Lijf & Lijn alle pijlers

Afvalchallenge 2017 - Deel 2

03-04-2017 20:00 2884 berichten
Nieuwe meeschrijvers welkom!

In dit topic vallen we op een gezellige en verantwoorde manier af. Als je mee wilt doen graag iedere maandag je gewicht doorgeven zodat ik het kan verwerken in de lijst.

Je gewicht graag dikgedrukt maken zodat het goed opvalt.

Naam Lengte Start Streef Huidig Week +/- Totaal
Hamaika 1,64m 86 67 72.8 +0.4 -13.2
Maureen 1.74m 75 67 75.9??? 0 +0.9
Polkadot 1.78m 96.1 75 88.3? -0.2 -7.8
Flyingdaydreams 1.77m 98 80 89.4? -0.5 -8.6
Sneeuwwitje80 1.80m 81.3 75 78.5? 0 -2.8
Strawberry 1.65 83 65 73.3??? -0.9 -9.7

Na meerdere weken niet reageren –> = uit de tabel – dit zodat het hier gewoon gezellig en actief blijft.

Uiteraard geldt dit niet als je je (tijdelijke) afwezigheid even laat weten!
anoniem_164584 wijzigde dit bericht op 11-06-2019 07:42
65.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier vanmorgen 78.5, dus 0,4 eraf. Aan de ene kant ben ik een beetje teleurgesteld, aan de andere kant mag ik blij zijn dat er überhaupt wat vanaf is. Als je ziet wat ik deze week heb gegeten. Twee keer pasta, lasagne, pizza.. Nee, qua eten had ik echt een slechte week. Gelukkig wel 3 keer kunnen sporten. Of eigenlijk 2,5, want hardlopen ging echt dramatisch gisteren. Deze week hoef ik maar 3 dagen te werken (waarvan slechts één avonddienst), dus in ieder geval genoeg tijd om (gezond) te koken en te sporten.

@Maureen2-4 om dan maar gelijk je vraag te beantwoorden: dat is wel de bedoeling als ik avonddiensten heb, maar ook deze week is weer gebleken dat ik daar niet bepaald goed in ben, haha. Ik heb er een gruwelijke hekel aan om 's ochtends al mijn eten voor 's avonds te moeten maken.
aurorus wijzigde dit bericht op 25-06-2018 14:52
Reden: Tikfoutje.
0.25% gewijzigd
Even snel een berichtje! Ik heb het super druk gehad op mijn werk dus eigenlijk onvoldoende bezig geweest met denken aan gezond eten.. Met die reden vanmorgen heel bewust niet gewogen. Beetje bang voor een super hoog gewicht waardoor ik dan weer helemaal in zak en as zit en dan heb ik nogal de neiging om er met de pet naar toe gooien.... ;-D wel gelijk mijn leven gebeterd! om maar mijn eerdere belofte waar te maken van de eetlijstjes:

O: magere kwark met nectarine en paar ongebrande noten
L: Broodje met kaas, honing en rucola (buiten de deur)
T: Eierkoek
D: Paella, nette hoeveelheid :D
T: magere kwark

Volgens mijn app rond de 1600 kcal. Wat niet super weinig is maar als je er in meeneemt dat ik ook ruim een uur heb gefietst vandaag niet heel slecht. Morgen weer een dag met in elk geval een uurtje dansen en met dit weer zou er zomaar weer een uurtje fietsen bij kunnen komen :rolling:

Verder zie ik in de gauwigheid veel minnetjes voorbij komen! Lekker bezig dames! Morgen of woensdag meer :)
Juul en Aurorus, goed bezig!!! Fijn hoor, ondanks vakantie Juul en Aurorus wat minder goed eten. Jullie hebben de flow te pakken, top!
Zwaantje, wat een lekker lijstje, klinkt echt supergoed hoor! Hoop dat je dat gezonde eten weer op kunt pikken en volhouden!

