Werk & Studie alle pijlers

Geen concentratie

10-08-2018 15:13 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi best mensen,

Sinds vorig jaar februari heb ik met diploma behaald maar geen echte baan gevonden. Tot nu heb ik hier en daar gewerkt als bijbaan. Nu zit ik thuis. Het probleem is dat ik me niet geconcentreerd werk kan zoeken. Houd dat in dat ik niet die richting wil of ben ik lui. Ik weet echt niet wat ik moet doen. En dit is de enige reden(werkloos) waarom ik naar de psycholoog ga. Op dit moment ben ik 23 jaar oud en heb geen relatie. Het gaat niet goed met me.
Jezelf belonen.
Eerst iets doen wat je blijkbaar vervelend vindt (solliciteren) en als een soort van beloning daarna iets uitkiezen wat je leuk vindt om te doen.
karin6789 schreef:
10-08-2018 15:21
Jezelf belonen.
Eerst iets doen wat je blijkbaar vervelend vindt (solliciteren) en als een soort van beloning daarna iets uitkiezen wat je leuk vindt om te doen.
Goed idee, alleen met wat. Snoepje is geen beloning voor mij, want ik let op mijn voeding.
ow ja computeren natuurlijk, want daar houd ik van.
Ik kan het me heel goed voorstellen. Werkloos zijn is echt verschrikkelijk stom. En werk zoeken trouwens ook.

Wat mij zou helpen is:
- een heel expliciet lijstje maken van dingen die ik wil doen de volgende dag (dus niet vacatures zoeken, maar op site X, Y en Z de vacatures die deze week verschenen zijn bekijken bepalen welke geschikt zijn).
- In kleine blokjes werken. Ik heb momenteel heel veel moeite met me concentreren en probeer in blokjes van 10 minuten te werken. En na die 10 minuten mag ik wat anders doen.
- Taken klein te maken. Als ik het gelijk goed wil doen vind ik het zo moeilijk dat ik niets op papier krijg. Dus een doel voor een dag kan zijn om de vacature te ontleden (wat zoeken ze), of om de structuur van de brief op te stellen of om de eerste versie uit te werken. Daardoor blijft het overzichtelijk.

Heb je wel een idee wat voor baan je zoekt? Of is dat hetgene wat het moeilijk maakt.
Kaaaaaaaatje schreef:
10-08-2018 15:29
Ik kan het me heel goed voorstellen. Werkloos zijn is echt verschrikkelijk stom. En werk zoeken trouwens ook.

Wat mij zou helpen is:
- een heel expliciet lijstje maken van dingen die ik wil doen de volgende dag (dus niet vacatures zoeken, maar op site X, Y en Z de vacatures die deze week verschenen zijn bekijken bepalen welke geschikt zijn).
- In kleine blokjes werken. Ik heb momenteel heel veel moeite met me concentreren en probeer in blokjes van 10 minuten te werken. En na die 10 minuten mag ik wat anders doen.
- Taken klein te maken. Als ik het gelijk goed wil doen vind ik het zo moeilijk dat ik niets op papier krijg. Dus een doel voor een dag kan zijn om de vacature te ontleden (wat zoeken ze), of om de structuur van de brief op te stellen of om de eerste versie uit te werken. Daardoor blijft het overzichtelijk.

Heb je wel een idee wat voor baan je zoekt? Of is dat hetgene wat het moeilijk maakt.
Bedankt voor je adviezen.

Vorig jaar heb ik mbo 4 administratief opleiding afgerond en ook nog met 6'jes als eindcijfers. Daarom denk ik ook na of ik dit inderdaad wel wil of ik ga doorstuderen(dan haal ik wel erg mijn hbo). Ik ben een man dus ik denk er zelfs na om technische opleiding te volgen op mbo niveau en dan in technische sector werken. Ik weet het echt niet.
grtm4 schreef:
10-08-2018 15:27
ow ja computeren natuurlijk, want daar houd ik van.
Pas gaan computeren als je een sollicitatie verstuurd hebt.
Echt, het werkt!
Eerder heb ik wel planning voor mezelf gedaan, maar ik kom meestal niet aan mijn afspraken. Ik heb nooit planning gedaan met een beloningssysteem. Misschien dat het nu wel gaat helpen en dat ik dan wel aan mijn afspraken nakom.
anoniem_374369 wijzigde dit bericht op 10-08-2018 16:01
0.44% gewijzigd
Je aan een planning houden wordt makkelijker als je planning realistisch is. Solliciteren is ech twel zo stom dat een site bekijken voor vacatures en een eerste versie van een brief schrijven best een goede dag is.

Een technische opleiding klinkt als een goed idee. Heb je al eens met een studie adviseur van een MBO in jou omgeving gepraat? Die kunnen je vast verder helpen met welke studie voor jou geschikt is.
grtm4 schreef:
10-08-2018 15:36
Bedankt voor je adviezen.

Vorig jaar heb ik mbo 4 administratief opleiding afgerond en ook nog met 6'jes als eindcijfers. Daarom denk ik ook na of ik dit inderdaad wel wil of ik ga doorstuderen(dan haal ik wel erg mijn hbo). Ik ben een man dus ik denk er zelfs na om technische opleiding te volgen op mbo niveau en dan in technische sector werken. Ik weet het echt niet.
Bij een tweede mbo heb je geen recht op studiefinanciering. Zou gewoon het hbo een kans geven, je cijfers van het mbo zeggen niks over hoe je het op het hbo gaat doen. Je gaat immers een heel andere richting studeren dan.
Misschien helpt het als je voorlopig een bijbaan of vrijwilligerswerk o.i.d. gaat doen of iets anders om die onoverzichtelijk grote hoeveelheid lege tijd op te vullen.

Bij mijzelf komt er in mijn vrije tijd tenminste veel meer nuttigs uit mij als ik verder ook redelijk druk ben.
Dan ben ik een een veel actievere "modus" dan wanneer ik zeeën van tijd heb.
Bedankt allemaal. Nu ben ik meer in verwarring geraakt. :bonk:
De ene kant denk ik dat ik te oud ben voor een hbo opleiding, want als het aan mij ligt wil ik zo snel mogelijk een relatie met kinderen en een eigen woning. Dit is mijn droom. Ik wil alles zo snel mogelijk, maar dat maakt alles erger.
Het is zo stil....
grtm4 schreef:
10-08-2018 16:18
De ene kant denk ik dat ik te oud ben voor een hbo opleiding, want als het aan mij ligt wil ik zo snel mogelijk een relatie met kinderen en een eigen woning. Dit is mijn droom. Ik wil alles zo snel mogelijk, maar dat maakt alles erger.

Dat gaat hem dus niet worden. Zonder geld geen huis en geen relatie, want dat is voor niemand aantrekkelijk.
Verschillende bedrijven bieden een leerwerktraject aan, waar je leert in de praktijk.

Het valt of staat met je eigen discipline, dat heb je straks ook nodig als je een baan hebt. Dan moet je ook op tijd komen, dingen op tijd afkrijgen etc.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
10-08-2018 16:46
Dat gaat hem dus niet worden. Zonder geld geen huis en geen relatie, want dat is voor niemand aantrekkelijk.
Verschillende bedrijven bieden een leerwerktraject aan, waar je leert in de praktijk.

Het valt of staat met je eigen discipline, dat heb je straks ook nodig als je een baan hebt. Dan moet je ook op tijd komen, dingen op tijd afkrijgen etc.
Klopt. Ik voel me ook een junk die maar niks doet. Ik word er al moe van hoe ik discipline kan krijgen. Ik wil het wel maar iets houd mij tegen.
grtm4 schreef:
10-08-2018 16:50
Klopt. Ik voel me ook een junk die maar niks doet. Ik word er al moe van hoe ik discipline kan krijgen. Ik wil het wel maar iets houd mij tegen.

Onzin, je hebt gewoon geen zin om moeite te doen en je wilt dat het je allemaal aan komt waaien terwijl je aan het computeren bent.
himalaya schreef:
10-08-2018 17:05
Onzin, je hebt gewoon geen zin om moeite te doen en je wilt dat het je allemaal aan komt waaien terwijl je aan het computeren bent.
Je hebt gelijk, maar ik doe dit onbewust
grtm4 schreef:
10-08-2018 17:10
Je hebt gelijk, maar ik doe dit onbewust

Nou, dan ga je er bewust wat aan veranderen.
...
anoniem_372787 wijzigde dit bericht op 10-08-2018 17:35
Reden: Onterechte post, niet goed gelezen
97.99% gewijzigd
Ga je laat naar bed en laat uit bed?
Stop daar eerst mee. Maak ‘s avonds een lijstje met kleine doelen. (Vacatures bekijken/ kiezen, een sollicitatiebrief schrijven, naar het uitzendbureau etc) Zet de wekker, kies welke doelen je gaat behalen, en ga daarna pas computeren oid.
grtm4 schreef:
10-08-2018 16:18

Een relatie die al kinderen heeft?
karin6789 schreef:
10-08-2018 17:35
Een relatie die al kinderen heeft?
Nee sorry ik was onduidelijk. Een relatie met kinderwens.
Zet iedere dag je wekker om 8 uur, ga aankleden en eten. Dan van 09.00-10.00 uur vacatures zoeken en van 19.00-20.00 uur brieven schrijven en versturen. Of andersom. Kun je via oude klasgenoten, stage-adressen of bijbaantjes niet ergens inrollen?

Zou een BBL-opleiding eventueel wat zijn?
Je hebt last van uitstelgedrag en dat is niet vreemd als je thuis zit en alle tijd hebt. Alle eerdere tips kunnen je helpen. Nog een aanvulling: ga naar een andere omgeving om daar aan je sollicitaties te werken. Bijvoorbeeld de bieb. Dan heb je geen/minder afleiding Doe dat op afgebakende dagdelen per week en laat desnoods in het begin iemand je ‘controleren’.
En zeker: beloon jezelf elke keer met iets dat je echt begeert, desnoods iets lekkers (beloning geeft dopamine shot waardoor het gedrag de volgende keer aantrekkelijker voelt).

Je kan het!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven