Gezondheid alle pijlers

Hernia

19-07-2018 14:58 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eergisteren is een hernia geconstateerd d.m.v. een MRI. Een paar weken geleden is het erin geschoten en had ik erg veel pijn, totdat de medicatie goed aansloeg (paracetamol, diclofinac en morfine) het was geen verbazing dat het een hernia bleek te zijn. Nu heeft de neuroloog gezegd dat er de komende maanden niets wordt gedaan, omdat het vanzelf over kan gaan/minder kan worden. Ik mag zelf bepalen wanneer ik stop met de medicatie, moet rustig aan doen en luisteren naar mijn lijf. Nu heb ik vakantie, dus dat ik wel lekker. Doe ook wel rustig aan, merk ook wel, zelf met alle medicatie dat het wel te veel is wat ik doe.
Heeft iemand tips voor me? Ik probeer regelmatig wat te wandelen en het staan, liggen en zitten af te wisselen. Blijf ik wel met de vraag zitten wanneer ik het beste kan afbouwen met de medicatie, luisteren naar een lijf wat vol zit met rommel, is toch minder handig, lijkt mij. Maar ik wil wel redelijk pijnvrij op vakantie, dus de komende weken stop ik nog maar even niet. We gaan met de caravan op vakantie naar Frankrijk, doen zo rustig aan als moet. Er zit een goed bed in, dus dat slapen komt wel goed.
Het zou heel mooi zijn als het vanzelf overgaat, want ik zit niet op een operatie te wachten. Wie heeft dit ook gehad en heeft goede tips/ideeën wat handig of juist onverstandig is om te doen.
Uiteraard heb ik dit met de neuroloog besproken, hij zei dat het bij iedereen verschillend verloopt en het toch een kwestie is van trail and error. Dat zal ook wel, maar ik kan wellicht ook leren van andermans trails and errors :-D
Alvast dank voor het reageren!
michelleobama wijzigde dit bericht op 19-07-2018 15:00
Reden: Rare typefouten als ik zonder bril aan het typen ben:-)
0.22% gewijzigd
Find people who will make you better (M. Obama)
michelleobama schreef:
19-07-2018 18:16
Zo, jij hebt dan zeker lang ervaring!
‘Nadeel’ vind ik dat de medicatie zo goed werkt. Dat zal wel anders worden als ik ga afbouwen. Slik jij nog medicatie?
Van de week 2 uur in de auto gezeten en dat ging wel. Wel halverwege er uit gegaan. We willen het tijdens de vakantie ook echt rustig aan doen, zeker iedere 2 uur eruit. Wandelen is dan wel een goede tip.
Ik heb van de fysio al oefeningen om het steviger te maken, die doe ik ook regelmatig. Misschien dat nog wat opvoeren.
Denk er wel aan dat individuele activiteiten, zoals langer zitten, wel gaat maar wel je herstel tegen kan werken.

Het is een van de zaken waar ik de fout mee ben ingegaan.
Bij mij duurde het anderhalf jaar voordat ik pijnloos kon lopen.

Toen ik eenmaal weer een beetje kon lopen -dat lukte in het begin niet, niet eens naar de wc, waarop ik vervolgens ook niet kon zitten-, ben ik gaan wandelen en dat hielp het beste. Eerst een keer de trap af en weer op. Daarna tot de hoek van de straat en weer terug. Daarna een blokje om ons huizenblok. Dat weer uitgebouwd tot een blokje in de buurt en zo verder. Medicijnen afbouwen heb ik gewoon uitgeprobeerd. Bouwde ik af en had ik te veel pijn, dan bouwde ik het weer op. Ik merkte dat ik op gegeven moment gewend raakte aan het hebben van pijn. Het heeft mijn pijngrens flink opgeschroefd.
Er zitten elf a's in tralalalalalalaaaaa!
michelleobama schreef:
19-07-2018 17:22
Mooi dat de fysio geholpen heeft voor je zoon. Voor deze hernia had ik al maanden last van mijn rug. Al die maanden heb ik bij de manueel therapeut gelopen. Heeft toen niets geholpen. Neuroloog zei ook dat de fysio de hernia niet weg kan halen. Wel fijn dat het bij jouw zoon heeft gewerkt en er verder geen last van heeft gehad.
Mijn zoon had al 3/4 jaar last, eerst gewone fisio, toen foto,s en op mijn aandringen bij de arts een scan.
Toen wilden ze hem direct opereren wat ik niet wou ik maakte geen vrienden in t ziekenhuis.Die manueel therapeut is heel goed, hij doet oa veel bekende sporters.We waren dan ook zeer blij dat zoon bij hem kon komen.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Afdelingen/ ... fault.aspx

Geen idee wanneer je op vakantie gaat, maar wacht niet met het formulier voor het meenemen van morfine (de schengenverklaring). Deze moet via je behandelend arts, dan opgestuurd en het kan een paar weken duren voor je je goedkeuring hebt.
Well behaved women rarely make history.
Ik was juist blij met de operatie. Maar ik kon na een half jaar ( ik was gevallen en blijk een aantal aangeboren afwijkende wervels te hebben) amper nog lopen, had morfine pleisters en de uitstulping was megagroot en drukte mijn zenuwbaan echt helemaal in.

Na 3 kwart jaar hel was ik na een halve dag ineens van invalide naar bijna pijnvrij.

Ik heb nog last want zenuw is beschadigd en kan misschien zo blijven maar was wat ik blij met de operatie. Nog steeds. Ondanks dat ik nog wat pijn heb en een heel snel een strakke rug kan ik weer wat lopen, fietsen, leuke dingen doen. En werken. Zittend. Want zitten kon ik al niet meer op het laatst.

Volgende keer ga ik echt bij zulke klachten niet maanden fysio doen. Meteen foto en naar de neuroloog en blokkades of een operatie.
Lucifer2018 schreef:
19-07-2018 21:29

Volgende keer ga ik echt bij zulke klachten niet maanden fysio doen. Meteen foto en naar de neuroloog en blokkades of een operatie.
Dat is wel een kwestie van geluk hebben. Ik heb 2 operaties gehad, en beiden hadden geen enkel effect. Idem met blokkades; meerdere keren gezet en geen effect. En ik ben zeker de enige niet. Operaties doen ze ook niet zo snel meer tegenwoordig.
Nummer*Zoveel schreef:
19-07-2018 21:59
Dat is wel een kwestie van geluk hebben. Ik heb 2 operaties gehad, en beiden hadden geen enkel effect. Idem met blokkades; meerdere keren gezet en geen effect. En ik ben zeker de enige niet. Operaties doen ze ook niet zo snel meer tegenwoordig.
Operatie doen ze bijna niet meer.

Weten ze waarom blokkades bij jou niet werken? Ik krijg maandag een proefblokkade.
lise1985 schreef:
19-07-2018 22:10
Operatie doen ze bijna niet meer.

Weten ze waarom blokkades bij jou niet werken? Ik krijg maandag een proefblokkade.
Nee. Ze hebben het geprobeerd, het had geen effect, en dus zijn ze er weer mee opgehouden.
Nummer*Zoveel schreef:
Ik heb deze operatie vorig jaar gehad. Microscopisch en kon na 4 uur weer lopen.. soort van.

Uiteindelijk met 2 neurochirurgen gepraat ( die in lokaal ziekenhuis ging met pensioen maar adviseerde de operatie en de andere vond dat hij gelijk had) en ook met 2 neurologen en intake op de pijnpoli gehad. Opereren doen ze inderdaad niet zomaar en zeker niet snel. Maar vaak gaan ze ook/juist prima en zorgen ze voor flinke verbetering.

Heel soms is de hernia echt moeilijk opereerbaar en heb je pech inderdaad. Dat lijkt me helemaal naar.

Maar als jij een bepaalde tijd echt hele erge pijn en klachten hebt en bijv geen normaal leven kan lijden ( zonder uitval, want met is het een meteen en operatie) kan je vragen om de operatie. Beleid is dat ze het afraden ( want blijft een operatie en er is een kleine kans dat het niet helpt/werkt/lukt en 90% verdwijnt vanzelf binnen een half jaar/jaar en is dus zonde van tijd en geld en risico) maar op indicatie van patient dat het niet meer leefbaar is , ze je wel kunnen/mogen opereren na 20 weken dacht ik.

Ik ga in ieder geval niet meer zoveel pijn lijden en afwachten de volgende keer, zeker niet tot er echt weer uitval plaats vind en de zenuw zo beschadigt is.

Hoe gaat het nu? Want klinkt niet best!
Lucifer2018 schreef:
19-07-2018 22:11

Hoe gaat het nu? Want klinkt niet best!
Ik heb dus al 10 jaar meerdere hernia’s in mijn onderrug, en sinds een half jaartje ofzo zit er ook eentje in mijn nek (denk ik en denkt de fysio). Als ik naar een chirurg wil, dan word ik zonder discussie meteen doorverwezen. Maar de huisarts adviseert om zo lang mogelijk niets te doen, tenzij de uitval echt te groot en beperkend wordt (denk bijv aan incontinentie). Elke keer opereren maakt je lijf namelijk ook niet beter en gezonder, en als het dan ook nog eens geen enkel effect heeft, heeft het allemaal weinig nut.

Dus hoe het gaat... tsja, ik leef nu al 10 jaar met beperkingen en pijn. Gelukkig wen je daaraan. In het begin kun je helemaal niets omdat de pijn te heftig is, maar na verloop van tijd wordt dat gelukkig makkelijker. In principe kan ik bijna alles, zolang ik dat maar met beleid doe. En ga ik toch een keer de grens over, dan voel ik dat. En des te verder ik de grens over ga, des te meer ik voel en des te langer ik daar last van houd. Soms is dat gewoon een keer nodig door omstandigheden of voor iets wat je echt de moeite waard vindt, maar meestal let ik er wel op.
Nummer*Zoveel schreef:
19-07-2018 18:20
Ik gebruik alleen de max dosering paracetamol en ibuprofen. Sterkere medicatie zorgde bij mij voor (te)veel bijwerkingen, nam de pijn evengoed niet weg, en ik werd ook minder helder in mijn denken. Daarnaast wen je aan pijn als het wat langer duurt, en is het makkelijker om je grenzen te bewaken als je alles goed voelt.
Ik ben ontzettend bang om dezelfde pijn weer terug te krijgen die ik had. Dat weerhoudt me ook om te stoppen....
lise1985 schreef:
19-07-2018 19:51
Denk er wel aan dat individuele activiteiten, zoals langer zitten, wel gaat maar wel je herstel tegen kan werken.

Het is een van de zaken waar ik de fout mee ben ingegaan.
Qua, ik ga daar wel rekening mee proberen te houden. Zeker nu ik zo jouw verhaal hoor.
michelleobama schreef:
19-07-2018 22:28
Ik ben ontzettend bang om dezelfde pijn weer terug te krijgen die ik had. Dat weerhoudt me ook om te stoppen....
Je lijf went aan pijn. Als je mindert met medicatie dan zal de pijn idd weer toenemen, maar lang niet zo heftig zijn als toen het allemaal begon.

Overigens nooit cold turkey stoppen, maar altijd in overleg met de arts afbouwen. En je kunt eventueel ook eerst overschakelen op lichtere medicatie als onderdeel van het afbouwen (uiteraard eveneens in overleg met de arts).
tav schreef:
19-07-2018 21:19
Bij mij duurde het anderhalf jaar voordat ik pijnloos kon lopen.

Toen ik eenmaal weer een beetje kon lopen -dat lukte in het begin niet, niet eens naar de wc, waarop ik vervolgens ook niet kon zitten-, ben ik gaan wandelen en dat hielp het beste. Eerst een keer de trap af en weer op. Daarna tot de hoek van de straat en weer terug. Daarna een blokje om ons huizenblok. Dat weer uitgebouwd tot een blokje in de buurt en zo verder. Medicijnen afbouwen heb ik gewoon uitgeprobeerd. Bouwde ik af en had ik te veel pijn, dan bouwde ik het weer op. Ik merkte dat ik op gegeven moment gewend raakte aan het hebben van pijn. Het heeft mijn pijngrens flink opgeschroefd.
Dat is wel een tijd! Na de vakantie ga ik inderdaad maar proberen. Ik heb ook kortdurende morfine gekregen, die kan ik dan mooi gebruiken :proud:
Zijdus schreef:
19-07-2018 21:24
https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Afdelingen/ ... fault.aspx

Geen idee wanneer je op vakantie gaat, maar wacht niet met het formulier voor het meenemen van morfine (de schengenverklaring). Deze moet via je behandelend arts, dan opgestuurd en het kan een paar weken duren voor je je goedkeuring hebt.
Ik zag het inderdaad, kan 4 weken duren. Dan ben ik alweer terug. Morgen maar even naar de huisarts om te vragen hoe en wat.
Lucifer2018 schreef:
19-07-2018 21:29
Ik was juist blij met de operatie. Maar ik kon na een half jaar ( ik was gevallen en blijk een aantal aangeboren afwijkende wervels te hebben) amper nog lopen, had morfine pleisters en de uitstulping was megagroot en drukte mijn zenuwbaan echt helemaal in.

Na 3 kwart jaar hel was ik na een halve dag ineens van invalide naar bijna pijnvrij.

Ik heb nog last want zenuw is beschadigd en kan misschien zo blijven maar was wat ik blij met de operatie. Nog steeds. Ondanks dat ik nog wat pijn heb en een heel snel een strakke rug kan ik weer wat lopen, fietsen, leuke dingen doen. En werken. Zittend. Want zitten kon ik al niet meer op het laatst.

In jouw geval kan ik me voorstellen dat je blij was met de operatie. Hopelijk komt er geen volgende keer!
Nummer*Zoveel schreef:
Het is zeker een kwestie van geluk hebben. Ken inderdaad ook iemand die voor de 2e keer wordt geopereerd. Ze wachten liever even af of het lichaam het oplost.
Nummer*Zoveel schreef:
19-07-2018 22:22
Ik heb dus al 10 jaar meerdere hernia’s in mijn onderrug, en sinds een half jaartje ofzo zit er ook eentje in mijn nek (denk ik en denkt de fysio). Als ik naar een chirurg wil, dan word ik zonder discussie meteen doorverwezen. Maar de huisarts adviseert om zo lang mogelijk niets te doen, tenzij de uitval echt te groot en beperkend wordt (denk bijv aan incontinentie). Elke keer opereren maakt je lijf namelijk ook niet beter en gezonder, en als het dan ook nog eens geen enkel effect heeft, heeft het allemaal weinig nut.

Dus hoe het gaat... tsja, ik leef nu al 10 jaar met beperkingen en pijn. Gelukkig wen je daaraan. In het begin kun je helemaal niets omdat de pijn te heftig is, maar na verloop van tijd wordt dat gelukkig makkelijker. In principe kan ik bijna alles, zolang ik dat maar met beleid doe. En ga ik toch een keer de grens over, dan voel ik dat. En des te verder ik de grens over ga, des te meer ik voel en des te langer ik daar last van houd. Soms is dat gewoon een keer nodig door omstandigheden of voor iets wat je echt de moeite waard vindt, maar meestal let ik er wel op.
Gelukkig maar dat je weer bijna alles kan, maar je moet er toch nog te veel rekening mee houden. Waardeloos hoor! Gelukkig maar dat je wel went aan de pijn en beperkingen, leuk is anders natuurlijk....
michelleobama schreef:
19-07-2018 22:31
Qua, ik ga daar wel rekening mee proberen te houden. Zeker nu ik zo jouw verhaal hoor.
Qua pijnmedicatie. Neem voldoende om in beweging te blijven, maar ga niet over je grens heen. Pijn is ook een grens.
Dus ga geen pijnstilling nemen om toch een activiteit te doen die je eigenlijk niet kunt.
michelleobama schreef:
19-07-2018 22:36
In jouw geval kan ik me voorstellen dat je blij was met de operatie. Hopelijk komt er geen volgende keer!
Niet elke hernia is hetzelfde qua pijn en ernst.
En de meeste gaan vanzelf ook weg. Dat is echt zo. Soms gaan ze niet weg of is de uitstulping zo groot en helpt operen. Maar soms helpt opereren ook niet. Dat is gewoon kut.

Maar niet iedereen went aan de pijn en bij uitval omdat zenuw echt klem raakt en je bijvoorbeeld uitval hebt aan benen of klapvoeten ( dat had ik al) en nog erger urineverlies is de indicatie voor operatie meestal meteen.

Ik hoop dat de jouwe snel wat beter word, zenuwpijn is hels. Laat je goed informeren over alle opties als het te lang duurt. Sterkte.
Lucifer2018 schreef:
19-07-2018 22:46
Dat klopt. En zelfs dezelfde hernia kan verschillende uitingen hebben. De zenuwpijn en krachtverlies heb ik altijd, maar de uitstraling verschilt; soms doet het pijn, soms is het verdoofd, soms tintelt het...

Het engste vindt ik het als ik helemaal niets voel. Zo had ik een keer een fikse ontsteking onder mijn nagel waar ik niets van gemerkt heb, terwijl je gewoon weet dat zoiets normaal echt heel pijnlijk is. Ik kwam er toen bij toeval achter omdat ik mijn nagels opnieuw wilde lakken. Dan schrik je echt! En sindsdien check ik dus dagelijks even of alles nog OK is, want als dat niet zo is, is het niet gezegd dat ik dat voel.
Lucifer2018 schreef:
19-07-2018 22:46
En de meeste gaan vanzelf ook weg. Dat is echt zo. Soms gaan ze niet weg of is de uitstulping zo groot en helpt operen. Maar soms helpt opereren ook niet. Dat is gewoon kut.

Maar niet iedereen went aan de pijn en bij uitval omdat zenuw echt klem raakt en je bijvoorbeeld uitval hebt aan benen of klapvoeten ( dat had ik al) en nog erger urineverlies is de indicatie voor operatie meestal meteen.

Ik hoop dat de jouwe snel wat beter word, zenuwpijn is hels. Laat je goed informeren over alle opties als het te lang duurt. Sterkte.
Het is zeker kut! In welke gradatie iemand er last van heeft!
Ik ga me inderdaad goed laten voorlichten als het lang duurt.
lise1985 schreef:
19-07-2018 22:43
Qua pijnmedicatie. Neem voldoende om in beweging te blijven, maar ga niet over je grens heen. Pijn is ook een grens.
Dus ga geen pijnstilling nemen om toch een activiteit te doen die je eigenlijk niet kunt.
Pijn is zeker een grens. Alleen is die grens nu er niet zo heel erg. Maar straks wel na afbouwen. Zeker om rekening mee te houden!
Nummer*Zoveel schreef:
19-07-2018 23:05

Het engste vindt ik het als ik helemaal niets voel. Zo had ik een keer een fikse ontsteking onder mijn nagel waar ik niets van gemerkt heb, terwijl je gewoon weet dat zoiets normaal echt heel pijnlijk is. Ik kwam er toen bij toeval achter omdat ik mijn nagels opnieuw wilde lakken. Dan schrik je echt! En sindsdien check ik dus dagelijks even of alles nog OK is, want als dat niet zo is, is het niet gezegd dat ik dat voel.
Zo, dat lijkt me inderdaad schrikken!
Hallo Michelle,

Ik heb niet al de reacties gelezen maar zit momenteel ook met een hernia thuis. Ik heb dit eerder gehad en pas nu (10 jaar later) doe ik weet wat ik toen heb gedaan: Othomanuele therapie. Ik heb er het volste vertrouwen in dat dit binnen 8 weken ‘opgelost’ is. Fysiek gesproken dan. Een hernia komt meestal niet nergens vandaan en heeft vaak een oorsprong. Ik pak zelf die oorsprong aan met yoga.

Dit klinkt allemaal zweverig, en ik ben verre van zweverig. Er is een onbalans in je lijf wat je zowel psychisch als fysiek moet herstellen. Je lijft geeft aan dat het rust nodig heeft.

Ik heb medicatie gekregen maar gebruik het niet (meer) omdat ik naar mijn lijf wil luisteren en mijn lijf niet naar de medicatie luistert (ik voel er niks van). Die pijn is daar met een reden. Acteer daarop.

Mocht je verder contact willen hebben kun je me even PB-en.

Sterkte en neem vooral je rust.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven