Overgang naar groep 3, intelligent kind, wie denkt/praat mee

20-06-2018 18:05 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er best een aantal (ervarings)deskundigen zijn op dit gebied, dus ik dacht laat ik toch maar een topic openen. Ik verwacht er best wat aan te hebben.

Zoon is behoorlijk intelligent (ik zeg bewust geen hb, hij is namelijk niet getest). Wat gedragsproblematiek gehad, dit is nu na observaties en goede tips richting de leerkracht zo goed als verdwenen (nog wel soms aanwezig, maar niet meer in zeer erge mate). De lijn zal doorgezet worden in groep 3 (denk aan: smileysysteem om goed gedrag te belonen, picto's voor het uitvoeren van meervoudige handelingen om bijvoorbeeld dwalen door de klas te voorkomen). Presteert behoorlijk onder op school op eigenlijk alle gebieden, school ziet dit gelukkig ook. Hij geeft bijvoorbeeld aan helemaal niet te kunnen lezen, maar leest 'stiekem' wel de opdrachten van andere kinderen aan ze voor om ze te vertellen wat ze moeten doen (dit ziet juf dus ook).

Nu straks dus groep 3. School is zeer meewerkend en staat voor van alles open, wat echt heel fijn is. Wat kan en ga ik doen om school en daarmee ook mijn kind zoveel mogelijk te helpen. Gedragsproblemen (is wat zwaar, maar wel erg boos worden, niet willen doen wat juf zegt en de klas storen horen er zeker bij) kwamen en komen voornamelijk voort uit verveling. Er komt nog een gesprek tussen leerkracht groep 3, zoon en mijzelf. Daarin wil ik graag afspraken maken over wat zoon straks aangeboden gaat krijgen (begin alsjeblieft niet bij 3+3=6 zeg maar, als je wil dat hij bij de les blijft). Wat zijn jullie ervaringen met scholen en welwillendheid van de school en vooral de leerkracht?

Hoe groot is de rol van de ouder bij kinderen met vermoedelijke hoge intelligentie? Ik ben overigens bereid daar een zeer grote rol in te spelen.

Met zoon is prima te praten en te overleggen, dat wil ik juf sowieso meegeven.
Zoon is ook enorm gebaat bij duidelijkheid en kaders. Hoe duidelijker hoe beter, als hij ruimte heeft, pakt hij die en is het enorm lastig hem weer terug te krijgen zeg maar.

Hoop geraaskal zo van mijn kant. Ik ben denk ik vooral op zoek naar ervaringen van anderen...
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-06-2018 20:40
Dat klopt. Maar geld is in onderwijsland niet in overvloed aanwezig dus moet een leerkracht en soort voorselectie maken bij welke kinderen testen wel of juist niet zinvol lijkt.
Mocht ik het nodig vinden, maar ik wil dus weloverwogen de voortgang in groep 3 afwachten, dan betaal ik zelf eventuele testen wel.

Ik wil daar sowieso zelf de controle over houden en zelf bepalen wie en welke instantie dat gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-06-2018 20:30
Het is, voor leerkrachten, natuurlijk ook heel lastig om te zien. Het is mooi dat ouders hun kind het beste kennen en het beste voor hun kind willen. Leerkrachten zouden dat als uitgangspunt moeten nemen. Kinderen die hun intelligentie kunnen laten blijken zijn worden vaak wel opgemerkt, maar een soort verborgen hb, blijft lastig.

Echter niet elk kind dat intelligenter is dan de ouders is hb. :lightbulb: Dus als leerkracht moet je die er uit zien te filteren en dat is niet gemakkelijk.
Wanneer kind intelligenter is dan ik ben, dan is hij sowieso hb ;-)
Andersom schreef:
20-06-2018 20:40
Dat klopt. Maar geld is in onderwijsland niet in overvloed aanwezig dus moet een leerkracht en soort voorselectie maken bij welke kinderen testen wel of juist niet zinvol lijkt.

Testen ging hier niet via school.
Amaqanda schreef:
20-06-2018 20:48
Wanneer kind intelligenter is dan ik ben, dan is hij sowieso hb ;-)

Dat wist ik wel. Maar sommige andere ouders zijn dat niet en die zien in hun kind de nieuwe Einstein, waar de leerkracht niets ziet dat dat bevestigt.
Andersom schreef:
20-06-2018 20:40
Dat klopt. Maar geld is in onderwijsland niet in overvloed aanwezig dus moet een leerkracht en soort voorselectie maken bij welke kinderen testen wel of juist niet zinvol lijkt.
Jeugd en gezin
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
20-06-2018 20:31
Ik wil je vooral meegeven dat ik denk dat je het heel goed doet.

Hier hebben twee van mijn kinderen ook groep 3 overgeslagen. Zelfde ervaringen als LadyV.

Ik vind dat je het trouwens heel goed verwoord. Dat wilde ik je even meegeven.
Dank.
Star² schreef:
20-06-2018 20:49
Testen ging hier niet via school.
Hier ook niet. Gewoon met een verwijzing van de huisarts naar iemand die ik zelf uitzocht.
Andersom schreef:
20-06-2018 20:53
Dat wist ik wel. Maar sommige andere ouders zijn dat niet en die zien in hun kind de nieuwe Einstein, waar de leerkracht niets ziet dat dat bevestigt.
Tsja, daar heb ik dan weer niet zoveel vertrouwen in, in die leerkrachten.
Bij die van mij zagen ze ook niets, alleen een vervelend kind. En wat zaten ze er naast.
Mijn oudste is een beetje zelfde verhaal. Slim, misschien wel heel slim. Maar (denken wij) ook goed in intelligentie gebruiken om te verhullen wat ie niet kan.

Tevens nogal wat gedragsproblematiek, dat was aanleiding voor een GGZ traject. Op hun voorstel hebben we hem ook een IQ test laten doen. (uitslag is onderweg) Met behulp van de uitslag van zowel IQ test als de adviezen van de psycholoog en de dingen die hij zelf aanleert daar hopen we groep 3 lekker op te starten.

Het lijkt mij fijn dat we op die manier de juf zowel kunnen helpen met de juiste insteek bij hem te vinden als te kunnen laten zien waar hij staat op leerniveau.
Mijn dochter kon wel getest worden via school, maar dat moest dan gedaan worden door een waardeloze orthopedagoog die al eerder met waardeloze adviezen was gekomen. Dus ik heb zelf maar iemand gezocht, en (in termijnen) betaald.
Star² schreef:
20-06-2018 20:49
Testen ging hier niet via school.

Dat verschilt misschien per regio. Waar ik woon ging dat ook extern via een bovenschools bureau dat kinderen uit de regio test of laat testen.

Waar ik werk hebben we een budget per school gebaseerd op het aantal leerlingen.
RegretteRien schreef:
20-06-2018 20:56

Het lijkt mij fijn dat we op die manier de juf zowel kunnen helpen met de juiste insteek bij hem te vinden als te kunnen laten zien waar hij staat op leerniveau.
IQ zegt op zich vrij weinig over leerniveau. Als je leerniveau wilt weten kun je beter doortoetsen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien als ouders op zoek naar een mindset training? Ik lees vooral hoe hij zichzelf in de weg kan zitten doordat hij het in één keer perfect moet kennen en kunnen, hoe hij boos wordt omdat hij niet perfect kan schrijven, hoe hij zichzelf een strategie van uitrekenen aanleert en dat jij hierover gelijk denkt: als hij die ook maar weer durft los te laten om over te kunnen stappen naar meer snelle rekenstrategieën.

Het komt op mij overdat hij zo klein hij is, een fixed mindset heeft . Er zijn trainingen (ook voor jonge kinderen) waarin ze spelenderwijs het denken van growth mindset aangeboden krijgen.

Voorbeeld:
https://kicoja.nl/kinderen/mindsettraining/
enn wijzigde dit bericht op 20-06-2018 21:06
0.59% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Lady*Voldemort schreef:
20-06-2018 20:59
IQ zegt op zich vrij weinig over leerniveau. Als je leerniveau wilt weten kun je beter doortoetsen.
Ok, snap ik. Meer over het vermogen om op bepaalde gebieden hoog te kunnen scoren. En ook dat ik hem op bepaalde gebieden zelf soms hoger inschat dan hij kan. (Getest toen hij 3 was met een verbaal- performaalkloof van 40 punten)

Maar ik zie bijvoorbeeld bij mijn kind ook de halsstarrigheid iets niet te willen aannemen van een ander, zijn manier is de beste, faalangstig.. Een combinatie die het moeilijk maakt om in te schatten waar je goed aan doet. En daar hoop ik de juf in te ondersteunen. Als op basis daarvan doortoetsen aan de orde komt is het vroeg genoeg.
anoniem_6544fce2336d9 wijzigde dit bericht op 20-06-2018 21:06
0.33% gewijzigd
Oh dat vind ik wel een hele goeie tip van Enn.
Nemaìn’ schreef:
20-06-2018 20:56
Tsja, daar heb ik dan weer niet zoveel vertrouwen in, in die leerkrachten.
Bij die van mij zagen ze ook niets, alleen een vervelend kind. En wat zaten ze er naast.

Nee dat klopt, bij mijn neefje is dat ook behoorlijk mis gelopen.
Maar als kind met plezier naar school gaat, meedraait met min of meer het gemiddelde van de klas. Thuis geen problemen heeft, en ouders blijven praten over dat kind slimmer is dan iedereen denkt, kan ik me voorstellen dat de juf geen noodzaak ziet voor testen.
Alle reacties Link kopieren
Of is een traject Kinder-ergotherapie gespecialiseerd in het trainen van de executieve functies een betere aanvulling op wat hij nodig heeft?
http://www.kinderergotherapiegooieneeml ... uding.html
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
20-06-2018 21:03
Misschien als ouders op zoek naar een mindset training? Ik lees vooral hoe hij zichzelf in de weg kan zitten doordat hij het in één keer perfect moet kennen en kunnen, hoe hij boos wordt omdat hij niet perfect kan schrijven, hoe hij zichzelf een strategie van uitrekenen aanleert en dat jij hierover gelijk denkt: als hij die ook maar weer durft los te laten om over te kunnen stappen naar meer snelle rekenstrategieën.

Het komt op mij overdat hij zo klein hij is, een fixed mindset heeft . Er zijn trainingen (ook voor jonge kinderen) waarin ze spelenderwijs het denken van growth mindset aangeboden krijgen.

Voorbeeld:
https://kicoja.nl/kinderen/mindsettraining/
Bedankt voor deze tip!
Heel fijn.
Enn schreef:
20-06-2018 21:12
Of is een traject Kinder-ergotherapie gespecialiseerd in het trainen van de executieve functies een betere aanvulling op wat hij nodig heeft?
http://www.kinderergotherapiegooieneeml ... uding.html
Dit had ik nou voor mijn kind gewild.
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
20-06-2018 20:56
Mijn oudste is een beetje zelfde verhaal. Slim, misschien wel heel slim. Maar (denken wij) ook goed in intelligentie gebruiken om te verhullen wat ie niet kan.

Tevens nogal wat gedragsproblematiek, dat was aanleiding voor een GGZ traject. Op hun voorstel hebben we hem ook een IQ test laten doen. (uitslag is onderweg) Met behulp van de uitslag van zowel IQ test als de adviezen van de psycholoog en de dingen die hij zelf aanleert daar hopen we groep 3 lekker op te starten.

Het lijkt mij fijn dat we op die manier de juf zowel kunnen helpen met de juiste insteek bij hem te vinden als te kunnen laten zien waar hij staat op leerniveau.
Hier is het net andersom. Zoon verhult wat hij wel kan, hij weet precies welke kaders hem gesteld worden en opereert daar binnen om zo min mogelijk te hoeven laten zien en (ik denk dat dan, maar dat is een aanname van mijn kant) niet af te hoeven gaan mocht iets toch niet lukken. Tot hij voor zichzelf bedacht heeft dat hij het wel kan, dan doet hij het en is het een ‘makkie’ volgens hem.
Andersom schreef:
20-06-2018 21:08
Nee dat klopt, bij mijn neefje is dat ook behoorlijk mis gelopen.
Maar als kind met plezier naar school gaat, meedraait met min of meer het gemiddelde van de klas. Thuis geen problemen heeft, en ouders blijven praten over dat kind slimmer is dan iedereen denkt, kan ik me voorstellen dat de juf geen noodzaak ziet voor testen.
Als alles prima gaat hoeft het natuurlijk ook niet. Maar bij TO gaat het niet prima.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
20-06-2018 21:12
Of is een traject Kinder-ergotherapie gespecialiseerd in het trainen van de executieve functies een betere aanvulling op wat hij nodig heeft?
http://www.kinderergotherapiegooieneeml ... uding.html
Over ergotherapie is idd ook gesproken op school. Dat is zeker een optie waar we naar gaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
Amaqanda schreef:
20-06-2018 19:10
Zoon gaat naar een combiklas (3,4,5)en ik hoop eigenlijk dat hij daardoor ook sneller ‘moeilijker’ werk kan doen. Zonder klassen over te hoeven slaan.

Sociaal ging beroerd, gaat nu beter. Speelt met vriendjes, wordt uitgenodigd voor feestjes en volgens de juf wederkerig contact met klasgenoten.
Montessorischool?
Ik werk op een montessorischool en daar kunnen ze 'vooruit' werken. Doordat ze veelal zelfstandig werken én de materialen voor de andere groepen ook aanwezig zijn, kunnen de kinderen heel goed op eigen niveau werken.
In mijn groep zijn er kinderen die groepslessen met hogere groep of juist lagere groep meedoen. Maar voornamelijk zelfstandig en op eigen niveau.
Enn schreef:
20-06-2018 21:12
Of is een traject Kinder-ergotherapie gespecialiseerd in het trainen van de executieve functies een betere aanvulling op wat hij nodig heeft?
http://www.kinderergotherapiegooieneeml ... uding.html
Oh, wat goed! Ik ga meteen op zoek naar zoiets voor mijn dertienjarige, hier in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik bedoel te zeggen: hoe zeer mensen in het onderwijs ook bereid zijn om binnen hun vermogen aan te bieden wat (in dit geval jouw) kind nodig heeft; er zijn gewoonweg grenzen aan wát zij kunnen bieden. Onderwijs is gericht op leren en meer en meer (gelukkig) ook op de randvoorwaarden die een kind nodig heeft om tot dit leren te komen. Maar een school gaat nooit precies bieden wat een enkel kind nodig heeft en in dit geval is dat wel jullie zoon. Ik zou daarnaast dus uit gaan zoeken wat jullie als ouders kunnen bieden als het gaat om het bereiken van een groter competentie gevoel bij kind.
enn wijzigde dit bericht op 20-06-2018 21:19
0.50% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven