Dreumes topic II

dinsdag 15 mei 2018 om 13:21

Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen..

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen

zaterdag 30 juni 2018 om 06:27
Hier valt ook niks te kiezen qua school, er is maar 1 school in het dorp. Op zich wel fijn denk ik qua vriendjes enzo.
Wat betreft hoogbegaafdheid, ik ben dus best bang dat dreumes hoogbegaafd blijkt te zijn. Niet uit misplaatst “kijk, mijn kind is superslim”-trots ofzo, maar ik ben zelf hoogbegaafd en heb gewoon niks bereikt. Nooit leren leren, afgezakt van gymnasium naar havo en eenmaal op het hbo vastgelopen omdat gewoon aanwezig zijn in de les en met een half oor luisteren niet meer genoeg was, en toen maar opgegeven. Dat is dus het laatste wat ik wil voor hem.
Wat betreft hoogbegaafdheid, ik ben dus best bang dat dreumes hoogbegaafd blijkt te zijn. Niet uit misplaatst “kijk, mijn kind is superslim”-trots ofzo, maar ik ben zelf hoogbegaafd en heb gewoon niks bereikt. Nooit leren leren, afgezakt van gymnasium naar havo en eenmaal op het hbo vastgelopen omdat gewoon aanwezig zijn in de les en met een half oor luisteren niet meer genoeg was, en toen maar opgegeven. Dat is dus het laatste wat ik wil voor hem.

zaterdag 30 juni 2018 om 07:44
Boheme schreef: ↑29-06-2018 22:14Ooh als ik al die verhalen zo hoor ben ik zooooo blij dat ik lekker noordelijk woon. Hier kan je jouw kind vandaag op het kdv inschrijven en bij wijze van spreken morgen er al heen brengen.
Peuterspeelzaal regel je hier ook een paar maanden vooraf, school komt hier ook niet zo nauw qua aanmelden.
Ik ben vandaag met zoon naar de kinderboerderij geweest. Ik werd daar gruwelijk versiert door een vader. Ik heb het nog steeds!milf milf!
Maar het was bijna genant hahaha, hij deed zo zijn best.
Hahahaha! Gefeliciteerd!

Wat wel gek is, is dat de jongens die mij versieren zo oud zijn geworden. Dat denk ik tot ik mij realiseer dat ze gewoon van mijn leeftijd zijn en ik ook ouder ben geworden

zaterdag 30 juni 2018 om 08:03
Wat betreft keuze voor basisschool zijn ze hier niet heel divers. We kunnen kiezen tussen Rooms Katholiek, Rooms Katholiek of Rooms Katholiek. En dat is voor mij als ras atheïst niet heel fijn. Mijn nichtjes zijn ook van atheïstische ouders maar zitten op een christelijke school. Ze vertelde mij over Jezus en al zijn goede werk. Toen heb ik uitgelegd dat de bijbel gewoon een boek is net als Harry Potter en dat Harry Potter ook een heel mooi boek is, maar ook niet waargebeurd. Toen moesten hun ouders op school komen
Dus ik moet nog iets aan mijn mentaliteit doen voor dreumes naar school gaat.
Wat je zegt CHL over leren leren herken ik. Ik vind dat het belangrijkste dat kinderen op school kunnen leren. Ik heb het zelf ook niet geleerd en heel veel moeite moeten doen om diploma’s te behalen. Ik denk dat alle kinderen wel iets te kort komen op school. Ik had meer met mijn handen moeten werken, mijn broer had meer moeten bewegen en het is de kunst om uit te zoeken wat het beste past bij je kind. Ik denk wel dat ouders te veel verwachten van een school. Onderwijs op maat is gewoon niet mogelijk met 20-30 kinderen in een klas.

Dus ik moet nog iets aan mijn mentaliteit doen voor dreumes naar school gaat.
Wat je zegt CHL over leren leren herken ik. Ik vind dat het belangrijkste dat kinderen op school kunnen leren. Ik heb het zelf ook niet geleerd en heel veel moeite moeten doen om diploma’s te behalen. Ik denk dat alle kinderen wel iets te kort komen op school. Ik had meer met mijn handen moeten werken, mijn broer had meer moeten bewegen en het is de kunst om uit te zoeken wat het beste past bij je kind. Ik denk wel dat ouders te veel verwachten van een school. Onderwijs op maat is gewoon niet mogelijk met 20-30 kinderen in een klas.

zaterdag 30 juni 2018 om 10:10
Glittercupcake, in dat geval is het goed nieuws dat je RK scholen in je omgeving hebt zitten, die zijn over het algemeen een stuk minder strikt dan Christelijke scholen
. Onze default option is ook RK, omdat dat dus de dorpsschool is, maar ik moet zeggen dat ik het wel fijn vind dat dingen als de eerste communie en het vormsel tegenwoordig buiten schooltijd voorbereid worden - in mijn tijd gebeurde dat allemaal klassikaal en onder schooltijd, want iedereen deed mee (en dat is nu niet meer het geval).
Qua aandacht voor hb en alles ben ik wel benieuwd hoe het uitpakt. Man en ik leren beide snel, maar zijn beide nooit getest op hb. Het zou me niet verbazen dat onze kinderen tegen dezelfde grenzen aanlopen als wij deden: jezelf leren lezen in groep 2 zorgt ervoor dat groep 3 een prutjaar is, en als je combinatieklassen hebt maak je jezelf alle (2-jarige) stof eigen in het eerste jaar dat je er zit, en ga je je het volgende jaar dus vervelen. Maar ik geloof dat ze wel een stuk actiever zijn op dit soort dingen dan mijn oude basisschool was
.

Qua aandacht voor hb en alles ben ik wel benieuwd hoe het uitpakt. Man en ik leren beide snel, maar zijn beide nooit getest op hb. Het zou me niet verbazen dat onze kinderen tegen dezelfde grenzen aanlopen als wij deden: jezelf leren lezen in groep 2 zorgt ervoor dat groep 3 een prutjaar is, en als je combinatieklassen hebt maak je jezelf alle (2-jarige) stof eigen in het eerste jaar dat je er zit, en ga je je het volgende jaar dus vervelen. Maar ik geloof dat ze wel een stuk actiever zijn op dit soort dingen dan mijn oude basisschool was

zaterdag 30 juni 2018 om 11:39
Voorlopig duurt het nog een jaar voordat hij naar de peuterspeelzaal mag, dus school is nog heel ver weg
Wat ik wel eens lastig vind, is dat hij niet naar de opvang hoeft en ik me soms afvraag of ik hem in sociaal opzicht niet te kort doe. Ik ga iedere week naar babyzwemmen en muziek op schoot, maar dat heeft nu een zomerstop. Al komt er bij babyzwemmen eigenlijk maar 1 andere moeder en daar ben ik bevriend mee geraakt, met haar zoontje kan de mijne goed spelen en we spreken 1-2 keer per week af. Verder ziet hij zijn even oude nichtje zo’n 3 keer per week (waarvan 1 hele dag), maar zij moet niet zoveel van hem weten. Hij is best overheersend en eigenlijk echt een olifant in de porseleinkast en zij rustig en voorzichtig. En verder gaan we iedere dag ook wel naar een (binnen)speeltuin of kinderboerderij, iets waar andere kindjes zijn. En dan merk ik dus ook wel dat hij heel geïnteresseerd is in andere kindjes, maar nog niet zo goed weet hoe hij contact moet maken. Met wat oudere kindjes vanaf een jaar of 4 lukt dat vaak nog wel met de tactiek die hij ook op volwassenen toepast: lief lachen, zwaaien of handjes klappen, hele verhalen brabbelen met een uitgestoken vingertje of vastpakken en meenemen. Maar kleinere kindjes, van zijn eigen leeftijd tot peuter vinden het niet zo leuk als hij ze ineens vastpakt, of als hij “hevaseshijaaa vangenna paresjati!!”-roepend op ze af komt gestampt. En als ze dan weglopen gaat hij ze op de voet volgen (alsof hij aan ze vastgeplakt zit), of slaan of aaien (want slaan is niet lief, je mag wel aaien geldt uiteraard ook voor mensen) of speelgoed afpakken of ook mee aanraken. En als een kindje hem slaat, dan pakt hij ze vast om een kusje te geven of te knuffelen (krijsend kindje)
Het mag duidelijk zijn dat hij nog een hoop te leren heeft
maar hij is ook nog maar heel klein natuurlijk.

Wat ik wel eens lastig vind, is dat hij niet naar de opvang hoeft en ik me soms afvraag of ik hem in sociaal opzicht niet te kort doe. Ik ga iedere week naar babyzwemmen en muziek op schoot, maar dat heeft nu een zomerstop. Al komt er bij babyzwemmen eigenlijk maar 1 andere moeder en daar ben ik bevriend mee geraakt, met haar zoontje kan de mijne goed spelen en we spreken 1-2 keer per week af. Verder ziet hij zijn even oude nichtje zo’n 3 keer per week (waarvan 1 hele dag), maar zij moet niet zoveel van hem weten. Hij is best overheersend en eigenlijk echt een olifant in de porseleinkast en zij rustig en voorzichtig. En verder gaan we iedere dag ook wel naar een (binnen)speeltuin of kinderboerderij, iets waar andere kindjes zijn. En dan merk ik dus ook wel dat hij heel geïnteresseerd is in andere kindjes, maar nog niet zo goed weet hoe hij contact moet maken. Met wat oudere kindjes vanaf een jaar of 4 lukt dat vaak nog wel met de tactiek die hij ook op volwassenen toepast: lief lachen, zwaaien of handjes klappen, hele verhalen brabbelen met een uitgestoken vingertje of vastpakken en meenemen. Maar kleinere kindjes, van zijn eigen leeftijd tot peuter vinden het niet zo leuk als hij ze ineens vastpakt, of als hij “hevaseshijaaa vangenna paresjati!!”-roepend op ze af komt gestampt. En als ze dan weglopen gaat hij ze op de voet volgen (alsof hij aan ze vastgeplakt zit), of slaan of aaien (want slaan is niet lief, je mag wel aaien geldt uiteraard ook voor mensen) of speelgoed afpakken of ook mee aanraken. En als een kindje hem slaat, dan pakt hij ze vast om een kusje te geven of te knuffelen (krijsend kindje)

Het mag duidelijk zijn dat hij nog een hoop te leren heeft

zaterdag 30 juni 2018 om 11:47
Hier is de jenaplan school ook rooms katholiek, maar begreep van andere moeders dat dit niet heel erg door komt in het onderwijs. Bepaalde aspecten van jenaplan spreekt me wel aan, maar ik vind ook niks mis met 'traditioneel' onderwijs. Wij vinden dat er niks mis is met een bepaalde mate van discipline en vraag me af of jenaplan soms niet te vrij is.
Ikzelf heb op een christelijke basisschool gezeten en vind ook niet verkeerd als ze het verhaal van de bijbel leert kennen. Maar niet zo streng als op de reformatorische scholen hier incl meisjes alleen in lange rokken, gezinnen van 7 kinderen allemaal netjes gekapt, op zondag 2x naar de kerk, enz. Wil niet iemand beledigen, maar dat is niet onze levensstijl
Ikzelf heb op een christelijke basisschool gezeten en vind ook niet verkeerd als ze het verhaal van de bijbel leert kennen. Maar niet zo streng als op de reformatorische scholen hier incl meisjes alleen in lange rokken, gezinnen van 7 kinderen allemaal netjes gekapt, op zondag 2x naar de kerk, enz. Wil niet iemand beledigen, maar dat is niet onze levensstijl
zaterdag 30 juni 2018 om 15:39
Bleh, zoon voelt zich ietsje beter maar zet om de kleinste dingen een keel op en weigert ineens om te gaan slapen incl nog meer krijsen.
En mijn flinke verkoudheid is overgegaan in ziek incl koorts. Dus ik trek zijn gedrag momenteel slecht.
Vriend was vanochtend bezig met andere dingen maar heeft vanmiddag zoon onder zijn hoede genomen zodat ik kan liggen zweten in onze warme slaapkamer.
En mijn flinke verkoudheid is overgegaan in ziek incl koorts. Dus ik trek zijn gedrag momenteel slecht.
Vriend was vanochtend bezig met andere dingen maar heeft vanmiddag zoon onder zijn hoede genomen zodat ik kan liggen zweten in onze warme slaapkamer.

zaterdag 30 juni 2018 om 19:08
Sterkte Moondancer
Willen jullie voor ons duimen? We gaan cold turkey van de speen af. Dreumes gapte de speen steeds vaker uit bed om er mee rond te lopen en we willen er eigenlijk voor zijn 2de verjaardag van af. Dat is over een maand. Tot nu toe is dreumes erg verontwaardigt in bed dat hij zijn speen niet heeft.

Willen jullie voor ons duimen? We gaan cold turkey van de speen af. Dreumes gapte de speen steeds vaker uit bed om er mee rond te lopen en we willen er eigenlijk voor zijn 2de verjaardag van af. Dat is over een maand. Tot nu toe is dreumes erg verontwaardigt in bed dat hij zijn speen niet heeft.

zaterdag 30 juni 2018 om 19:10
Lavendel_12 schreef: ↑30-06-2018 11:47Hier is de jenaplan school ook rooms katholiek, maar begreep van andere moeders dat dit niet heel erg door komt in het onderwijs. Bepaalde aspecten van jenaplan spreekt me wel aan, maar ik vind ook niks mis met 'traditioneel' onderwijs. Wij vinden dat er niks mis is met een bepaalde mate van discipline en vraag me af of jenaplan soms niet te vrij is.
Ik vind het ook niet verkeerd dat dreumes de bijbel keert kennen. Het is tenslotte een belangrijk boek waar van oorsprong onze waarden en normen op gebaseerd zijn. Maar het gaat mij te ver om te zeggen dat Jezus top is en je alleen gelukkig kan zijn als je de bijbelteksten volgt.
zaterdag 30 juni 2018 om 20:21
@scholen: nog totaal niet mee bezig; woon in Amsterdam. Hier moet je naar school in je postcodegebied dus heb ff opgezocht welke scholen dat zijn en bij mijn postcodegebied zijn er geen scholen met achterlijk vroege inschrijftijd. Maar wij willen toch de stad uit voor zoon naar de basisschool gaat dus ws gaat hij hier nooit.
@moondancer: wat balen! Veel beterschap voor jou en zoon!
@BO: ik hoop voor jou ook dat het hu eindelijk gaat gebeuren!
@Boheme: leuke egoboost
@hier: lekker wezen picknicken aan een strandje en zoon ligt nu in bed. Hij vindt zwemmen zo genieten. Rillend van de kou en gierend van de lach
lieverd. Morgen ga ik lunchen met een vriendin, mogen de mannen het lekker samen rooien
@moondancer: wat balen! Veel beterschap voor jou en zoon!
@BO: ik hoop voor jou ook dat het hu eindelijk gaat gebeuren!
@Boheme: leuke egoboost

@hier: lekker wezen picknicken aan een strandje en zoon ligt nu in bed. Hij vindt zwemmen zo genieten. Rillend van de kou en gierend van de lach

Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

zaterdag 30 juni 2018 om 20:58
@ glitter: succes! Echt zo'n beteuterd gezichtje? Hier zoekt de kleine ook naar haar knuffel als we naar bed gaan en als ze overdag even op haar kamer komt staat ze ook te miepen met 1 arm door de spijlen omdat ze niet bij dr knuffel kan! Jeetje al bijna weer twee!
@lux: lief he, rillend van de kou maar niet weg te slaan! Geniet van je lunch!
@moondancer: beterschap!
@hier: weer thuis van de vakantie, maandag begint alles weer. Vind zo heerlijk om s'ochtends rustig aan te doen een beetje te keuvelen met dochter, maar dat gaat helaas niet samen met werken. Maar goed ook wel weer zin om collega's te spreken, alleen met dit weer in een verzorgingstehuis pfff...... niet te doen.
@lux: lief he, rillend van de kou maar niet weg te slaan! Geniet van je lunch!
@moondancer: beterschap!
@hier: weer thuis van de vakantie, maandag begint alles weer. Vind zo heerlijk om s'ochtends rustig aan te doen een beetje te keuvelen met dochter, maar dat gaat helaas niet samen met werken. Maar goed ook wel weer zin om collega's te spreken, alleen met dit weer in een verzorgingstehuis pfff...... niet te doen.

zaterdag 30 juni 2018 om 21:10
Thanks Lux & Lavendel. Idd een beteuterd gezichtje en overdag met een rood hoofd brullen dat ie niet bij zijn speen kan. En in de huiskamer ook op willekeurige momenten brullen voor ‘die die die!!!’ En daar dan de speen mee bedoelen. Hij wilde hem steeds vaker terwijl hij eigenlijk gewend was om het alleen in bed te krijgen.
Dreumes is uiteindelijk na 2 uur mopperen in slaap gevallen. Normaal slaapt ie zodra zijn hoofd het matras raakt. Maar ik vrees voor vannacht als hij zijn speen kwijt is en het niet snapt in zijn slaap
Dreumes is uiteindelijk na 2 uur mopperen in slaap gevallen. Normaal slaapt ie zodra zijn hoofd het matras raakt. Maar ik vrees voor vannacht als hij zijn speen kwijt is en het niet snapt in zijn slaap

zaterdag 30 juni 2018 om 23:02
Hoe houden jullie de kinderkamers beetje koel met dit weer? Zoon ligt nu naast me want op zijn kamer is het ondanks ventilator volgens babyfoon 38 graden en volgens badthermometer 30 graden. Dus temperatuur zit daar ergens tussenin. Ik ben niet zo van de windrichtingen maar zon gaat onder aan kant van zijn raam dus schijnt daar vol op.
Bij ons op de kamer staat de airco aan. I
Bij ons op de kamer staat de airco aan. I
zaterdag 30 juni 2018 om 23:08
De kamers van mijn kinderen zijn ook op het westen, maar hun rolgordijn is van goed materiaal en houdt aardig wat warmte tegen.
Verder is het in heel het huis warm, dus ja, we moeten daar allemaal mee dealen, zo ook de kinderen.
Oudste slaapt onder een laken in alleen zn onderbroek en jongste slaapt in een romper met dun slaapzakje (geen laken).
Verder is het in heel het huis warm, dus ja, we moeten daar allemaal mee dealen, zo ook de kinderen.
Oudste slaapt onder een laken in alleen zn onderbroek en jongste slaapt in een romper met dun slaapzakje (geen laken).

zaterdag 30 juni 2018 om 23:09
Wij hebben de mazzel dat de kamers altijd in de schaduw liggen, omdat er een vaste luifel/veranda voor zit. Dus dat helpt ontzettend. Vroeger had mijn moeder voor mijn slaapkamer van die zilverkleurige stoffen zonweringsdoeken, die hielpen ook heel aardig. Misschien dat je zoiets kunt kopen ergens? En dan even flink doorluchten op de tijden dat de zon niet op de kamer staat?
zaterdag 30 juni 2018 om 23:12
@ (poging tot) koel houden: in de ochtend staat de zon op de kinderkamers, dus we houden alles dicht (ramen en gordijnen). Als de zon gedraaid is gaan de ramen wel open, en het raam op de zolder ook. Ik heb nog even geen zin in meltdowns van zoon die over de ventilator gaan, dus die staat nog werkloos op zolder tot het echt warm word.
Bij ons staat de zon in de avond op ons raam, dus dan ook gordijnen dicht. Omdat de jongste nog bij ons ligt heeft zij alleen een mouwloze romper of luier aan, als ze het koud krijgt gooien we er wel een deken overheen, maar dat zal voorlopig wel niet gebeuren.
@speen: heb je hem ook al weggegooid? Dan kan je er 's nachts in al je wanhoop niet op teruggrijpen en schijn je meer kans op succes te hebben als die niet meer voorhanden is (heb ik van horen zeggen, want zelf 0 ervaring). Succes!
@BO: en? en? en?
Bij ons staat de zon in de avond op ons raam, dus dan ook gordijnen dicht. Omdat de jongste nog bij ons ligt heeft zij alleen een mouwloze romper of luier aan, als ze het koud krijgt gooien we er wel een deken overheen, maar dat zal voorlopig wel niet gebeuren.
@speen: heb je hem ook al weggegooid? Dan kan je er 's nachts in al je wanhoop niet op teruggrijpen en schijn je meer kans op succes te hebben als die niet meer voorhanden is (heb ik van horen zeggen, want zelf 0 ervaring). Succes!
@BO: en? en? en?

zaterdag 30 juni 2018 om 23:25
30-38 graden?! Mijn hemel.
Hier is het rond de 25 in de slaapkamers ‘s avonds, we hebben slaapkamers op het noorden. Zoon krijgt een korte mouwenromper en een dunne slaapzak aan. Raam is ‘s nachts dicht, behalve op dit soort extreem warme dagen. Overdag open om te luchten.
Hier is het rond de 25 in de slaapkamers ‘s avonds, we hebben slaapkamers op het noorden. Zoon krijgt een korte mouwenromper en een dunne slaapzak aan. Raam is ‘s nachts dicht, behalve op dit soort extreem warme dagen. Overdag open om te luchten.
lux- wijzigde dit bericht op 30-06-2018 23:33
8.17% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

zaterdag 30 juni 2018 om 23:32

zondag 1 juli 2018 om 04:59
Slaapt dreumes gewoon door, word ik zelf wakker
Om 00.00 miste hij even zijn speen. Manlief heeft toen het slaapliedje gezongen en het was weer ok.
De speen van dreumes hebben we voor zijn neus in de prullenbak gedaan. Om duidelijk te maken dat dit het was. Daarna stopte dreumes er nog wat verpakkingen bovenop dus het idee dat het afval was leek door te komen. Maar ik heb een voorraad van 6-8 spenen omdat dreumes ze soms ineens allemaal kapotbeet. Man weet niet van die voorraad. Hij zou ws als eerste weer naar de speen grijpen. Ik ben wat consequenter en wil verder gaan met troosten en de gevolgen opvangen.
@koel houden. Hier staan de ramen open en dan lucht het door. We wonen in de binnenstad dus altijd muziek en rumoer maar daar is dreumes aan gewend. Overdag hebben we de ramen aan de warme kant dicht en de gordijnen dicht. Als het 30 graden is buiten door de zon verduister ik de ramen aan de warme kant met een rol overgebleven behang. Dat scheelt 10 graden. In de huiskamer draait een ventilator om de lucht in beweging te houden.
En we hebben heel heel veel planten. #urbanjungle
Die absorberen ook warmte en geven zuurstof af. Daar zoek ik ze op uit.

De speen van dreumes hebben we voor zijn neus in de prullenbak gedaan. Om duidelijk te maken dat dit het was. Daarna stopte dreumes er nog wat verpakkingen bovenop dus het idee dat het afval was leek door te komen. Maar ik heb een voorraad van 6-8 spenen omdat dreumes ze soms ineens allemaal kapotbeet. Man weet niet van die voorraad. Hij zou ws als eerste weer naar de speen grijpen. Ik ben wat consequenter en wil verder gaan met troosten en de gevolgen opvangen.
@koel houden. Hier staan de ramen open en dan lucht het door. We wonen in de binnenstad dus altijd muziek en rumoer maar daar is dreumes aan gewend. Overdag hebben we de ramen aan de warme kant dicht en de gordijnen dicht. Als het 30 graden is buiten door de zon verduister ik de ramen aan de warme kant met een rol overgebleven behang. Dat scheelt 10 graden. In de huiskamer draait een ventilator om de lucht in beweging te houden.
En we hebben heel heel veel planten. #urbanjungle

zondag 1 juli 2018 om 12:33
Zoon mag niet staan/springen op de bank. Hij mag op zn billen zitten of kruipen. Anders is het gewoon gevaarlijk. Hij is er ook wel eens afgevallen.
Hij mag wel staan op de bank om door het raam te kijken. Hij is zo nieuwsgierig soms en dan staat hij ook rustig. Daarna gaat hij gewoon zitten.
En veel herhalen, zoon wist het snel. Af en toe springt hij ook ineens weer op de bank, maar gaat ook keurig zitten als ik het zeg.
Hij mag wel staan op de bank om door het raam te kijken. Hij is zo nieuwsgierig soms en dan staat hij ook rustig. Daarna gaat hij gewoon zitten.
En veel herhalen, zoon wist het snel. Af en toe springt hij ook ineens weer op de bank, maar gaat ook keurig zitten als ik het zeg.