Orginele opening sollibrief
maandag 9 maart 2009 om 21:20
Ik heb ontzettend leuke vacature gevonden, iets wat echt aansluit bij mijn interesse!
Meestal lukt het schrijven van een soll.brief me wel, maar ik lijk nu 'vast' te zitten. Vooral het beginnen vind ik erg moeilijk, want hoe grijp je iemand zijn aandacht nu echt?!
Ik word zelf ook een beetje moe van de standaard zin; graag wil ik solliciteren naar de functie van... etc.
Hebben jullie tips?
Alvast bedankt!
Meestal lukt het schrijven van een soll.brief me wel, maar ik lijk nu 'vast' te zitten. Vooral het beginnen vind ik erg moeilijk, want hoe grijp je iemand zijn aandacht nu echt?!
Ik word zelf ook een beetje moe van de standaard zin; graag wil ik solliciteren naar de functie van... etc.
Hebben jullie tips?
Alvast bedankt!

maandag 9 maart 2009 om 21:32
Bij het doorworstelen van eindeloze internetsites met saaie, standaardadvertenties viel mijn oog op uw advertentie. Sprankelend, avontuurlijk, daar wil ik wel werken

overigens heb ik vaak genoeg gehoord van p & O mensen dat juist de wat traditionelere brief weer wat populairder wordt. Bij originele brieven moet je erg voorzichtig zijn dat het niet over de top wordt

overigens heb ik vaak genoeg gehoord van p & O mensen dat juist de wat traditionelere brief weer wat populairder wordt. Bij originele brieven moet je erg voorzichtig zijn dat het niet over de top wordt
maandag 9 maart 2009 om 21:34
Ja, dat vind ik dus ook erg moeilijk. Alhoewel, die van Etosha vind ik wel onwijssss leuk!!
Ik ben bang dat ik (weer) zo'n standaard brief schrijf, en daardoor 'minpunten' scoor. Bovendien ben ik 23 dus veel werkervaring heb ik nog niet. Dus wil ik even wat meer aandacht trekken door een goede brief te schrijven.
Ik ben bang dat ik (weer) zo'n standaard brief schrijf, en daardoor 'minpunten' scoor. Bovendien ben ik 23 dus veel werkervaring heb ik nog niet. Dus wil ik even wat meer aandacht trekken door een goede brief te schrijven.
maandag 9 maart 2009 om 21:35
Sinds.... jaar werk ik nu bij........... waar ik o.a. verantwoordelijk ben voor..............Maar toen ik de vacature zag voor de functie van ................... bij uw organisatie........realiseer ik mij dat dat zeer goed aansluit bij mij interesse van..............
Daarom solliciteer ik op deze functie........................
Daarom solliciteer ik op deze functie........................
maandag 9 maart 2009 om 21:35
quote:wuiles schreef op 09 maart 2009 @ 21:32:
Als je echt origineel wilt zijn zou ik een sollicitatiebrief zonder taal- en spelfouten opstellen. Ik kan je verzekeren dat je daarmee zult opvallen.Dat moet wel lukken. Over het algemeen beheers ik de nederlandse taal wel goed. Bovendien heb ik 2 ouders die leerkracht zijn, dus ook altijd even mijn brieven willen nakijken op spelfouten en grammaticafouten.
Als je echt origineel wilt zijn zou ik een sollicitatiebrief zonder taal- en spelfouten opstellen. Ik kan je verzekeren dat je daarmee zult opvallen.Dat moet wel lukken. Over het algemeen beheers ik de nederlandse taal wel goed. Bovendien heb ik 2 ouders die leerkracht zijn, dus ook altijd even mijn brieven willen nakijken op spelfouten en grammaticafouten.
maandag 9 maart 2009 om 21:44
Op de internetpagina XXX las ik dat u een vacature heeft voor de functie van XXX. Ik ben geïnteresseerd in deze functie, het lijkt mij een fantastische uitdaging om voor een inspirerende organisatie als XXX te werken. De diversiteit van de werkzaamheden van de functie die u aanbiedt, samen met mijn affiniteit met de XXX branche zijn voor mij belangrijke redenen om op uw advertentie te reageren.
Zoiets..?
Zoiets..?
maandag 9 maart 2009 om 21:46
geachte heer, mevrouw,
tijdens het zoeken naar mijn droombaan, kwam ik uw vacature tegen waarin u aangeeft op zoek te zijn naar een blablalbla.
Vanaf dit moment kunt u uw zoektocht staken! Hierbij stel ik u namelijk graag de perfecte kandidaat voor deze functie voor.
De zin aquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld heb ik niet over het hoofd gezien, maar toch verzoek ik u nog even verder te lezen.
tijdens het zoeken naar mijn droombaan, kwam ik uw vacature tegen waarin u aangeeft op zoek te zijn naar een blablalbla.
Vanaf dit moment kunt u uw zoektocht staken! Hierbij stel ik u namelijk graag de perfecte kandidaat voor deze functie voor.
De zin aquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld heb ik niet over het hoofd gezien, maar toch verzoek ik u nog even verder te lezen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
maandag 9 maart 2009 om 21:51
quote:Etosha schreef op 09 maart 2009 @ 21:27:
"Vandaag zag ik op de site van ... de vacature voor de functie van... Mijn hart stond even stil, ik kreeg het achtereenvolgens koud en warm en wist meteen: hier staat mijn droombaan! Vandaar dat ik via deze mail heel graag naar deze functie wil solliciteren."
Zoiets? Als werkgever krijg ik het alleen maar koud van dergelijke teksten
"Vandaag zag ik op de site van ... de vacature voor de functie van... Mijn hart stond even stil, ik kreeg het achtereenvolgens koud en warm en wist meteen: hier staat mijn droombaan! Vandaar dat ik via deze mail heel graag naar deze functie wil solliciteren."
Zoiets? Als werkgever krijg ik het alleen maar koud van dergelijke teksten

maandag 9 maart 2009 om 21:51
Ik heb eens geschreven: "Aan mijn huidige werk zit een luchtje, ik verkoop namelijk vis." op advies van mijn vader (die jarenlang de voorselectie van sollicitanten deed bij het bedrijf waar hij werkte). Ik werd nog uitgenodigd voor een gesprek ook! Maar dat was een studenten-bijbaantje. Ik zou nu nooit meer proberen om grappig te zijn in een sollicitatiebrief. Origineel misschien maar ik vind het heel moeilijk. Heb de afgelopen 1 1/2 jaar wat sollicitatiebrieven gelezen om te kijken wie we zouden uitnodigen voor een gesprek maar dan kijk ik toch in eerste instantie naar het cv en naar de ervaring en niet zozeer naar de opening. Maar dat hoeft natuurlijk niet overal zo te gaan. Op zich vind ik het stukje van Etosha wel leuk.
maandag 9 maart 2009 om 21:52
Als je de inhoud eenvoudig en treffend houdt, kun je spelen met de vorm, door de brief op een afwijkend soort papier te printen. Hiermee bedoel ik niet van die drakerige perkament-nabootsingen (en dus ook geen beertjes, hartjes of bloemetjes, zoals je hopelijk begrijpt). Je hebt echt prachtige (half-)transparante vellen, in allerlei tinten, je kan er zelfs voor kiezen je brief en je CV op een afwijkende tint te printen (zolang je het stemmig en classy houdt, geen groen met geel ofzo).
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
maandag 9 maart 2009 om 21:55
maandag 9 maart 2009 om 21:58
Voor een wat meer formele organisatie:
“Wat een ontzettend interessante functie heeft de Gemeente XX vacant!”. Toen ik uw personeelsadvertentie op internet las, kwam deze gedachte direct bij me op. Zo te lezen is het echt een baan naar mijn hart; ik ben er van overtuigd dat ik er zeer geschikt voor ben. Met deze brief stel ik me graag aan u voor als gekwalificeerde en bovenal zeer gemotiveerde kandidaat.
Voor een iets minder formele organisatie:
Betreft: sollicitatie naar -naam functie-
Geachte heer Y,
Wat een ontzettend leuke en interessante vacature! Ik begon direct na te denken over de woorden voor deze motivatiebrief toen ik op de advertentie op Monsterboard stuitte waarin uw organisatie aangeeft op zoek te zijn naar enthousiaste kandidaten voor deze functie. Hier ben ik dan; gekwalificeerd en bovenal zeer gemotiveerd!
“Wat een ontzettend interessante functie heeft de Gemeente XX vacant!”. Toen ik uw personeelsadvertentie op internet las, kwam deze gedachte direct bij me op. Zo te lezen is het echt een baan naar mijn hart; ik ben er van overtuigd dat ik er zeer geschikt voor ben. Met deze brief stel ik me graag aan u voor als gekwalificeerde en bovenal zeer gemotiveerde kandidaat.
Voor een iets minder formele organisatie:
Betreft: sollicitatie naar -naam functie-
Geachte heer Y,
Wat een ontzettend leuke en interessante vacature! Ik begon direct na te denken over de woorden voor deze motivatiebrief toen ik op de advertentie op Monsterboard stuitte waarin uw organisatie aangeeft op zoek te zijn naar enthousiaste kandidaten voor deze functie. Hier ben ik dan; gekwalificeerd en bovenal zeer gemotiveerd!
maandag 9 maart 2009 om 22:00
Ik heb hem nu zo:
Op de internetsite van ... zag ik een vacature staan, die mijn interesse zeer heeft gewekt. Het betreft de vacature naar sociotherapeut op de afdeling .... Met veel enthousiasme wil ik solliciteren naar deze functie.
Het betreft trouwens een baan in de hulpverlening, ik denk dat dat misschien ook wel verschil maakt in de glijerigheid van schrijven (en het niet doen daarvan)..?
Op de internetsite van ... zag ik een vacature staan, die mijn interesse zeer heeft gewekt. Het betreft de vacature naar sociotherapeut op de afdeling .... Met veel enthousiasme wil ik solliciteren naar deze functie.
Het betreft trouwens een baan in de hulpverlening, ik denk dat dat misschien ook wel verschil maakt in de glijerigheid van schrijven (en het niet doen daarvan)..?
maandag 9 maart 2009 om 22:01
maandag 9 maart 2009 om 22:03
quote:Galagoogoo schreef op 09 maart 2009 @ 22:00:
Ik heb hem nu zo:
.?Niet doen. Gewoon zeggen; "solliciteer ik naar deze functie". Als je het wilt (het solliciteren) moet je feitelijk nog een brief erachteraan versturen..
Ik heb hem nu zo:
.?Niet doen. Gewoon zeggen; "solliciteer ik naar deze functie". Als je het wilt (het solliciteren) moet je feitelijk nog een brief erachteraan versturen..
maandag 9 maart 2009 om 22:04
quote:Galagoogoo schreef op 09 maart 2009 @ 22:00:
Ik heb hem nu zo:
Op de internetsite van ... zag las ik een vacature staan, die mijn interesse zeer heeft gewekt. Het betreft de vacature naar sociotherapeut op de afdeling .... Met veel enthousiasme solliciteer ik hierbij naar deze functie.wil ik solliciteren naar deze functie.
Het betreft trouwens een baan in de hulpverlening, ik denk dat dat misschien ook wel verschil maakt in de glijerigheid van schrijven (en het niet doen daarvan)..?Succes.
Ik heb hem nu zo:
Op de internetsite van ... zag las ik een vacature staan, die mijn interesse zeer heeft gewekt. Het betreft de vacature naar sociotherapeut op de afdeling .... Met veel enthousiasme solliciteer ik hierbij naar deze functie.wil ik solliciteren naar deze functie.
Het betreft trouwens een baan in de hulpverlening, ik denk dat dat misschien ook wel verschil maakt in de glijerigheid van schrijven (en het niet doen daarvan)..?Succes.
maandag 9 maart 2009 om 22:11
Als recruiter moet ik je vertellen dat origineel bedoelde brieven irritant zijn geworden. Iedereen wil origineel zijn, waardoor je door 'gemaakte' brieven heen moet worstelen. Het gaat om wie jij bent en hoe jij iets zou verwoorden.
Ik kan me echt vinden in wat Very Cherry zegt. Gebruik speciaal papier, vergeet daarbij niet de envelop. Dat maakt veel meer indruk dan een openingszin.
Hou de brief daarbij kort, benoem je huidige functie en belangrijke punten daaruit en geef 1 of 2 motivatiepunten en laat het daarbij. Wat kaetje zegt klopt namelijk ook wel, mensen kijken eerst naar je opleiding, ervaring en dan pas naar je brief. Je brief is nooit een reden om iemand uit te nodigen, wel een reden om iemand niet uit te nodigen (denk aan spelling etc). Zorg ervoor dat je CV overzichtelijk is (traditioneel werkt nog altijd het beste).
Ik kan me echt vinden in wat Very Cherry zegt. Gebruik speciaal papier, vergeet daarbij niet de envelop. Dat maakt veel meer indruk dan een openingszin.
Hou de brief daarbij kort, benoem je huidige functie en belangrijke punten daaruit en geef 1 of 2 motivatiepunten en laat het daarbij. Wat kaetje zegt klopt namelijk ook wel, mensen kijken eerst naar je opleiding, ervaring en dan pas naar je brief. Je brief is nooit een reden om iemand uit te nodigen, wel een reden om iemand niet uit te nodigen (denk aan spelling etc). Zorg ervoor dat je CV overzichtelijk is (traditioneel werkt nog altijd het beste).
maandag 9 maart 2009 om 22:19
Waarom zou je in je openingszin vertellen waar je de vacature hebt gezien, wat er toen allemaal in je omging en nog meer van die overbodige informatie. Vertel gewoon wat je leuk vindt en waar je goed in bent en dat je daarom graag die baan zou willen hebben. Want als het goed is, sluiten die dingen op elkaar aan.