Katten introduceren tips gezocht

23-07-2018 01:44 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi dames/heren, over twee weken mag ik een kitten uit het asiel ophalen, ik heb al een poes van zes jaar(heeft eerder een maatje gehad, helaas is deze 2 jaar terug overleden) en zou graag tips ontvangen over het introductieproces(stress voor beiden dieren zoveel mogelijk beperken).

Ook vraag ik mij af of ik er goed aan doe een feliway friends verdamper aan the schaffen (en nu al beginnen met het gebruik daar van).

Bij voorbaat dank!

Kristallenbolletje
Ik heb wel een feliway friends verdamper aangeschaft en een week voor het kitten kwam ben ik ermee begonnen. Ik heb dit 2 maanden gedaan, toen wist ik dat het niet meer nodig was.
Ik heb een extra kattenbak gekocht, zodat ze ieder hun eigen kattenbak hadden, nu gaan ze inmiddels beide op één kattenbak.
Mijn kat die ik al had (kater van 14 jaar was een andere kat gewend, die was overleden ongeveer 8 maanden voor het kitten kwam ) heb ik een half dagje in een aparte kamer gehouden om het kitten even alleen door het huis te laten laten lopen, maar al snel heb ik hem erbij gelaten.
Dat was voor beide onwennig en hij was eerder bang voor het kitten dan andersom.
Na een paar dagen liep het kitten continue achter hem aan en viel ze hem steeds lastig, terwijl hij amper naar het kitten omkeek.
Op een gegeven moment zag ik ze samen in een mandje liggen en wist ik dat het goed zat. Nu spelen ze vaak samen en hebben ook af en toe wel ruzie, maar hij zal het kitten nooit echt pijn doen.
Wat ik wel doe in het begin, (ik heb het nu 2 keer mee gemaakt een kitten bij een veel oudere kat) is de oudere kat meer aandacht geven, dan het kitten.
Je hebt snel de neiging om het kitten meer aandacht te geven, waardoor de oudere misschien wat jaloers kan worden. Met eten geven krijgt de oudere eerst, zodat hij zich toch belangrijker voelt dan het kitten.
Deze methode heeft bij mij toe 2 x goed gewerkt en accepteerde de oudere kat het kitten heel snel, of ik heb gewoon geluk gehad..............
Succes en veel plezier met je katten
cat75 schreef:
23-07-2018 03:13
Ik heb wel een feliway friends verdamper aangeschaft en een week voor het kitten kwam ben ik ermee begonnen. Ik heb dit 2 maanden gedaan, toen wist ik dat het niet meer nodig was.
*knip*
Zo'n feliway verdamper heb ik ook een keer gebruikt: werkt als een tierelier en gaat heel lang mee want hij werkt leeg net zo goed als gevuld heb ik ondervonden.
Werkt voor geen meter, dus. En peperduur.
Toen een kennis er een ging kopen heb ik mijn lege verdamper gegeven met de woorden dat ik hem toch over had.
Alles ging perfect met de nieuwe kat; pas na een paar weken zei ik dat het een lege was, wel gelachen maar mss werkt het in die zin dat je denkt: ik heb alles gedaan wat er mogelijk is en dat geeft rust!?!

Goede tips heb ik niet echt behalve wat je ws al weet: ze hun gang laten gaan, 2 kattenbakken in huis en duimen.
Het zijn geen roedeldieren, soms tolereren ze elkaar en meer niet. Maar ze kunnen ook een hele sterke band hebben samen, echt per kat verschillend als je het mij vraagt.

Ooit zelf een moeder met nog 1 kitten uit een opvang gehaald, waren achtergelaten in een sloophuis en nog net op tijd gevonden door de slopers.
De andere kittens van dat nestje hadden een ander baasje maar deze kitten moest bij moeder blijven aldus de meneer van de opvang: zo aan elkaar gehecht.
Vooruit dan maar, we werkten beiden en 2 katten is ook leuker dachten we, waren beiden 40 uur p.w. aan het werk ex en ik.

Eenmaal thuis moest moeder niets meer van haar lieveling hebben: lang verhaal kort er is iemand komen kijken van de opvang en constateerde wat ik ook al had gezien: moederkat was haar kind meer dan zat. Kitten is uiteindelijk mee teruggegaan, moederkat ging liever een beetje de afgesloten tuin in overdag, vliegen vangen en zo.

Was wel apart volgens de opvang dat ze echt elkaar opeens niet meer konden luchten of zien, ze vlogen elkaar letterlijk aan zodra ze elkaar zagen, dat komt niet vaak voor is me toen verteld dus ik zou ze rustig aan elkaar laten wennen, mss de eerste dagen niet in dezelfde kamer zodat ze elkaar wel al ruiken maar nog niet meteen zien zodat de oudste kan wennen aan 'die nieuwe'.
Veel kattensnoepjes geven als de kleine in zicht komt kan ook geen kwaad!

Veel plezier de komende tijd, kittens zijn zo grappig :)
Waarom een kitten bij een (veel) oudere kat? Zelfs als die gewend was aan een maatje, blijft het of je een kleuter in een bejaardentehuis zet en verwacht dat de opa's en oma's er 24/7 heel intensief mee gaan spelen.
Izzy_ schreef:
23-07-2018 06:23
Waarom een kitten bij een (veel) oudere kat? Zelfs als die gewend was aan een maatje, blijft het of je een kleuter in een bejaardentehuis zet en verwacht dat de opa's en oma's er 24/7 heel intensief mee gaan spelen.

Dit! Als je dan toch perse een kitten wilt, neem er dan twee, zodat ze elkaar kunnen vermaken. Beter nog is een sociale kat van ongeveer dezelfde leeftijd te nemen, daar heeft je huidige kat veel meer aan.
Fred dit is Willem, Willem dit is Fred. Willem komt bij ons wonen, Fred.
Wij hebben toen de kitten de eerste avond en nacht bij ons in de slaapkamer gelaten, om rustig aan ons te wennen. De andere kat die ik toen had was 1 en aardig fel en territoriaal, waardoor ik voorzichtig wilde zijn.

Volgende dag hebben we de katten onder de deur door aan elkaar laten ruiken. Even later met de deur een klein beetje open, zodat ze elkaar ook konden zien. Toen ik merkte dat de oudere kat niet meer fel reageerde heb ik ze bij elkaar gelaten en dat ging bijna direct goed. Een ouder dier voelt vaak wel aan dat de ander een baby is en gaat daar dan anders mee om.
Wij hebben eerst kitten de woonkamer in zijn eentje laten verkennen, die was binnen een paar minuten op zijn gemak. Daarna kitten in slaapkamer en oudere kat alles weer laten besnuffelen. Hij had 30 minuten nodig om weer op zijn gemak te zijn. Plan was om ze een tijdje apart te houden maar oudere kat bleef aan de deur van die slaapkamer krabben, mauwen en eronderdoor kijken, dus toch maar bij elkaar gelaten.

Oudere kat vluchtte eerst steeds voor kitten, maar wilde daarna juist veel spelen. Hij trekt zich wel graag even terug, hij is sneller uitgespeeld. Die oudere kat van mij is wel pas 4 jaar en zelf nog ontzettend speels.

Ook ben ik op het moment zelf weken thuis dus speel ik heel veel met de kitten om zijn energie kwijt te raken.

Daarnaast de tip om de oudere kat alle aandacht te geven: heel belangrijk! Hij krijgt als eerste een aai, eten etc. Hij kreeg op het begin 2x zoveel aandacht. Zelfs bezoek vroegen we om eerst met hem te kroelen voordat ze naar de kitten gingen.

Daarnaast 2 kattenbakken, voerbakjes etc, deuren in huis opengezet zodat oudere kat ruimte heeft om zich terug te trekken, genoeg hoge plekjes en slaapplekjes.

Gaat helemaal prima hier inmiddels! Oudere kat is ziek op het moment arme drommel, dus nu houden we de kitten uit zijn buurt om hem wat rust te geven en te herstellen.
Ik vind dat feliwayspul echt te debiel voor woorden.

Daarnaast zijn katten helemaal geen sociale dieren qua dat. Ze willen helemaal geen vreemde kat op hun territorium. Zeker geen jonkie.
Hier een iets ander verhaal. Ik had al een kat en man stond rond kerst ineens in huis met een kitten: je kerstcadeau!

Had nergens aan gedacht... Geen bak, geen eten niks....
Oudere poes ging ruiken aan kitten en heeft hem daarna links laten liggen. Kitten heeft daarna 3 dagen onder de keuken gelegen en kwam ‘s nachts als wij sliepen pas eten, drinken en plassen.
We zijn nu ruim 8 maanden verder en ze gedogen elkaar. Soms ruzie, dat de haren in het rond vliegen, maar dan halen we ze uit elkaar door 1 in de gang te zetten en de ander buiten. Er zijn ook dagen dat ze niet naar elkaar om kijken en dagen dat ze rustig naast elkaar zitten/liggen.
Soms denk ik dat ze expres vechten om mij tot waanzin te drijven ;-)
Oudste krijgt wel altijd als eerste eten etc. Kleine moet wachten, die is daarna aan de beurt
Izzy_ schreef:
23-07-2018 06:23
Er staat toch nergens dat ze intensief met elkaar moeten gaan spelen?

Ik krijg binnenkort een kitten en heb een kat van 3 jaar die geen andere katten gewend is.
Van mij hoeven die katten helemaal niet intensief met elkaar te gaan spelen, als ze elkaar maar niet naar het leven staan vind ik het prima.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
Mijn ervaring met verschillende katten (en dus verschillende nieuwe maatjes)
- echt extra kattenbak regelen
- ook eigen bakje voer, niet elke kat wil meteen delen
- zorgen dat ze allebei een eigen plekje kunnen hebben waar ze zich terug kunnen trekken.

Ik heb vaker gezien dat de oudere kat bang was voor de kitten dan andersom. Ik heb in het verleden vanalles geprobeerd, langzaam introduceren, beperkte uren bij elkaar etc. In essentie bleek eigenlijk altijd dat het gewoon kat-afhankelijk was, en dat wat je ook doet het er echt op lijkt dat die katten zelf wel beslissen hoe ze met elkaar om willen gaan.
Kans is wel relatief groot dat de oudere kat de kitten 'de regels' leert, ik laat dat altijd wel gebeuren dus grijp niet in als de kitten een tik krijgt. Echt vechten is in het begin natuurlijk niet goed, maar kleine dingen zou ik gewoon laten gebeuren.
In de afgelopen 20 jaar meerdere keren een kitten geïntroduceerd bij mijn oudere kat(ten), is altijd goed gegaan.
Ik heb er eigenlijk niets bijzonders voor gedaan of gelaten. Behalve drie weken vrij nemen dan en meerdere kattenbakken.
Gewoon ze de ruimte geven en veel met de kitten spelen. In het begin werd er wel wat geblazen en soms werd de kitten op zijn plek gezet als 'ie te wild speelde maar verder geen noemenswaardige problemen. Het kan dus wel goed gaan.
Ik heb nu drie katten van verschillende leeftijden (14, 9 en 4) en die kunnen prima met elkaar overweg.
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
Zoals de gedragstherapeuten het voorschrijven, hier heb je een stappenplan:
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... ieuwe-kat/

Katten beide in een aparte ruimte en geur-swappen. En dan steeds een stapje verder gaan. Zo is het het minst stressvol voor beide katten.
Pijnboompitje25 schreef:
23-07-2018 10:55
Zoals de gedragstherapeuten het voorschrijven, hier heb je een stappenplan:
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... ieuwe-kat/

Katten beide in een aparte ruimte en geur-swappen. En dan steeds een stapje verder gaan. Zo is het het minst stressvol voor beide katten.
Klopt, maar dan nog is het belangrijker om beide katten te lezen. Omdat mijn 'eerste kat' zo nieuwsgierig was heb ik ze toch bij elkaar gelaten, dierenarts zei ook dat ik dat goed heb gedaan. Als hij zelf wil kennismaken (en verder niks anders wil, snoepje? Nee joh, hier zit een andere kat, dat is veel leuker!), kun je best de stappen sneller doorlopen, of zelfs overslaan. Maar dat verschilt van kat tot kat, hier is het heel snel goed gegaan.

Nu was kitten wel ondervoed en inimini klein en weinig bedreigend. Hij woog maar 500 gram, kater 5000 XD
Bedankt voor de vele tips!
Ik ga alles goed nalezen.

Extra kattenbak/voerbakken etc. heb ik in huis.
@ de mensen die vragen waarom een kitten, ik wilde graag nog een tweede kat in huis en de keuze is op hem gevallen.

Ik begrijp dat het niet de voorkeur heeft en dat er beren op de weg kunnen zijn.
Het is misschien niet de handigste keuze.
Ik vond eigenlijk het aanschaffen van een extra kattenbak dan toch weer een beetje overdreven, omdat ik toch wel wil dat ze zo snel mogelijk op dezelfde bak gaan, omdat ik niet zo'n groot huis heb en dus liever niet twee kattenbakken wil hebben.
Zonde van het geld dan.
Was ik net bij de Action, hadden ze een kattenbak voor 4,99. Dat kon ik wel missen.
Dus de kitten krijgt een eigen, spiksplinternieuwe kattenbak.
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
24-07-2018 18:35
Ik vond eigenlijk het aanschaffen van een extra kattenbak dan toch weer een beetje overdreven, omdat ik toch wel wil dat ze zo snel mogelijk op dezelfde bak gaan, omdat ik niet zo'n groot huis heb en dus liever niet twee kattenbakken wil hebben.
Zonde van het geld dan.
Was ik net bij de Action, hadden ze een kattenbak voor 4,99. Dat kon ik wel missen.
Dus de kitten krijgt een eigen, spiksplinternieuwe kattenbak.
Ik heb een redelijk grote gang, een extra bak is gelukkig te doen.
Hahaha, ik liep van de week de action in voor wat anders en toen zag ik het idd en gelijk meegenomen :lol:
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven