corrigerende tik

05-03-2009 22:35 464 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo, ik heb net mn zoontje een duw gegeven omdat hij de hond steeds mishandeld en ik heb het erg vaak tegen hem gezegd dat hij de hond met rust moet laten nu werd het me teveel en heb hem geduwd /geknepen .

ik voel me erg schuldig .heeft iemand tips om ervoor te zorgen dat hij die hond niet meer mishandelt? en dat ik niet meer duw/knijp
Ik denk dat je het redelijk begrepen hebt Meds. In onze opvoeding staan ook de verwachtingen en wensen van de ouders redelijk op dezelfde lijn als de wensen en verwachtingen en behoeften van een kind. Vaak is het overduidelijk in het 'voordeel' van het kind, omdat het nu eenmaal een kind is en simpelweg nog veel moet leren. Maar niet bij all costs, by all means.

Dus samenvattend: ja, dat heb je redelijk door.
ja hoor, moraalridder. Was ik dat ook toen ik eowynn aansprak? Bovendien heb ik geen seconde getwijfeld aan meds sarcasme, en blijf ik erbij dat ik dat koekjesverhaal nou een typisch voorbeeld van wanneer je geen tik uitdeelt. Een kind is iets beloofd, ouders trekken belofte in onder mom van kind deal maar met teleurstellingen, kind is boos en krijgt een tik. En moet daar van leren? dat geloof je toch zelf niet. Enige wat kind hiervan leert is dat beloftes van papa en mama niks voorstellen.
Ik vind toch echt m.n. jóuw wensen/verlangens/behoeftes vooraan staan.
Maar Intiem, als je wilt dat mensen hun eigen conclusies trekken, waarom quoot je in dat topic dan wel snel even net die stukjes waaruit volgens jou blijkt dat Meds een 'probleem' heeft?
The time is now
quote:intiem schreef op 08 maart 2009 @ 16:16:

Ik denk dat je het redelijk begrepen hebt Meds. In onze opvoeding staan ook de verwachtingen en wensen van de ouders redelijk op dezelfde lijn als de wensen en verwachtingen en behoeften van een kind. Vaak is het overduidelijk in het 'voordeel' van het kind, omdat het nu eenmaal een kind is en simpelweg nog veel moet leren. Maar niet bij all costs, by all means.

Dus samenvattend: ja, dat heb je redelijk door.namelijk dat als papa iets beloofd heeft, dat je dat niet al te serieus moet nemen
quote:arwen173 schreef op 08 maart 2009 @ 16:18:

ja hoor, moraalridder. Was ik dat ook toen ik eowynn aansprak? Bovendien heb ik geen seconde getwijfeld aan meds sarcasme, en blijf ik erbij dat ik dat koekjesverhaal nou een typisch voorbeeld van wanneer je geen tik uitdeelt. Een kind is iets beloofd, ouders trekken belofte in onder mom van kind deal maar met teleurstellingen, kind is boos en krijgt een tik. En moet daar van leren? dat geloof je toch zelf niet. Enige wat kind hiervan leert is dat beloftes van papa en mama niks voorstellen.En dat is nou juist het zielige en wat blijft hangen, die tik maakt hoogstwaarschijnlijk geen indruk.
quote:intiem schreef op 08 maart 2009 @ 16:16:

Ik denk dat je het redelijk begrepen hebt Meds. In onze opvoeding staan ook de verwachtingen en wensen van de ouders redelijk op dezelfde lijn als de wensen en verwachtingen en behoeften van een kind.

Dat lijkt me heel sterk, een peuter heeft compleet andere wensen/ behoeften en verwachtingen dan een volwassene

Vaak is het overduidelijk in het 'voordeel' van het kind, omdat het nu eenmaal een kind is en simpelweg nog veel moet leren. Maar niet bij all costs, by all means.

Nee dat was me al duidelijk, maar het kost bij de 1 wel wat meer dan bij de ander.

Dus samenvattend: ja, dat heb je redelijk door.Zo ik ga nu even wat vers water in de schuur gooien zodat mijn kinderen niet uitdrogen. Je bent er maar druk meer, vanmorgen heb ik nog een restpartij beschimmeld brood naar binnen gekeild, het stonk er als de hel, dus ik hoop dat ze inmiddels zichzelf ontlasting-vrij hebben gemaakt
quote:Banba schreef op 08 maart 2009 @ 16:19:

Maar Intiem, als je wilt dat mensen hun eigen conclusies trekken, waarom quoot je in dat topic dan wel snel even net die stukjes waaruit volgens jou blijkt dat Meds een 'probleem' heeft?Ik heb geen probleem, mijn kinderen hebben een probleem
Ohw ja, sorry Meds
The time is now
kutkinderen
maar hey, ik sla niet
Papa had niks beloofd. Lees maar beter.
quote:Banba schreef op 08 maart 2009 @ 16:19:

Maar Intiem, als je wilt dat mensen hun eigen conclusies trekken, waarom quoot je in dat topic dan wel snel even net die stukjes waaruit volgens jou blijkt dat Meds een 'probleem' heeft?Anders ist zo ver teruglezen, vind je niet?
quote:Star schreef op 08 maart 2009 @ 16:21:

[...]

En dat is nou juist het zielige en wat blijft hangen, die tik maakt hoogstwaarschijnlijk geen indruk.Oh en nou maakt een tik inene geen indruk. Nou, dat zou ik niet te hard roepen Star. Anders heb jij het opvoedlesje straks ook nog eens niet begrepen...
Je had dat koekje overigens ook mee naar huis kunnen nemen en na het eten op laten eten. Kind blij, jullie blij.
Ging ff iets enorm mis hier.
quote:meds schreef op 08 maart 2009 @ 16:21:

[...]

Zo ik ga nu even wat vers water in de schuur gooien zodat mijn kinderen niet uitdrogen. Je bent er maar druk meer, vanmorgen heb ik nog een restpartij beschimmeld brood naar binnen gekeild, het stonk er als de hel, dus ik hoop dat ze inmiddels zichzelf ontlasting-vrij hebben gemaakt

Jij was in een goede bui zeg, dat ze nog in de schuur mochten zitten! Was de straat niet goed genoeg voor ze?

Heb net even bijgelezen. Wat me opvalt zijn een aantal dingen. Als eerste: Intiem wil niet dat er verwezen wordt naar eerdere topics, begrijpelijk. Maar de samenhang met het betreffende topic en dit topic is eigenlijk zó groot dat ik me afvraag in hoeverre het mogelijk is deze twee los van elkaar te zien. En feitelijk staat er hier niet heel veel anders dan toen in dat topic. Vervolgens verwijst ze wel weer zelf naar uitspraken van in dit geval Med door middel van een link. Dit lijkt me tegenstrijdig. Of de regel geldt voor iedereen wel, of de regel geldt nooit.

Het koekjesverhaal. Ik begrijp best wel dat het reuzeonhandig is hoor, eten staat klaar en met een koekje in de buik is de eetlust naar de gemaakt spinaziezooiprak natuurlijk een stuk minder. Niet praktisch en op zo'n moment moet je een afweging maken: wat is belangrijker, goed eten of aan de beloftes houden. Zwiepje had ofwel het koekje mogen eten of ná het eten mogen eten (na uitleg dat er geen ruimte in buik is voor het eten als je eerst een koekje eet) maar eerlijk gezegd: ik kan me er niet druk om maken om zo'n koekje. Het zou mij de strijd niet waard zijn en ik probeer altijd heel bewust erin te stampen dat beloftes en afspraken altijd nagekomen moeten worden.

Ik vind het een beetje raar lopen op dit topic aangezien hier verschillende dingen nu door elkaar gaan lopen. Ik weet niet helemaal wat ik er nou mee aanmoet dus ik lees voorlopig even alleen mee.
Intiem, nav dat koekjesverhaal krijg ik het vermoeden dat het in werkelijk allemaal een tikje erger is dan je nu doet geloven.
Ik denk dat je het redelijk begrepen hebt Meds. In onze opvoeding staan ook de verwachtingen en wensen van de ouders redelijk op dezelfde lijn als de wensen en verwachtingen en behoeften van een kind.

citaat Meds

Dat lijkt me heel sterk, een peuter heeft compleet andere wensen/ behoeften en verwachtingen dan een volwassene

Je begrijpt het verkeerd. Niet dezelfde behoeften, maar wel ongeveer allemaal even belangrijk aan elkaar. Waarbij het kind op veel fronten vóór gaat maar ik gewoon soms ook mijn eigen belang voor mijn kind plaats. So shoot me. Mijn kind gaat dus niet altijd voor met haar wensen.
quote:Star schreef op 08 maart 2009 @ 16:29:

Je had dat koekje overigens ook mee naar huis kunnen nemen en na het eten op laten eten. Kind blij, jullie blij.Had gekund ja, ware het dat ik er niet bij was.
Intiem, als jij het was geweest, met dat koekjesverhaal, had je het dan ook zo opgelost?
quote:intiem schreef op 08 maart 2009 @ 16:52:

[...]

Had gekund ja, ware het dat ik er niet bij was.Je in deze is uiteraard degene die dochter ophaalt.
quote:Zwieber schreef op 08 maart 2009 @ 16:34:

[...]

Heb net even bijgelezen. Wat me opvalt zijn een aantal dingen. Als eerste: Intiem wil niet dat er verwezen wordt naar eerdere topics, begrijpelijk. Maar de samenhang met het betreffende topic en dit topic is eigenlijk zó groot dat ik me afvraag in hoeverre het mogelijk is deze twee los van elkaar te zien. En feitelijk staat er hier niet heel veel anders dan toen in dat topic. Vervolgens verwijst ze wel weer zelf naar uitspraken van in dit geval Med door middel van een link. Dit lijkt me tegenstrijdig. Of de regel geldt voor iedereen wel, of de regel geldt nooit.

De regel dat er gelinkt mag worden staat gewoon hoor Zwieber. Je mag alleen niet citeren om redenen die ik al heb proberen uit te leggen.

En ik vind er een levensgroot verschil zitten in dit en ander topic. Omdat ik toen heel slecht in mijn vel zat, hulpverlening ging inschakelen en ik van lieverlee (net als nu eigenlijk) in een beschrijving van mijn persoonlijkheid of moederschap belandde waarin niet alleen ikzelf, maar ook anderen mij al lang niet meer in herkende. En uitleggen had geen zin, want dat werd opgevat als complete ontkenning. Dys het uitgangspunt is nu verschrikkelijk anders, want ik zit nu gewoon heel anders in mijn vel en kijk ook om die reden heel anders tegen mijn dochtertje aan.

En voor wat betreft het koekjesverhaal, dat is de keuze die mijn vriend onder die omstandigheden gemaakt heeft. Om aan te geven dat het ook wel eens bij mijn vriend voorkomt dat hij als onmachtig met de situatie of whatever reden een tik geeft en dus niet heel anders is dan ik daarin en hij zichzelf op dat moment óók geen slechte ouder vond. En ik hem ook geen slechte ouder vond. Soms zijn situaties gewoon onhandig en maak je een keuze. Die kun je achteraf uitleggen, beredeneren, proberen uit te leggen waarom je het deed zoals je het deed. Punt is gewoon dat je in bepaalde situaties keuzes maakt en soms zijn ze goed en soms niet en leer je ervan. Maar dat maakt je géén slechte ouder. Ook niet -in mijn optiek- als je soms kiest voor een tik om een situatie op te laten houden.
quote:fleurtje schreef op 08 maart 2009 @ 16:49:

Intiem, nav dat koekjesverhaal krijg ik het vermoeden dat het in werkelijk allemaal een tikje erger is dan je nu doet geloven.

En waar baseer je je dat op? Wil je gewoon graag dat ik mijn kind dagelijks om de oren mep ofzo? Waarom is dit een discussie geworden waarbij er heel hard aangetoond moet worden dat ik een mishandelende ouder ben? Vraag me af wie daar z'n lol uithaalt?

Je mag het me ook gewoon vragen hoor en dan zeg ik: nee, het is niet anders dan ik omschrijf.
Intiem, je moet in je post van 17.03 even jouw stukje vet maken, dat leest wat lekkerder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven