Praten over toekomst in korte relatie
donderdag 2 augustus 2018 om 15:57
Beste forummers,
Sinds ruim vijf maanden heb ik een relatie met een hele leuke jongen en tot nu toe loopt het erg goed. Deze week begon hij heel onverwacht over onze toekomst, hoe ik het voor mij zie qua samenwonen/kinderen etc. In het gesprek kwam naar voren dat hij zichzelf de komende jaren nog niet ziet samenwonen en eerst nog veel ruimte voor zichzelf nodig heeft, maar dat hij erg eigenlijk ook niet goed over na heeft gedacht en het allemaal niet weet. Ik was/ben nog totaal niet bezig met de toekomst over langere tijd tussen ons samen, alleen vooral om nu van elkaar te genieten en elkaar nog beter te leren kennen.
Toch heeft dit mij wel aan het denken gezet. We zijn beiden begin dertig en willen wel op den duur wel samenwonen, kinderen. Ik heb geen precieze planning in mijn hoofd, alleen dat het de komende jaren helemaal eigenlijk geen optie lijkt te zijn zet mij heel erg aan het denken. En lijk ik eigenlijk ook wel te lang te vinden. Terwijl ik hier dus nog helemaal geen idee van had.
Ik weet niet zo goed wat ik hier nu mee aan moet. Wat zouden jullie in zo'n situatie doen?
Sinds ruim vijf maanden heb ik een relatie met een hele leuke jongen en tot nu toe loopt het erg goed. Deze week begon hij heel onverwacht over onze toekomst, hoe ik het voor mij zie qua samenwonen/kinderen etc. In het gesprek kwam naar voren dat hij zichzelf de komende jaren nog niet ziet samenwonen en eerst nog veel ruimte voor zichzelf nodig heeft, maar dat hij erg eigenlijk ook niet goed over na heeft gedacht en het allemaal niet weet. Ik was/ben nog totaal niet bezig met de toekomst over langere tijd tussen ons samen, alleen vooral om nu van elkaar te genieten en elkaar nog beter te leren kennen.
Toch heeft dit mij wel aan het denken gezet. We zijn beiden begin dertig en willen wel op den duur wel samenwonen, kinderen. Ik heb geen precieze planning in mijn hoofd, alleen dat het de komende jaren helemaal eigenlijk geen optie lijkt te zijn zet mij heel erg aan het denken. En lijk ik eigenlijk ook wel te lang te vinden. Terwijl ik hier dus nog helemaal geen idee van had.
Ik weet niet zo goed wat ik hier nu mee aan moet. Wat zouden jullie in zo'n situatie doen?

donderdag 2 augustus 2018 om 16:02
Het nemen zoals het komt, tenzij hij al duidelijk heeft geen kinderen te willen en jij wel of andersom, of er een duidelijk ander plan is als in willen emigreren, etc. etc.
Wensen en situaties kunnen snel veranderen en 5 maanden is nog te kort om daar wat over te zeggen. In dat stadium is een gezamenlijke toekomst willen voor mij voldoende.
Wensen en situaties kunnen snel veranderen en 5 maanden is nog te kort om daar wat over te zeggen. In dat stadium is een gezamenlijke toekomst willen voor mij voldoende.

donderdag 2 augustus 2018 om 16:05
5 maanden is nog helemaal niet lang. Na die periode leer je elkaar pas een beetje kennen en verdwijnen de vlinders van het begin een beetje. Het hoeft binnen een jaar toch niet huisje boompje beestje.
Kijk hoe het gaat en geniet van de tijd samen. Wie weet denken jullie beiden na een jaar wel.anders over samenwonen.
Vind het zelf altijd zo verstikkend na zo'n korte periode al over kinderen ect te hebben.
Ik ben na 2j samengaan wonen. Wel koop, omdat dit voordeliger is als huren en het goed zat. (Nu 4.5j samen)
Kijk hoe het gaat en geniet van de tijd samen. Wie weet denken jullie beiden na een jaar wel.anders over samenwonen.
Vind het zelf altijd zo verstikkend na zo'n korte periode al over kinderen ect te hebben.
Ik ben na 2j samengaan wonen. Wel koop, omdat dit voordeliger is als huren en het goed zat. (Nu 4.5j samen)

donderdag 2 augustus 2018 om 16:14
Het is fijn dat hij eerlijk is en er zelf over is begonnen. Het is nu aan jou om te bepalen of je de huidige situatie nog jarenlang wilt voortzetten. Dat hoef je nu niet te beslissen, overigens. Er komt vast een moment dat je meer wil en alw dat zo is geef je dat aan bij hem. Als hij niet wil dan kap je ermee.
Persoonlijk zou ik er nu al mee kappen en geen jaren willen "verspillen" op deze manier op die leeftijd. Tenminste als hij echt aangeeft dat het nog jaren gaat duren. Een jaar of twee is ok. Maar vijf jaar of meer of nooit?! Na een half jaar heb je vast wel een beeld of je bij mekaar past. Hou je niet aan het lijntje, verspilde jaren krijg je niet terug.
Persoonlijk zou ik er nu al mee kappen en geen jaren willen "verspillen" op deze manier op die leeftijd. Tenminste als hij echt aangeeft dat het nog jaren gaat duren. Een jaar of twee is ok. Maar vijf jaar of meer of nooit?! Na een half jaar heb je vast wel een beeld of je bij mekaar past. Hou je niet aan het lijntje, verspilde jaren krijg je niet terug.

donderdag 2 augustus 2018 om 16:31
Goede post.
Ik snap wel dat je zoiets niet op je eerste date aankaart, maar na 5 maanden is het toch wel handig om het een en ander kort te sluiten. Ik zou op dat moment wel willen weten of mijn date/vriend absoluut wel of geen kinderen zou willen, wil hij perse wel of niet trouwen, zou hij bereid zijn om samen te wonen of te verhuizen als je ver uit elkaar woont. Als dat soort zaken al totaal niet overeenkomen met mijn wensen, dan heeft het ook geen zin om het nog een paar jaar aan te kijken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 2 augustus 2018 om 16:34
donderdag 2 augustus 2018 om 16:42
donderdag 2 augustus 2018 om 16:44

donderdag 2 augustus 2018 om 16:50
Dit! Ik dat dat jullie 18 of 19 waren of zoiets.
Verder, gewoon genieten, laat de relatie zich maar ontwikkelen zoals hij dat doet, zonder er gelijk veel druk op te leggen.
donderdag 2 augustus 2018 om 16:51
Zo’n gesprek Jan iedereen overvallen. En de meeste relaties gaan niet na een half jaar / jaar samenwonen.
Een paar jaar kan voor hem gewoon “niet nu” betekenen. Stel dat je na 1 jaar wilt gaan samenwonen. Dan moet je na een half jaar op huizenjacht. Want je hebt niet direct een woning.
Geniet van elkaar. Jullie zijn nog jong. Je geeft zelf aan dat je, tot dit gesprek, ook geen plannen had op huisje-boompje-beestje op korte termijn.
Laat het even rusten en tegen het einde van het jaar ga je nog eens kijken hoe jullie erin staan.
Een paar jaar kan voor hem gewoon “niet nu” betekenen. Stel dat je na 1 jaar wilt gaan samenwonen. Dan moet je na een half jaar op huizenjacht. Want je hebt niet direct een woning.
Geniet van elkaar. Jullie zijn nog jong. Je geeft zelf aan dat je, tot dit gesprek, ook geen plannen had op huisje-boompje-beestje op korte termijn.
Laat het even rusten en tegen het einde van het jaar ga je nog eens kijken hoe jullie erin staan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover

donderdag 2 augustus 2018 om 16:57
Als je vrouw bent, begin 30 en je hebt een kinderwens, dan zou ik wel tijdens de date-fase al aangeven dat je een kinderwens hebt. Als hij dit niet heeft, dan kun je het direct afkappen ipv verliefd te worden en dan twee jaar later en pijnlijke breuk te moeten doorstaan en weer opnieuw te moeten beginnen.
De tijd dringt nu eenmaal na je 30e.
De tijd dringt nu eenmaal na je 30e.
donderdag 2 augustus 2018 om 16:58
Dit.vitamined schreef: ↑02-08-2018 16:42Ik zou het tijdverspilling vinden.
Als vrouw begin 30 zijn en een kinderwens hebben, gaat niet zo heel makkelijk samen met nu al weten de komende jaren nog niet samen te gaan wonen... dan begint op een gegeven moment de tijd te dringen. Als het dan uiteindelijk niet werkt...
Als je begin dertig bent en een kinderwens hebt zou ik een tikje zenuwachtig worden van een man die nu al aangeeft de komende jaren al niet wil gaan samenwonen.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.

donderdag 2 augustus 2018 om 17:03
Jullie zijn nog jong? Ze is begin 30, dan begint haar vruchtbaarheid al snel af te nemen. Nog een paar jaar wachten en dan een man die toch geen zin heeft en dan ben je ineens 33 en moet je nog weer helemaal iets met iemand gaan opbouwen, voordat dat zover is dat je samen toe bent aan de volgende stap, ben je al te oud om nog aan kinderen te beginnen.hamerhaai schreef: ↑02-08-2018 16:51Zo’n gesprek Jan iedereen overvallen. En de meeste relaties gaan niet na een half jaar / jaar samenwonen.
Tegenwoordig is begin 30 niet oud, maar je eierstokken trekken zich daar niets van aan.
donderdag 2 augustus 2018 om 17:07
Huh, ik snap het niet helemaal. Je wilt op termijn wel samenwonen en ook kinderen? Maar je hebt er verder helemaal geen planning bij? Stel dat je nu 32 bent dan móet je toch wel een planning maken? Je bent nu eenmaal maar een beperkte tijd vruchtbaar.
Dus to, als ik jou was zou ik er over nadenken wat jouw planning is en dan om tafel met je vriend of je dat op één lijn krijgt.
Dus to, als ik jou was zou ik er over nadenken wat jouw planning is en dan om tafel met je vriend of je dat op één lijn krijgt.
donderdag 2 augustus 2018 om 17:13
Je hoeft toch geen planning te hebben? En je kan nog zo hard plannen, maar dat werkt helaas niet zo.martje55 schreef: ↑02-08-2018 17:07Huh, ik snap het niet helemaal. Je wilt op termijn wel samenwonen en ook kinderen? Maar je hebt er verder helemaal geen planning bij? Stel dat je nu 32 bent dan móet je toch wel een planning maken? Je bent nu eenmaal maar een beperkte tijd vruchtbaar.
Maar zeker weten dat je de komende jaren niet samen gaat wonen, daar zou ik voor passen.
donderdag 2 augustus 2018 om 17:15
Ik vind dat iemand die begin 30 is best mag weten wat hij wil. De "dan-zien-we-wel" filosofie is eerder voor begin- midden 20.
Zelf zou ik het niet leuk vinden als een man mij vanaf het begin al weet te zeggen dat hij de eerste jaren niet wil samenwonen of aan kinderen beginnen. Lijkt dat hij al vanaf het begin vrij goed weet wat hij dus niet wil: een toekomst bouwen met jou.
Zou ik niet leuk vinden. Het moet ook niet direct maar kom op zeg, op die leeftijd moet het ook allemaal geen jaren duren.
Zelf zou ik het niet leuk vinden als een man mij vanaf het begin al weet te zeggen dat hij de eerste jaren niet wil samenwonen of aan kinderen beginnen. Lijkt dat hij al vanaf het begin vrij goed weet wat hij dus niet wil: een toekomst bouwen met jou.
Zou ik niet leuk vinden. Het moet ook niet direct maar kom op zeg, op die leeftijd moet het ook allemaal geen jaren duren.

donderdag 2 augustus 2018 om 17:21
donderdag 2 augustus 2018 om 17:47

donderdag 2 augustus 2018 om 18:02

donderdag 2 augustus 2018 om 18:03
Toch wel. Je mag best uitspreken wat je behoeftes en dromen zijn. Als deze niet overeenkomen is het beter om niet aan elkaar te blijven hangen. Daarmee vergroot je de kans dat je wel die leuke man tegenkomt die kinderen met je wil.
Ik zie dit zo veel misgaan. 30+ 'ers die lang blijven hangen in lang leve de lol op relatiegebied, alles moet vooral vrijblijvend blijven. En dan op hun 38e treuren dat het nooit gebeurd is.
Je kan niet alles plannen, maar je kan wel de omstandigheden dat je iemand ontmoet met dezelfde dromen zo gunstig mogelijk maken.

donderdag 2 augustus 2018 om 18:35
Jeez wat ben jij een drammer! In elke post in dit topic zeg je dat ze vooral moet plannen en vooral alles al moet weten.Ikigai schreef: ↑02-08-2018 18:03Toch wel. Je mag best uitspreken wat je behoeftes en dromen zijn. Als deze niet overeenkomen is het beter om niet aan elkaar te blijven hangen. Daarmee vergroot je de kans dat je wel die leuke man tegenkomt die kinderen met je wil.
Ik zie dit zo veel misgaan. 30+ 'ers die lang blijven hangen in lang leve de lol op relatiegebied, alles moet vooral vrijblijvend blijven. En dan op hun 38e treuren dat het nooit gebeurd is.
Je kan niet alles plannen, maar je kan wel de omstandigheden dat je iemand ontmoet met dezelfde dromen zo gunstig mogelijk maken.
Leuk dat jij al helemaal weet hoe je leven er de komende tig jaar uit ziet maar dat is niet ieders droom he.
En daarnaast, het leven loopt niet altijd zoals je wil. Types als jij (met zoveel haast) zie ik vooral eindigen als alleenstaande moeders omdat ze hun kinderwens door hun partners strot douwen en met de eerste de beste een liefdesbeeb maken ipv onderzoeken of ze wel bij elkaar passen.
Ik zou het Spaansbenauwd krijgen van iemand als jij en gillend wegrennen.
(Eind dertiger, dol op lang-leve-de-lol en zeker niet treurend over wat niet gebeurd is)
Toevoeging: begin 30 is nog jong, tenzij je van plan bent om op je 40e dood te gaan.