corrigerende tik
donderdag 5 maart 2009 om 22:35
hallo, ik heb net mn zoontje een duw gegeven omdat hij de hond steeds mishandeld en ik heb het erg vaak tegen hem gezegd dat hij de hond met rust moet laten nu werd het me teveel en heb hem geduwd /geknepen .
ik voel me erg schuldig .heeft iemand tips om ervoor te zorgen dat hij die hond niet meer mishandelt? en dat ik niet meer duw/knijp
ik voel me erg schuldig .heeft iemand tips om ervoor te zorgen dat hij die hond niet meer mishandelt? en dat ik niet meer duw/knijp
zondag 8 maart 2009 om 17:10
quote:Pammie schreef op 08 maart 2009 @ 16:57:
Intiem, als jij het was geweest, met dat koekjesverhaal, had je het dan ook zo opgelost?
Geen idee, ik kan daar geen ja of nee tegen zeggen, want ik was er niet bij. Ik weet niet hoe mijn kind was, hoe het beloofd is, hoeveel haast er was, hoe mijn kind op mij zou reageren. Zoiets is voor mij van een boel factoren afhankelijk. En misschien had ik het niet gedaan, misschien wel. En misschien had ik geconcludeerd voor de volgende keer dat ik het niet weet zo zou aanpakken. Alles kan. Je bent onderweg gewoon bezig met leren en soms maak je verkeerde keuzes, soms zelfs per ongeluk de goede. Maar het gaat om de intentie van dit alles en die is altijd goed en werkt op het overgrote deel positief uit. Dus dat is waar ik me als ouder op richt.
En dat zouden 'jullie' ook eens voor ogen mogen houden.
Intiem, als jij het was geweest, met dat koekjesverhaal, had je het dan ook zo opgelost?
Geen idee, ik kan daar geen ja of nee tegen zeggen, want ik was er niet bij. Ik weet niet hoe mijn kind was, hoe het beloofd is, hoeveel haast er was, hoe mijn kind op mij zou reageren. Zoiets is voor mij van een boel factoren afhankelijk. En misschien had ik het niet gedaan, misschien wel. En misschien had ik geconcludeerd voor de volgende keer dat ik het niet weet zo zou aanpakken. Alles kan. Je bent onderweg gewoon bezig met leren en soms maak je verkeerde keuzes, soms zelfs per ongeluk de goede. Maar het gaat om de intentie van dit alles en die is altijd goed en werkt op het overgrote deel positief uit. Dus dat is waar ik me als ouder op richt.
En dat zouden 'jullie' ook eens voor ogen mogen houden.

zondag 8 maart 2009 om 17:10
Soms zijn situaties gewoon onhandig en maak je een keuze
En dit is nu precies waarom een tik geven me zo tegenstaat. Een onhandige situatie? Omdat dochter volkomen legitiem een driftbui had, papa kan het niet handelen, weet niet meer wat te doen (misschien verplaatsen in kind, misschien een compromis sluiten?) en geeft daarom maar een tik. Schiet mij maar lek, ik vind het geen manier van doen.
Maar goed.
Ik heb een beetje het idee dat je teveel verwacht qua begrip van je dochter, ook al is ze dan al bijna 4.
En dit is nu precies waarom een tik geven me zo tegenstaat. Een onhandige situatie? Omdat dochter volkomen legitiem een driftbui had, papa kan het niet handelen, weet niet meer wat te doen (misschien verplaatsen in kind, misschien een compromis sluiten?) en geeft daarom maar een tik. Schiet mij maar lek, ik vind het geen manier van doen.
Maar goed.
Ik heb een beetje het idee dat je teveel verwacht qua begrip van je dochter, ook al is ze dan al bijna 4.
zondag 8 maart 2009 om 17:12
als je het koekjes voorbeeld als voorbeeld gebruikt waarin je als ouder legitiem kan kiezen voor een tik om de situatie op te laten houden en als voorbeeld voor een situatie waarin je onmachtig wordt, dan vrees ik voor heel veel andere situaties. Ik vind namelijk dat je dochter groot gelijk had om boos te worden.
En zo lang geleden is dat andere topic nog niet.
En zo lang geleden is dat andere topic nog niet.
zondag 8 maart 2009 om 17:16
ik snoep trouwens regelmatig te veel voor het avondeten, terwijl ik weet dat ik dan geen trek meer heb. En dat begrip vraag je dan wel van een 4 jarige? zo van oh ja, ik mag nu niet snoepen, natuurlijk niet, want we gaan zo eten. Je hebt gelijk papa, laat dat koekje maar zitten.
Ik kan ver met je meegaan intiem over keuzes, en onmacht en je best doen, maar als je dan uitgerekend met dit voorbeeld komt over wanneer je legitiem een tik uit mag delen, nee, dan haak ik af. Zeker omdat je dit zelf een goed voorbeeld vind.
Ik kan ver met je meegaan intiem over keuzes, en onmacht en je best doen, maar als je dan uitgerekend met dit voorbeeld komt over wanneer je legitiem een tik uit mag delen, nee, dan haak ik af. Zeker omdat je dit zelf een goed voorbeeld vind.
zondag 8 maart 2009 om 17:17
quote:arwen173 schreef op 08 maart 2009 @ 16:02:
ik zie ook geen verschil tussen citeren en linken, vind beide niet netjes zoals je weet, maar ik vind het echt van de zotte dat iemand die er zelf veel last van heeft, het wel doet bij een ander. Niemand neemt je toch meer serieus nu intiem?
Volledig mee eens.
Mijn kinderen zijn inmiddels 14 en bijna 13 en ik heb ze nog nooit getikt, geslagen, geduwd, geknepen, uitgescholden of andere dergelijke praktijken. En ik heb ook nooit op het punt gestaan om zoiets te doen. Die grote woede herken ik niet.
ik zie ook geen verschil tussen citeren en linken, vind beide niet netjes zoals je weet, maar ik vind het echt van de zotte dat iemand die er zelf veel last van heeft, het wel doet bij een ander. Niemand neemt je toch meer serieus nu intiem?
Volledig mee eens.
Mijn kinderen zijn inmiddels 14 en bijna 13 en ik heb ze nog nooit getikt, geslagen, geduwd, geknepen, uitgescholden of andere dergelijke praktijken. En ik heb ook nooit op het punt gestaan om zoiets te doen. Die grote woede herken ik niet.

zondag 8 maart 2009 om 17:20
Overigens sla ik mijn kinderen nooit, ontplof echt weleens en ben weleens tegen ze uitgevallen maar ik heb het domweg nog nooit nodig gehad om ze te slaan. Ik sla niemand, zelfs de mensen die ik het minst leuk vind niet, dus waarom zou ik de mensen die ik het allerliefst heb dan wél slaan? Slaan doe je nog niet eens bij een hond, laat staan bij een kind.
En voordat iemand begint over onopgevoed: ik ben net een heel weekend weg geweest met een groep van 25 mensen, en mijn kinderen waren de enige kinderen in de groep. En ik heb voortdurend complimenten gekregen dat ik zulke rustige, makkelijke en goed luisterende kinderen heb en dat níemand last van ze had. Het kan dus ook zonder slaan, bij sommige mensen dan.
Koekjesvoorbeeld vind ik meer dan zielig.
En voordat iemand begint over onopgevoed: ik ben net een heel weekend weg geweest met een groep van 25 mensen, en mijn kinderen waren de enige kinderen in de groep. En ik heb voortdurend complimenten gekregen dat ik zulke rustige, makkelijke en goed luisterende kinderen heb en dat níemand last van ze had. Het kan dus ook zonder slaan, bij sommige mensen dan.
Koekjesvoorbeeld vind ik meer dan zielig.

zondag 8 maart 2009 om 17:22
Ik herken de woede trouwens ook, mijn dochter is een ontzettende driftkop en dat heeft ze niet van een vreemde () maar zij heeft geen driftbuien om míj dwars te zitten en dat hou ik mezelf dan maar voor. Tot nu toe is dat voldoende geweest om niet fysiek te worden. Dochter is nu 5,5 en ik merk de laatste maanden bij haar dat ze begrip begint te krijgen voor dit soort situaties. Dat je het haar kunt uitleggen en dat ze het snapt. Daarom heb ik het idee dat Intiem teveel verwacht.
zondag 8 maart 2009 om 17:23
En bij koekjesvoorbeeld wordt er écht niet gedacht 'nou, ik zal dochter nu eens even leren dat ze moet omgaan met teleurstellingen, hoe kan ik dat het beste doen?' 'goh, laat ik haar een tik geven, dan wordt ze vast weer rustig'. Dán zou je het weloverwogen doen, maar dit is gewoon een incident waar later een excuus aan vastgeplakt wordt. 'ik heb mijn kind een tik gegeven uit pure onmacht en frustratie, maar we hangen er een pedagogisch kaartje aan'.

zondag 8 maart 2009 om 17:24
quote:Zwieber schreef op 08 maart 2009 @ 17:19:
[...]
Ik niet, als ik het niet trek dan ga ik . Ook niet echt gezellig.
Dat kan ook een vorm van ontploffen zijn bij mij, ik bedoel niet dat ik meteen een soort van agressieve hulk wordt.
Maar ook als het janken me nader dan het lachen staat, loop ik weg.
[...]
Ik niet, als ik het niet trek dan ga ik . Ook niet echt gezellig.
Dat kan ook een vorm van ontploffen zijn bij mij, ik bedoel niet dat ik meteen een soort van agressieve hulk wordt.
Maar ook als het janken me nader dan het lachen staat, loop ik weg.
zondag 8 maart 2009 om 17:26
quote:Star schreef op 08 maart 2009 @ 17:24:
[...]
Maar ook als het janken me nader dan het lachen staat, loop ik weg.Het is gelukkig zoveel minder nu. Vroeger was het soms wel 3 keer op een dag, nu een keer in de maand. Ik zit ook veel beter in mijn vel nu en Zwiepje ook.
[...]
Maar ook als het janken me nader dan het lachen staat, loop ik weg.Het is gelukkig zoveel minder nu. Vroeger was het soms wel 3 keer op een dag, nu een keer in de maand. Ik zit ook veel beter in mijn vel nu en Zwiepje ook.
zondag 8 maart 2009 om 17:42
@Arwen, het andere topic is meer dan driekwart jaar oud. Voor mij oud genoeg en bovendien is het gesloten, dus valt er weinig meer te linken of citeren. Het is 'dood'. Elke aanhaling daaruit is als een aanval zonder verdediging. Zolang dit topic bestaat, link wat je wilt.
Over het koekje, je hoeft het ook niet te begrijpen. Dat vraag ik ook niet van je. Ik gaf een voorbeeld van een situatie 1 maand geleden waarin mijn vriend een tik gaf.
@Eowyn, zou je wel willen he dat ik nu een waarschuwing krijg voor aanhalen van een ander topic. Als je er last van hebt, meld je het toch bij de Angel? Ik heb nooit gehoord dat het verboden is en werkt m.i. een stuk beter dan at random maar wat citeren of vage karakterschetsen geven.
Over het koekje, je hoeft het ook niet te begrijpen. Dat vraag ik ook niet van je. Ik gaf een voorbeeld van een situatie 1 maand geleden waarin mijn vriend een tik gaf.
@Eowyn, zou je wel willen he dat ik nu een waarschuwing krijg voor aanhalen van een ander topic. Als je er last van hebt, meld je het toch bij de Angel? Ik heb nooit gehoord dat het verboden is en werkt m.i. een stuk beter dan at random maar wat citeren of vage karakterschetsen geven.
zondag 8 maart 2009 om 17:44

zondag 8 maart 2009 om 17:56
Goh, Intiem. Dus als je het zelf nodig vindt om een duidelijker beeld omtrent iemand reacties te scheppen mag je er wél een ander topic bij halen. En als jij ronduit negatief reageert in een topic en mensen verduidelijken dat door te vertellen dat je meestal zo reageert op een bepaald onderwerp dan mag dat niet? Tenzij we het betreffende topic hebben opgeslagen en ernaar linken?
Duidelijk.
Duidelijk.
zondag 8 maart 2009 om 17:59
Oh en als je dat voorbeeld van dat koekje een goed voorbeeld vindt van een situatie waarin een tik geoorloofd is zegt dat alleen maar iets over je gebrek aan inzicht in die dingen. Want je gaat daarbij voorbij aan élk gevoel van je kind, het is lastig dat ze niet gewoon 2 minuutjes (terecht) boos is en daarna haar mond houdt, dat moet wel van jullie als ouders, dus deel je een tik uit. Terwijl het niet meer dan terecht is dat ze boos is en ze op haar leeftijd absoluut nog niet het vermogen heeft om zonder hulp uit die boosheid te komen. En dat verwacht je wel van haar. Je behandeld haar alsof je een volwassene tegenover je hebt en dat vind ik zielig.