Schoonmoeder

25-06-2018 10:43 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

Ik lees al even mee op het forum, maar zit nu zelf met een vraag.

Ik en mijn vriend wonen sinds kort samen💑 Het is een hele stressvolle periode geweest door het klussen en steeds nieuwe problemen met het huisje. Kort samengevat zijn de vorige bewoners eruit gezet door een deurwaarder, krijgen nog steeds brieven van incassobureaus, huisje was een bouwval. Maar we did it!

Voor we gingen klussen riep mijn schoonmoeder als hardste dat ze ons overal mee zou helpen en er voor ons zou zijn. Maar uiteindelijk is ze ipv helpen elk weekend gaan feesten en doordeweeks naar vrienden gegaan. Ik vond dit niet zo leuk, en mijn vriend heeft het hierover gehad met haar.

Natuurlijk moet ze helemaal zelf weten wat ze doet, maar bied me dan geen hulp aan... Voorheen zijn er ook al dingen gebeurd en stond ze niet klaar voor mijn vriend toen hij haar nodig had. Contact moest altijd vanuit ons komen.

Uiteindelijk besloot ik het contact te minderen met haar, heb ik haar van fb verwijderd en niet meer geappt. Nu ineens is ze me elke dag aan het appen hoe het gaat, of ze langs kan komen, wat ik doe, wat zij doet. Ik weet niet goed hoe ik hierop moet reageren. Waarom kan het nu ineens wel?

Hebben jullie tips voor EHBS (eerste hulp bij schoonmoeders)? 😅
Life happens, coffee helps
Niet reageren klaar.
Tips waarvoor?
- Wil je een goede band met je schoonmoeder en dus tijd met haar doorbrengen?
- Wil je alleen het hoognodige contact, omdat je teleurgesteld bent in haar en geen geloof mee hebt in een goede band?

En haar van Facebook verwijderd? Really? Lekker even de boel op scherp zetten?
Gewoon normaal doen tegen haar. En verder geen verwachtingen. Je weet inmiddels hoe dat mens in elkaar steekt laat gewoon gaan.
Verwijderen op Facebook en niet meer reageren op appjes vind ik behoorlijk kinderachtig gedrag,
Gedraag je als een volwassen persoon en praat het een keer uit met haar.
Gewoon zeggen: "he schoonma, ik vind het niet zo leuk dat je eerst belooft te helpen en vervolgens niet op komt dagen".
1. wil je een goede band?
2. of wil je je gelijk halen??

Bij 1 krijg je totaal andere antwoorden dan bij 2.
Dus zeg even wat het is
Houd het contact oppervlakkig en verwacht niets van haar.
Ontvrienden op FB vind ik eerlijk gezegd een beetje kinderachtig.
Ik vind je behoorlijk dramatisch doen. Volgens mij mag ze zelf weten wat ze met haar vrije tijd doet en was het alleen maar mooi geweest als je hulp had gekregen, moet je niet verwachten. Hoeveel mensen zeggen er wel niet dat ze willen helpen met verhuizen of klussen en uiteindelijk op dat punt niets meer laten horen. Gebeurt niet alleen bij jullie.

Verder is het verwijderen van Facebook wel lekker zetje om ruzie te veroorzaken. En waarom? Omdat ze niet klaar stond voor jouw vriend (wat iets tussen hen is, heb jij niets mee te maken) en omdat ze niet mee hielp met klussen? Gossiemikkie zeg, grow up. Reageer gewoon netje op haar appjes, geef het aan als het niet uitkomt als ze langskomt of nodig haar een keer uit als je later weg moet, zodat je een reden hebt om haar de deur uit te zetten en het niet te lang te maken.
Accepteer dat zij nogal overenthousiast is in het aanbieden van hulp en dat je, als het erop aankomt, op dat gebied weinig aan haar hebt - en je haar beloftes dus met een korreltje zout moet nemen. Het lijkt me geen reden om haar uit je leven te bannen, want dat doe je ook niet met andere mensen die je niet hebben geholpen.

Sowieso zou ik het aan je partner overlaten hoe vaak en hoe intensief jullie contact met haar hebben. Haar van alle kanalen verwijderen en blokkeren vind ik erg overtrokken en kinderachtig. Drink gewoon af en toe een kop thee, spreek af en toe af en reken niet op haar als het om praktische hulp gaat.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Appen: misschien kun je deze vraag even aan je zoon voorleggen. Het is zijn moeder niet die van jou.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Geen verwachtingen hebben van andere mensen. Veel mensen roepen: bel me als je me nodig hebt of ik kom je helpen hoor. Maar men is niets verplicht. Als je een huis zo'n huis koopt, zou ik nooit op de buitenwereld rekenen. Maar eerder afvragen: kunnen wij deze klus samen klaren? Zo niet, kunnen we hulp betalen?

Je schoonmoeder heeft alle recht haar eigen leven te leiden. Wees blij voor haar dat ze zo'n actief sociaal leven heeft. Jullie zijn volwassen en staan op eigen benen.

Ik vind het nogal kinderachtig dat als mensen niet aan jouw verwachtingen voldoen, je ze van Fb afgooit en ze negeert. Zo houd je geen goede band.

Dus wat wil je?
Contact met haar? Dan beantwoordt je haar apps gewoon en zeg dat ze altijd langs mag komen voor een gezellig praatje.
because wijzigde dit bericht op 25-06-2018 10:58
0.07% gewijzigd
Ontvrienden op Facebook?
Als je ellende wilt op schoonmoederfront is dat natuurlijk de manier om de boel op te stoken.

Jammer dat ze niet wilde helpen, even slikken en weer doorgaan.
Gewoon een koetjes en kalfjes relatie met je schoonmoeder
Niets verwachten, netjes reageren op appjes en klaar

Das toch niet zo moeilijk, kon je dat nou niet zelf verzinnen?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik heb haar verwijderd op facebook omdat ik constant getagged werd in filmpjes die ik niet gepast vond, omdat dat niet is wat ik wil wat een toekomstige werkgever of zo ziet zodra ze mij opzoeken.

Ik wil geen band met haar, ik wil afstand. Juist omdat er al heel veel gebeurd is. Het gaat me echt niet alleen om het klussen.

Maar omdat ze nu ineens wel contact zoekt, weet ik niet wat ik ermee moet.
Life happens, coffee helps
Lillyleaf schreef:
25-06-2018 10:59

Ik wil geen band met haar, ik wil afstand. Juist omdat er al heel veel gebeurd is.
newsflash!, ze is de moeder van je vriendje.
Investeer in een goede band, huphup, je bent nu volwassen hoor
Tags kan je verwijderen.
Maar goed gezellig klinkt het allemaal niet.
En als er heel veel gebeurt is dan is de openingspost niet compleet.
Dat van Facebook kun je toch ook gewoon tegen haar zeggen, dat je liever niet getagged wordt om die reden?

En wat is er dan allemaal gebeurd naast het klussen? Op basis van de informatie die ik nu heb, zou ik haar denk ik een tweede kans bieden. Jullie wilden graag dat het contact vanuit haar kwam, dat is nu zo.
.
1 Hou het contact met haar voor jezelf behapbaar.
2 Bedenk wat de consequenties van jouw keuze is voor jezelf, voor jouw relatie met je vriend, voor zijn relatie met zijn moeder en handel verstandig.
3 Ga niet gefrustreerd je verhaal over je schoonmoeder aan je vriend vertellen of klagen.
4 Houd de situatie met je vriend bespreekbaar zonder elkaar vetwijten te maken.

(Want als je denkt dat dit al vervelend is dan maak je borst maar nat wanneer er (klein) kinderen in het spel komen. Als je nu een goede aanpak weet te vinden voorkom je een hoop ellende voor later.)

Succes
Het is de moeder van je vriend, dus gedraag je fatsoenlijk.
ik geef mn bek ook maar een douw
Instellingen op FB aanpassen zodat je toestemming geeft voordat je getagd wordt. Hoe moeilijk kun je het jezelf maken zeg....
Van de week even op visite en haar rustig uitleggen dat je teleurgesteld bent in het hele verhuisgebeuren, en dat je daarnaast nog zit met A,B,C, etc waardoor je besloten hebt (tijdelijk?) afstand te nemen omdat je nu niet kan reageren op jullie contact zoals je zou willen (blij, enthousiast).

Vertel haar ook dat je haar in een vlaag van Facebook verwijderd hebt, doordat ze je continue tagde in berichten waarvan je je sterk afvroeg hoe een werkgever zou reageren als hij dat tegen kwam op social media. Dat je haar weer graag zou toevoegen mits ze je niet meer non stop tagt in dat soort berichten.

En informeer je partner even als je dat gesprek gaat voeren. Je hoeft geen innige band met je schoonmoeder te ontwikkelen, maar je komt elkaar regelmatig tegen omdat het je partners moeder is dus beleefd zijn is het minste wat je kan doen. Haar ontvrienden en negeren is passief agressief je ongenoegen laten blijken, gaat ook zijn weerslag hebben op de relatie met je partner want het blijft tenslotte zijn moeder.
vivapimpelmees schreef:
25-06-2018 11:18
Instellingen op FB aanpassen zodat je toestemming geeft voordat je getagd wordt. Hoe moeilijk kun je het jezelf maken zeg....
Dus dat!
Je maakt het echt moeilijker dan je denkt hoor.

Het is je schoonmoeder, deal ermee zou ik zeggen
Je kan het contact verbreken, maar hope gaat je vriend daar tegenover staan?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Als jij afstand wil, dan reageer je dus met die intentie.
Met vriend bespreken wanneer ze op bezoek kan komen, dit aan haar doorgeven en verder eens per week (of zo) een algemene reactie op haar geapp geven. Zelf heb ik mensen in mijn contacten bij wie ik meestal dezelfde dag nog ergens reageer en mensen bij wie daar echt wel dagen overheen kunnen gaan. Ik ervaar geen enkele druk wat dat betreft.
Dat mensen iemand verwijderen op facebook als zo belangrijk zien, zegt iets over hen en hoe belangrijk ze smoelenboek vinden. En zo kan je schoonmoeder er natuurlijk ook in staan. Daar zou ik me persoonlijk niet druk over maken.
Ik zou wel goed nadenken over hoe ik ervoor kan zorgen dat de relatie tussen mij en schoonmoeder dusdanig ingevuld kan worden dat dit voor mijn partner en mij prettig is en waarbij oog is voor de behoefte van de ander. En dit betekent vaak geven en nemen.
Summerdance schreef:
25-06-2018 11:23
Dus dat!
Je maakt het echt moeilijker dan je denkt hoor.

Het is je schoonmoeder, deal ermee zou ik zeggen
Je kan het contact verbreken, maar hope gaat je vriend daar tegenover staan?
Uhm facebook is maar een van de vele tools om contact te houden. Waarom wordt dit zo groot gemaakt? Dat schoonmoeder er een bepaalde waarde aan hecht en verwachtingen aan heeft, daar hoeft TO toch niets mee? Je benadeeld / minder / genegeerd of wat dan ook voelen omdat je geen vriendjes bent op fb? Ze kan toch bevriend zijn met zoon.
Je kunt instellen op Facebook dat het dan pas op je tijdlijn komt als je het bericht goedkeurt. Dat doe je dan gewoon niet en je profiel scherm je af voor onbekenden.

En voor de rest eens met Lilalinda. Het is je schoonmoeder. Die kies je niet uit, maar die krijg je er gratis bij als je een relatie aanknoopt met haar zoon. Blijf gewoon aardig en zorg dat je 0 verwachtingen hebt van haar. Wees aardig en attent tegen haar om momenten dat dit van je wordt verwacht en laat haar jullie leven niet teveel beïnvloeden.
Lillyleaf schreef:
25-06-2018 10:59
Ik heb haar verwijderd op facebook omdat ik constant getagged werd in filmpjes die ik niet gepast vond, omdat dat niet is wat ik wil wat een toekomstige werkgever of zo ziet zodra ze mij opzoeken.

Ik wil geen band met haar, ik wil afstand. Juist omdat er al heel veel gebeurd is. Het gaat me echt niet alleen om het klussen.

Maar omdat ze nu ineens wel contact zoekt, weet ik niet wat ik ermee moet.
Vindt je vriend het ook een goed idee dat je geen band met haar wil?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven