Schoonmoeder
maandag 25 juni 2018 om 10:43
Hoihoi,
Ik lees al even mee op het forum, maar zit nu zelf met een vraag.
Ik en mijn vriend wonen sinds kort samen
Het is een hele stressvolle periode geweest door het klussen en steeds nieuwe problemen met het huisje. Kort samengevat zijn de vorige bewoners eruit gezet door een deurwaarder, krijgen nog steeds brieven van incassobureaus, huisje was een bouwval. Maar we did it!
Voor we gingen klussen riep mijn schoonmoeder als hardste dat ze ons overal mee zou helpen en er voor ons zou zijn. Maar uiteindelijk is ze ipv helpen elk weekend gaan feesten en doordeweeks naar vrienden gegaan. Ik vond dit niet zo leuk, en mijn vriend heeft het hierover gehad met haar.
Natuurlijk moet ze helemaal zelf weten wat ze doet, maar bied me dan geen hulp aan... Voorheen zijn er ook al dingen gebeurd en stond ze niet klaar voor mijn vriend toen hij haar nodig had. Contact moest altijd vanuit ons komen.
Uiteindelijk besloot ik het contact te minderen met haar, heb ik haar van fb verwijderd en niet meer geappt. Nu ineens is ze me elke dag aan het appen hoe het gaat, of ze langs kan komen, wat ik doe, wat zij doet. Ik weet niet goed hoe ik hierop moet reageren. Waarom kan het nu ineens wel?
Hebben jullie tips voor EHBS (eerste hulp bij schoonmoeders)?
Ik lees al even mee op het forum, maar zit nu zelf met een vraag.
Ik en mijn vriend wonen sinds kort samen
Voor we gingen klussen riep mijn schoonmoeder als hardste dat ze ons overal mee zou helpen en er voor ons zou zijn. Maar uiteindelijk is ze ipv helpen elk weekend gaan feesten en doordeweeks naar vrienden gegaan. Ik vond dit niet zo leuk, en mijn vriend heeft het hierover gehad met haar.
Natuurlijk moet ze helemaal zelf weten wat ze doet, maar bied me dan geen hulp aan... Voorheen zijn er ook al dingen gebeurd en stond ze niet klaar voor mijn vriend toen hij haar nodig had. Contact moest altijd vanuit ons komen.
Uiteindelijk besloot ik het contact te minderen met haar, heb ik haar van fb verwijderd en niet meer geappt. Nu ineens is ze me elke dag aan het appen hoe het gaat, of ze langs kan komen, wat ik doe, wat zij doet. Ik weet niet goed hoe ik hierop moet reageren. Waarom kan het nu ineens wel?
Hebben jullie tips voor EHBS (eerste hulp bij schoonmoeders)?
Life happens, coffee helps
maandag 25 juni 2018 om 11:32
ditsneeuwwitje80 schreef: ↑25-06-2018 11:27Je kunt instellen op Facebook dat het dan pas op je tijdlijn komt als je het bericht goedkeurt. Dat doe je dan gewoon niet en je profiel scherm je af voor onbekenden.
En voor de rest eens met Lilalinda. Het is je schoonmoeder. Die kies je niet uit, maar die krijg je er gratis bij als je een relatie aanknoopt met haar zoon. Blijf gewoon aardig en zorg dat je 0 verwachtingen hebt van haar. Wees aardig en attent tegen haar om momenten dat dit van je wordt verwacht en laat haar jullie leven niet teveel beïnvloeden.
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
maandag 25 juni 2018 om 11:36
wat zou die er aan kunnen doen dan? je kunt toch niet iemand dwingen om een band te hebben?sneeuwwitje80 schreef: ↑25-06-2018 11:30Vindt je vriend het ook een goed idee dat je geen band met haar wil?
maandag 25 juni 2018 om 11:39
Dankjulliewel voor de tips!
Mijn vriend weet zelf ook niet goed wat hij met haar aanmoet. Hij begrijpt mij, en zijn zus heeft het contact met hun moeder ook op een laag pitje staan door haar gedrag.
Waarmee ze me voorafgaand erg mee gekwetst heeft is toen mijn vader afgelopen maart in het ziekenhuis lag en er niet zeker van was of hij het zou halen, er van haar kant niet eens een appje vanaf kon hoe het met hem ging.
Daarvoor is er van alles gebeurd, van iets simpels als 9/10 afspraken die ze maakte tot persoonlijkere dingen waarover ik liever niet in detail treed.
Mijn vriend weet zelf ook niet goed wat hij met haar aanmoet. Hij begrijpt mij, en zijn zus heeft het contact met hun moeder ook op een laag pitje staan door haar gedrag.
Waarmee ze me voorafgaand erg mee gekwetst heeft is toen mijn vader afgelopen maart in het ziekenhuis lag en er niet zeker van was of hij het zou halen, er van haar kant niet eens een appje vanaf kon hoe het met hem ging.
Daarvoor is er van alles gebeurd, van iets simpels als 9/10 afspraken die ze maakte tot persoonlijkere dingen waarover ik liever niet in detail treed.
Life happens, coffee helps
maandag 25 juni 2018 om 11:40
maandag 25 juni 2018 om 11:41
Klopt, maar als haar vriend dat erg vervelend vindt kunnen we hem niet dwingen om de relatie met TO voort te zetten. In een relatie heb je dingen voor elkaar over, je zal tot op een bepaalde hoogte rekening met elkaar moeten houden om de relatie leuk te houden.
maandag 25 juni 2018 om 11:44
Je schoonmoeder op FB houden en al haar appjes beantwoorden vind ik nou niet echt vallen onder rekening houden met elkaar.sneeuwwitje80 schreef: ↑25-06-2018 11:41Klopt, maar als haar vriend dat erg vervelend vindt kunnen we hem niet dwingen om de relatie met TO voort te zetten. In een relatie heb je dingen voor elkaar over, je zal tot op een bepaalde hoogte rekening met elkaar moeten houden om de relatie leuk te houden.
maandag 25 juni 2018 om 11:45
maandag 25 juni 2018 om 11:55
Ik hoop voor TO ook dat haar vriend dit niet van haar verwacht. Het verwijderen op Facebook vind ik zelf echt niet handig en eerder de confrontatie opzoeken. Wellicht dat de stoom appjes wel minder zal worden als TO af en toe kort en netjes een antwoord geeft. Als dat niet zo is dan samen bekijken hoe (vaak) je reageert.
maandag 25 juni 2018 om 12:02
Nieuwsgierige vraag: lig jij er wakker van als iemand jou op facebook verwijderd?sneeuwwitje80 schreef: ↑25-06-2018 11:55Ik hoop voor TO ook dat haar vriend dit niet van haar verwacht. Het verwijderen op Facebook vind ik zelf echt niet handig en eerder de confrontatie opzoeken. Wellicht dat de stoom appjes wel minder zal worden als TO af en toe kort en netjes een antwoord geeft. Als dat niet zo is dan samen bekijken hoe (vaak) je reageert.
maandag 25 juni 2018 om 12:05
Misschien komt er geen confrontatie?sneeuwwitje80 schreef: ↑25-06-2018 11:55Ik hoop voor TO ook dat haar vriend dit niet van haar verwacht. Het verwijderen op Facebook vind ik zelf echt niet handig en eerder de confrontatie opzoeken. Wellicht dat de stoom appjes wel minder zal worden als TO af en toe kort en netjes een antwoord geeft. Als dat niet zo is dan samen bekijken hoe (vaak) je reageert.
Ik heb al twee keer vriendschapsverzoeken van mijn schoonvader verwijderd bij mijn kinderen op fb omdat hij het onder iemand anders' naam doet en met een leeg profiel, en hij heeft het nog nooit ter sprake gebracht.
maandag 25 juni 2018 om 12:07
maandag 25 juni 2018 om 12:14
Ik hou ook rekening met anderen, heel veel zelfs. Maar vriendjes op facebook ga ik echt niet zijn om maar rekening met iemand te houden. Dat doe ik IRL wel. Maar goed, ik vind smoelenboek dan ook erg overrated op privégebied, zakelijk vind ik het wel handig.sneeuwwitje80 schreef: ↑25-06-2018 12:07Nee daar lig ik niet wakker van. Maar schoonmoeder klinkt als een type die dat wel doet. En ik ben wel iemand die rekening houdt met andere personen. Zeker als het de moeder van de liefde van mijn leven is. Dat doe ik dan dus niet voor schoonmoeder of voor mezelf, maar voor mijn vriend.
maandag 25 juni 2018 om 12:21
Ik wilde eigenlijk iets soortgelijks tikken maar ik kwam niet op de juiste woorden.sneeuwwitje80 schreef: ↑25-06-2018 12:07Nee daar lig ik niet wakker van. Maar schoonmoeder klinkt als een type die dat wel doet. En ik ben wel iemand die rekening houdt met andere personen. Zeker als het de moeder van de liefde van mijn leven is. Dat doe ik dan dus niet voor schoonmoeder of voor mezelf, maar voor mijn vriend.
Ik zou het persoonlijk naar vinden als mijn vriend tussen een ruzie tussen mij en schoonmoeder zou komen te staan.
Ook omdat vriend in deze niet echt een stelling inneemt.
Ik zou mijn Facebook aanpassen en verder gewoon niets verwachten van schoonmoeder.
Kan je ook niet gekwetst worden of voor teleurstellingen komen te staan.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
maandag 25 juni 2018 om 12:22
Ach ja ik vind Facebook vooral wel handig om dingen te volgend die ik leuk en interessant vind. Wanneer is er ergens een leuk concert of evenement of welk leuk restaurant is er open of nieuwsberichten op werkgebied inderdaad. De tijd dat iedereen zijn of haar vakantiefoto's plaatste of het bord eten wat voor z'n neus stond is bij mijn contacten wel voorbij.
Maar TO kan als beste inschatten hoe belangrijk dat smoelenboek voor schoonmoeder is en in hoeverre je haar kwetst door haar te ontvrienden. Straks krijgt tante Truus alle leuke vakantiefoto's van TO en vriend wel te zien via Facebook en moet schoonma van tante horen dat zoon dit weekend weg was. Tja, dat is voor sommige gewoon erg pijnlijk.
Maar TO kan als beste inschatten hoe belangrijk dat smoelenboek voor schoonmoeder is en in hoeverre je haar kwetst door haar te ontvrienden. Straks krijgt tante Truus alle leuke vakantiefoto's van TO en vriend wel te zien via Facebook en moet schoonma van tante horen dat zoon dit weekend weg was. Tja, dat is voor sommige gewoon erg pijnlijk.
maandag 25 juni 2018 om 12:24
GenieInABottle schreef: ↑25-06-2018 12:02Nieuwsgierige vraag: lig jij er wakker van als iemand jou op facebook verwijderd?
Ik ben niet zo'n type als de schoonmoeder, eerder integendeel.
Maar als mijn schoondochter mij zou ontvrienden op fb zou ik dat wel als een niet mis te verstane boodschap zien.
maandag 25 juni 2018 om 12:27
Het zou natuurlijk zo maar kunnen dat vriend zelf wel smoelenboek heeft en daar wat foto's op zet. Het is niet TO verantwoordelijkheid om schoonmoeder te informeren. Zolang ze de relatie tussen vriend en schoonmoeder op hun manier laat gebeuren, is er niets aan de hand. Het kan gewoon gebeuren dat twee mensen elkaar niet liggen. Accepteer dat, doe vriendelijk als je elkaar tegen komt, spreekt, bij elkaar op bezoek bent etc. en heb vooral geen verwachtingen naar elkaar.sneeuwwitje80 schreef: ↑25-06-2018 12:22Ach ja ik vind Facebook vooral wel handig om dingen te volgend die ik leuk en interessant vind. Wanneer is er ergens een leuk concert of evenement of welk leuk restaurant is er open of nieuwsberichten op werkgebied inderdaad. De tijd dat iedereen zijn of haar vakantiefoto's plaatste of het bord eten wat voor z'n neus stond is bij mijn contacten wel voorbij.
maandag 25 juni 2018 om 12:27
je zegt dat het niet alleen om het klussen gaat maar dat is wel het middenpunt van je OP.Lillyleaf schreef: ↑25-06-2018 10:59Ik heb haar verwijderd op facebook omdat ik constant getagged werd in filmpjes die ik niet gepast vond, omdat dat niet is wat ik wil wat een toekomstige werkgever of zo ziet zodra ze mij opzoeken.
Ik wil geen band met haar, ik wil afstand. Juist omdat er al heel veel gebeurd is. Het gaat me echt niet alleen om het klussen.
Maar omdat ze nu ineens wel contact zoekt, weet ik niet wat ik ermee moet.
Afijn, als je een bepaalde afstand van haar wil houden is dat natuurlijk jouw goed recht. Ik denk dat het wel lastig gaat worden aangezien het de moeder van je vriend is.
Wat zowat iedereen zegt - geen verwachtingen, oppervlakkig houden en door gaan met ademen. Het komt allemaal vast goed zolang als jullie twee niet gaan vechten om de aandacht van jouw vriend/haar zoon.
maandag 25 juni 2018 om 12:33
Ook helemaal niet verwacht dat jij zo'n type zou zijn
Maar waarom de verantwoordelijkheid bij TO neer leggen? Blijkbaar is schoonmoeder regelmatig over TO grenzen heen gegaan. En soms is het wel nodig dat er eens duidelijke grenzen gesteld worden. Ik vind het bijna bizar om te lezen wat mensen allemaal doen om maar te voldoen aan andermans verwachtingen, bang om een ander te kwetsen.
Maar goed, ik ben iemand die het makkelijk vind om een gesprek aan te gaan, met een kop koffie, zonder verwijten en dan eens goed te luisteren. En persoonlijk zou ik een actie als ontvrienden pas na een goed gesprek doen. Ik ben wel iemand die heel duidelijk is in de eigen grenzen, met liefde soms een grens verleg of over gaat, maar no way dat ik iemand dichterbij laat komen dan oké is voor mezelf omdat anderen dat nu eenmaal van de relatie verwachten.
maandag 25 juni 2018 om 12:42
Zo zou ik er ook grotendeels over denken als het een vriendin van mij betrof bijvoorbeeld. Maar omdat het hier schoonmoeder betreft zie ik zelf eerder deze rol (goed gesprek, grenzen aangeven en verwachtingen duidelijk maken) voor de vriend van TO. Die neemt geen duidelijke stelling in en als schoonma dan een beetje talent heeft voor het manipuleren van zoon dan zit je er strakjes zo ongemakkelijk tussenin. Daar zou ik graag ver weg van willen blijven.GenieInABottle schreef: ↑25-06-2018 12:33Ook helemaal niet verwacht dat jij zo'n type zou zijn![]()
Maar waarom de verantwoordelijkheid bij TO neer leggen? Blijkbaar is schoonmoeder regelmatig over TO grenzen heen gegaan. En soms is het wel nodig dat er eens duidelijke grenzen gesteld worden. Ik vind het bijna bizar om te lezen wat mensen allemaal doen om maar te voldoen aan andermans verwachtingen, bang om een ander te kwetsen.
Maar goed, ik ben iemand die het makkelijk vind om een gesprek aan te gaan, met een kop koffie, zonder verwijten en dan eens goed te luisteren. En persoonlijk zou ik een actie als ontvrienden pas na een goed gesprek doen. Ik ben wel iemand die heel duidelijk is in de eigen grenzen, met liefde soms een grens verleg of over gaat, maar no way dat ik iemand dichterbij laat komen dan oké is voor mezelf omdat anderen dat nu eenmaal van de relatie verwachten.
maandag 25 juni 2018 om 12:46
GenieInABottle schreef: ↑25-06-2018 12:33Ook helemaal niet verwacht dat jij zo'n type zou zijn![]()
Wat lief
Ik ben een enorme conflictvermijder en dus een gedroomd slachtoffer voor types als TO's schoonmoeder
In zo'n geval zou ik dus niet ontvrienden maar wel al mijn persoonlijke berichten en foto's zo instellen dat zij ze niet meer ziet.
Die toestemming om te taggen staat hier trouwens ook op.
Mijn man zou nooit verwachten dat ik tegen mijn gevoel in een band onderhou met wie dan ook, maar ik zou voor hem wel heel hard mijn best doen om met vb. zijn ouders een soort oppervlakkig-beleefd contact te onderhouden waarbij ik wel heel streng mijn grenzen bewaak (gelukkig heb ik kei-lieve schoonouders met wie ik alleen al voor mijn eigen plezier een erg warme band onderhoud
En verder ben ik koningin van de smoezen: als je mij belt en ik antwoord niet dan zal ik nooit zeggen dat ik geen zin in je had maar stond mijn telefoon op stil, was ik aan het douchen/autorijden/werken...
Ik weet niet of dat de beste manier is om met zo'n types om te gaan, maar ik zou mijn man nooit tussen twee vuren willen zetten, wetende dat ik 1 van die vuren ben en dus maar de halve verantwoordelijkheid draag.
Dan dus liever laf conflictvermijdend