Kassa struggles
zaterdag 4 augustus 2018 om 10:27
Hallo allemaal,
Waarschijnlijk is dit een hele domme vraag, maar ik heb simpelweg gewoon geen idee. Sinds een week werk ik als caissière. Tot nu toe gaat het allemaal vloeiend, tenzij mensen contant willen betalen. Ik heb er geen moeite mee, Ik weet alleen niet hoe ik muntgeld in moet typen op mijn kassa. Briefgeld daar staan gewoon plaatsjes van dus thats easy. Ik zat de laatste keer (tevens eerste keer kassa) echt maar vanuit mn hoofd te rekenen.
De rede waarom ik dit niet aan een collega vraag is puur omdat ik al zoveel andere dingen vraag. Ik voel me er echt ontzettend dom, maar zelf leggen ze amper wat uit.
Ik geef even een voorbeeld van mijn probleem. Stel een klant koopt voor €22,40 en hij geeft het in een briefje van 20, een munt van 2 en 2 muntjes van 20. Dan klik ik het briefje van 20 gewoon aan op mijn scherm, maar hoe doe ik de muntjes? Ik weet niet of er enorm veel verschil ik kassa's zit, maar ik werk met een supermarkt kassa van de lidl.
Nu typ ik dan bij zo'n bedrag vaak maar 2 briefjes van 20 in puur zodat die kassa open gaat en dan reken ik het zelf wel uit. Niet ideaal dus.
Alvast bedankt
Waarschijnlijk is dit een hele domme vraag, maar ik heb simpelweg gewoon geen idee. Sinds een week werk ik als caissière. Tot nu toe gaat het allemaal vloeiend, tenzij mensen contant willen betalen. Ik heb er geen moeite mee, Ik weet alleen niet hoe ik muntgeld in moet typen op mijn kassa. Briefgeld daar staan gewoon plaatsjes van dus thats easy. Ik zat de laatste keer (tevens eerste keer kassa) echt maar vanuit mn hoofd te rekenen.
De rede waarom ik dit niet aan een collega vraag is puur omdat ik al zoveel andere dingen vraag. Ik voel me er echt ontzettend dom, maar zelf leggen ze amper wat uit.
Ik geef even een voorbeeld van mijn probleem. Stel een klant koopt voor €22,40 en hij geeft het in een briefje van 20, een munt van 2 en 2 muntjes van 20. Dan klik ik het briefje van 20 gewoon aan op mijn scherm, maar hoe doe ik de muntjes? Ik weet niet of er enorm veel verschil ik kassa's zit, maar ik werk met een supermarkt kassa van de lidl.
Nu typ ik dan bij zo'n bedrag vaak maar 2 briefjes van 20 in puur zodat die kassa open gaat en dan reken ik het zelf wel uit. Niet ideaal dus.
Alvast bedankt
zaterdag 4 augustus 2018 om 10:32
zaterdag 4 augustus 2018 om 10:34
Sowieso vragen!
En raar dat er geen fatsoenlijke training/begeleiding is. Juist bij de massa zie je bij nieuwe mensen een tweede collega staan als ze net beginnen. Gebruik je collega’s om je werk goed te doen! En schrijf desnoods op.
Toen ik ooit kassa deed (lees laatste keer in 2003, oma alert), kon je het gegeven bedrag intoetsen en dan op een grote knop drukken, soort enter.
Je hebt toch wel een cijfer toetsenbord voor als je handmatige een plu code of barcode moet intoetsen?
En raar dat er geen fatsoenlijke training/begeleiding is. Juist bij de massa zie je bij nieuwe mensen een tweede collega staan als ze net beginnen. Gebruik je collega’s om je werk goed te doen! En schrijf desnoods op.
Toen ik ooit kassa deed (lees laatste keer in 2003, oma alert), kon je het gegeven bedrag intoetsen en dan op een grote knop drukken, soort enter.
Je hebt toch wel een cijfer toetsenbord voor als je handmatige een plu code of barcode moet intoetsen?
zaterdag 4 augustus 2018 om 10:37
Dit is iets wat ze je uit hadden moetten leggen. Maar ik gok dat het kassasysteem ongeveer hetzelfde is als bij ons (andere winkel); Wij kunnen voor het gemak standaard biljetten zoals €10 €20 €50,- etc. aanklikken in de kassa, maar in de praktijk gebruik ik dit nooit, omdat kleingeld dus inderdaad niet aangeklikt kan worden. Je kan gewoon het hele bedrag intypen op het scherm en dat berekent hij ook hoeveel wisselgeld de klant terug krijgt. Die laatste manier is ook het meest efficiënt in de meeste gevallen.
zaterdag 4 augustus 2018 om 10:45
Vragen idd. Zoals je het nu doet krijg je een verschil tussen het achterliggende systeem en het geld in de kassa. Om op jouw voorbeeld in te gaan:
Het computersysteem geeft aan dat er €22,40 betaald moet worden. Jij voert echter maar €20 in. Dus in het systeem heb je nu een negatief verschil van €2,40.
Als je aan het eind het geld gaat tellen, dan heb je van doen met drie bedragen:
het bedrag in de kassa
het bedrag dat jij hebt ingevoerd dat er betaald is
het totaal bedrag van alle aankopen.
En doordat jij het anders invoert is het meer werk om alles naderhand recht te trekken. Vragen en het goed doen kost minder tijd. Zeker als je de lade overdraagt en niet zelf afsluit aan het einde van je dienst. Want dan moet degene na jou jouw 'fouten' oplossen.
En hey, iedereen die in een nieuwe functie met nieuwe systemen werkt moet leren. Vragen hoort daarbij. No worries
Het computersysteem geeft aan dat er €22,40 betaald moet worden. Jij voert echter maar €20 in. Dus in het systeem heb je nu een negatief verschil van €2,40.
Als je aan het eind het geld gaat tellen, dan heb je van doen met drie bedragen:
het bedrag in de kassa
En doordat jij het anders invoert is het meer werk om alles naderhand recht te trekken. Vragen en het goed doen kost minder tijd. Zeker als je de lade overdraagt en niet zelf afsluit aan het einde van je dienst. Want dan moet degene na jou jouw 'fouten' oplossen.
En hey, iedereen die in een nieuwe functie met nieuwe systemen werkt moet leren. Vragen hoort daarbij. No worries
zaterdag 4 augustus 2018 om 10:50
zaterdag 4 augustus 2018 om 10:56
GenieInABottle schreef: ↑04-08-2018 10:45Het computersysteem geeft aan dat er €22,40 betaald moet worden. Jij voert echter maar €20 in. Dus in het systeem heb je nu een negatief verschil van €2,40.
het bedrag in de kassa
Ze voert twee briefjes van twintig in, staat in haar OP. En zolang ze de klant gewoon het juiste bedrag laat betalen en het juiste bedrag teruggeeft levert dat geen kasverschil op. Het is alleen voor haarzelf makkelijker als ze gewoon het werkelijke bedrag kan invoeren en de kassa voor haar uitrekent hoeveel ze moet teruggeven.
zaterdag 4 augustus 2018 om 10:59
Als je minder invoert dan het bedrag gaat de kassa ook niet open.Trotter schreef: ↑04-08-2018 10:56Ze voert twee briefjes van twintig in, staat in haar OP. En zolang ze de klant gewoon het juiste bedrag laat betalen en het juiste bedrag teruggeeft levert dat geen kasverschil op. Het is alleen voor haarzelf makkelijker als ze gewoon het werkelijke bedrag kan invoeren en de kassa voor haar uitrekent hoeveel ze moet teruggeven.
To, vroeger hadden we een systeem ook met briefjes maar kon je het totaal bedrag invoeren met de cijfers die ergens onder verborgen stonden. Misschien is dat het ook. Dus vraag het gewoon, maakt het werk ook voor jou makkelijker.
zaterdag 4 augustus 2018 om 11:04
Het totaalbedrag klopt dus wel met het totaalbedrag in de kassa, maar volgens het systeem zou er een verschil van -€2,40 moeten zijn. Ik bedoel dan ook dat er een verschil zit in het computersysteem dat je later weer handmatig zult moeten aanpassen.Trotter schreef: ↑04-08-2018 10:56Ze voert twee briefjes van twintig in, staat in haar OP. En zolang ze de klant gewoon het juiste bedrag laat betalen en het juiste bedrag teruggeeft levert dat geen kasverschil op. Het is alleen voor haarzelf makkelijker als ze gewoon het werkelijke bedrag kan invoeren en de kassa voor haar uitrekent hoeveel ze moet teruggeven.
zaterdag 4 augustus 2018 om 11:10
Nee hoor. Als jij 40 (2 * 20) invoert en het bedrag was 22.40 zul jij nooit een kasverschil krijgen. Tenzij je verkeert terug geeft natuurlijk.GenieInABottle schreef: ↑04-08-2018 11:04Het totaalbedrag klopt dus wel met het totaalbedrag in de kassa, maar volgens het systeem zou er een verschil van -€2,40 moeten zijn. Ik bedoel dan ook dat er een verschil zit in het computersysteem dat je later weer handmatig zult moeten aanpassen.
zaterdag 4 augustus 2018 om 11:14
Lees even wat ik zeg. Ik zeg toch dat er feitelijk geen verschil is, alleen in het achterliggende systeem er een verschil wordt aangegeven. Dat moet je dan handmatig weer rechtzetten, niet meer en niet minder.
zaterdag 4 augustus 2018 om 11:14
Heel erg bedankt iedereen! Ik wist niet eens dat je gewoon het hele bedrag in kon voeren omdat ik dus inderdaad niet ben ingewerkt, maar dan weet ik dat nu en het is ook zeker veeeel handiger zo ja.
En jullie hebben ook gewoon gelijk, iedereen om me heen (ouders, familie, vrienden) zegt ook gewoon van blijf vooral vragen. Der wordt helaas niet door iedereen daar leuk op gereageerd. Vaak gaat het gepaard met een zucht, maar goed ik sta daar om geld te verdienen en zolang ik zelf netjes blijf zijn dat mijn problemen niet.
En jullie hebben ook gewoon gelijk, iedereen om me heen (ouders, familie, vrienden) zegt ook gewoon van blijf vooral vragen. Der wordt helaas niet door iedereen daar leuk op gereageerd. Vaak gaat het gepaard met een zucht, maar goed ik sta daar om geld te verdienen en zolang ik zelf netjes blijf zijn dat mijn problemen niet.
zaterdag 4 augustus 2018 om 11:23
GenieInABottle schreef: ↑04-08-2018 11:14Lees even wat ik zeg. Ik zeg toch dat er feitelijk geen verschil is, alleen in het achterliggende systeem er een verschil wordt aangegeven. Dat moet je dan handmatig weer rechtzetten, niet meer en niet minder.
Nee hoor. Het systeem houdt echt niet bij hoeveel munten en hoeveel briefgeld er aanwezig is, alleen of het totale aangeslagen bedrag van alle aankopen overeen komt met het totale bedrag in de kassa plus pin. Er hoeft dus niets rechtgezet te worden.
trotter wijzigde dit bericht op 04-08-2018 11:48
0.65% gewijzigd
zaterdag 4 augustus 2018 om 11:24
Van toen ik een bijbaan had als caissière: er zit waarschijnlijk een numeriek toetsenbord op je scherm. Druk daar 2240 in en dan enter. Maar vraag het gewoon nog even na. Ik zou het nogal lachwekkend vinden als ik er achter zou komen dat een collega niet weet hoe dat moet en dus al een week aan het aanklooien is. Vraag het dus nu meteen!
chocolol wijzigde dit bericht op 04-08-2018 11:39
0.44% gewijzigd
zaterdag 4 augustus 2018 om 11:26
GenieInABottle schreef: ↑04-08-2018 11:14Lees even wat ik zeg. Ik zeg toch dat er feitelijk geen verschil is, alleen in het achterliggende systeem er een verschil wordt aangegeven. Dat moet je dan handmatig weer rechtzetten, niet meer en niet minder.
eehhh wat zou je handmatig moeten rechtzetten in het systeem dan?
zaterdag 4 augustus 2018 om 11:27
Dit dus. Al die briefjes tel je echt niet los. Het gaat om het totaal bedrag. Briefjes kan bijvoorbeeld ook niet kloppen omdat je 2*5 hebt terug gegegeven ipv 1*10. Dus dat bijhouden is echt onzin.
zaterdag 4 augustus 2018 om 11:29
Goh, heb jij dit werk ook ooit gedaan? En ben je toen ik niet ingewerkt? Je snapt het nog steeds niet namelijk.
zaterdag 4 augustus 2018 om 11:52
Precies. Of als iemand een tientje in muntgeld betaalt, dan hoef je echt niet zes losse euro's, zes vijftigcentstukken, vier muntjes van twintig en twee van tien cent aan te slaan, dat is gewoon één keer tien euro.
zaterdag 4 augustus 2018 om 11:55
Ja dat bijhouden zou echt heel tijdrovend en een hel voor de caissières en managers zijn.
zaterdag 4 augustus 2018 om 15:00
Ja ik heb het werk gedaan en ja ons systeem hield bij hoeveel muntgeld en briefgeld er in de kassa zou moeten zitten. En bij afwijking kon je formulieren gaan invullen die weer door de administratie verwerkt moesten worden. Ik snap het heel goed, dank je.