Gezondheid alle pijlers

Copd

17-06-2018 15:05 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo ik heb copd ,en nog in vroeg stadium , het gaat me nu wel goed ,toch stoppen met roken zit soms niet echt mee .
Ik gebruik medicatie putje en ik heb wekelijks fysio 1 uur , ik heb mijn eten zeer verbeterd ,en ik loop veel met de hond , ik fiets en ik drink veel water dagelijks .
Toch ben ik wat bang omdat ik wel smokkel met roken ,dat het op latere leeftijd slechter zal gaan .
HEEFT iemand ervaring met roken en copd , en hoe dit is voor jullie , gr L
Mijn_naam schreef:
18-06-2018 05:16
Wat wel helpt tegen COPD en andere ademhalingsstoornissen trouwens is een veelvoorkomend, alledaags natuurmiddel: waterdamp. Zet de douche aan met heet water en laat de kamer vullen met stoom. Doet een wonder voor je longen en luchtwegen. Vroeger gebruikte ik het zelfs als vervanging voor medicatie - maar dan moet je wel een lichte vorm van de ziekte hebben.

Koffie drinken kan helpen, caffeïne zou de luchtwegen verbreiden maar zelf heb ik niet zo'n verlichting hiervan gevonden, kan zijn dat ik niet genoeg dronk. Bovendien ben ik geen voorstander van dit middel want caffeïne (zeker in overmaat) kan op zich allerlei problemen veroorzaken. Dus je bestrijdt het ene gif met het andere.
Nee hoor; ik krijg daar juist astma-aanvallen van.
Chiwawa5 schreef:
17-06-2018 15:23
Ja ik weet het ook wel , snap het zelf ook niet dat ik dit nog smokkel soms , mijn enige min puntje , toch doe ik het niet , het is een maatje voor me ,geeft me rust en steun , maar gezondheid is me ook alles , wilde alleen weten of er mensen zijn met copd en ook soms roken , bedankt
Natuurlijk zijn die mensen er, maar dat wil niet zeggen dat ze slim bezig zijn.
prada schreef:
17-06-2018 23:27
Dat lijkt me sterk. Je krijgt over het algemeen geen zuurstoftank als je rookt. De kans op een explosie is levensgroot.

Ik heb zelf Gold 3. Sinds anderhalf jaar gestopt met roken en van 38% longinhoud naar 87 % longinhoud gegaan in minder dan een jaar. Het heeft nog steeds invloed op mijn leven. Denk aan sneller een luchtweginfectie of een bacterie in de longen. Maar ik sport nu twee keer per week en eet iedere dag vers en gezond. Doe iedere dag aan het einde van de middag een dutje want ik ben wel sneller moe.
Ik heb nog steeds Gold 3 maar met het klachtenpatroon van Gold 1 soms 2. Het zal altijd achteruitgaan maar dat kun je zelf heel erg vertragen met de juiste levensstijl en de juiste medicatie.
Ik was er echt slecht aan toe, de dokter gaf me nog hooguit twee jaar als ik zo doorging. Nu heb ik het gevoel dat ik best oud zou kunnen worden hiermee.

Toevallig morgen weer foto en controle. Ben benieuwd.
Wat een mooi resultaat en goed dat je gestopt bent met roken.
Lenn12345 schreef:
18-06-2018 01:41
Ik stuur je even een pb'tje als je wil ivm herkenbaarheid.
Heb je je pb-functie aanstaan?
Volgens mij kan je mij een pbtje sturen.
Mijn moeder heeft COPD, door het roken. ze inmiddels al 20 jaar gestopt, Maar heeft toch COPD ontwikkeld. Wel in een beginnend Stadium. Ze loopt meerdere keren per week hard (volgens mij 7 km per keer) en heeft een hond waarmee ze veel loopt. Ze leeft zo gezond mogelijk, Maar krijgt toch 1-2 per jaar wel een luchtweginfectie. Haar Longen zijn haar zwakke punt.
Oh Prada, wat goed! mijn moeders longvolume gaat ook vooruit, Maar niet zo snel als eht jouwe. Ontzettend knap!
Dankjewel Hoppala. De longinhoud is hetzelfde gebleven (nu 76% tov 87 eerder maar dat komt omdat er nu Europese richtlijnen zijn dus zijn de getallen iets lager) en de foto zag er goed uit. Mag weer een half jaar wegblijven.
Ik had nog even de vraag gesteld aan de longarts over COPD en longkanker. Of er dan een verhoogd risico is.
Een ex-roker heeft nog 12 jaar een verhoogde kans op longkanker na het stoppen met roken tov iemand die nooit gerookt heeft. Daar schrok ik best wel van. Dat is nog lang zeg.
Oh en Hoppala, je moeder gaat vooruit en dat is het belangrijkste. Bij mij speelden er ook nog andere factoren mee (fibrose) die verdwenen is en dat heeft er ook voor gezorgd dat het zo snel gegaan is.
Ik mag zelfs zeggen dat ik van Gold 3 naar 2 ben gegaan omdat die longblaasjes niet verder kapot gaan. Een zeldzaamheid dat je teruggezet wordt. Gold 1 wordt het nooit meer maar zo lang mogelijk in 2 blijven is al een goed doel op zich.
prada schreef:
18-06-2018 14:42
Oh en Hoppala, je moeder gaat vooruit en dat is het belangrijkste. Bij mij speelden er ook nog andere factoren mee (fibrose) die verdwenen is en dat heeft er ook voor gezorgd dat het zo snel gegaan is.
Ik mag zelfs zeggen dat ik van Gold 3 naar 2 ben gegaan omdat die longblaasjes niet verder kapot gaan. Een zeldzaamheid dat je teruggezet wordt. Gold 1 wordt het nooit meer maar zo lang mogelijk in 2 blijven is al een goed doel op zich.

Proficiat, goed gedaan!
Dankjewel Karin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven