Werk & Studie alle pijlers

Orginele opening sollibrief

09-03-2009 21:20 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ontzettend leuke vacature gevonden, iets wat echt aansluit bij mijn interesse!

Meestal lukt het schrijven van een soll.brief me wel, maar ik lijk nu 'vast' te zitten. Vooral het beginnen vind ik erg moeilijk, want hoe grijp je iemand zijn aandacht nu echt?!

Ik word zelf ook een beetje moe van de standaard zin; graag wil ik solliciteren naar de functie van... etc.

Hebben jullie tips?

Alvast bedankt! :-)
en toen lag er een metro voor mijn snufferd
...dus ik til één ooglid op, til langzaam mijn poten op van de bank, veeg mijn handen af aan mijn Aussie, en pak die Metro op.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Blader wat lusteloos door de pagina's, eigenlijk op zoek naar het strippie achterin.
Maar goed, ik zag jullie advertentie, kreeg ik $-tekens in mijn ogen en voila, hier is de brief.
Een sollicitatiegesprek heeft geen zin, want ik lik me er toch wel in bij de hoogst leidinggevende, in de meest letterlijke zin van het woord.
Hahaha!
Nou is het wel zo dat
..................ik niet op maandag en vrijdag kan werken, maar daar komen we vast wel uit toch?
quote:Galagoogoo schreef op 09 maart 2009 @ 21:34:

Ja, dat vind ik dus ook erg moeilijk. Alhoewel, die van Etosha vind ik wel onwijssss leuk!!

Ik ben bang dat ik (weer) zo'n standaard brief schrijf, en daardoor 'minpunten' scoor. Bovendien ben ik 23 dus veel werkervaring heb ik nog niet. Dus wil ik even wat meer aandacht trekken door een goede brief te schrijven.Psst... Galagoogoo, die van mij was eigenlijk maar een grapje hoor... er zijn volgens mij maar erg weinig bedrijven en functies waarbij zo'n soort brief echt zou aanslaan en serieus zou worden genomen. Ik zou ook gaan voor de wat meer standaardzin, alhoewel ik zelf in mijn motivatie (het vervolg dus van deze brief) wel behoorlijk persoonlijk ben en de standaardzinnen wat meer achterwege laat. Het moet tenslotte wel echt iets over mij zeggen. Maar wees er heel voorzichtig in!
In afwachting van uw antwoord verblijf ik. Hoogachtend K. W. Erkeloos
quote:wuiles schreef op 09 maart 2009 @ 21:51:

[...]

Als werkgever krijg ik het alleen maar koud van dergelijke teksten Haha, I know! Ik zou dat ook zeker niet doen. Ik vind het wel belangrijk om te laten weten dat je het echt graag wilt en ook dat je dat niet doet met een standaardzin. Maar zeker voor het begin van zo'n brief ontkom je haast niet aan een standaardzin of hij wordt tenenkrommend.
Wist dat dat een grapje was hoor!!

Maar eigenlijk zou je hem haast gewoon moeten gebruiken!
Schrijf wat jij zou schrijven als je jezelf bent in een professionele setting. Niet origineel zijn om het origineel willen zijn, maar alleen als je dat in het echt ook bent een superoriginele opvallende verschijning. En realiseer je dat de meeste werkgevers niet zitten te wachten op superoriginele opvallende verschijningen.
Geachte nieuwe werkgever

Gisteren zat ik in de trein van Den Haag naar Amsterdam.

En toen lag er een metro voor mijn snufferd. Dus ik til één ooglid op, til langzaam mijn poten op van de bank, veeg mijn handen af aan mijn Aussie, pak die Metro op en blader wat lusteloos door de pagina's, eigenlijk op zoek naar het strippie achterin. Maar goed, ik zag jullie advertentie, kreeg ik $-tekens in mijn ogen en voila, hier is de brief.

Een sollicitatiegesprek heeft geen zin, want ik lik me er toch wel in bij de hoogst leidinggevende, in de meest letterlijke zin van het woord.

Nou is het wel zo dat ik niet op maandag en vrijdag kan werken, maar daar komen we vast wel uit toch?

In afwachting van uw antwoord verblijf ik.

Hoogachtend K. W. Erkeloos

Dames, bedankt; Ik zeg uitprinten en opsturen!
Heb zelf drie weken geleden gesolliciteerd en de baan gekregen. Ik heb daarbij op internet gekeken naar voorbeeldbrieven en de naar mijn idee goede punten uitgehaald, welke pasten bij mijn schrijfstij en persoonlijkheidl. Ik heb geprobeerd orgineel te zijn zonder te overdrijven, mijn brief is uiteindelijk ook niet lang geworden, Ik heb met name aangegeven wie ik ben en hoe ik aansloot bij de werkwijze van de organisatie.
Mijn tips, gebaseerd op succesvol solliciteren (nog vrijwel nooit niet uitgenodigd) maar vooral op het doorlezen van naar schatting een paar honderd sollicitatiebrieven:

- Foutloos Nederlands

- Geen slap geoudehoer, tante-Betjes, en inzichten in je diepe zieleroerselen. (Dat je de vacature gezien hebt is nogal een open deur, anders reageerde je niet)

- En denk altijd aan JFK: Vraag niet wat je nieuwe werkgever voor jou kan doen, maar wat jij voor je nieuwe werkgever kan doen.

- Dat jij denkt dat het een ge-wel-dige baan is, zal grotendeels roesten. Er is toch geen sollicitant die schrijft "ja, ik had niks beters te doen, en iets anders kon ik niet vinden, en ik moet toch ergens mijn geld mee verdienen he". Je tomeloze enthousiasme is echt géén onderscheidend kenmerk. ALS je al echt onderscheidend enthousiast bent, laat je dat maar tijdens het gesprek merken.

- Brief nooit langer dan 1 x A4. Als je het niet in een paar zinnen kan zeggen, ben je of te lang van stof, of je weet het zelf ook gewoon niet.

- Laat merken dat je de functie, en de werkgever inmiddels een beetje kent.

Wat ik een simpel, en in de praktijk doeltreffend, schema vind is:

- jullie zoeken X

- ik heb X te bieden

- dat blijkt uit Y.

Dan kan je denken: ze weten zelf toch wel wat ze zoeken? Jawel, maar ze weten nog niet of jij het goed begrepen hebt. Even laten merken dus, met hooguit twee of drie zinnen natuurlijk.

Succes!

PS: en asjeblieft!!! NIET ORIGINEEL DOEN. Ben je toch niet. Grappig zijn is dodelijk, lullige pasfotot of geinige envelop/briefpapier, ik zou het niet doen. Misschien zijn er sectoren waar zoiets werkt, maar het is zo onzakelijk.
quote:rider schreef op 10 maart 2009 @ 00:47:

PS: en asjeblieft!!! NIET ORIGINEEL DOEN. Ben je toch niet. Grappig zijn is dodelijk, lullige pasfotot of geinige envelop/briefpapier, ik zou het niet doen. Misschien zijn er sectoren waar zoiets werkt, maar het is zo onzakelijk.Ik had het inderdaad ook niet over "geinig" briefpapier, maar er zijn meer wegen die naar Rome een arbeidscontract leiden dan een afgezaagd (lees; veilig) wit vel. Ik gebruik altijd afwijkend (semitransparant, lichtgrijs, zand, ecru) papier (zie hierboven) en werd altijd uitgenodigd, zowel voor commercieel/zakelijke (reiswereld) functies als voor sociale en artistieke (fotografie/reclamewereld). Ziet er eveneens strak uit. Ik ben het dus niet met je eens, je mag je wel degelijk onderscheiden, en dan kan het er nog classy uit blijven zien. Als je daar niet mee kan omgaan, met jezelf overschreeuwen onderscheiden, is dat een beetje jammer en heb je nog veel te leren. Niet jij, maar je, als in men.
Een blijk van zelfkennis/karaktereigenschappen doet het (volgens mijn ervaring) ook goed. Link jou eigenschappen aan de betreffende functie. Schrijf ook wat jou mindere punten zijn en wat je dus graag wilt leren in de functie.
Ben het helemaal eens als HR adviseur vind ik zgn orginele brieven vreselijk. Gewoon een strakke, goede CV waarin alles staat (dus ook cursussen e.d. dat zie ik er heel vaak niet in staan) en een gewone brief met motivatie. Wanneer er gevraagd wordt je brief te mailen, niet per post versturen! Het wordt niet voor niets gevraagd! En inderdaad zonder spelfouten val je al snel op!
quote:Very Cherry schreef op 10 maart 2009 @ 10:18:

[...]

Ik had het inderdaad ook niet over "geinig" briefpapier, maar er zijn meer wegen die naar Rome een arbeidscontract leiden dan een afgezaagd (lees; veilig) wit vel. Ik gebruik altijd afwijkend (semitransparant, lichtgrijs, zand, ecru) papier (zie hierboven) en werd altijd uitgenodigd, zowel voor commercieel/zakelijke (reiswereld) functies als voor sociale en artistieke (fotografie/reclamewereld). Ziet er eveneens strak uit. Ik ben het dus niet met je eens, je mag je wel degelijk onderscheiden, en dan kan het er nog classy uit blijven zien. Als je daar niet mee kan omgaan, met jezelf overschreeuwen onderscheiden, is dat een beetje jammer en heb je nog veel te leren. Niet jij, maar je, als in men.ho ho, ik bedoelde het niet als reactie op jouw tip! Daar was ik het volledig mee eens. Onderscheiden op een subtiele, zakelijke manier is prima! Ik bedoel echt de geinige ellende!
Je geeft aan dat deze vacature echt aansluit bij je interesses... maak je enthousiasme duidelijk in je brief! Aangenomen dat je wel de juiste vooropleiding en dergelijken hebt (en andere kandidaten ook) is je enthousiasme hetgene dat jou kan onderscheiden van de anderen.

Geachte toekomstige werkgever,

Mijn naam is Galagoogoo en na het lezen van de vacature voor een sociotherapeut op de afdeling xxx , zou ik het liefst morgen al willen beginnen.

Leg dan uit dat je zoekt, wat je zoekt en waarom deze vacature jouw enthousiasme zo heeft gewekt.

Ik hoop dat ik iets van mijn enthousiasme aan u heb kunnen overbrengen in deze brief en dat ik de mogelijkheid krijg om mijzelf in een gesprek nader aan u voor te stellen.

Met vriendelijke groet,

Galagoogoo

Ik vind de eerste regel als ik het nu teruglees bijna wel een beetje té... maar hij komt uit de brief waarmee ik een baan vond.

Veel succes in ieder geval!
quote:rider schreef op 10 maart 2009 @ 10:57:

[...]ho ho, ik bedoelde het niet als reactie op jouw tip! Daar was ik het volledig mee eens.Da's maar goed ook dude, dacht even dat je solliciteerde naar laat maar
quote:Very Cherry schreef op 10 maart 2009 @ 18:56:

[...]

Da's maar goed ook dude, dacht even dat je solliciteerde naar laat maar Ik zou niet durven
Ik vind het grappig dat mensen hier reageren met 'zonder spelfouten val je al gauw op' terwijl er in menige vacature spelfouten en grammaticale kromheden staan. Als ik zo'n advertentie (of internetpagina!) lees, denk ik al bij mezelf: daar wíl ik niet eens werken. Ze kunnen niet eens een correcte vacature opstellen.
ik moet zeggen dat alle openingszinnen die zo ''sprankelend'', ''origineel'' en ''prikkelend'' over moeten komen, bij mij een Zum Kotzen effect opwekken. Alsof je jezelf probeert naar binnen te likken, steeds over ''droombanen'' pratend. Het komt nogal geforceerd over. Ik zou die brief in ieder geval linea recta in den prullenbak gooien

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven