Rijstvel loempia

05-07-2018 19:42 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb rijstvellen gehaald om loempia's van te maken. Zie er zo lekker uit!
Maar helaas, het werd enorm snotterig en de textuur was niet lekker. Taai ook.

Is dat normaal en vind ik het gewoon niet smaken? Of doe ik iets verkeerd?
Onze tijd is nu.
Maar wat heb je gedaan dan?
Ik vermoed dat je filodeeg hebt gebruikt? En wat voor loempia heb je gemaakt. De gewone loempia is namelijk een vel van deeg en een stuk dikker dan filo.
Waren het Vietnamese loempia's?
Ik heb ook weleens loempia’s gemaakt met rijstvellen, inderdaad das niks. Rijstvellen zijn voor springrolls en moet je wellen in water en dan wat geblancheerde groente in rollen. Voor loempia’s heb je loempiadeeg nodig.
Voor loempia’s gebruik je inderdaad filodeeg (gewoon in de diepvries te krijgen in de supermarkt). Van die andere soort had ik nooit gehoord dat die ook voor loempia’s gebruikt werden.
Die rijstvellen kan je gebruiken om verse loempia's te maken. Dat kan met rauwe of geblancheerde groenten en bijv. kip of garnalen. De rijstvellen moeten alleen licht natgemaakt worden, dan kun je ze rollen en plakken ze vanzelf dicht. Daarna direct opeten, anders worden ze taai en droog. Geef het nog eens een kans!
sammo wijzigde dit bericht op 05-07-2018 20:47
0.47% gewijzigd
Keep on dreaming!
Wat heb je gedaan dan? Beschrijf het eens.
Ik heb ze laatst ook gemaakt. Rauw zeg maar koud met groenten en ik vond ze ook plakkerig en niet zo lekker. Toen heb ik ze nog een keer gemaakt en de groenten gebakken en daarna met olie ingesmeerd en gebakken in oven. Werd het al iets beter van. Maar er bestaan ook loempiavellen. Dat is gemaakt van deeg maar niet hetzefde als filodeeg. Filodeeg is met olie en vetter. Dit is heel dun deeg. Die in de oven gedaan en dat is lekker en gezonder als filo.
bloemetjefresia wijzigde dit bericht op 05-07-2018 20:38
67.84% gewijzigd
Brutsel schreef:
05-07-2018 19:53
Ik heb ook weleens loempia’s gemaakt met rijstvellen, inderdaad das niks. Rijstvellen zijn voor springrolls en moet je wellen in water en dan wat geblancheerde groente in rollen. Voor loempia’s heb je loempiadeeg nodig.
Springroll = loempia of ze nu koud of gebakken zijn.
Asphyxiated schreef:
05-07-2018 20:23
Voor loempia’s gebruik je inderdaad filodeeg (gewoon in de diepvries te krijgen in de supermarkt). Van die andere soort had ik nooit gehoord dat die ook voor loempia’s gebruikt werden.
nou nee hoor, filodeeg is heel dun en knapperig, loempiavellen zijn echt anders

Maar idd, TO wat heb je precies gedaan?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dolfje schreef:
05-07-2018 20:37
Springroll = loempia of ze nu koud of gebakken zijn.
Eigenlijk noemen ze de koude variant summer roll en die wordt gemaakt van rijstvellen.

Een spring roll wordt gemaakt van loempiavellen en is gefrituurd net zoals de egg roll en die laatste is de Chinese loempia.

Je kan geen rijstvel gebruiken voor de gefrituurde loempia’s. Filodeeg ook niet want die structuur is anders. Breek ook sneller.
safrat schreef:
05-07-2018 20:46
Eigenlijk noemen ze de koude variant summer roll en die wordt gemaakt van rijstvellen.

Een spring roll wordt gemaakt van loempiavellen en is gefrituurd net zoals de egg roll en die laatste is de Chinese loempia.

Je kan geen rijstvel gebruiken voor de gefrituurde loempia’s. Filodeeg ook niet want die structuur is anders. Breek ook sneller.
Dat dus.
Summerrolls zijn heerlijk, maar lastig om zelf te maken.
Maar wat was nou jouw bedoeling? Koude summerrolls of gefrituurde springrolls?
impala wijzigde dit bericht op 05-07-2018 21:08
7.52% gewijzigd
.
impala schreef:
05-07-2018 21:02
Dat dus.
Summerrolls zijn heerlijk, maar lastig om zelf te maken.
Welnee joh.
Nat maken, vulling naar keuze erop en oprollen.
dolfje schreef:
05-07-2018 21:03
Welnee joh.
Nat maken, vulling naar keuze erop en oprollen.
Je hebt van alles een heel klein beetje nodig. Blaadje koriander, blaadje munt, superfijn gesneden sla en wortel, een heel klein beetje glasnoedels. En ik vind ze het lekkerst met gemarineerd varkensvlees en dat heb ik ook niet liggen. Het strak rollen zelf is ook niet easy met die dunne vellen. Te nat, te droog. Ze kunnen ook niet blijven liggen, je moet ze direct eten. Ik eet ze alleen buiten de deur.
impala wijzigde dit bericht op 05-07-2018 21:14
9.65% gewijzigd
.
Ik maakte altijd een soort dunne pannenkoekjes voor loempia's.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik meng de vulling als een soort klein gesneden salade door elkaar en schep het er dan op. Misschien niet zoals het hoort maar het smaakt wel.
Oprollen kost wat oefening.
Sorry voor de onduidelijkheid.
Ik bedoel inderdaad van die harde ronde vellen die je moet wellen in water en koud verwerkt. Dus geen loempia deeg of filo deeg.

Ik had er gerookte kip en wat knapperige groenten in gedaan en een dipje van ketjap.
Onze tijd is nu.
Je moet de vellen niet te lang weken. Misschien dat het dat was.
Ja het moet echt heel kort in lauw water.

Hoe lang heb je ze in het water gehad?
Ze moeten echt heel kort natgemaakt worden, niet uitgebreid laten wellen. In Vietnam kreeg ik zelfs de tip om ze helemaal niet in het water te doen, maar gewoon met een natte doek 'af te vegen' aan beide kanten. Dat is al genoeg!
Keep on dreaming!
En je kan ze niet laten liggen, je moet ze echt direct opeten.
.
Oh dat heb ik dan ook fout gedaan. In een bak met water laten weken.
Volgende heel kort natmaken proberen.al vind ik een loempia met knapperig korstje toch lekkerder denk ik.
Ik niet, ben echt verslaafd aan die rijstrolletjes. Heb er een sport van gemaakt om de lekkerste in Amsterdam te vinden, dus ik eet ze waar ik ze maar kan vinden. Voor de liefhebbers: die in de Foodhallen zijn de allerbeste die ik tot nu toe gehad heb. Tips zijn welkom!
.
Ik heb er nu ook al door dit topic sinds gisteren trek in! Zondag of maandag als we weer thuis eten misschien maar weer eens maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven