Zwanger willen worden
donderdag 21 juni 2018 om 09:12
Hallo,
Mijn vriend & ik willen heel graag na onze vakantie proberen om zwanger te worden.
Nu is mijn vraag hoe zit dat met je verzekering? Ik kan alleen vinden dat kraampakket een gedeelte in de basis verzekering valt.
Kan ik nu een aanvullende verzekering afsluiten & wanneer je zwanger bent dat daar ook de onderzoeken & de echo’s bij zitten !
Of kan ik dit echt pas vanaf 1 januari 2019 afsluiten ?
Dit zal ons eerste kindje worden.
Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden ?
Ik weet als je kindje geboren word in 2019 dat je dan je zorgtoeslag stop moet zetten anders moet je alles terug betalen.
Mijn vriend & ik willen heel graag na onze vakantie proberen om zwanger te worden.
Nu is mijn vraag hoe zit dat met je verzekering? Ik kan alleen vinden dat kraampakket een gedeelte in de basis verzekering valt.
Kan ik nu een aanvullende verzekering afsluiten & wanneer je zwanger bent dat daar ook de onderzoeken & de echo’s bij zitten !
Of kan ik dit echt pas vanaf 1 januari 2019 afsluiten ?
Dit zal ons eerste kindje worden.
Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden ?
Ik weet als je kindje geboren word in 2019 dat je dan je zorgtoeslag stop moet zetten anders moet je alles terug betalen.
donderdag 21 juni 2018 om 09:19
donderdag 21 juni 2018 om 09:20
donderdag 21 juni 2018 om 09:21
Dat hangt van je zorgverzekeraar af. Maar de standaardafspraken bij de verloskundige, termijnecho en 20-weken echo zitten in de basisverzekering. Voor de nipt moet je altijd een eigen bijdrage betalen, ongeacht je verzekeraar.
Dus voor die eerste maanden maakt het niet zoveel uit, en dan kun je vanaf januari alsnog een aanvullende verzekering uitkiezen.
Dus voor die eerste maanden maakt het niet zoveel uit, en dan kun je vanaf januari alsnog een aanvullende verzekering uitkiezen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
donderdag 21 juni 2018 om 09:25
donderdag 21 juni 2018 om 09:26
donderdag 21 juni 2018 om 09:27
VergeetachtigeJan schreef: ↑21-06-2018 09:25Jawel hoor, als je maar niet teveel verdient met zijn tweeën.
Vriendin van mij is huismoeder & haar partner werkt full tome. Zij moeten beiden alles terug betalen
donderdag 21 juni 2018 om 09:32
donderdag 21 juni 2018 om 09:37
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... n/inkomen/
Hier kun je de bedragen zien. Als je (ongeveer) weet wat jullie over 2019 gaan verdienen, kun je ook een inschatting van je rechten maken.
Hier kun je de bedragen zien. Als je (ongeveer) weet wat jullie over 2019 gaan verdienen, kun je ook een inschatting van je rechten maken.
donderdag 21 juni 2018 om 11:43
Onzin, dat is alleen als je partner heel veel verdient. Als jullie samen niet meer dan 36.000 euro verdienen op jaarbasis heb je nog steeds recht op zorgtoeslag. Je hoeft het dus niet altijd stop te zetten.
Verder, je kunt idd alleen per 1-1-2019 een aanvullende verzekering afsluiten, meestal niet in de loop van het jaar. Maar als je na de vakantie pas begint valt je bevalling sowieso pas na 1-1-2019, 40 weken vanaf nu is al eind maart 2019. Medische echo's zitten altijd in je basispakket, net als een ziekenhuisbevalling op medische indicatie. Alle controles zijn ook basispakket. Alleen als je vrijwillig in het ziekenhuis bevalt betaal je een eigen bijdrage van een paar honderd euro.
Zoek eerst eens goed uit wat je eventueel zou willen verzekeren en wat dat kost als je het zelf moet betalen. Als ik kijk naar mijn eigen situatie, ik heb sowieso een medische indicatie om in het ziekenhuis te bevallen (ik heb een keizersnede gehad), dus die eigen bijdrage hoef ik niet te betalen. De enige eigen bijdrage wat ik moet betalen is de eigen bijdrage voor kraamzorg. Die is maximaal 200 euro. De kosten voor een verzekering die die eigen bijdrage vergoed waren ongeveer 25 euro per maand meer dan het aanvullende pakket wat ik nu heb (met onder andere een aantal fysio behandelingen). 12 keer 25 is 300 euro. Daarnaast, je kunt medische kosten die je zelf moet betalen (onder voorwaarden) aftrekken van je inkomen voor de belasting. Die eigen bijdrage kun je wel aftrekken, premies voor aanvullende verzekeringen niet.
donderdag 21 juni 2018 om 11:48
Weer een prachtig voorbeeld van wat voor achterlijke en gestoorde reacties je kunt verwachten op het Viva forum.rosiethelab schreef: ↑21-06-2018 09:27Als je zo weinig verdiend terwijl je zo'n 'bezig bijtje' bent zoals je jezelf in een van je andere topics noemt dat je nog recht hebt op zorgtoeslag, zou ik überhaupt wachten om aan een baby te beginnen..
donderdag 21 juni 2018 om 11:59
Nou eerlijk gezegd vind ik het wel een probleem als mensen weinig verdienen, toch kinderen besluiten te willen en dat ik dan moet meebetalen aan hun kinderwens (of in dit geval hun dure leaseauto). Want dan zal er ook wel recht zijn op kindgebonden budget, lekker hoge KOT, etc.Lotus90 schreef: ↑21-06-2018 11:48Weer een prachtig voorbeeld van wat voor achterlijke en gestoorde reacties je kunt verwachten op het Viva forum.Doe normaal joh! Je spoort voor geen meter als je wil beweren dat je niet aan kinderen kan beginnen als je recht hebt op zorgtoeslag. En dan nog mensen die gaan loepen en zich gaan bemoeien met de keuze voor een lease auto en een I-phone. Diep triest. Eigenlijk is het lachwekkend.
![]()
Die regelingen zijn er voor mensen die het nodig hebben, niet voor mensen die wel de keuze voor een auto en dure telefoon kunnen maken.
donderdag 21 juni 2018 om 12:02
Even aanvulling, omdat het nu lijkt of minder welvarende mensen geen kinderen mogen krijgen van mij: als 2 mensen gewoon beide fulltime werken en dan niet genoeg verdienen, dan vind ik het dus helemaal niet erg, want daar is de regeling voor bedoeld. Maar de vriend van TO werkt volgens een eerdere post 20-30 uur per week... Geen idee wat TO doet, maar die neemt een abonnement voor een iphone 8 plus, omdat ze geen 1100 euro heeft om hem zelf te kopen. Dat is niet het moment om aan kinderen te beginnen, dan heb je je prioriteiten niet op orde en wil ik daar niet aan meebetalen.Flomo schreef: ↑21-06-2018 11:59Nou eerlijk gezegd vind ik het wel een probleem als mensen weinig verdienen, toch kinderen besluiten te willen en dat ik dan moet meebetalen aan hun kinderwens (of in dit geval hun dure leaseauto). Want dan zal er ook wel recht zijn op kindgebonden budget, lekker hoge KOT, etc.
Die regelingen zijn er voor mensen die het nodig hebben, niet voor mensen die wel de keuze voor een auto en dure telefoon kunnen maken.
Ik heb niet eens een dure leaseauto en iphone 8 plus, en man en ik werken beide fulltime en verdienen veel te veel voor zorgtoeslag, maar mijn prioriteit is dan ook een gezonde financiële buffer hebben voor mijn gezin EN mijn kinderen kunnen geven wat ik wil (en nee, dat is dus niet het duurste van het duurste).
donderdag 21 juni 2018 om 12:23
Dit is dus precies wat ik bedoelde in mijn post, maar dan een stuk beter verwoord. Bedankt.Flomo schreef: ↑21-06-2018 12:02Even aanvulling, omdat het nu lijkt of minder welvarende mensen geen kinderen mogen krijgen van mij: als 2 mensen gewoon beide fulltime werken en dan niet genoeg verdienen, dan vind ik het dus helemaal niet erg, want daar is de regeling voor bedoeld. Maar de vriend van TO werkt volgens een eerdere post 20-30 uur per week... Geen idee wat TO doet, maar die neemt een abonnement voor een iphone 8 plus, omdat ze geen 1100 euro heeft om hem zelf te kopen. Dat is niet het moment om aan kinderen te beginnen, dan heb je je prioriteiten niet op orde en wil ik daar niet aan meebetalen.
Ik heb niet eens een dure leaseauto en iphone 8 plus, en man en ik werken beide fulltime en verdienen veel te veel voor zorgtoeslag, maar mijn prioriteit is dan ook een gezonde financiële buffer hebben voor mijn gezin EN mijn kinderen kunnen geven wat ik wil (en nee, dat is dus niet het duurste van het duurste).
donderdag 21 juni 2018 om 12:48
Ik begrijp jullie punt wel hoor. Maar ik denk dat jullie ook wel begrijpen dat jullie mening er niet toe doet voor mensen die op een andere manier in het leven staan. Er zijn nu eenmaal mensen die niet fulltime willen werken, mensen die voor lease auto’s en dure I-phones kiezen, etc. Zij komen kennelijk toch nog prima rond. Al dan niet met toeslagen, inderdaad. Je kan beter de politiek ingaan als je het daar niet mee eens bent.
Ik ben in ieder geval van mening dat je ook kinderen kunt krijgen zonder duizenden euro’s aan spaargeld, zonder een duur koophuis, zonder twee auto’s voor de deur en zonder twee fulltime banen. En van mij mag iedereen zelf weten of ze auto’s leasen of abonnementen afsluiten voor dure telefoons.
Misschien niet mijn keuze, maar ach, ik (alleenstaand) heb helemaal geen auto en een zo goedkoop mogelijk SIM only abonnement en een goedkoop huurapparatementje. O.a. omdat ik graag 2x per jaar op vakantie ga. En ik ontvang ook zorgtoeslag (een klein beetje). Ieder zijn keuzes.
Ik ben in ieder geval van mening dat je ook kinderen kunt krijgen zonder duizenden euro’s aan spaargeld, zonder een duur koophuis, zonder twee auto’s voor de deur en zonder twee fulltime banen. En van mij mag iedereen zelf weten of ze auto’s leasen of abonnementen afsluiten voor dure telefoons.
Misschien niet mijn keuze, maar ach, ik (alleenstaand) heb helemaal geen auto en een zo goedkoop mogelijk SIM only abonnement en een goedkoop huurapparatementje. O.a. omdat ik graag 2x per jaar op vakantie ga. En ik ontvang ook zorgtoeslag (een klein beetje). Ieder zijn keuzes.
donderdag 21 juni 2018 om 13:17
Dat is altijd nog maar de vraag...Lotus90 schreef: ↑21-06-2018 12:48Ik begrijp jullie punt wel hoor. Maar ik denk dat jullie ook wel begrijpen dat jullie mening er niet toe doet voor mensen die op een andere manier in het leven staan. Er zijn nu eenmaal mensen die niet fulltime willen werken, mensen die voor lease auto’s en dure I-phones kiezen, etc. Zij komen kennelijk toch nog prima rond. Al dan niet met toeslagen, inderdaad. Je kan beter de politiek ingaan als je het daar niet mee eens bent.
Als dat zo zou zijn, en iedereen met volle verstand keuzes maakt, en ook realistisch naar de situatie kijkt, en niet dingen boven hun stand op afbetaling kochten, zouden er een stuk minder mensen in de schuldhulp regelingen zijn (die ook weer uit de pot komen die ook ik betaal...)
Daarom oprecht TO. Waarom heb je bewust gekozen voor een dure iPhone/private lease? Terwijl je ook had kunnen kiezen voor een tweedehands opel en een samsung voor 200 euro?
donderdag 21 juni 2018 om 16:24
Lotus90 schreef: ↑21-06-2018 11:48Weer een prachtig voorbeeld van wat voor achterlijke en gestoorde reacties je kunt verwachten op het Viva forum.Doe normaal joh! Je spoort voor geen meter als je wil beweren dat je niet aan kinderen kan beginnen als je recht hebt op zorgtoeslag. En dan nog mensen die gaan loepen en zich gaan bemoeien met de keuze voor een lease auto en een I-phone. Diep triest. Eigenlijk is het lachwekkend.
![]()
Daarom reageer ik hier niet eens meer op ... kunnen ze je nergens op afzeiken dan zitten er nog altijd mensen tussen doe op spelfouten gaan letten