woedeaanval dochter
vrijdag 20 juli 2018 om 21:24
Mijn dochter van 6 had vanavond een echte woedeaanval (heeft ze wel vaker last van, maar niet zo heftig). Ze leek wel helemaal doorgeslagen. De aanleiding was dat ze geen pakje drinken meer mocht (ze had er al 2 gehad vandaag en mocht wel water of limonade). Ze begon te gillen, krijsen, huilen, schoppen, slaan, ze rende het huis uit en gilde over straat dat ze op zoek ging naar een andere moeder en dat ik haar had pijn gedaan!! Gelukkig weet ik zelf dat dit niet zo is, ik heb haar met geen vinger aangeraakt en ben juist heel rustig gebleven (wat ik best knap vond van mezelf). Ik heb haar wel een straf opgelegd voor haar gedrag dat ze morgenavond niet mee mag naar het strand (maar twijfel nu of ik goed heb gedaan aan deze sanctie). Het is echt wel een uur doorgegaan, ze bleef maar doorgaan. Daarna ging het over tanden poetsen, morgen spelen enz enz. Ik denk te weten dat het vooral oververmoeidheid is, maar toch tolereer ik dit gedrag niet.
Hoe pakken jullie dit aan en hoe kan ik ervoor zorgen dat ze volgende keer er niet zolang in blijft hangen?
uiteindelijk is ze zelf naar me toe gekomen en heeft sorry gezegd. Tevens wilde ze heel graag nog een kans zodat ze morgen toch mee mag naar het strand, waarop ik rustig heb geantwoord dat ze morgen niet mee gaat naar het strand!!
nog even een aanvulling...ik kon haar ook niet op haar kamer zetten, want ze zei dan uit het raam te springen!!!!!! Nou zei ze dat natuurlijk alleen uit boosheid maar neem toch liever geen risico
Hoe pakken jullie dit aan en hoe kan ik ervoor zorgen dat ze volgende keer er niet zolang in blijft hangen?
uiteindelijk is ze zelf naar me toe gekomen en heeft sorry gezegd. Tevens wilde ze heel graag nog een kans zodat ze morgen toch mee mag naar het strand, waarop ik rustig heb geantwoord dat ze morgen niet mee gaat naar het strand!!
nog even een aanvulling...ik kon haar ook niet op haar kamer zetten, want ze zei dan uit het raam te springen!!!!!! Nou zei ze dat natuurlijk alleen uit boosheid maar neem toch liever geen risico
anoniem_51582 wijzigde dit bericht op 20-07-2018 21:29
7.05% gewijzigd
zondag 22 juli 2018 om 15:11
Hoe komen mensen er toch bij dat kinderen allemaal kleine monsters zijn die je streng onder de duim moet houden, want anders...
En maar dreigen (ik tel tot 3.. als.. dan..)
Mijn maag krimpt echt ineen van sommige reacties hier, bah.
Wat is er mis mee om gewoon eens te kijken waaróm een kind zo doet? Ik durf te wedden, moe overprikkeld en onduidelijke communicatie. Je laat jezelf als ouder zó ontzettend kennen als je een kleuter driftbui zo gaat afstraffen. Dat is toch geen liefdevolle en veilige opvoeding?
Een 6 jarige die zich gezien en gerespecteerd voelt thuis gaat echt niet op straat roepen 'mama heeft me pijn gedaan' Wat je zaait zul je oogsten.
Maar TO zit te zien aan de uitroeptekens in kamp 'ze komt er niet mee weg'
Ik vind het hartverscheurend zielig.
Wat is er mis mee om gewoon eens te kijken waaróm een kind zo doet? Ik durf te wedden, moe overprikkeld en onduidelijke communicatie. Je laat jezelf als ouder zó ontzettend kennen als je een kleuter driftbui zo gaat afstraffen. Dat is toch geen liefdevolle en veilige opvoeding?
Een 6 jarige die zich gezien en gerespecteerd voelt thuis gaat echt niet op straat roepen 'mama heeft me pijn gedaan' Wat je zaait zul je oogsten.
zondag 22 juli 2018 om 15:21
Ik zou bij het tweede pakje dan inderdaad al zeggen dit is je laatste voor vandaag hierna kun je water of ranja pakken .sugarmiss schreef: ↑22-07-2018 10:45Nee natuurlijk ga je 's morgens niet precies vertellen wat er gegeten en gedronken wordt zonder dat er om gevraagd wordt.
Maar je kan ook niet vanuit het niets ineens iets gaan verbieden wat daar voor wel mocht.
Ik zou dus geen probleem hebben gemaakt van dat derde pakje.
En als ik om wat voor reden dan ook dat derde pakje te veel vond, dan zou ik uitgelegd hebben waarom en gezegd hebben dat we dan vanaf morgen minder pakjes per dag drinken.
En iemand zei dat ze blij is dat ze dan niet in mijn kringen verkeert.
Nou ik ben blij dat ik niet in kringen verkeer waar kinderen om de haverklap driftbuien krijgen. Dat lijkt mij dood vermoeiend.
Kind is buiten proportioneel gestraft .
zondag 22 juli 2018 om 15:22
Ik heb heel vaak op een kind gepast dat ook dit soort buien had en dat ook al snel had geleerd te manipuleren.DeKenau schreef: ↑22-07-2018 15:11Hoe komen mensen er toch bij dat kinderen allemaal kleine monsters zijn die je streng onder de duim moet houden, want anders...
Een kwestie van temperament maar ook een schreeuw om aandacht, wist ik.
Maar ook dan zijn grenzen nodig.
Een driftbui zoals TO beschrijft zal ook niet ineens vanuit het niets zijn gekomen.
Heb je moeite met grenzen stellen, TO?
zondag 22 juli 2018 om 15:42
Een schreeuw om aandacht dus.quiaquia schreef: ↑22-07-2018 15:22Ik heb heel vaak op een kind gepast dat ook dit soort buien had en dat ook al snel had geleerd te manipuleren.
Een kwestie van temperament maar ook een schreeuw om aandacht, wist ik.
Maar ook dan zijn grenzen nodig.
Een driftbui zoals TO beschrijft zal ook niet ineens vanuit het niets zijn gekomen.
Heb je moeite met grenzen stellen, TO?
Mijn dochter is heel, heeeel temperamentvol. En slim. Een geboren manipulator dus. Maar ze is ook een kleuter en honderd procent afhankelijk van ons. En dus ga ik met liefde en respect met haar om. Ze hoeft niet te manipuleren want alles is bespreekbaar. En ja, ik zeg nee. En ja, ik word ook wel eens boos. Maar ik straf nooit. En ze is regelmatig wel eens driftig en probeert vanalles uit. Maar altijd heel kort, want ik ga de machtsstrijd gewoon niet aan. En dus valt er ook niets te halen met driftbuien en manipulatie. Maar vragen staat vrij en zelf met suggesties komen ook.
Echt, het kan gewoon.
zondag 22 juli 2018 om 15:45
Dit.the_Wicked_Witch schreef: ↑22-07-2018 15:16Opvoeden is iets anders dan de wil van een kind breken. Niet iedereen ziet het verschil blijkbaar.
straffen is zo makkelijk en je hebt op de korte termijn zo lekker snel resultaat. Natuurlijk werkt het. Het werkt voor veel ouders als een tierelier.
Het is alleen op de lange termijn schadelijk, daar ben ik echt van overtuigd.
zondag 22 juli 2018 om 15:47
Heel goed gezegd!the_Wicked_Witch schreef: ↑22-07-2018 15:16Opvoeden is iets anders dan de wil van een kind breken. Niet iedereen ziet het verschil blijkbaar.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
maandag 23 juli 2018 om 10:26
To heeft geen enkele moeite met grenzen stellen. Jij mag geen pakje en krijgt geen pakje al schreeuw je nog zo hard.
Jij mag niet naar het strand dus je gaat niet.
Waar to blijkbaar wel moeite mee heeft is naar haar eigen gedrag te kijken en haar eigen aandeel hierin.
Waar to wel moeite mee heeft is om op een begrijpelijke manier met haar kind te communiceren.
Waar to wel moeite mee heeft is om zich in te leven in een kind
maandag 23 juli 2018 om 10:41
maandag 23 juli 2018 om 10:41
maandag 23 juli 2018 om 10:49
Misschien een rare vraag hoor, maar heb je weleens met haar gepraat waarom ze zich zo voelt? Misschien moet je op zoek gaan naar andere manieren waarop zij zich kan uiten? Laat haar haar gevoel tekenen of beschrijven.
En als ze bijvoorbeeld veel energie heeft, laat haar even uitrazen. Als ze moe is, dan ben jij verantwoordelijk voor haar om haar op tijd op bed te leggen. Nu straf je haar voor iets waar jij op moet letten. Het is misschien niet normaal een woedeaanval maar misschien moet jezelf ook kijken naar wat je kan veranderen.
Geef haar bijvoorbeeld elke avond even wat extra tijd, ga met haar zitten en bespreek de dag ipv altijd maar straffen en streng zijn. Geef haar voorbeelden hoe ze het ook kan doen ipv boos worden. Soms kan een kind zijn gevoel niet kwijt en dan wordt je er nog voor gestraft ook. Straffen en belonen moet in verhouding liggen. Hoe heb jij bijvoorbeeld nee gezegd? Kinderen die gevoelig zijn die kwets je als ze ja hadden verwacht en ze krijgen een botte nee.
Probeer wat andere dingen uit dan het laten oplopen tot een woede aanval en straffen.
Onder een koude douche zetten is ronduit schandalig. Hoe verzin je het? Ze zullen vast goed opgedroogd zijn ja. Maar dat is geen opvoeden dat is je kind de pleuris laten schrikken.
En als ze bijvoorbeeld veel energie heeft, laat haar even uitrazen. Als ze moe is, dan ben jij verantwoordelijk voor haar om haar op tijd op bed te leggen. Nu straf je haar voor iets waar jij op moet letten. Het is misschien niet normaal een woedeaanval maar misschien moet jezelf ook kijken naar wat je kan veranderen.
Geef haar bijvoorbeeld elke avond even wat extra tijd, ga met haar zitten en bespreek de dag ipv altijd maar straffen en streng zijn. Geef haar voorbeelden hoe ze het ook kan doen ipv boos worden. Soms kan een kind zijn gevoel niet kwijt en dan wordt je er nog voor gestraft ook. Straffen en belonen moet in verhouding liggen. Hoe heb jij bijvoorbeeld nee gezegd? Kinderen die gevoelig zijn die kwets je als ze ja hadden verwacht en ze krijgen een botte nee.
Probeer wat andere dingen uit dan het laten oplopen tot een woede aanval en straffen.
Onder een koude douche zetten is ronduit schandalig. Hoe verzin je het? Ze zullen vast goed opgedroogd zijn ja. Maar dat is geen opvoeden dat is je kind de pleuris laten schrikken.
maandag 23 juli 2018 om 10:50
+ Jij was mijn reactie voor maar denk er precies zo over.DeKenau schreef: ↑22-07-2018 15:11Hoe komen mensen er toch bij dat kinderen allemaal kleine monsters zijn die je streng onder de duim moet houden, want anders...
maandag 23 juli 2018 om 11:23
Volgens mij wel, kind krijgt zin niet en wordt boos, maar vanwege overprikkeld zijn blijft kind in die boosheid hangen en wordt het extreem. Consequenties stellen voor het negatief reageren op het niet krijgen van een pakje drinken is dan wel oké, maar voor het uit de hand lopen van die driftbui heeft kind eerder hulp nodig dan straf, lijkt mij.Sjaantje37 schreef: ↑21-07-2018 09:42Dit kind is niet moe of overprikkeld, het krijgt haar zin niet en krijgt hierom een woedeaanval. En dit gebeurd vaker. Heeft jouw man of vriendin een rotdag omdat hun een snoepje of pakje drinken is geweigerd. Het is niet te vergelijken.
Tot er een diagnose is weet je dat niet. Het is niet zo dat een baby wordt afgeleverd met kant en klaar etiketje. Voorafgaand aan zo'n diagnose heb je bijvoorbeeld een heleboel driftbuien. (En daarna ook, maar dan weet je wat meer over de oorzaak ervan.)Poppy_del_Rio schreef: ↑21-07-2018 10:53Het gaat hier toch niet om een kind met een gedragsstoornis?! Zo ja, dan neem ik aan dat er professionele opvoedondersteuning aanwezig is en je niet op een forum om tips hoeft te vragen.
Ik ben niet aan het diagnostiseren en zeg niet dat TO een kind met een gedragsstoornis heeft, maar reageer enkel op deze losse opmerking. Ik heb ook een kind waarvan het gedrag anderen deed vermoeden dat ik een slechte opvoeder ben, maar het duurt even voordat je eruit bent dat het niet aan jou ligt en er wel degelijk sprake is van een stoornis. En nee, als je kind een stoornis heeft, wordt er niet automatisch een blik hulpverleners opengetrokken.
dg2015 wijzigde dit bericht op 23-07-2018 11:25
3.35% gewijzigd
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
maandag 23 juli 2018 om 11:24
the_Wicked_Witch schreef: ↑22-07-2018 15:16Opvoeden is iets anders dan de wil van een kind breken. Niet iedereen ziet het verschil blijkbaar.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
maandag 23 juli 2018 om 12:23
Straffen voor een driftbui zou ik niet gauw doen. Er zijn ook andere manieren om kinderen te leren dat niet alles geoorloofd is tijdens boosheid. Hier een dochter die ook op haar 10e nog regelmatig enorm boos kan worden. Dat is niet omdat ze een manipulerend kind is dat er mee weg kan komen, maar omdat ze nog niet in staat is haar emoties voldoende te reguleren.
Zelf snapt ze dondersgoed dat die driftbuien niet goed zijn en achteraf heeft ze ook spijt. Straf ga ik haar er niet voor geven, we praten er achteraf wel over en ze krijgt van ons (en af en toe ook een therapeut) handvatten en tips om te voorkomen dat ze blijft hangen in haar boosheid.
Ze trekt zich nu terug als ze heel erg boos, gaat wat lezen en komt terug als het weer gaat. Dat houdt ook in dat wij haar dan met rust laten en even niet benaderen.
En natuurlijk moet je als ouder grenzen stellen. Maar dat gaat ook heel goed zonder te straffen (hier in huis tenminste wel).
Zelf snapt ze dondersgoed dat die driftbuien niet goed zijn en achteraf heeft ze ook spijt. Straf ga ik haar er niet voor geven, we praten er achteraf wel over en ze krijgt van ons (en af en toe ook een therapeut) handvatten en tips om te voorkomen dat ze blijft hangen in haar boosheid.
Ze trekt zich nu terug als ze heel erg boos, gaat wat lezen en komt terug als het weer gaat. Dat houdt ook in dat wij haar dan met rust laten en even niet benaderen.
En natuurlijk moet je als ouder grenzen stellen. Maar dat gaat ook heel goed zonder te straffen (hier in huis tenminste wel).
maandag 23 juli 2018 om 17:45
Wauw echt ongelooflijk dat sommige spreken van manipulatie. Het kind is ZES!! Nu leert ze dat ze straf krijgt en zal hierdoor haar boze gevoelens onderdrukken de volgende keer in plaats van dat ze leert er mee om te gaan. En mensen die hun boze kind onder de koude douche zetten... Kan daar echt niet bij. Je wil je kinderen voorbereiden op het volwassen leven, daarbij leer je ze in mijn ogen omgaan met hun boosheid en er op een goede manier weer uitkomen, samen. Zoals je dat nu ook oplost als je het als volwassenen even niet eens bent. Of worden jullie ook onder een koude douche gezet als je je emoties even niet onder controle hebben?
maandag 23 juli 2018 om 17:46
Helemaal mee eens.the_Wicked_Witch schreef: ↑22-07-2018 15:16Opvoeden is iets anders dan de wil van een kind breken. Niet iedereen ziet het verschil blijkbaar.
maandag 23 juli 2018 om 17:59
Uit dit ene voorbeeld kan ik niet zonder meer halen dat TO consequent is hiermee.sugarmiss schreef: ↑23-07-2018 10:26To heeft geen enkele moeite met grenzen stellen. Jij mag geen pakje en krijgt geen pakje al schreeuw je nog zo hard.
Jij mag niet naar het strand dus je gaat niet.
Waar to blijkbaar wel moeite mee heeft is naar haar eigen gedrag te kijken en haar eigen aandeel hierin.
Waar to wel moeite mee heeft is om op een begrijpelijke manier met haar kind te communiceren.
Waar to wel moeite mee heeft is om zich in te leven in een kind
Mijn ervaring met kinderen die erg ver gaan in dit gedrag is dat ze vaak geleerd hadden dat dit gedrag ''loont''.
Als ze maar lang genoeg volhouden.
Kijken naar je eigen aandeel is natuurlijk altijd goed.
maandag 23 juli 2018 om 18:03
Dreigen met uit het raam springen en in het openbaar (ten onrechte) beweren dat de moeder haar pijn deed is wel degelijk manipulatie.hippygirl94 schreef: ↑23-07-2018 17:45Wauw echt ongelooflijk dat sommige spreken van manipulatie. Het kind is ZES!! Nu leert ze dat ze straf krijgt en zal hierdoor haar boze gevoelens onderdrukken de volgende keer in plaats van dat ze leert er mee om te gaan. En mensen die hun boze kind onder de koude douche zetten... Kan daar echt niet bij. Je wil je kinderen voorbereiden op het volwassen leven, daarbij leer je ze in mijn ogen omgaan met hun boosheid en er op een goede manier weer uitkomen, samen. Zoals je dat nu ook oplost als je het als volwassenen even niet eens bent. Of worden jullie ook onder een koude douche gezet als je je emoties even niet onder controle hebben?
maandag 23 juli 2018 om 19:45
Ik verbaas me over de reacties dat je een kind niet mag straffen met een uitje voor morgen. Ik werd altijd gestraft met uitjes afpakken, voel me er bijna een beetje zielig door. Zo erg als dit kind heb ik me nooit misdragen; dan had ik allang een klap voor mn kop gekregen. Tuurlijk zeg ik niet dat dat de juiste oplossing is, maar ik betwijfel ook of pedagogisch verantwoorde gesprekken voeren altijd zin heeft.
dinsdag 24 juli 2018 om 00:24
vrouwjagersma schreef: ↑20-07-2018 21:37Wat ook kan, naast proberen uit te vinden wat dit soort aanvallen triggert en hoe je dit kunt voorkomen zonder haar haar zin te geven, is dat je haar uit de situatie haalt, laat afkoelen en dan met haar praat over wat er gebeurd is. Dat vond ik altijd een stuk zinniger: de meeste kinderen willen helemaal niet graag zo boos worden.
Jullie zijn de ouders, jullie moeten haar leren om te gaan met die boosheid. Dat kan door haar alle leuke dingen te ontzeggen, maar dikke kans dat ze daar alleen maar bozer van wordt.
dinsdag 24 juli 2018 om 02:43
TO als je weet dat het door oververmoeidheid kwam weet je dus ook hoe je dit volgende keer kunt voorkomen.
Dat je dochter op straat gaat roepen dat je haar pijn doet is wel bijzonder gedrag als er verder niets speelt, lijkt mij wijs om uit te zoeken waar dit vandaan komt.
Verder vind ik dit een erg verdrietig topic waar in veel onhandige tips worden gegeven door mensen die dit gedrag niet(her-) kennen.
Bij veel kinderen werkt negeren van ongewenst gedrag heel goed maar er is een groep kinderen bij wie negeren niet werkt of juist averechts werkt.
TO heb je inmiddels rustig kunnen praten met je dochter over haar woedeaanval?
Dat je dochter op straat gaat roepen dat je haar pijn doet is wel bijzonder gedrag als er verder niets speelt, lijkt mij wijs om uit te zoeken waar dit vandaan komt.
Verder vind ik dit een erg verdrietig topic waar in veel onhandige tips worden gegeven door mensen die dit gedrag niet(her-) kennen.
Bij veel kinderen werkt negeren van ongewenst gedrag heel goed maar er is een groep kinderen bij wie negeren niet werkt of juist averechts werkt.
TO heb je inmiddels rustig kunnen praten met je dochter over haar woedeaanval?