Nieuwe kitten bij kat HELP

26-07-2018 12:40 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds afgelopen zaterdag hebben mijn vriend en ik een nieuwe kitten (Monty) in huis. Omdat wij al een kat (Biney) hadden, die geen andere katten gewend is, heb ik ze volgens een stappenplan, wat ik op internet had gevonden, kennis laten maken. Stap 1 was de kitten in een aparte kamer en ze met de deur er tussen laten ruiken. Biney had hier weinig interesse in dus zijn we dezelfde dag nog naar stap 2 gegaan: Monty in de bench en Biney laten snuffelen. Biney vond leek bang te zijn en was een beetje aan het grommen en blazen, maar ging al snel weer zijn eigen ding doen.

De volgende dag weer eerst stap 2 gedaan en toen dit beter ging zijn we nog een stap verder gegaan. Monty in de badkamer, deur open en een hek met spijlen in de deur opening. Zo kunnen ze elkaar zien en goed snuffelen. Biney zat vooral rustig te kijken naar Monty, terwijl Monty aan het spelen was. Af en toe even heel zacht een pootje door de spijlen door, maar geen teken van agressie.

Dezelfde avond hebben wij het hek ertussen nog weggehaald en dit ging ook redelijk goed, er was weer geen enkel teken van agressie naar elkaar toe. Biney was wel weer aan het grommen en blazen. Van hoe ik hem ken leek hij met name bang te zijn. Monty wou al meteen samen spelen leek het, BIney schrok hiervan. Wij hebben dan ook Monty afgeleid zodat Biney rustig de tijd kon nemen om te observeren/snuffelen.
Na een tijdje hebben ze samen even gespeeld. Biney was wel iets te ruw en leek erg geirriteerd te zijn, dus uiteindelijk hebben we ze uit elkaar gehaald.

De volgende dag weer de deur open gedaan en ze snuffelde elkaars neusje, Monty ging daarna lekker spelen terwijl Biney op een afstandje ligt te staren. Daarbij blijft het nu, totdat Monty met Biney wil spelen en Biney dat niet wil. Monty krijgt dan een klap. Soms stopt Monty dan en is het goed, soms gaat hij door. Dan gaat Biney achter Monty aan rennen en krijgt Monty er best van langs, al zetten wij dit altijd stop, omdat Monty zo klein is.

Gister ging het erg goed en hebben we ze geen moment uit elkaar hoeven te halen, pas 's avonds laat.

Vandaag begon het al slecht, uiteindelijk hebben ze heel kort (denk 30 seconden) gevochten totdat mijn vriend het stopte omdat wij bang zijn dat Biney Monty te veel pijn doet, al vocht Monty net zo hard mee. Nu hebben we ze weer gescheiden.

Ik weet niet goed wat ik nu moet doen. Ze uit laten vechten durf ik niet goed, omdat Monty nog zo klein is en me dat gevaarlijk lijkt. Is het dan gewoon een kwestie van tijd en er altijd bij blijven? Kan het dat Biney dan uiteindelijk wel met Monty leert te leven?

Ik zou graag Ideeën / tips / ervaringen willen horen. Ik begin mij een beetje hopeloos te voelen..
Biney een keer een mep geven :proud:
Kut beest jij bepaalt de regels.

Nee serieus nu ik heb geen flauw idee.... Dierenarts vragen?
Ja en?
Een kitten erbij zodat Monty een speelmaatje heeft en Biney met rust gelaten wordt.
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
Afbeelding
Pigwidgeon_ schreef:
26-07-2018 12:43
Een kitten erbij zodat Monty een speelmaatje heeft en Biney met rust gelaten wordt.
Nog meer katten op de vuist..
Ja en?
Tijd tijd tijd tijd

Apart blijven houden en af en toe samen proberen, geduld dus. Duurde bij ons 3 weken, nu vriendjes
Hoe oud is de oudste kat? Is die altijd alleen geweest. Ik kan me voorstellen als die 14 is en altijd alleen geweest is, hij geen zin heeft in een vervelende kleuter.

Ik heb hier ook een oudje lopen en heb er een met kittens, de oude vind ze nu wel oké maar wil dat gespeel om zich heen niet meer. Hij corrigeert ze ook, lief dat wel, maar ze luisteren niet altijd. Dan gaat het wat harder.
Heb ook nog een tante van de kittens, die wil niet met ze spelen en legt ze dat ook uit, minder lief dan opa maar wel gepast. Maar dit zijn katten die altijd met andere katten hebben samen geleefd,
dus wel sociaal.
Een introductietraject tussen oudere kat en een kitten kan MAANDEN duren. Dat je binnen een paar dagen al die stappen hebt gezet is voor jou als mens prima, maar duidelijk voor de katten veel te snel. Dus weer uit elkaar en de leefruimtes steeds omwisselen, dan na een paar dagen weer een stapje, weer een paar dagen dat blijven oefenen en dan weer een klein stapje verder. Geduld is een schone zaak!

Je moet het als mens maar voorstellen dat er opeens een wildvreemde in jouw bed ligt te slapen en je koelkast leeg eet en overal waar jij komt zijn aftershave geur blijft hangen. In het begin denk je dat het gewoon bezoek is, maar na verloop van tijd besef je je dat het een indringer is en ..tja..dan wordt het of ontwijken of knokken.
Gun het tijd. Je gaat veel te vlug voor je oudere kat!
LillyA schreef:
26-07-2018 13:02
Een introductietraject tussen oudere kat en een kitten kan MAANDEN duren. Dat je binnen een paar dagen al die stappen hebt gezet is voor jou als mens prima, maar duidelijk voor de katten veel te snel. Dus weer uit elkaar en de leefruimtes steeds omwisselen, dan na een paar dagen weer een stapje, weer een paar dagen dat blijven oefenen en dan weer een klein stapje verder. Geduld is een schone zaak!

Je moet het als mens maar voorstellen dat er opeens een wildvreemde in jouw bed ligt te slapen en je koelkast leeg eet en overal waar jij komt zijn aftershave geur blijft hangen. In het begin denk je dat het gewoon bezoek is, maar na verloop van tijd besef je je dat het een indringer is en ..tja..dan wordt het of ontwijken of knokken.
Dit. Het duurt echt een tijdje, je moet niet te snel willen gaan.
Het is overigens niet erg als de kitten wil spelen, en de grote kat dit snel afkapt of gemeen doet. Het kan dan ook zijn dat de kitten te ruw speelt, de oudere kat leert de kitten dit af. Zo leert de kitten wat gewenst kattengedrag is, wat jou ook ten goede komt. Een kitten die speelt is nu nog schattig, maar als hij ouder is en overal met zijn nagels in hangt ben je minder blij.

Laat overigens niet je katten "het uitvechten". Katten houden niet van vechten en zullen er eigenlijk altijd voor kiezen om niet te hoeven vechten (dus elkaar wegstaren, blazen, etc.). Als ze geen andere keus hebben zullen ze echt vechten, maar hierin kennen katten geen genade.
Dat je dat je oude kat aandoet, dat snap ik niet.
ik geef mn bek ook maar een douw
Geduld....en er niet altijd tussen willen komen...er moet ook een rangorde in huis bepaald worden.
Blijkbaar vindt Biney het wel best en wil de kleine spelen. Je kunt ze in principe hun gang laten gaan, Biney zal Monty wegduwen als ie niet wil spelen.

Als er hier een kleintje bij komt laten we die gewoon zijn/haar eigen gang gaan, vanaf de hal. De andere katten boeit het dan wel of niet, afhankelijk van de kat. Kleintjes leren snel genoeg wie er openstaat voor een spelletje staartvangen, bij wie ze moeten zijn om gewassen te worden en wanneer ze er verstandig aan doen om zich terug te trekken. Groten weten de kracht van hun pootjes goed te doseren en doen dat eigenlijk nooit met nagels.
Tot nu toe leven ze allemaal nog. Ze zijn onderling niet allemaal vriendjes met elkaar, maar er wordt ook niet gevochten.
Maar je moet de katten wel de tijd geven. En veel aaien, dan krijgen ze elkaars geur.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Feetje2018 schreef:
26-07-2018 13:01
Hoe oud is de oudste kat? Is die altijd alleen geweest. Ik kan me voorstellen als die 14 is en altijd alleen geweest is, hij geen zin heeft in een vervelende kleuter.

Ik heb hier ook een oudje lopen en heb er een met kittens, de oude vind ze nu wel oké maar wil dat gespeel om zich heen niet meer. Hij corrigeert ze ook, lief dat wel, maar ze luisteren niet altijd. Dan gaat het wat harder.
Heb ook nog een tante van de kittens, die wil niet met ze spelen en legt ze dat ook uit, minder lief dan opa maar wel gepast. Maar dit zijn katten die altijd met andere katten hebben samen geleefd,
dus wel sociaal.
Oudste kat is in april 2 geworden, dus nog jong.
Madeliefjees schreef:
26-07-2018 13:10
Dat je dat je oude kat aandoet, dat snap ik niet.
Ik doe dit omdat mijn oudere kat het niet fijn vind om alleen te zijn als wij even de deur uit gaan. Hij heeft graag iemand om zich heen om mee te spelen en knuffelen.
[quote=ouwewijsneus post_id=28803783 time=1532601823 user_id=352904]
Purplegalaxy schreef:
26-07-2018 13:31
Ik doe dit omdat mijn oudere kat het niet fijn vind om alleen te zijn als wij even de deur uit gaan. Hij heeft graag iemand om zich heen om mee te spelen en knuffelen.
Dan had je je toch iets beter moeten inlichten. Katten zijn geen sociale dieren voor elkaar. wanneer ze samen als kitten opgroeien, heb je grote kans dat ze sociaal zijn naar elkaar toe. Anders grote kans van niet.
Purplegalaxy schreef:
Hij vindt het leuk om met jou te knuffelen en te spelen, dat hij nu op zijn ouwe dag ineens jou en zijn huis moet delen met zo schattig kittentje vindt hij echt helemaal niks, geloof me, helemaal niks vindt hij het! Het enige wat je kan doen is een hele langzame herintroductie, maar eerst moet je het goed maken met die ouwe, hem het gevoel geven dat hij jouw grootste lieveling is.
We should have each other with cream.
Purplegalaxy schreef:
Wij hadden precies dezelfde situatie en leeftijd van de poezen. En bij ons is het goed gekomen. Houd vertrouwen en geef het tijd.
catskin schreef:
26-07-2018 14:51
Hij vindt het leuk om met jou te knuffelen en te spelen, dat hij nu op zijn ouwe dag ineens jou en zijn huis moet delen met zo schattig kittentje vindt hij echt helemaal niks, geloof me, helemaal niks vindt hij het! Het enige wat je kan doen is een hele langzame herintroductie, maar eerst moet je het goed maken met die ouwe, hem het gevoel geven dat hij jouw grootste lieveling is.
TO schrijft net dat de oudste 2 jaar is...hoezo ouwe dag? Of hebben katten bij jou maar zo een kort leventje Catskin?
catskin schreef:
26-07-2018 14:51
Eh.. het is een dier he. Geen peuter. En dan nog; als die baby er is, dan is ie er. Wat ´die ouwe´ daar ook van vindt.
Een huis is doorgaans groot zat, als ze echt niet samen willen zijn er mogelijkheden genoeg.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven