we worden dommer!

15-06-2018 11:36 125 berichten
Ik las het in de krant: sinds 1975 daalt ons iq. Sinds er iq-tests bestaan zijn we alsmaar slimmer geworden, maar sinds 1975 zet zich een daling in van 7 punten per generatie.

Uit Noorse cijfers blijkt dat het IQ sinds 1975 gestaag omlaag gaat. Zeven punten per generatie. Er ging een lange stijging aan vooraf. Jaar na jaar steeg het. Dat werd het Flynn-effect genoemd, naar de Nieuw-Zeelandse moraal-filosoof James Flynn die het als eerste onderzocht. Hij gaf aan dat we niet per se slimmer werden, maar misschien gewoon beter in het oplossen van IQ-tests. Maar de stijging heeft plaatsgemaakt voor een daling, constateren de Noorse wetenschappers. Wat is er aan de hand?

Het ligt niet aan migratie. De daling doet zich volgens de Noren namelijk ook voor binnen families. “Zo merkten ze dat kinderen die na 1975 geboren waren een lager IQ hadden dan hun oudere broers of zussen”, legt Stuart Ritchie, een autoriteit op het vlak van IQ (universiteit van Edinburgh), uit aan de Belgische kwaliteitskrant De Morgen. “Dan kun je niet beweren dat het iets genetisch is of dat de impact van migratie er voor iets tussen zit.”

Maar waarom het IQ eerst steeg weten we niet echt en waarom het nu lijkt te dalen weten we ook niet. Ritchie: “Heeft het met onderwijs te maken? Met gezondheid? Andere voedingsgewoonten? Onze mediaconsumptie? Allemaal mogelijk, maar dat zal verder onderzoek dus moeten uitwijzen.”

Bron(nen): De Morgen Medical Express

Zou mijn vader toch gelijk krijgen: dat er sinds het teloorgaan van de hbs niet meer het beste uit de goede leerlingen gehaald wordt, maar dat we allemaal een beetje in de middenmoot blijven hangen?
Zou het weer om te buigen zijn? Of is het niet zo erg?
In de OP staat heel duidelijk dat de daling in 1975 echt goed begonnen is. Het ligt dus niet aan ‘de jeugd van nu’, of immigranten.

Wat is er rond 1975 gebeurd of veranderd?
De niveau's op de middelbare scholen liggen veel lager dan vroeger. Dit omdat de basisscholen af worden gerekend op naar welk niveau de schoolverlaters gaan. De middelbare scholen worden ook afgerekend op resultaten. Logisch gezien is dit op het mbo, hbo en de universiteit dus ook zo. Een kwalijke zaak vind ik dit.
IQ Test is erg wankel...
Zelf zo’n test gedaan en ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat zo’n test niet erg betrouwbaar is.

Het zijn slechts een aantal “spelletjes” en als je die plotseling snel op kan lossen heb je een hoog IQ / ben je intelligent ? Kom op joh je bent dan gewoon goed in spelletjes...
kadanz schreef:
15-06-2018 15:14
Quattro legt regelrecht een link tussen Islam, immigratie en een daling van het IQ, terwijl de OP toch héél erg duidelijk het tegendeel beweert. Quattro schreeuwt dus maar wat zonder met feiten te komen. Sommigen noemen dat racistisch en dat is niet geheel onlogisch.

zazamaenade zegt daar wat van. Dat vind jij onzinnig. Ik kan alleen maar concluderen dat ook jij dus op z'n minst meegaat met de in dit topic zwaar misplaatste uitspraak van Quattro. Dat kan alleen als je de OP niet goed gelezen hebt. Of schreeuw je ook maar wat?

In jouw geval zou ik vooral op je onderbuik blijven vertrouwen. Dat houdt het forum amusant.
watdachtjehiervan schreef:
15-06-2018 15:45
De niveau's op de middelbare scholen liggen veel lager dan vroeger. Dit omdat de basisscholen af worden gerekend op naar welk niveau de schoolverlaters gaan. De middelbare scholen worden ook afgerekend op resultaten. Logisch gezien is dit op het mbo, hbo en de universiteit dus ook zo. Een kwalijke zaak vind ik dit.
Ben ik met je eens. Een deel komt denk ik door ouders die bijvoorbeeld hun kind niet op het lbo of de mavo wilden hebben. Een ander gedeelte komt denk ik door het nu heersende idee dat kinderen vaardigheden moeten leren in plaats van rijtjes stampen. Onder wijs van de 21ste euw zeg maar..
Santaaa schreef:
15-06-2018 15:49
IQ Test is erg wankel...
Zelf zo’n test gedaan en ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat zo’n test niet erg betrouwbaar is.

Het zijn slechts een aantal “spelletjes” en als je die plotseling snel op kan lossen heb je een hoog IQ / ben je intelligent ? Kom op joh je bent dan gewoon goed in spelletjes...

IQ testen meten vooral hoe goed je bent in het doen van IQ testen.

Iemand ergens uit de rimboe zonder scholing zal ‘m slechter maken terwijl die niet perse dommer is, integendeel.
Santaaa schreef:
IQ Test is erg wankel...
Die "spelletjes", zoals jij die noemt, zijn tests in verschillende deelgebieden (taal, logica, wiskunde) die je probleemoplossend vermogen testen. Ze testen niet alleen of je dat lukt maar ook hoe snel. Doe je 10 verschillende IQ-tests dan krijg je mogelijks 10 verschillende resultaten, maar als je bij elke test je best deed dan liggen die resultaten dicht bijeen.

Overigens heb ik in recente wetenschappelijke literatuur gelezen dat het gemiddeld IQ nog altijd stijgt, a rato van 1 IQ-punt per decennium. Dat is dan in tegenspraak met de OP die blijkbaar door sommigen als evangelie wordt beschouwd. IQ tests zijn ook specifiek gemaakt naar ons westers model waarin de klemtoon ligt op die specifieke deelgebieden. Andere rassen, etniciteiten of bevolkingsgroepen kunnen door die test-bias benadeeld worden wat zich uit in een lagere score.
anoniem_64d33a9ef0869 wijzigde dit bericht op 15-06-2018 16:08
0.27% gewijzigd
Hetvrijewoord schreef:
15-06-2018 15:57
IQ testen meten vooral hoe goed je bent in het doen van IQ testen.

Iemand ergens uit de rimboe zonder scholing zal ‘m slechter maken terwijl die niet perse dommer is, integendeel.
Inderdaad. Dat het zogenaamde IQ lager is geworden zegt niks over de intelligentie van de huidige mens.
HuLang schreef:
15-06-2018 16:05
Die "spelletjes", zoals jij die noemt, zijn tests in verschillende deelgebieden (taal, logica, wiskunde) die je probleemoplossend vermogen testen. Ze testen niet alleen of je dat lukt maar ook hoe snel. Doe je 10 verschillende IQ-tests dan krijg je mogelijks 10 verschillende resultaten, maar als je bij elke test je best deed dan liggen die resultaten dicht bijeen.

Overigens heb ik in recente wetenschappelijke literatuur gelezen dat het gemiddeld IQ nog altijd stijgt, a rato van 1 IQ-punt per decennium. Dat is dan in tegenspraak met de OP die blijkbaar door sommigen als evangelie wordt beschouwd. IQ tests zijn ook specifiek gemaakt naar ons westers model waarop de klemtoon ligt op die specifieke deelgebieden. Andere rassen, etniciteiten of bevolkingsgroepen kunnen door die test-bias benadeeld worden wat zich uit in een lagere score.
Ja inderdaad... dus het zijn gewoon spelletjes. En we correleren aan deze spelletjes zogenaamde betekenissen. Zegt weinig over hoe slim een persoon in kwestie is...
Santaaa schreef:
IQ Test is erg wankel...

Precies. De eerste keer dat ik een IQ-est voor m'n snufferd kreeg heb ik 'm op één specifiek onderdeel verknald waardoor de score lager uitkwam. Na één middagje oefenen met een boekje de test weer gedaan en je raad het: 100% score op dat onderdeel, IQ weer op peil, aangenomen bij de opleiding. :)

Dus wat zegt zo'n test?
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 15-06-2018 16:16
0.14% gewijzigd
kadanz schreef:
15-06-2018 16:13
Precies. De eerste keer dat ik een IQ-est voor m'n snufferd kreeg heb ik 'm op één specifiek onderdeel verknald waardoor de score lager uitkwam. Na één middagje oefenen met een boekje de test weer gedaan en je raad het: 100% score op dat onderdeel, IQ weer op pijl, aangenomen bij de opleiding. :)

Dus wat zegt zo'n test?
Niks.
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
15-06-2018 16:09
Ja inderdaad... dus het zijn gewoon spelletjes. En we correleren aan deze spelletjes zogenaamde betekenissen. Zegt weinig over hoe slim een persoon in kwestie is...
Als je slim bent, dan ben je beter in die spelletjes. Door oefening word je nog beter ja. Als je dom bent kun je oefenen wat je wil en zal je er niet veel beter in worden.
.
Santaaa schreef:
15-06-2018 16:09
Zegt weinig over hoe slim een persoon in kwestie is...
Het zegt heel veel over hoe snel iemand problemen kan oplossen in de meeste facetten van het dagelijks leven. Wat gemeten wordt is intelligentie, niet slimheid, leepheid, redelijkheid, hoffelijkheid of wat dan ook. Alleen intelligentie.
Voor sommige zaken is een intelligentiemeting voldoende, soms ook niet.
https://newscientist.nl/nieuws/vergrijz ... estscores/

Een van de hypotheses is dat het door de vergrijzing komt. Ouderen hebben een minder goed werkgeheugen en er zitten steeds meer ouderen in de testprogramma’s vanwege de vergrijzing en vanwege het feit dat we gemiddeld gezien steeds ouder worden.
Hier een link naar het artikel op de site medicalxpress https://medicalxpress.com/news/2018-06- ... 1970s.html

Een andere hypothese is dat het met voedingsgewoonten te maken heeft ; kinderen die tijdens het opgroeien veel vis eten zouden gemiddeld een hoger IQ hebben, en beter slapen (ook een mogelijke factor).
zazamaenade wijzigde dit bericht op 15-06-2018 16:28
46.70% gewijzigd
nounou
HuLang schreef:
15-06-2018 16:05

Overigens heb ik in recente wetenschappelijke literatuur gelezen dat het gemiddeld IQ nog altijd stijgt, a rato van 1 IQ-punt per decennium. Dat is dan in tegenspraak met de OP die blijkbaar door sommigen als evangelie wordt beschouwd. IQ tests zijn ook specifiek gemaakt naar ons westers model waarin de klemtoon ligt op die specifieke deelgebieden. Andere rassen, etniciteiten of bevolkingsgroepen kunnen door die test-bias benadeeld worden wat zich uit in een lagere score.
Kan ik me iets bij voorstellen. Net als die inburgeringstesten, heb er eens eentje voor de grap gemaakt, weet niet meer of ik net geslaagd of net gezakt was. Je zal in je eigen land maar niet gewend zijn om een (bepaald soort) bloemetje mee te nemen op visite, moet je hier maar ineens weten dat je dat wel doet.
Of je hebt buren die op hun verjaardag jou uitnodigen en meteen maar 2 punten vlaai op je bord leggen, en dan is het juiste antwoord in de test, dat je bij Nederlanders hooguit 1 koekje krijgt en dan gaat de trommel dicht
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
ninanoname schreef:
15-06-2018 13:53
Ik neem aan dat de onderzoekers iets dat zó voor de hand ligt wel meenemen in het onderzoek. Toch?
Dat is te hopen. Ik ken recente voorbeelden waarbij mensen in een IQ-test de betekenis moesten geven van woorden die vrijwel niet meer gebruikt worden. Toen de test werd ontwikkeld waren die woorden veel bekender.
Oakes schreef:
15-06-2018 12:52
Omgekeerd is het een vorm van monddood maken dat dit niet mag worden gezegd.

https://www.groene.nl/artikel/ras-en-iq

https://iq-research.info/nl/average-iq-by-country

Laatste link:

Resultaten moeten met uiterste voorzichtbaarheid worden geinterpreteerd.
snug schreef:
15-06-2018 16:26
Dat is te hopen. Ik ken recente voorbeelden waarbij mensen in een IQ-test de betekenis moesten geven van woorden die vrijwel niet meer gebruikt worden. Toen de test werd ontwikkeld waren die woorden veel bekender.
tijd geleden in museum in Haarlem, mooi poppenhuis met zoektocht voor kinderen.
mama moest echt wel helpen om de kolenkit en de mattenklopper en de dienstmeid en nog zo'n paar dingen te vinden.
draaischijf van telefoon zal ook wel in dat lijstje kunnen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
15-06-2018 16:40
tijd geleden in museum in Haarlem, mooi poppenhuis met zoektocht voor kinderen.
mama moest echt wel helpen om de kolenkit en de mattenklopper en de dienstmeid en nog zo'n paar dingen te vinden.
draaischijf van telefoon zal ook wel in dat lijstje kunnen
Wat dacht je van de ogentest bij het consultatiebureau waarbij je 3-jarige geacht wordt een plaatje uit 1930 van een ouderwetse bakelieten telefoon herkennen, evenals een T-Ford uit 1920 en een sleutel die gezien het formaat en ornamentatie toegang geeft het buitenhek van paleis Soestdijk, op straffe van een diagnose bijziendheid?

Geen wonder dat ze dommer en bijziender lijken dan in 1975 ;)
kadanz schreef:
15-06-2018 16:52
Wat dacht je van de ogentest bij het consultatiebureau waarbij je 3-jarige geacht wordt een plaatje uit 1930 van een ouderwetse bakelieten telefoon herkennen, evenals een T-Ford uit 1920 en een sleutel die gezien het formaat en ornamentatie toegang geeft het buitenhek van paleis Soestdijk, op straffe van een diagnose bijziendheid?

Geen wonder dat ze dommer en bijziender lijken dan in 1975 ;)
;-D

Mijn destijds drie jaar oude kind is in een discussie geraakt met de cb-arts. Ze had het plaatje telefoon wel herkend, maar bleef bij hoog en laag volhouden dat dat speelgoed was met dank aan de Fisher Price draaischijftelefoon. Ze pulkte mijn telefoon 9oude iPhone) uit mijn tas, schoof hem onder de neus van de arts en knerpte dat Dit Een Telefoon Was!

Mijn puberzoon trok laatst de conclusie dat ik onhandig ben. Ik druk namelijk met mijn wijsvinger op de bel als ik aanbel, hij met zijn duim. Na uitleg dat ik als opgroeiend kind een draaischijftoestel had thuis en dat dat draaien met je duim niet te doen was, ging er bij hem een lampje branden. Daarom draaide ik nummers! Vanwege de draaischijftelefoon! Hij vindt me momenteel vooral heel ouderwets in mijn taalgebruik.
ninanoname schreef:
15-06-2018 11:36
Uit Noorse cijfers blijkt
.
Ik denk dat dit al genoeg zegt over de waarde van dit bericht :)
Niet geschoten is altijd mis
Oakes schreef:
15-06-2018 12:52
Omgekeerd is het een vorm van monddood maken dat dit niet mag worden gezegd.

https://www.groene.nl/artikel/ras-en-iq

https://iq-research.info/nl/average-iq-by-country

Beetje laat, maar toch : ik vind dat er wel een verschil is tussen 'iets zeggen', bespreken of onderzoeken aan de ene kant en het eeuwige islamisering/asielzoekers-argument.
De algemene teneur op Actueel is dat vrijwel alle tegenwoordige ellende veroorzaakt wordt door islamisering/asielzoekers/vluchtelingen.
En dan is iemand die daar maar weer eens iets van zegt bezig om een ander monddood te maken ?
nounou
zazamaenade schreef:
15-06-2018 18:17
Beetje laat, maar toch : ik vind dat er wel een verschil is tussen 'iets zeggen', bespreken of onderzoeken aan de ene kant en het eeuwige islamisering/asielzoekers-argument.
De algemene teneur op Actueel is dat vrijwel alle tegenwoordige ellende veroorzaakt wordt door islamisering/asielzoekers/vluchtelingen.
En dan is iemand die daar maar weer eens iets van zegt bezig om een ander monddood te maken ?

Dat is inderdaad ergerlijk net zoals het continue beschuldigen van racisme, islamofobie of seksisme.
Het dient geen enkel doel meer en heeft m.i. volledig aan betekenis ingeboet.

De term monddood maken lijkt mij hier vooral slaan op het feit dat jij bepaalde uitspraken gaat zitten staffen.
I_lo schreef:
15-06-2018 12:03
Nou het valt mij zeker op dat zeker de jeugd van nu erg weinig algemene kennis heeft. Waar staat de Eifel toren? wie is de president van Rusland, wanneer waren de oorlogen? Ze weten het gewoon niet. Wil zeker niet zeggen dat ik alles weet heb ook heus wel eens google nodig maar manman...

Was laatst in de Albert Heijn, meisje achter de kassa kan ten eerste al niet terugtellen, en ten tweede spreken ze geen woord buiten de grens.
Een Engelse klant kon ze niet te woord staan. Vind dat echt schrijnend hoor.
Ehmm... je had even moeten Googelen: het is Eiffeltoren :facepalm: :proud:
Je spelling/interpunctie laat ook te wensen over, je begint een nieuwe zin met een hoofdletter om maar iets te noemen en Google = een naam dus: hoofdletter.

Als je niet wéét wanneer je moet Googelen is dat eigenlijk nog erger dan geen Engels spreken imho...
anoniem_360241 wijzigde dit bericht op 15-06-2018 19:48
Reden: aanpassing
0.54% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven