woedeaanval dochter

20-07-2018 21:24 181 berichten
Mijn dochter van 6 had vanavond een echte woedeaanval (heeft ze wel vaker last van, maar niet zo heftig). Ze leek wel helemaal doorgeslagen. De aanleiding was dat ze geen pakje drinken meer mocht (ze had er al 2 gehad vandaag en mocht wel water of limonade). Ze begon te gillen, krijsen, huilen, schoppen, slaan, ze rende het huis uit en gilde over straat dat ze op zoek ging naar een andere moeder en dat ik haar had pijn gedaan!! Gelukkig weet ik zelf dat dit niet zo is, ik heb haar met geen vinger aangeraakt en ben juist heel rustig gebleven (wat ik best knap vond van mezelf). Ik heb haar wel een straf opgelegd voor haar gedrag dat ze morgenavond niet mee mag naar het strand (maar twijfel nu of ik goed heb gedaan aan deze sanctie). Het is echt wel een uur doorgegaan, ze bleef maar doorgaan. Daarna ging het over tanden poetsen, morgen spelen enz enz. Ik denk te weten dat het vooral oververmoeidheid is, maar toch tolereer ik dit gedrag niet.
Hoe pakken jullie dit aan en hoe kan ik ervoor zorgen dat ze volgende keer er niet zolang in blijft hangen?
uiteindelijk is ze zelf naar me toe gekomen en heeft sorry gezegd. Tevens wilde ze heel graag nog een kans zodat ze morgen toch mee mag naar het strand, waarop ik rustig heb geantwoord dat ze morgen niet mee gaat naar het strand!!
nog even een aanvulling...ik kon haar ook niet op haar kamer zetten, want ze zei dan uit het raam te springen!!!!!! Nou zei ze dat natuurlijk alleen uit boosheid maar neem toch liever geen risico
anoniem_51582 wijzigde dit bericht op 20-07-2018 21:29
7.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat een kritische opmerkingen naar Stitch toe zeg....geloof dat iedereen het hier beter weet dan zij zelf...
Je hebt ingegrepen en een straf opgelegd, en ook al mag ze dan nog maar 6 zes zijn, een sorry neemt niet alles weg.
Soms moet er idd maar even gevoelt worden, en dan idd een leuk uitje weg.
Het gaat er niet om waar Stitch haar dochter dan laat, de vraag was hoe andere omgaan met dergelijke woede-uitbarstingen.
Hier een dametje van bijna 4 en die kan er ook wat van hoor.
Wij zijn ook zeer kort en krachtig hiermee, je krijgt 3 waarschuwingen en bij de 3e waarschuwing gaat er iets af bijvoorbeeld een verhaaltje of een liedje bij het slapen gaan, de tv die niet meer aan mag of de rest van de dag geen snoepje.
Zijn kleine dingen maar het werkt wel.
Volg je gevoel Stitch dat is vaak het beste.
En dames misschien wat meer vriendelijk reageren naar elkaar? Bedoel je kan ook opbouwende kritiek geven ipv verwijten... :-)
stitch77 schreef:
20-07-2018 21:35
Dan leer ik mijn kind dus dat iets je doet wat buiten proporties is en je sorry zegt, alles weer vergeven en vergeten is. Sorry maar dat vind ik wel erg makkelijk!
Maar zo werkt het toch in het grotemensenleven ook? Soms doe je wat doms, je zegt sorry en geeft daarmee toe dat je fout zat, en daarna gaat het leven weer door toch? Of moet jij op je werk ook nog zeven jaar boete doen als je een stommiteit hebt uitgehaald?

En zo erg buiten proporties was het gedrag van je kind nou ook weer niet hoor. Ze had gewoon een driftbui, klaar.
het eerste uur was ze absoluut niet voor rede vatbaar en kon ik dus ook niet met haar praten. Ik probeerde haar rustig te krijgen maar ze bleef er echt in hangen!
Chickeletta schreef:
20-07-2018 21:37
Ookal was de woede aanval heftig, een straf geven voor de volgende dag lijkt me wat rigoreus. Voor een kind van (pas) 6 vind ik het best knap / goed dat ze uit zichzelf sorry zegt.

Beter had je dat moment kunnen aangrijpen om met haar te praten over de woede uitbarsting, dat het niet oké is om zich zo te gedragen en dat je dat niet meer wilt hebben.
Je kunt ook zonder straf de grenzen aangeven.
Lady*Voldemort schreef:
20-07-2018 21:40
Maar zo werkt het toch in het grotemensenleven ook? Soms doe je wat doms, je zegt sorry en geeft daarmee toe dat je fout zat, en daarna gaat het leven weer door toch? Of moet jij op je werk ook nog zeven jaar boete doen als je een stommiteit hebt uitgehaald?

En zo erg buiten proporties was het gedrag van je kind nou ook weer niet hoor. Ze had gewoon een driftbui, klaar.
Dit.
Mispoes!
stitch77 schreef:
20-07-2018 21:30
Moet ik het dan gewoon maar allemaal prima vinden??
Dat is toch ook niet zo als ze ondanks het drama geen extra pakje drinken krijgt? Ze gaat nu door de fase waarin ze moet leren dat dit soort drama de regels niet zal veranderen. Ik zou niet zo’n grote straf opleggen als de dag erop niet mee mogen. Dat staat niet in verhouding met het ‘vergrijp’, er zit teveel tijd tussen de misstap en straf en er is geen verband tussen ‘vergrijp’ en straf. Daarnaast natuurlijk het gegeven dat sorry zeggen en verontschuldigen toch niets uitmaken.

Ik zou dit een volgende keer ook niet doen, je blijft nu zelf ook nog een hele dag extra in het drama hangen. Overige gezinsleden hebben ook ‘straf’ want er zal iemand thuis bij dochter moeten blijven dus geen gezellig gezinsuitje.

En met dit soort drama’s heb ik inderdaad ruime ervaring (helaas :-D), hier gaan we momenteel door de ‘chantage is niet hetzelfde als onderhandelen’ fase door.
Jij accepteert haar 'sorry' niet want dat is te makkelijk.
Het kind is 6! Wat wil je nou!
There is always something happening, and it's usually right now
Er zijn grenzen waar een kind overheen kan gaan en buiten op straat gaan rennen en roepen dat mama je pijn gedaan heeft....daar zou je bij mij met een sorry niet vanaf komen.
Lady*Voldemort schreef:

Je hebt niet goed gelezen! Ze heeft vaker woede uitbarstingen. Onacceptabel ook al is het een 6 jarig kind. Het zal niet veel beter worden als je alleen maar blijft praten met een kind die de boel probeert te manipuleren. Soms moet je het ook voelen en dan is straffen prima.
stitch77 schreef:
20-07-2018 21:42
het eerste uur was ze absoluut niet voor rede vatbaar en kon ik dus ook niet met haar praten. Ik probeerde haar rustig te krijgen maar ze bleef er echt in hangen!

Je zegt het zelf al: ze bleef erin hangen, het lukte haar niet om er zelf uit te komen. Dat doet ze vast niet voor de lol hoor.
Biedt ze netjes excuses aan, krijgt ze het deksel op de neus. Ze is pas 6! Arm kind.
Mispoes!
lemoos2 schreef:
Dat is toch ook niet zo als ze ondanks het drama geen extra pakje drinken krijgt? Ze gaat nu door de fase waarin ze moet leren dat dit soort drama de regels niet zal veranderen. Ik zou niet zo’n grote straf opleggen als de dag erop niet mee mogen. Dat staat niet in verhouding met het ‘vergrijp’, er zit teveel tijd tussen de misstap en straf en er is geen verband tussen ‘vergrijp’ en straf. Daarnaast natuurlijk het gegeven dat sorry zeggen en verontschuldigen toch niets uitmaken.

Ik zou dit een volgende keer ook niet doen, je blijft nu zelf ook nog een hele dag extra in het drama hangen. Overige gezinsleden hebben ook ‘straf’ want er zal iemand thuis bij dochter moeten blijven dus geen gezellig gezinsuitje.

En met dit soort drama’s heb ik inderdaad ruime ervaring (helaas :-D), hier gaan we momenteel door de ‘chantage is niet hetzelfde als onderhandelen’ fase door.
Ze is zes hè, geen 2. Daar geldt die 'regel' voor.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Of een kind manipuleert met dit gedrag zie je snel genoeg.
Hier ook 1 met woede aanvallen. Soms is het totaal over de rooie gaan omdat het allemaal teveel is, dat straf je niet. En soms is het gewoon gedrag dat niet te accepteren valt en dan kan ze naar haar kamer en als ze gekalmeerd is dan praten we er wel over, dan weet ze namelijk donders goed dat ze te ver is gaan. En soms staat daar wel een straf tegenover en soms is praten genoeg.

Ik geloof nooit dat een kind zo uit z'n plaat om een pakje sap.
En dan blijft een kind van 6 alleen thuis morgen?
Lady*Voldemort schreef:
20-07-2018 21:34
Ja, je kind voor straf laten uitdrogen op het strand, dat vind ik ook wel een goeie.
Want??? Ik neem aan dat kind wel meer drinkt dan alleen pakjes drinken. Hier drinken ze dat echt zelden!
Het is soms zo moeilijk zeker als je kind vaker woede uitbarstingen heeft om fair te reageren want ook papa en mama wordt het soms teveel. En dan is de straf misschien iets groter dan hij had moeten zijn. Leer ervan en hopelijk volgende keer beter. Succes Stitch!
Nouschi schreef:
20-07-2018 21:47
Mwah, zelfs bij die van 16 is het nog steeds wel handig als er een verband is en als het niet te ver uit elkaar ligt :proud:
Tornacense schreef:
20-07-2018 21:48
En dan blijft een kind van 6 alleen thuis morgen?
Neehee moeders heeft zichzelf ook straf gegeven. Die blijft ook thuis.
Mispoes!
Nouschi schreef:
20-07-2018 21:47
Tegenwoordig voeren ze die ‘regel’ ook door. Naast natuurlijk een gevoel voor proportie (misstap - straf)

https://www.opvoeden.nl/basisschoolkind ... /straffen/
[quote=Mth85 post_id=28780262 time=1532116059 user_id=363010]
Of een kind manipuleert met dit gedrag zie je snel genoeg.
Hier ook 1 met woede aanvallen. Soms is het totaal over de rooie gaan omdat het allemaal teveel is, dat straf je niet. En soms is het gewoon gedrag dat niet te accepteren valt en dan kan ze naar haar kamer en als ze gekalmeerd is dan praten we er wel over, dan weet ze namelijk donders goed dat ze te ver is gaan. En soms staat daar wel een straf tegenover en soms is praten genoeg.

Helemaal mee eens!
stitch77 schreef:
Een kind dat niet voor rede vatbaar is, lekker negeren. Ook niet proberen te kalmeren. Laat ze maar even razen. Als ze rustig is, ga jij ook rustig uitleggen wat je verwacht (niet gillen om een pakje, nee is nee). Praat er dan rustig over. Hier komt de sorry dan vanzelf en hangen ze vanzelf op je schoot uit te snikken. Soms moeten ze gewoon even razen om rustig te worden.
Als jij in volle vaart ertegenin gaat en een uitje afpakt, wordt het echt erger. Dat is uiteraard olie op het vuur. Ik snap jou, maar ik snap jouw dochter ook.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Ben je erbij geweest??
Lady*Voldemort schreef:

Onder de koude douche zetten.
ik geef mn bek ook maar een douw
lemoos2 schreef:
20-07-2018 21:50
Tegenwoordig voeren ze die ‘regel’ ook door. Naast natuurlijk een gevoel voor proportie (misstap - straf)

https://www.opvoeden.nl/basisschoolkind ... /straffen/
Die eerste: Zet je kind de fiets niet op slot? Of gooit je kind de fiets op de grond en loopt erbij weg? Dan mag je kind bijvoorbeeld een paar uur niet fietsen.

Hij/zij was ook al klaar met fietsen dus :biggrin:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
maar als de situatie niet veilig meer is. Ze als een dolle door het huis rent, tegen deuren schopt, dingen door de kamer gooit en echt niet meer bereikbaar is, vind ik persoonlijk negeren nogal lastig
Sue-Heck schreef:
20-07-2018 21:51
Een kind dat niet voor rede vatbaar is, lekker negeren. Ook niet proberen te kalmeren. Laat ze maar even razen. Als ze rustig is, ga jij ook rustig uitleggen wat je verwacht (niet gillen om een pakje, nee is nee). Praat er dan rustig over. Hier komt de sorry dan vanzelf en hangen ze vanzelf op je schoot uit te snikken. Soms moeten ze gewoon even razen om rustig te worden.
Als jij in volle vaart ertegenin gaat en een uitje afpakt, wordt het echt erger. Dat is uiteraard olie op het vuur. Ik snap jou, maar ik snap jouw dochter ook.
Nouschi schreef:
20-07-2018 21:56
Die eerste: Zet je kind de fiets niet op slot? Of gooit je kind de fiets op de grond en loopt erbij weg? Dan mag je kind bijvoorbeeld een paar uur niet fietsen.

Zal inderdaad niet bij ieder kind werken nee :-D.
Nouschi schreef:
20-07-2018 21:56

:rofl:
Mispoes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven