Werken met ADD
maandag 4 juni 2018 om 21:02
Ik weet sinds kort dat ik ADD heb. Wring me al m'n hele werkende leven in allerlei bochten om het werkbaar te houden, maar met een stempel erop kan ik iets gerichter zoeken. Laten we maar een positieve draai aan dit 'hokje' geven
Het lijkt me fijn om ervaringen te delen.
Voor degenen die ook ADD hebben of iemand daarmee kennen: wat voor werk doen jullie en vooral ook hoe? Hoe houdt je het werkbaar en heb je veel/weinig last van de mensen (en hun meningen/gedragingen) om je heen?
Het lijkt me fijn om ervaringen te delen.
Voor degenen die ook ADD hebben of iemand daarmee kennen: wat voor werk doen jullie en vooral ook hoe? Hoe houdt je het werkbaar en heb je veel/weinig last van de mensen (en hun meningen/gedragingen) om je heen?
femke09 wijzigde dit bericht op 06-06-2018 08:25
0.31% gewijzigd
dinsdag 5 juni 2018 om 07:57
Concerta 54 Mg.
Ritalin vond ze niet prettig. Te veel bijwerkingen. Concerta geeft gedurende de dag kleine beetjes medicijn af zodat je niet die pieken en dalen hebt.
Dit js voor iedereen anders natuurlijk. Wordt ook niet zomaar voorgeschreven. Ze is getest door psychiater etc. En die schrijft ook de medicatie voor en doet de controles
dinsdag 5 juni 2018 om 08:17
Je verandert niet ineens nu je weet dat je dit hebt. Het komt over alsof je het vanaf nu als excuus gaat gebruiken om je anders te gaan gedragen. Doe alsjeblieft niet alsof je een ernstige stoornis of ziekte hebt, want dan ga je het jezelf nog erg lastig maken.
Doe ook niet zo mysterieus over je ADD op de werkvloer. Zeg gewoon waar het op staat.
Maak het niet groter dan het is TO, maar gezien je berichten ben ik daar wel bang voor.
Doe ook niet zo mysterieus over je ADD op de werkvloer. Zeg gewoon waar het op staat.
Maak het niet groter dan het is TO, maar gezien je berichten ben ik daar wel bang voor.
dinsdag 5 juni 2018 om 08:35
Als je medicatie niet ziet zitten moet je dat niet doen. Ik heb een zus die pas op haar veertigste met medicatie begon en zij wist niet wat haar overkwam. Die rust en focus. Ze wist niet dat het bestond. Ze kiest nu de dagen uit dat ze het wel kan gebruiken en neemt het verder niet.
Ik denk wel dat het goed is om te vertellen op je werk. Je bent idd nog steeds dezelfde en gaat alleen maar beter functioneren met een paar aanpassingen. Baas blij, jij blij.
Dat boek Druk en dromerig gaat idd specifiek over meisjes. Omdat het daarbij toch net iets anders werkt dan bij jongens en bovendien zijn de verwachtingen bij meisjes anders. Misschien goed voor de herkenning en acceptatie. Het gaat ook (juist) in op de sterke kanten van meisjes met ad(h)d. De auteur heeft het zelf ook en werkt nu in de hulpverlening.
Ik denk wel dat het goed is om te vertellen op je werk. Je bent idd nog steeds dezelfde en gaat alleen maar beter functioneren met een paar aanpassingen. Baas blij, jij blij.
Dat boek Druk en dromerig gaat idd specifiek over meisjes. Omdat het daarbij toch net iets anders werkt dan bij jongens en bovendien zijn de verwachtingen bij meisjes anders. Misschien goed voor de herkenning en acceptatie. Het gaat ook (juist) in op de sterke kanten van meisjes met ad(h)d. De auteur heeft het zelf ook en werkt nu in de hulpverlening.
dinsdag 5 juni 2018 om 08:45
Ook bij mij is ADD pas op volwassen leeftijd vastgesteld. Ik heb lang getwijfeld over het gebruiken van medicatie maar ben nu toch begonnen met Concerta. Ik werk in het (basis)onderwijs en merk dat de medicatie mij ook op mijn werk goed helpt. Toen ik begon met de medicatie, ging er een wereld voor me open...wat een rust in mijn hoofd! Ik kan me nu goed focussen op één taak en kan ook prikkels beter verwerken. Ik kon eerst erg geïrriteerd raken als ik teveel prikkels binnenkreeg en dit allemaal tegelijkertijd wilde verwerken. Ik kon nooit even de rust nemen om eerst iets af te maken voordat ik aan iets nieuws begon, dit lukt me nu veel beter! Ik merk wel, nu ik al een tijd dezelfde dosis slik, dat deze minder effect begint te hebben. Hierover ga ik binnenkort weer in gesprek met mijn behandelaar.
dinsdag 5 juni 2018 om 20:26
In het huishouden ga ik, als het al lukt om aan de slag te gaan, kriskras door elkaar te werk. Ik begin boven, zie op een gegeven moment iets dat beneden hoort, breng dat weg, zie het aanrecht, ga met de vaat aan de gang en halverwege de vaatwasser kom ik een theedoek tegen, dus dan maar eerst een wasje erin doen etc. Mijn ex werd er kriebelig van, dat ik alles tegelijk deed en dat het bijna onmogelijk was om echt iets af te krijgen. Is dat voor jou ook herkenbaar?pamelacourson schreef: ↑04-06-2018 21:45Ik heb ADD, maar heb er júist met mijn werk geen of nauwelijks last van. Thuis moet ik zoveel verschillende dingen doen, in huis en met de kinderen, tussendoor vaak weg en dan heb ik het overzicht niet. Als ik weet dat ik over een uur weg moet bijvoorbeeld, dan lukt het me niet om de badkamer te gaan schoonmaken en doe ik uiteindelijk maar een paar halve dingen of niets.
Op mijn werk is het makkelijk: ik ga erheen, doe mijn werk en ondertussen krijg ik telefoon en lopen er mensen binnen. Het is soms best hectisch, maar overzichtelijk omdat ik daar zit en doe wat ik moet doen.
dinsdag 5 juni 2018 om 22:35
Ja, dat heb ik ook. Wel heb ik de laatste jaren een volgorde die ik aanhoud, waardoor het altijd snel netjes is, in ieder geval beneden. Natuurlijk doe ik dan wel wat dingen tussendoor, maar over het algemeen gaat het veel beter omdat ik een routine heb.femke09 schreef: ↑05-06-2018 20:26In het huishouden ga ik, als het al lukt om aan de slag te gaan, kriskras door elkaar te werk. Ik begin boven, zie op een gegeven moment iets dat beneden hoort, breng dat weg, zie het aanrecht, ga met de vaat aan de gang en halverwege de vaatwasser kom ik een theedoek tegen, dus dan maar eerst een wasje erin doen etc. Mijn ex werd er kriebelig van, dat ik alles tegelijk deed en dat het bijna onmogelijk was om echt iets af te krijgen. Is dat voor jou ook herkenbaar?
dinsdag 5 juni 2018 om 23:43
Dit heb ik ook. Geen ad(h)d overigens.femke09 schreef: ↑05-06-2018 20:26In het huishouden ga ik, als het al lukt om aan de slag te gaan, kriskras door elkaar te werk. Ik begin boven, zie op een gegeven moment iets dat beneden hoort, breng dat weg, zie het aanrecht, ga met de vaat aan de gang en halverwege de vaatwasser kom ik een theedoek tegen, dus dan maar eerst een wasje erin doen etc. Mijn ex werd er kriebelig van, dat ik alles tegelijk deed en dat het bijna onmogelijk was om echt iets af te krijgen. Is dat voor jou ook herkenbaar?
woensdag 6 juni 2018 om 00:13
femke09 schreef: ↑05-06-2018 20:26In het huishouden ga ik, als het al lukt om aan de slag te gaan, kriskras door elkaar te werk. Ik begin boven, zie op een gegeven moment iets dat beneden hoort, breng dat weg, zie het aanrecht, ga met de vaat aan de gang en halverwege de vaatwasser kom ik een theedoek tegen, dus dan maar eerst een wasje erin doen etc. Mijn ex werd er kriebelig van, dat ik alles tegelijk deed en dat het bijna onmogelijk was om echt iets af te krijgen. Is dat voor jou ook herkenbaar?
Zo herkenbaar dit. Ik heb ook ADD. Ook pas op latere leeftijd geconstateerd. Ik heb echt even tijd nodig gehad om dit te verwerken/accepteren. Ik had het graag eerder geweten dan had ik een aantal grote beslissingen in mijn leven anders aangepakt. Ik ga binnenkort voor mijzelf beginnen en zie nu helaas al best wat beren op de weg. Ik ben wel een doorzetter maar kan mijzelf ook enorm tegenkomen wat erg vermoeiend is. Ik slik geen medicatie.
zaterdag 16 juni 2018 om 21:32
Spannend, veel succes! Wat is je branche?2018anoniem schreef: ↑06-06-2018 00:13Zo herkenbaar dit. Ik heb ook ADD. Ook pas op latere leeftijd geconstateerd. Ik heb echt even tijd nodig gehad om dit te verwerken/accepteren. Ik had het graag eerder geweten dan had ik een aantal grote beslissingen in mijn leven anders aangepakt. Ik ga binnenkort voor mijzelf beginnen en zie nu helaas al best wat beren op de weg. Ik ben wel een doorzetter maar kan mijzelf ook enorm tegenkomen wat erg vermoeiend is. Ik slik geen medicatie.
zaterdag 16 juni 2018 om 21:35
Ik ben daar niet zo bang voor. Ik snap heel goed dat je ADD hebt en niet bent.sinnombre schreef: ↑05-06-2018 08:17Je verandert niet ineens nu je weet dat je dit hebt. Het komt over alsof je het vanaf nu als excuus gaat gebruiken om je anders te gaan gedragen. Doe alsjeblieft niet alsof je een ernstige stoornis of ziekte hebt, want dan ga je het jezelf nog erg lastig maken.
Dankzij de diagnose krijg ik de kans met een psycholoog te sparren over hoe om te gaan met waar ik tegenaan loop. En je weet niet half wat een opluchting het is als je eindelijk in aanraking komt met anderen die net zo zijn als jij. Het is echt een 'zie je wel, ik ben niet gek!' idee.
zaterdag 16 juni 2018 om 22:30
Deze berichten triggeren wel iets bij mij, misschien heb ik ook ADD... Ik herken in ieder geval een hoop: de chaos, moeite om te focussen als er meer dingen tegelijkertijd gebeuren, moeite met last-minute / ad-hoc klussen, beter thuis kunnen werken, moeite om je tot dingen te zetten, interessante zaken die ik met hyperfocus afrond, veel dingen tegelijkertijd ipv dingen 1 voor 1 afronden.
Wat mij helpt op mijn werk (en ik heb de vrijheid om mijn werk vrij in te delen) is om doelen te definiëren: aan het einde van de week wil ik af hebben x, y, en z. Dit is dan ruim ingepland, omdat ik van mezelf weet dat soms de eenvoudige taken veel meer tijd kosten en ik van grotere taken niet altijd het overzicht heb van wat er moet gebeuren. Daarnaast probeer ik mijn tijd zo in te delen dat ik regelmatig iets doe wat ik leuk vindt / wat mij energie geeft.
Wat mij helpt op mijn werk (en ik heb de vrijheid om mijn werk vrij in te delen) is om doelen te definiëren: aan het einde van de week wil ik af hebben x, y, en z. Dit is dan ruim ingepland, omdat ik van mezelf weet dat soms de eenvoudige taken veel meer tijd kosten en ik van grotere taken niet altijd het overzicht heb van wat er moet gebeuren. Daarnaast probeer ik mijn tijd zo in te delen dat ik regelmatig iets doe wat ik leuk vindt / wat mij energie geeft.
zondag 17 juni 2018 om 15:42
Fast, dat doe ik inderdaad ook, heel ruime deadlines voor mezelf stellen. Maar dan nog zul je zien dat alles toch nog op het laatste moment moet
Sommige standaard taken heb ik bij mijn medewerkers neergelegd. Elke maandag printen zij de te bespreken lijst uit. Als ik op kantoor kom pak ik koffie en daarna móet ik wel met de dames in gesprek, want die zitten er op te wachten. De hieruit volgende taken voeren zij dan voor het grootste gedeelte uit. Dat is nu een stukje van mijn werk dat eindelijk gesmeerd loopt
en het is iets wat ik al ben gaan toepassen voordat ik m'n sticker had, want ik zag zelf ook wel dat mijn methode (vooruitschuiven, uitstellen, vergeten, Ad hoc en last minute toch oppakken) totaal niet werkte
Sommige standaard taken heb ik bij mijn medewerkers neergelegd. Elke maandag printen zij de te bespreken lijst uit. Als ik op kantoor kom pak ik koffie en daarna móet ik wel met de dames in gesprek, want die zitten er op te wachten. De hieruit volgende taken voeren zij dan voor het grootste gedeelte uit. Dat is nu een stukje van mijn werk dat eindelijk gesmeerd loopt
maandag 18 juni 2018 om 17:05
Mijn man heeft ADD. Daardoor nooit uit de verf gekomen op school, studie, werk was lastig. Havo niet afgemaakt, geen vervolgopleiding meer afgemaakt... moest in de crisis aan het werk. Via de Wajong kon hij in een spoelkeuken gaan werken. Dit heeft hij jarenlang fulltime gedaan. Op het begin was het fijn, redelijk vaste tijden, weinig deadlines, eigen werkruimte zonder anderen erbij (het was echt zijn keuken, daar ging alle vaat heen.). Hij werkte vaak met muziek in zijn oortjes.
Naarmate hij ouder werd en er beter om mee kon gaan heeft hij meer taken op zich genomen, maar hij kwam niet meer van de wajong stempel af voor zijn gevoel; de leidinggevenden behandelden hem vaak alsof hij een intellectuele achterstand had.
Daarom toch een carriereswitch gedaan naar inbound controleur bij een groot logistiek bedrijf. Het is zeer precies werk waarbij fouten eigenlijk niet mogen. Een hoge werkdruk en een hele grote hal waar iedereen op verschillende spannende logistieke apparaten rondzoeft..... best pittig voor hem!
Maar toch door zijn eigen 'vak' te hebben waar hij de baas is, wat hij zo kan indelen dat het voor hem werkt, en heel duidelijk gestructureerd werk te doen, werkt het voor hem.
Sidenote: Iedereen met ADD is anders. Thuis is het niet 100% duidelijk wat hij moet doen, geen planning zeg maar. Dan raakt hij veel sneller afgeleid.
Naarmate hij ouder werd en er beter om mee kon gaan heeft hij meer taken op zich genomen, maar hij kwam niet meer van de wajong stempel af voor zijn gevoel; de leidinggevenden behandelden hem vaak alsof hij een intellectuele achterstand had.
Daarom toch een carriereswitch gedaan naar inbound controleur bij een groot logistiek bedrijf. Het is zeer precies werk waarbij fouten eigenlijk niet mogen. Een hoge werkdruk en een hele grote hal waar iedereen op verschillende spannende logistieke apparaten rondzoeft..... best pittig voor hem!
Maar toch door zijn eigen 'vak' te hebben waar hij de baas is, wat hij zo kan indelen dat het voor hem werkt, en heel duidelijk gestructureerd werk te doen, werkt het voor hem.
Sidenote: Iedereen met ADD is anders. Thuis is het niet 100% duidelijk wat hij moet doen, geen planning zeg maar. Dan raakt hij veel sneller afgeleid.
maandag 18 juni 2018 om 17:10
Ik heb ADD en werk in het onderwijs. Thuiswerken vind ik heerlijk, maar is slechts bij bepaalde taken mogelijk.
Op mijn werk zijn ze op de hoogte. Dat is wel het voordeel van zo'n softe omgeving.
Ik herken het wel van de mensen die nooit een studie hebben afgerond: het kostte mij ook veel moeite. Niet qua intelligentie of doorzettingsvermogen, maar concentratie, planning, overzicht, het is altijd lastig gebleven. Mijn studie-route was dan ook vrij onconventioneel. Maar uiteindelijk komt iedereen er wel op zijn of haar manier. Je moet gewoon iets vinden wat bij je kwaliteiten past.
Op mijn werk zijn ze op de hoogte. Dat is wel het voordeel van zo'n softe omgeving.
Ik herken het wel van de mensen die nooit een studie hebben afgerond: het kostte mij ook veel moeite. Niet qua intelligentie of doorzettingsvermogen, maar concentratie, planning, overzicht, het is altijd lastig gebleven. Mijn studie-route was dan ook vrij onconventioneel. Maar uiteindelijk komt iedereen er wel op zijn of haar manier. Je moet gewoon iets vinden wat bij je kwaliteiten past.
maandag 18 juni 2018 om 18:15
Wat een nare post gelijk zeg.sinnombre schreef: ↑05-06-2018 08:17Je verandert niet ineens nu je weet dat je dit hebt. Het komt over alsof je het vanaf nu als excuus gaat gebruiken om je anders te gaan gedragen. Doe alsjeblieft niet alsof je een ernstige stoornis of ziekte hebt, want dan ga je het jezelf nog erg lastig maken.
TO, fijn voor je dat je nu weet wat het is!
maandag 18 juni 2018 om 20:13
Ik werk 36 uur + 3 uur reistijd per dag in de ICT. Ben gewoon eerlijk over mijn ADHD en leg juist de nadruk op dingen waar ik, juist door mijn AD(H)D, heel erg goed in ben. Ik kan heel gemakkelijk schakelen tussen werkzaamheden en weet dan daarna ook weer precies waar ik ben gebleven. Ik hou dus wel van ad hoc werkzaamheden en kan niet goed tussen veel herhalende werkzaamheden, dan ga ik mezelf vervelen en dan heb ik juist moeite om me te concentreren. Ik werk verder wel mijn lijstjes, kan ik lekker strepen.
Ik word trouwens compleet gestoord als ik de hele dag alleen zit, dan krijg ik juist te weinig prikkels. Dat wil niet zeggen dat er de hele dag lawaai of gesprekken moeten zijn, maar gewoon andere mensen in de ruimte die lekker aan het werk zijn. Thuiswerken is dus niks voor mij. Dan kan ik de scheiding tussen werk en privé niet goed scheiden, dan ga ik dus schoonmaken als ik moet werken en ben ik in de avond nog aan het nadenken over mijn werk.
Ik word trouwens compleet gestoord als ik de hele dag alleen zit, dan krijg ik juist te weinig prikkels. Dat wil niet zeggen dat er de hele dag lawaai of gesprekken moeten zijn, maar gewoon andere mensen in de ruimte die lekker aan het werk zijn. Thuiswerken is dus niks voor mij. Dan kan ik de scheiding tussen werk en privé niet goed scheiden, dan ga ik dus schoonmaken als ik moet werken en ben ik in de avond nog aan het nadenken over mijn werk.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
maandag 18 juni 2018 om 21:17
Ik heb de diagnose ADD. Maar ik geloof er geen kont van.
Wat jij typt is voor mij best wel normaal mensen-gedrag. En waardoor ik dit stempel kreeg.
Jij denkt dat een ieder niet eens bezig is met de vaat of zo en vergeet waar ze mee bezig zijn en iets anders gaat doen? Letterlijk iedereen op deze aarde kent dit. Naar de koelkast lopen om iets te pakken en tegen de tijd dat je er bent vergeten wat je daar kwam doen... Je bent niet uniek en hebt niet direct een stoornis dan.
Wat sinnombre zegt. Waar je ook tegen aan loopt en anders wilt zien; dat verandert niet met een stempel. Behoed je voor de valkuil dat je alles afschrijft naar dit stempel toe en niks daadwerkelijk verandert.
Ik geloof in AD(H)D, dat het in de weg kan zitten, maar wat ik bij jou tot nu toe hoor is gezemel waar letterlijk elke drol op aarde last van heeft. Niks specifieks waarom het nou écht totaal anders gaat dan bij anderen.
Ik ga me afvragen of je wel ADD hebt en er mogelijk iets anders aan de hand is waar je nu nog niet naar wil kijken en nu de stempel ADD hebt gekregen en al je hoop daar op vestigd, als een wegkijk-methode voor het daadwerkelijke probleem. Ik hoop dat je dat vind in de toekomst.
Wat jij typt is voor mij best wel normaal mensen-gedrag. En waardoor ik dit stempel kreeg.
Jij denkt dat een ieder niet eens bezig is met de vaat of zo en vergeet waar ze mee bezig zijn en iets anders gaat doen? Letterlijk iedereen op deze aarde kent dit. Naar de koelkast lopen om iets te pakken en tegen de tijd dat je er bent vergeten wat je daar kwam doen... Je bent niet uniek en hebt niet direct een stoornis dan.
Wat sinnombre zegt. Waar je ook tegen aan loopt en anders wilt zien; dat verandert niet met een stempel. Behoed je voor de valkuil dat je alles afschrijft naar dit stempel toe en niks daadwerkelijk verandert.
Ik geloof in AD(H)D, dat het in de weg kan zitten, maar wat ik bij jou tot nu toe hoor is gezemel waar letterlijk elke drol op aarde last van heeft. Niks specifieks waarom het nou écht totaal anders gaat dan bij anderen.
Ik ga me afvragen of je wel ADD hebt en er mogelijk iets anders aan de hand is waar je nu nog niet naar wil kijken en nu de stempel ADD hebt gekregen en al je hoop daar op vestigd, als een wegkijk-methode voor het daadwerkelijke probleem. Ik hoop dat je dat vind in de toekomst.
Bros before hoes
maandag 18 juni 2018 om 23:04
StefBros, wat jij zegt dat is nou net het lastige. Iedereen vergeet wel eens wat, maar als je echt add hebt is het dat zo vaak dat het niet leuk meer is, dat is het verschil. Echt niet leuk meer. Je moet echt de hele dag op je tenen lopen om voor elkaar te krijgen wat voor een ander simpel is. Daarom wordt het meestal ontdekt door een burnout.
Ik heb sinds kort een coach. Die helpt mij prioriteiten stellen en bij mijn plan blijven. Anders maak ik niets af. Ik ben gelukkig vrij intelligent en werk als softwae developer. In dat beroep lopen er meer rond(adhders). Het is echter wel een voortdurende struggle bij te blijven, Mijn strategie is alleen doen wat ik leuk vind. Ik heb geprobeerd braaf te doen wat moest maar dat kost teveel moeite want saai, daardoor wordt ik wel als een lui en onhandelbaar kreng gezien. Wanneer een vergadering saai is ben ik in laalaa land. Ik heb me er maar bij neergelegd dat sommige mensen dat vinden, ik ga mezelf geen burnout meer op de hals halen. Ik ben voorzichtig met ritalin. Het put me uit, maar ik heb het ook nodig.
Ik heb sinds kort een coach. Die helpt mij prioriteiten stellen en bij mijn plan blijven. Anders maak ik niets af. Ik ben gelukkig vrij intelligent en werk als softwae developer. In dat beroep lopen er meer rond(adhders). Het is echter wel een voortdurende struggle bij te blijven, Mijn strategie is alleen doen wat ik leuk vind. Ik heb geprobeerd braaf te doen wat moest maar dat kost teveel moeite want saai, daardoor wordt ik wel als een lui en onhandelbaar kreng gezien. Wanneer een vergadering saai is ben ik in laalaa land. Ik heb me er maar bij neergelegd dat sommige mensen dat vinden, ik ga mezelf geen burnout meer op de hals halen. Ik ben voorzichtig met ritalin. Het put me uit, maar ik heb het ook nodig.
maandag 18 juni 2018 om 23:15
+1laduchesse schreef: ↑18-06-2018 23:04StefBros, wat jij zegt dat is nou net het lastige. Iedereen vergeet wel eens wat, maar als je echt add hebt is het dat zo vaak dat het niet leuk meer is, dat is het verschil. Echt niet leuk meer. Je moet echt de hele dag op je tenen lopen om voor elkaar te krijgen wat voor een ander simpel is. Daarom wordt het meestal ontdekt door een burnout.
En juist dat áltijd op je tenen lopen vreet energie
Laduchesse, fijn dat jij je weg gevonden hebt.
maandag 18 juni 2018 om 23:53
Met vijf of zes dingen tegelijk bezig zijn. Zo herkenbaar dit.femke09 schreef: ↑05-06-2018 20:26In het huishouden ga ik, als het al lukt om aan de slag te gaan, kriskras door elkaar te werk. Ik begin boven, zie op een gegeven moment iets dat beneden hoort, breng dat weg, zie het aanrecht, ga met de vaat aan de gang en halverwege de vaatwasser kom ik een theedoek tegen, dus dan maar eerst een wasje erin doen etc. Mijn ex werd er kriebelig van, dat ik alles tegelijk deed en dat het bijna onmogelijk was om echt iets af te krijgen. Is dat voor jou ook herkenbaar?
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
maandag 18 juni 2018 om 23:57
Herkenbaar.laduchesse schreef: ↑18-06-2018 23:04StefBros, wat jij zegt dat is nou net het lastige. Iedereen vergeet wel eens wat, maar als je echt add hebt is het dat zo vaak dat het niet leuk meer is, dat is het verschil. Echt niet leuk meer. Je moet echt de hele dag op je tenen lopen om voor elkaar te krijgen wat voor een ander simpel is. Daarom wordt het meestal ontdekt door een burnout.
dinsdag 19 juni 2018 om 00:01
ADHD en ADD is er in verschillende gradaties. De een heeft ADHD en heeft net geen medicatie nodig en de ander juist wel.StefBros schreef: ↑18-06-2018 21:17Ik heb de diagnose ADD. Maar ik geloof er geen kont van.
Misschien heb jij geen ADD.
dinsdag 19 juni 2018 om 01:16
StefBros schreef: ↑18-06-2018 21:17Ik heb de diagnose ADD. Maar ik geloof er geen kont van.
Nou nou.. wat een projectie. Het komt op mij over alsof je tegen jezelf en je eigen moeite met enige acceptatie praat, StefBros
dinsdag 19 juni 2018 om 10:56
Alsof ik het zelf had kunnen typen! Ik benadruk ook graag de positieve kanten van AD(H)D en het snel kunnen (om)schakelen is er zeker een. Ik werk in het onderwijs en kan heel gemakkelijk een planning omgooien of ter plekke iets verzinnen (leuke lesintro, verhaal, oplossing voor een probleem, extra oefening/spel). Wanneer de dagen altijd hetzelfde zouden zijn, kom ik juist tot niks. Er moet wel een bepaalde routine zijn omdat ik anders het overzicht niet meer heb, maar over het algemeen kan ik hier ook prima van afwijken.V1k1ng schreef: ↑18-06-2018 20:13Ik werk 36 uur + 3 uur reistijd per dag in de ICT. Ben gewoon eerlijk over mijn ADHD en leg juist de nadruk op dingen waar ik, juist door mijn AD(H)D, heel erg goed in ben. Ik kan heel gemakkelijk schakelen tussen werkzaamheden en weet dan daarna ook weer precies waar ik ben gebleven. Ik hou dus wel van ad hoc werkzaamheden en kan niet goed tussen veel herhalende werkzaamheden, dan ga ik mezelf vervelen en dan heb ik juist moeite om me te concentreren. Ik werk verder wel mijn lijstjes, kan ik lekker strepen.
Ook herken ik mezelf in je stukje over het thuiswerken. Toen ik nog studeerde, kon ik veel beter leren of werken op school. Ook nu doe ik veel meer wanneer ik na schooltijd gewoon nog even aan het werk ga (ik werk dan heel mijn lijstje af). Ik hoef het niet mee naar huis te nemen want dan komt er gewoon niks van en ga ik, net als jij, andere dingen doen.