, ik heb een beetje het zelfde.. Fijn gesprek, maar lage geschiktheidsscore. Ik sprak toevallig iemand die hier ook laag op scoorde, want leek in eerste instantie te specifiek, maar is het uiteindelijk wel geworden. Dus wie weet hebben we nog hoopVogel123 schreef: ↑14-06-2018 08:30Wow vet goed een score van 5! Dan kun je er inderdaad bijna vanuit gaan dat ze je willen aannemen denk ik.
Zelf had ik een vet fijn gesprek, juist tegenovergestelde van jullie gesprekken. Ook veel inhoudelijk kunnen vragen en uitgelegd. Maar een lage geschiktheidsscore, dus ik neem aan dat ik niet ben aangenomen. Maar het was sowieso een fijne oefening.
Ik kon me overigens wel vinden in het geschreven gedeelte van het verslag, maar niet helemaal in de cijfers.
donderdag 14 juni 2018 om 11:41
Ik heb je hier even een pm over gestuurd!
donderdag 14 juni 2018 om 12:14
Ik stuur je even een PM!jufank schreef: ↑14-06-2018 07:07Wow, wat super goed! Wat je ook doet, dit mag je in je zak steken. Ik denk wel dat je met een 5 zo ongeveer gegarandeerd bent van een plekje als rijkstrainee. Welk ministerie zit je eigenlijk?
Ik had een 4, en kon me ook vinden in het verslag. Het is nu dus wel spannend, want ik zal vast niet de enige zijn met deze score. Ik heb wel een andere sollicitatie lopen ook... maar wil veel liever bij het rijk aan de slag! Dus fingers crossed.
En aan de rest, wat fijn dat jullie ook tevreden zijn met jullie scores!