Hetzelfde geldt voor mij, ik hoop dat ik weer het gezonde leven kan oppakken, want ik zit echt in een dip. Het is weer een rollercoaster hier. Twee dagen geleden heeft onze oudste zoon (totaal onverwacht) verteld dat hij op kamers gaat, Gisteren al het huurcontract getekend. Ik ben heel blij voor hem, maar het is wel heel snel, 23 juli gaat hij verhuizen..hij wil nu dus ook niet mee met ons op vakantie. Verder werd ik gisteren gebeld door Erasmus, onze dochter wordt volgende week donderdag geopereerd (hartritmestoornis). Omdat ze zo'n hoge dosering medicijnen krijgt moet dat worden afgebouwd, maar dat kan bij haar niet want dan gaat haar hart direct 'op hol', nou moet ze, voor ons onverwacht, een dag eerder opgenomen worden en op de intensive care. Ik mag dan ook niet bij haar blijven s'nachts en moet in het Ronald Mc Donaldhuis. Heel vervelend! Onze dochter stond er heel nuchter in en zag er niet tegenop. Alleen vond ze het vervelend dat ze niet mee op schoolkamp kan (en straks ziet ze alle foto's natuurlijk via social media) Nu ziet ze het niet meer zitten...
Dan onze andere zoon, heeft dyslexie, is al van school veranderd en 2 niveau's omlaag (heeft veel huiswerkbegeleiding). Hij heeft dit jaar hard gewerkt om over te kunnen naar 5 havo, hij dacht dat hij er goed voor stond, kreeg hij gisteren te horen dat hij zijn toetsen heel slecht gemaakt had en waarschijnlijk (op paar honderdste punt) zal blijven zitten....pfffffff.....dan kun je me opvegen. Vorig jaar zwaar jaar gehad ivm overlijden van mijn vader en een akelige strijd om de erfenis (zijn vriendin houdt nog steeds zijn as en wil niet vertellen wat ze ermee gaat doen of heeft gedaan...) Sorry hoor, moest even mijn verhaal kwijt. Vanochtend fruit gegeten (om 6 uur) en daarna net een roerei. Dat is dus ook lastig, ik ben heel vroeg wakker elke dag en ga dan wat eten, maar rond 9 uur wil ik dan eigenlijk weer ontbijten, maar dat is een extra maaltijd, vandaar dat ik iets van eiwitten eet, omdat dat toch een vol gevoel geeft, anders ga ik van m'n stokje. De afgelopen dagen erg slecht gegeten, lees: chocola, pizza. Dus ik heb weer de moed verzameld om er weer gezond tegenaan te gaan en straks even naar het bos. Want ik wil in deze tijden wel goed voor mezelf zorgen. Ik weet dat er ergere dingen zijn, dat er eigenlijk geen ramp gebeurd is en dat ik gewoon erg gevoelig ben (overgang...), dus ik probeer wel weer te relativeren en positief te blijven, maar voel me wel een stresskip op het moment. Komt goed.
Ach Maureen, da's ook wel erg veel tegelijk hoor. Had je oudste zoon helemaal niet verteld dat hij op zoek was naar eigen woonruimte? Is toch wel heel apart als dat zo ineens zo is. En je dochter, niet gek dat je je zorgen maakt. Is ook niet niks, zo'n operatie. En dan ook nog zorgen over de schoolresultaten van je jongste zoon. Dat ken ik wel van onze jongste. Wel om een andere (medische) reden, maar die moest ook steeds een stapje terug doen. Maar geef de moed niet op, die van ons heeft vorig jaar zijn havo diploma gehaald.

Het eten gaat hier deze week echt helemaal mis. Voel me niet zo lekker en heb even geen fut of goede zin. Wel gewoon gesport, dus da's toch iets. Verder komt het ook weer wel.

Fijn weekend vast allemaal!
Hey meiden ik ben zojuist thuis gekomen van 5 dagen Veluwe. Was echt heel erg gezellig. Lekker veel in het bos gelopen en gezwommen maar ook natuurlijk elke avond een 3 gangen diner en nog een high tea en de nodige alcohol,
Was een super midweekje weg, wel veel te snel voorbij weer.

Ik ga zo alles bijlezen en maandag zal wel een dikke vette plus zijn. Morgen ook nog een barbecue.... Ik durf bijna niet te kijken maandag,,,,,,

Goed weekend meiden en ik ga ff alles bijlezen.
Hoi allemaal,

Mag ik meeschrijven?
Ik wil er zo graag 6 kg af maar kan de motivatie niet vinden.
Vanaf januari ook geprobeerd af te vallen en ben nu 4 kg kwijt maar sta nu al maanden stil.
Ben wel sinds 12 weken 2 a 3 x per week aan het hardlopen.
Dus hoop met het hardlopen en gezonder eten toch nog 6 kg af te vallen...

Als ik in de tabel mag:

1.80 cm, huidig gewicht 79 kilo, streefgewicht 73 kg.
Zo deze zondagochtend even tijd om te reageren. Alles bijgelezen. Ben echt heel benieuwd morgen op de weegschaal. Gisteravond barbecue gehad en natuurlijk die 5 dagen op rij uit eten op vakantie.... Zal niet best zijn denk ik :nooo:

Maureen wat heftig dat de operatie van je dochter je zo erg raakt en dat dat ook alles rond je vader weer boven haalt. Hoe gaat het nu? Gelukkig schiet het nu wel echt op naar 5 juli, hopelijk komt er daarna ook wat meer rust in jouw hoofd. Pittig ook dat je de nacht ervoor niet bij haar mag blijven, ze zullen daar wel n goede reden voor hebben maar lijkt me wel echt heel moeilijk.... Hopelijk is het snel allemaal achter de rug, deze komende week.
En dan dat van je oudste zoon er nog bij. Wel erg bizar dat hij helemaal niks daarover gezegd heeft en nu opeens n huurcontract heeft getekend. Je andere zoon blijft dus ook nog zitten op n paar punten? Wat een ellende allemaal.... :hug: Knap dat je ondanks alles toch goed voor je zelf blijft zorgen maar dat is ook wel erg belangrijk want je kan elk beetje energie nu goed gebruiken. OOk hier kom je wel doorheen al lijkt dat nu nog heel ver weg.

Juul welkom terug van vakantie! Netjes dat je zo goed als gelijk bent gebleven!

Aurorus met zo n eetweek is 0.4 er af nog n hele prestatie vind ik! Hopelijk is afgelopen week wat beter gegaan qua eten en sporten.

Zwaantje hoe is bij jou deze week gegaan?

Suikerbroodje bij jou is het eten dus ook niet best geweest deze week? Precies, het komt ook wel weer, zo denk ik ook maar.

Daev83 welkom, ik ga je aan de tabel toevoegen. Maandag is onze weegdag, Jij dus ook al maanden stilstand? Hier ook zo goed als, dan gaat er weer wat af en even later zit hetzelfde er weer bij...... Heel herkenbaar helaas.
Goed bezig in elk geval ook met sporten. Welkom hier!

Hier zou ik vandaag naar het strand gaan maar ik heb afgezegd ondanks dat ik er veel zin in had. Maar met vorig weekend die vaartocht, toen een week op vakantie en gisteren die barbecue had ik nog geen een dag even thuis gehad dus het huis is niet opgeruimd en eigenlijk wil ik ook gewoon ff een middag niks. Dus zodoende. Vanavond wel weer sporten en morgen weer fysio en ook weer aan het werk. Ben heel benieuwd morgen maar reken op zeker wel anderhalve kilo erbij na deze week.... We gaan het zien.,...
Bedankt voor het welkom en toevoegen Hamaika.
Ik zal morgenochtend gewicht doorgeven :).
Ik heb trouwens wel alleen een analoge weegschaal (meet alleen halve kilo's)
Hamaika, fijn dat je het zo naar je zin hebt gehad je midweekje weg!

Daev83, welkom! En succes met die laatste kilo's. Vind je hardlopen leuk? Ik loop ook en vind het heerlijk.
Dankjewel Suikerbroodje!
Ik ben sinds een week of 14 weer begonnen met hardlopen (jaren niet gedaan).
Ben begonnen via een hardloopclub met een start to run cursus .
En kan nu 5 km zonder te wandelen dus best trots :).
Soms moet ik me er echt toe aanzetten en heb ik niet zo'n zin, maar om weer op te geven vind ik ook zonde.
Dus ga nu braaf 3x per week..
Vanmorgen ook 5 km gelopen en ging super!
Hoe vaak loop jij?
Ik ben ook begonnen met zo'n app. Super voelt dat als je die 5km dan haalt! Ik loop zo'n 4 of 5 keer per week. Meestal tussen de 5 en 12 km. Af en toe wat langer, mijn record aan 1 stuk is 17,5 km. Ik vind het heerlijk om te doen en sinds ik ren, heb ik geen migraine meer. Dat is helemaal heerlijk!
Hi allen,

Ik zou ook graag willen meeschrijven. Ik heb al zo vaak geprobeerd kilo's kwijt te raken en elke keer haak ik weer af na een paar weken, zo zonde! Zoals altijd neem ik me nu ook weer voor het nu echt vol te houden, misschien helpt het om deze stok achter de deur te hebben. Ook ga ik in het najaar op vakantie, ik heb nog drie maanden om een beetje in shape te komen, dat moet toch lukken!

Ik zal morgen mijn gewicht en doel doorgeven!
Hoi,

Zou ik ook mee mogen schrijven?
Mijn gewicht is op dit moment veel te hoog. En ik zit al jaren in een jojo-patroon, het lukt me maar niet om blijvend af te vallen.
Dus ik wil het dit keer anders aanpakken. Gezond eten, geen maaltijd overslaan en hopelijk iets minder snel maar blijvend afvallen. Wat steun daarbij zou heel fijn zijn!
Ik ben een paar maanden geleden weer begonnen met lijnen, omdat mijn bmi op het randje van obesitas zat en ik daar enorm van schrok. Dat was echt een wake-up call dat er iets moet gebeuren. Daarna ben ik vijf kilo afgevallen en inmiddels (na een paar stressvolle weken) weer deels aangekomen.

Als ik mee mag schrijven, zal ik morgen mijn gewicht doorgeven (ik ben inmiddels de weegschaal al een week aan het ontwijken, dus ik weet het niet precies).
Hakuna matata!
Hier 78,6 nu, dus 0,1 erbij. Snap er niets van, hele week gezond gegeten en drie keer gesport :-(
Wow Suikerbroodje wat goed!
En wat knap dat je dat zo vaak per week doet zeg!
Heb je nooit ergens klachten aan?
Ik heb gevoelige schenen, dus moet echt een beetje oppassen dat het geen blessure wordt ..
Maar nu gaat het erg goed en ik word steeds sneller en de 5 km gaat me steeds makkelijker af.
Dat is echt een fijn gevoel!!
anoniem_372094 wijzigde dit bericht op 02-07-2018 07:14
0.61% gewijzigd
Ik woog vanmorgen 78.5.. iets lichter dus :).
Maar moet verderop in de week ongesteld worden dus verwacht dan weer zwaarder te zijn.
Hey meiden even snel voor ik naar de fysio ga

Vanochtend gewogen en inderdaad + 1,3 kilo na de vakantie... Balen maar goed, vakantie kilo's zijn er meestal ook wel weer zo af.

Krokusdruifje en Mufasa welkom! Jullie mogen meeschrijven, geef jullie gegevens maar door voor in de tabel.

Mooi doel, de vakantie over 3 maanden Krokusdruifje.
En herkenbaar Mufasa, ik kom ook van n BMI van bijna 30 en dat was toe wel echt het teken dat er wat moest gebeuren,

Aurora balen.... Maar kan het ook geen vocht zijn dat je vasthoudt door de warmte?

Daev83 netjes! Ja ongesteld zijn is hier ook altijd funest.... Voordele is dat er dan erna vaak in 1 x wat meer af is.

Ik moet naar de fysio, later meer!
Hier 72,1, dus +0,7, het was te verwachten. Weer een nieuwe start vandaag, ben toch blij met jullie, anders had ik echt gedacht: laat maar.
Even nog even over hier thuis, onze oudste had helemaal geen plannen om uit huis te gaan, maar werd gevraagd door paar studiegenoten. Heb inmiddels de flat gezien....echt een studentenflat, dan heb je wel een beeld ;) , ben al wat meer gewend aan het idee, maar toch weer een hele stap. Onze andere zoon mag toch over :yes: , heel blij voor hem want hij was er wel down van. Hij krijgt een coachingstraject via school ivm zijn dyslexie (eindelijk...in het eindexamenjaar....!)
Het spannendste is natuurlijk de operatie van onze dochter, ik slaap er slecht van maar ik denk maar: over paar dagen is het achter de rug, nu duimen dat het lukt, want dat is nog niet zeker...

Suikerbroodje, weet je waardoor je je niet zo goed voelt? Hopelijk voel je je inmiddels weer wat beter. Goed bezig met hardlopen en fijn dat je geen migraine meer hebt, ik heb net paar dagen migraine achter de rug. Ren je met dit warme weer ook??

Daev, welkom! Ook goed bezig met hardlopen, misschien zou ik ook weer eens moeten beginnen, maar met die warmte.... ik kon op gegeven moment ook 5 km achter elkaar, fijn is dat hè. Verder ben ik nooit gekomen, maar op zich is dat natuurlijk prima! Fijn dat je een minnetje hebt!

Hamaika, heerlijk dat je een fijne vakantie hebt gehad, ik had nog even gekeken op de website, ziet er erg fijn uit zeg, dat hotel! Tja, en dan een plus...daar kom je niet onderuit dan. Nu weer naar de fysio, hoe is het eigenlijk met je rug?

Krokusdruifje, welkom! Echt een goede stok achter de deur hier, vind ik, maar je moet het wel zelf doen hahaha. Heel veel succes, je kan het!

Mufasa, welkom! Ja die jojo......we kennen hem allemaal geloof ik. Echt balen als je 5 kilo afgevallen was en dan toch weer wat erbij, terwijl je juist meer af wil vallen, herkenbaar, hopelijk heb je wat aan ons en heel veel succes deze week!!

Aurora, ik snap enorm goed dat je baalt! Ik dacht ook meteen aan vocht door de warmte, ik hoop dat dat bij mij ook een rol speelt ;-) Niet de moed verliezen, gewoon doorgaan, dan heb je volgende week weer een min, succes!!!!
Hamaika ; balen, maar vaak is het vocht!! Dus wrs raak je het meeste zo weer kwijt!
Bedankt voor updaten tabel, maar ik ben in de tabel zwaarder geworden haha. Moet zijn 78.5.

Maureen; heb niet helemaal teruggelezen maar wat fijn dat je zoon toch over mag!! Wat een zorgen kun je toch over kinderen hebben hè..
Echt herkenbaar!!
Je hebt de 5 km zo weer opgebouwd ;) .
Ik hoop het nu eens vol te houden..heb al vaker pogingen gedaan.
Maar heb nu geïnvesteerd in schoenen, kleding en ben lid van de hardloopvereniging dus mat niet opgeven van mezelf .
Maureen ja jouw plus was ook te verklaren met zoveel aan je hoofd. Nog netjes hoor vind ik dan. Fijn om te lezen dat je zoon toch over mag.
En ja snap goed dat het vooral het onverwachte is van je andere zoon, zo opeens het huis uit. Ze worden volwassen, aan de ene kant super dat hij er klaar voor is, aan de andere kant einde van n tijdperk.
Hele veel sterkte alvast deze week in Rotterdam. Dikke knuffel voor jou en ook voor je dochter. Hopelijk gaat alles goed, ook ervoor. :hug:

Mijn rug gaat zozo, het stagneert een beetje dus als dit zo blijft dan wil ik toch graag dat ze foto's gaan maken ervan. Overdag heb ik nergens last van maar wel nog steeds met opstaan of draaien in bed. Ondanks mijn nieuwe bed, nieuwe matras en nieuwe kussens.

Hotel is echt super, wij komen er al 15 jaar en altijd weer ontzettend fijn. Luxe maar niet overdreven, fijn personeel en hele mooie plek. Aanrader!

Daev83 oh ik zag het!!! Nou inmiddels staat het goed! Goed begonnen jij ook en we gaan er voor.

Hier nu netjes aan het water en 2 nectarines op, ook een pistoletje kipfilet bij de lunch. Vanavond weet ik nog niet. In elk geval wel weer sporten want dat is er ook niet echt van gekomen na de vakantie nog.
Gezellig, nog meer nieuwe meeschrijvers. Welkom!

Maureen, fijn dat je zoon toch over mag! Geen idee waarom ik me niet zo lekker voelde. Ik heb wel heel erg last van mijn huid op het moment, iets minder warm zou daar waarschijnlijk beter voor zijn.

Ik ga ook met dit weer hardlopen, maar alleen vroeg in de ochtend of later op de avond. Gisteravond even voor half 10 op pad gegaan, 10 km hardlopen was toen lekker! Midden op de dag met dit weer lijkt me niet gezond, al zijn er mensen die dat wel gewoon kunnen. Ik zou het wel heel fijn vinden als het eens zou gaan regenen. Wat een droge lucht zeg.

Jammer dat je rug nog niet beter gaat, Hamaika. Duurt wel lang zo. Akelig.

Ik woog vanmorgen 73kg. Dat is dan -0,5 kg Dit komt doordat ik me op andere weegschalen gewogen heb. Boven, waar ik me normaal weeg, woog ik hetzelfde als vorige week. Op 2 weegschalen beneden woog ik een halve kilo minder. Ik wil me op de wat uitgebreidere weegschaal beneden blijven wegen (met vetmeting enz), dus die ga ik dan toch maar aanhouden. Ook omdat de andere beneden precies hetzelfde aangaf.

Goede week allemaal!
Daev83 & Suikerbroodje hee, nog meer hardlopers :) Ik ben een tijdje geleden begonnen, maar verder dan 7km ben ik nog niet gekomen. Hier helaas ook protesterende schenen. Dus voorlopig is 5, maximaal 6 kilometer echt wel even mijn max.

Verder heb ik eventjes niet zo'n zin om uitgebreid te antwoorden. Ik baal al de hele dag van die plus, juist omdat ik zo hard mijn best had gedaan. Voelt toch een beetje als falen. Laten we inderdaad maar hopen dat het vocht is. Eind deze week moet ik ongesteld worden, dus ik ben bang dat het volgende week ook niet veel beter zal zijn..
Dank voor het warme welkom!

@ Haimaika, is inderdaad een mooi doel! Net gesport en ben zo zat van die overtollige kilo's. Kan niet wachten tot er weer wat af zijn!

Wat veel hardlopers hier, petje af hoor! Het zat vandaag weer in de workout (CrossFit) maar het is echt niet mijn ding. Laat mij maar gewichten verplaatsen haha.

@ Aurorus: niet opgeven hoor! Je bent al bijna 5 kilo kwijt, dat is een ontzettende prestatie. Het is lastig maar die stilstand is ook weer nodig om wat af te vallen, helaas kan het niet altijd in een rechte lijn naar beneden.

Nog even voor het overzicht:
Start: 84,6
Streef: 75
Lengte: 1,73
Leuk dat ik mee mag schrijven!

Jullie zijn allemaal al zo goed bezig, zie ik in de tabel, ga zo door zou ik zeggen..

Ik ben 1,68 en ik woog vanochtend 83,3. Even slikken, want dat betekent +3 kilo in een week :cry: Ik hoop maar dat het deels vocht is door de hitte..
Mijn doel is voor nu 70 kilo (gezond bmi). Daarna kijk ik wel weer verder.
Hakuna matata!
Zo hier gisteravond netjes gesport en ook netjes gegeten. Nu hopen dat de extra anderhalve vakantiekilo er deze week weer af gaat.

Sansevieria ik heb jou uit de tabel gehaald, want updates zijn al langer dan een aantal weken geleden.

Jua blijf jij nog meeschrijven?

Suikerbroodje netjes! Andere weegschaal of niet, er af is er af. Wat rot dat je zoveel last hebt van je huis momenteel. Heeft dat een oorzaak? Lijkt me echt lastig.

Aurorus plus is altijd balen maar kan meerdere oorzaken hebben, het weer, of je al dan niet ongesteld moet worden..... Helaas hoort het er ook bij, ik heb zelf ook regelmatig plussen en dan weer een min. Zoals Krokusdruifje ook zegt, het is een proces en gaat helaas niet altijd in een rechte lijn, al doen we nog zo ons best.

Krokusdruifje je staat in de tabel. Dat is de beste motivatie, er helemaal klaar mee zijn, Ik ben ook geen hardloper trouwens, Mag ik ook niet vanwege mijn lage rugklachten dus ik ga regelmatig zwemmen en heb thuis een crosstrainer staan, (die ik ook gebruik haha)

Mufasa jij staat er ook in, Heftig zoveel in een week maar zal zeker ook vocht zijn ja. Mijn vingers zetten ook altijd op met die warmte, ook allemaal vocht. Overigens zou de tuin n fikse regenbui wel ff lekker vinden,

Welkom hier nogmaals nieuwe meiden, dit topic is over het algemeen lekker actief dus ik denk dat jullie hier ook zeker steun en herkenning halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven