Huis verkopen vanwege markt?

24-07-2018 13:19 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit al tijden enorm in dubio en hoop dat iemand een beetje kan adviseren (wellicht met ervaring). Op dit moment wonen mijn vriend en ik, samen met ons zoontje van 1 jaar, al een jaar of 7 in onze 1e koopwoning. Het is een fijne maissonettewoning, maar het wordt te klein en ik mis heel erg een tuin. Vriend wacht het liefst nog een paar jaar, maar ik zit al zeker een jaar op hete kolen om weg te gaan. Nu de markt op zijn hoogtepunt is, vraag ik me af of het 'slim' is om daar gebruik van te maken en ons huis dus te verkopen, zonder dat we eigenlijk nog iets anders hebben. Punt is dat kopen in deze verhitte markt moeilijk word voor ons, met wat wij willen. Huizen in deze buurt zijn nu hoger geprijsd en gaan erg snel. Dus we zouden pas weer kunnen kopen als de markt weer een beetje 'rustig' word. Het zal dus tijdelijk huren worden.

Vraag is dus eigenlijk of het slim is om NU te verkopen, zodat we een goede prijs krijgen voor ons huis (ondanks dat we nog niets anders hebben).
En dan nu je winst 'vergooien' (gedeeltelijk op zn minst) aan huur, opknappen en verhuizen EN 2x moeten verhuizen?

Ik zou er niet voor kiezen.
Bij hoger prijs bij verkoop is het ook hoge prijs bij aankoop. Wat is precies de winst? Bij huren is de huur ook hoog.

Ik kan nog steeds niets huren hier wat netto gewoon niet veel duurder is dan de netto kosten van het koophuis.
En je eet dan je winst dus op.

Ik zou eerder kijken naar rente, lage rente. Die is al jaren laag en was ook best laag een paar jaar terug.

Ik zou echt niet nu iets gaan verkopen en aankopen/huren als het niet moet gewoon omdat er een bubbel gaande is.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 24-07-2018 13:24
33.61% gewijzigd
Als de koopmarkt overspannen is, is huren echt niet makkelijker. Prijzen reizen particulier ook de pan uit.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Dat kan. Maar er zitten risico's aan verbonden. Wat doe je als je niet op tijd iets kunt vinden wat je graag wil? Heb je dan straks iets wat 'tweede keus' is? Daar schiet je niet veel mee op. Kun je ergens tijdelijk terecht als dat nodig mocht zijn? Bijvoorbeeld bij familie? En zou je dat überhaupt willen?
Zorg in ieder geval dat je goed weet wat je wil krijgen voor je huidige woning, wat je wensen zijn voor je toekomstige woning én wat je aankunt qua nieuwe hypotheek.
Hoe makkelijk denk je aan een betaalbare huurwoning te komen in deze markt? Heb je dat al onderzocht?
Als je bereid bent om van van Amsterdam naar (ver) elders te verhuizen is het een optie. Anders niet.
.
Vergis je ook niet in de huurprijs die jaarlijks stijgt. De huur van mijn vorige woning is in 4 jaar tijd van €810 naar €950 gestegen!
Huren is nu ook hartstikke duur en 10 tegen 1 dat je met huren (veel) duurder uit bent voor een gelijkwaardig huis.
Waar wilt je vriend op wachten?

Het verschil in prijs (relatief gezien) zal altijd blijven bestaan tussen jullie maisonette en een eengezinswoning.

Niemand kan echt voorspellen of dat de huizenmarkt nu op zijn hoogtepunt is of niet. Je eigen huis verkopen zonder dat je een alternatief hebt, lijkt me niet verstandig. In een overspannen huizenmarkt zijn de (betaalbare) huurwoningen ook moeilijk te vinden.

Ga eens met je vriend en een financieel adviseur om de tafel zitten. Stel dat je je huis nu gaat verkopen en gelijktijdig een ander huis wilt kopen, hoe groot is jullie budget dan? Kan je dan een woning kopen op een plek die aan jullie wensen voldoet? Zo niet wat zijn dan de opties? Andere plek, minder hoge eisen, andere locatie, etc. Is het in te schatten wat jullie inkomen is over 5 jaar en wat jullie budget dan is?

Pas wanneer jij je financiële plaatje echt in kaart hebt gebracht, dan weet je je opties en kunnen jullie besluiten op de feiten wat in jullie situatie verstandig is.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Dat hebben vrienden van ons gedaan, een paar jaar terug. Ondertussen zitten ze nog steeds in een huurhuis en zijn de prijzen alleen maar gestegen...

Ik zou het niet doen. Óf direct een goed alternatief kopen óf wachten.
Je hebt geen geld genoeg om te kopen wat je wilt. Blijven zitten dus en doorsparen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Nee dat lijkt me niet slim. Of je moet mogelijk elders gaan wonen en kopen. Nu verkopen in Utrecht of Amsterdam bijvoorbeeld. En dan buiten de grote steden wat anders kopen.
Als je zonder kind zou zitten en een beetje kan rondzwerven (onderhuren van vrienden, antikraak etc.) dan had het wel gekund maar ik zou het nu niet doen.
Ik wacht ook op de daling van de markt maar ik zit in een goedkoop huurhuis waar we voorlopig niet uitgegroeid zijn (en ik kan dus veel sparen ivm de lage huur). Het kan inderdaad over 2 jaar beter zijn maar het kan ook nog 10 jaar duren.

Tenzij je nu een goed huurhuis vind met een goede prijs waar je, als het moet, nog heel wat jaren kan zitten zou ik het niet doen.
Kijk, dit zet me wel aan het denken.

Mijn redenering is dat we dan het huis kwijt zijn en dat we flexibeler zijn in een nieuw huis kopen; geen huis om te verkopen en snel kunnen verhuizen.
Ik snap ook niet hoe iedereen dat doet, eerst kopen en dan verkopen. Een jaar geleden wilde we dit doen (huis ging overigens aan onze neus voorbij) en wij konden dit niet. Had waarschijnlijk te maken dat de hypotheek bijna aan de max zou staan. Lage rente spreekt mij nu ook erg aan! Destijds afgesloten rond de 4% en dat is nu wel anders; zelfde maandelijkse kosten, maar meer huis.
Vriend wilt wachten, omdat hij nog wel best zit en omdat we niets anders hebben. Huren zou kunnen via de sociale huur (expres al jaren geleden ingeschreven) en in het uiterste noodgeval bij mijn ouders. Dan zouden we eventueel kunnen verhuizen naar een sociale huur eengezinswoning en heb ik toch een beetje wat ik wil, zo bedacht ik het. Kunnen we in ieder geval even vooruit.

Oja en we zijn best beperkt, want we willen in dezelfde buurt blijven :roll:
oreo_ wijzigde dit bericht op 24-07-2018 13:57
14.06% gewijzigd
Uvita schreef:
24-07-2018 13:44
Nee dat lijkt me niet slim. Of je moet mogelijk elders gaan wonen en kopen. Nu verkopen in Utrecht of Amsterdam bijvoorbeeld. En dan buiten de grote steden wat anders kopen.
Ja, van de week nog een artikel gelezen over een stel dat beiden een appartement had gekocht in de vorige huizencrisis en nu samen na verkoop 260.000 euro aan winst had gemaakt op die appartementen in Amsterdam en nu op het plattenland met een behapbare hypotheek een vrijstaand huis hadden gekocht met land er om heen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 24-07-2018 13:55
0.09% gewijzigd
Wat jij terugkrijgt in overwaarde van de koper, betaal je zelf net zo hard weer terug als je een huis terugkoopt. Bovendien is er weinig aanbod en de vraag is of je dan tijdelijk kan/wil overbruggen in een andere woning.
In deze markt is het weinig risico om eerst te kopen en dan de verkopen: je raakt het toch wel kwijt.
Oreo_ schreef:
24-07-2018 13:50
Huren zou kunnen via de sociale huur (expres al jaren geleden ingeschreven) en in het uiterste noodgeval bij mijn ouders. Dan zouden we eventueel kunnen verhuizen naar een sociale huur eengezinswoning en heb ik toch een beetje wat ik wil, zo bedacht ik het. Kunnen we in ieder geval even vooruit.

.
Houd je wel rekening met de inkomensgrenzen voor sociale huur? Als stel kom je al snel boven 37K bruto en op dat kleine beetje dat wèl naar middeninkomens mag gaan zou ik niet rekenen.
Ik zou niet als tussenstap in een huurwoning gaan zitten. Eerst kopen en dan verkopen kan prima in een verhitte markt, mits je een instapklare woning hebt. Bedenk ook goed wat je wilt en houd funda in de gaten. Kijk alvast met een adviseur wat er hypotheektechnisch gezien mogelijk is en zorg voor een goedgevulde spaarrekening, zodat je kunt toeslaan als het moment wel daar is. Ik zou nu nog niet mijn eigen huis te koop zetten.
Oreo_ schreef:
24-07-2018 13:50
Kijk, dit zet me wel aan het denken.

Mijn redenering is dat we dan het huis kwijt zijn en dat we flexibeler zijn in een nieuw huis kopen; geen huis om te verkopen en snel kunnen verhuizen.
Ik snap ook niet hoe iedereen dat doet, eerst kopen en dan verkopen. Een jaar geleden wilde we dit doen (huis ging overigens aan onze neus voorbij) en wij konden dit niet. Had waarschijnlijk te maken dat de hypotheek bijna aan de max zou staan. Lage rente spreekt mij nu ook erg aan! Destijds afgesloten rond de 4% en dat is nu wel anders; zelfde maandelijkse kosten, maar meer huis.
Vriend wilt wachten, omdat hij nog wel best zit en omdat we niets anders hebben. Huren zou kunnen via de sociale huur (expres al jaren geleden ingeschreven) en in het uiterste noodgeval bij mijn ouders. Dan zouden we eventueel kunnen verhuizen naar een sociale huur eengezinswoning en heb ik toch een beetje wat ik wil, zo bedacht ik het. Kunnen we in ieder geval even vooruit.

Sociale huur? Verdienen jullie niet veel? En zijn de wachtlijsten niet mega? Bij ons gemiddeld 17-20 jaar voor een klein eengezinswoning is de minst leuke buurt.

Weet je al hoe hoog je staat, hoeveel kans je maakt?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 24-07-2018 14:21
0.11% gewijzigd
Weer je zeker dat jullie in aanmerking komen voor een sociale huurwoning?
17-20 jaar op de wachtlijs? wow! Hier duurt het ook wel lang (8 jaar), maar niet zo erg. Wij komen in aanmerking voor een sociale huurwoning. Toen wij wilden samenwonen was het erg moeilijk, omdat wij vaak teveel verdiende, maar wij zijn beide parttime gaan werken, waardoor onze inkomsten gedaald zijn en het nu makkelijker is. Ik kijk ook af en toe wat er voor aanbod is qua huur.
Funda houdt ik zoiezo meerdere keren per dag in de gaten :$
Ik wil ZO graag verhuizen dat ik ook maar iets wil doen om dat enigszins in gang te zetten.. sommige dingen in huis gaan ook meer irriteren.
Ik ga nu wel inzien dat dit gewoon niet overhaast moet en ik geduld moet hebben (ook al heb ik dat niet meer ;-D )
Als jullie zoveel minder zijn gaan verdienen, kun je dan wel een nieuw huis kopen?
Mag ik vragen waarom jullie beide parttime zijn gaan werken? Ik neem aan voor jullie kind, maar als jullie groter willen wonen en groter willen kopen, hoe wil je dat bolwerken nu jullie minder verdienen dan toen jullie gingen samenwonen?

Trouwens eens met alle reacties hier. Huren is geld weggooien, alles wat je nu aan hypotheek betaalt, voor de verkoop, krijg je straks mooi weer terug. 2x verhuizen, opknappen...

Plus zie maar eens een huurwoning te vinden.

Daarbij vind ik het ook nogal wat om 'gebruik' te maken van de sociale woningbouw terwijl jullie een koopwoning hebben en uit puur gemak dan in een sociale huurwoning gaan zitten, terwijl er dus mensen 8 jaar op de wachtlijst staan. Maar goed dan ben ik een beetje een moraalridder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven