Stiefmoeder meeschrijftopic

09-01-2018 21:04 534 berichten
Hier een stiefmoedertopic.

Dit topic is bedoeld voor stiefmoeders om ervaringen uit te wisselen omtrent het stiefmoederen. Graag zonder oordeel en met respect.
anoniem_336977 wijzigde dit bericht op 09-01-2018 21:13
25.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
14-08-2018 09:18
Mijn (oudste) stiefzoon is vandaag jarig en ik kreeg net felicitaties van beide oma's. Van de moeder van mijn vriend én van de moeder van de ex. Dat maakt mij zo blij en trots dat we één familie zijn.
Wat mooi ..
Gefeliciteerd!!!
Dulcissime, totam tibi sibdo me...
Hier speelt het omgekeerde: stiefkinderen die moeder nauwelijks te zien krijgen door keuzes die moeder maakte en maakt.
Omdat zij ooit terug ging naar haar land van herkomst en de kinderen bij vader liet (die uit hetzelfde land komt als moeder btw), moeten de kinderen het sowieso al hebben van een paar weken per jaar dat ze fysiek met hun moeder kunnen zijn. Daar wordt heel sterk naartoe geleefd natuurlijk, en vader doet wat hij kan om die momenten die ze met moeder hebben mogelijk te maken en het er zoveel te laten zijn als maar kan.

Helaas liep het ook nu weer gigantisch mis en zijn het maar een paar dagen geworden ipv weken en was dat allemaal gekleurd door conflicten die moeder had met haar familie.

En ergens heeft één van de kinderen het idee opgevat dat het mijn schuld is dat ze moeder nauwelijks zien dit jaar... Terwijl ik er part noch deel aan heb. Integendeel: ik span me het hele jaar door emotioneel en fysiek in om die contactmomenten met moeder mede mogelijk te maken. Hoef ik geen oorkonde voor, maar ik hoef ook niet voor m'n voeten gesmeten te krijgen dat ik egoïstisch ben omdat ik een grens stelde (moeder overnacht niet in mijn personal space/bungalow/vakantiehuis, dat wil ik niet. Hoeft ook niet want we waren in de stad waar zij wóónt).

Na pittig gesprek waarin ik probeerde uit te leggen waarom ik die grens stelde, en ik vervolgens uitgescholden werd, heb ik afstand genomen. Vader (en andere kinderen, en zelfs moeder) steunen me, snappen me, geven me gelijk en hebben gesprekken met het kind dat het mij kwalijk neemt maar het is gewapende vrede nu. Ik laat het kind maar even. Zit natuurlijk veel verdriet en teleurstelling, snap ik best. Maar het is niet mijn schuld. En ik vertik het om die schuld op me te nemen en mijn grens te laten overlopen.
Wat sterk van je SC, lijkt me inderdaad erg zwaar en ook nog eens heel sneu voor de kinderen.
Knap dat je bij je standpunt blijft, en heel goed natuurlijk! Kind zal het vast snel begrijpen, maar worstelt gewoon met die vervelende gevoelens denk ik.
Je doet het goed!
Dank je wel Sjaan...

Ik vind het verdriet van het kind hartverscheurend, lig er van wakker. Maar ik lig ook wakker van de nare dingen die ze zei en deed. Ze heeft 1001 redenen daarvoor, maar geen enkel excuus. Ik hou me er maar aan vast dat ik de volwassene ben (ook al is zij daar rekenkundig gezien ook niet meer zo heel ver vanaf) en dat het met tijd en rust in de tent wel weer goed komt, maar het doet zeer.
Wat heftig SC.. geen winnaars in dit verhaal, enkel verliezers. Wat mij betreft terecht dat je je grenzen stelt, ooit zal kind beseffen dat je dit niet voor jezelf doet maar ook voor haar en de rest van het gezin.

Rot gevoel, hard werken voor iets en dan zo aan de zijlijn staan.

:hug:
Nou ja.. dat dus..
Ik gooi nog even een vraag in de groep.
We verwachten binnenkort onze baby en hebben co-ouderschap met man zijn oudste. Nu denk ik veel na over die eerste dagen. Hoe hebben degene van jullie met een vergelijkbare situatie de kraamtijd gedaan? De oudste(n) er extra dagen bij, of juist niet? Hoe kreeg jullie nieuwe gezin vorm?
Hips, hopsakee en pierlala.
Wij hadden enkel de afspraak dat oudste van man op krrambezoek mocht komen de eerste dag. Uiteindelijk beviel ik in het weekend dat ze bij ons was maar moest zelf in ziekenhuis blijven.

Ik zou het zoveel mogelijk normale regeling houden met enige uitzondering dat de oudste meteen mag komen als baby geboren is. De oudste is nog steeds trots dat ze als eerste haar broertje mocht vasthouden.
Ik zou haar graag erbij willen, die eerste week. Omdat er zoveel gebeurd en ze dat dan mist. Het is voor haar ook een flinke verandering namelijk. Lijkt me zo raar als ze er pas op dag vijf bij komt.

Maar ja, dan breken we inderdaad haar regelmaat op. En moeder moet het oké vinden natuurlijk. Al weten we van haar dat ze 100% meeleeft en meedenkt.
Dan zou ik proberen om haar, in overleg met haar moeder, bij jullie te laten zijn. Hoe bijzonder moet dat zijn voor dat meisje om haar broertje/zusje als eerste te zien.
Ook in een kerngezin is de regelmaat er dan helemaal uit. Dat hoort bij het leven.
@Merlot, Wij hebben gezorgd dat de jongens echt de eersten waren die hun broertje zagen in het ziekenhuis, dat was afgesproken. Verder zijn de jongens toen anderhalve dag langer bij ons gebleven om bij de baby te kijken, taartjes te eten met de visite en te trakteren op school. Daarna zijn ze een lang weekend naar hun moeder gegaan. Ik vond het ook wel prettig om even een paar dagen bij te komen met alleen man, eerlijk gezegd. En hoe lief de jongens hun broertje ook vonden: na 10 minuten waren ze er ook weer op uitgekeken en gingen ze gewoon lekker spelen. Je kunt nog zo weinig met zo’n kleintje!
Fijn, jullie ervaringen!
We hebben sowieso de afspraak dat ze als eerste de baby mag ontmoeten. Dat is al geregeld, ik laat nog even bezinken waar we goed aan doen. Zal man ook vragen het met haar moeder te overleggen wat voor dochter het beste is.
Maar hoe wil je de regeling dan verder aanpassen? Ik bedoel als ze 5 dagen meer bij jullie is blijft ze dan ineens 12 dagen? Want dan lijkt me dat ze ook volledig uit haar ritme is. Het is voor een kind een verandering, maar ze wennen echt wel snel. En een baby slaapt natuurlijk ook gewoon veel en doet nog niet zo veel.
@1-Aapje we hebben het schema van halve week + weekend om en om. Het zou dus eventueel kunnen dat ze precies 5 dagen bij moeder heeft in de kraamweek. Dat lijkt me best lang om haar niet erbij te hebben. Juist omdat ze al ouder is en dan ook met de kraamzorg kan meekijken met kleertjes en badje e.d. Maar ook familiebezoek en het trots kunnen laten zien van haar broer/zus.

Door jullie reacties zie ik meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld dat ze uit school even bij ons langsfietst (of langskomt met haar moeder) en daarbij wel haar ritme houdt van de vaste dagen.

M'n hormonen spelen mee, vrees ik :) soort van 'iedereen bij elkaar willen'-gevoel.
Bij onze eerste waren mijn stiefkinderen, naast opa, de eersten die haar zagen. Ze zijn toen een avond langs geweest in het ziekenhuis. Wilden ze ook heel erg graag. Daarna zijn ze weer naar hun moeder gegaan. Dat was ook goed, ik moest herstellen van de keizersnee. Bovendien kwam er zoveel op me af, gevoel wat ik nog eerder helemaal niet kende, dat ik de tijd met zijn beiden ook echt nodig had. Ik heb lieve stiefkinderen hoor maar ook heel aanwezig met beiden een sterke behoefte om alles te mogen doen (badje, fles, afdrogen, kleren enzv) met ook onderlinge strijd als gevolg. Kon ik die eerste dagen er niet goed bij hebben. Kort daarop was het vakantie en heb ze een week optimaal van haar kunnen genieten. Bij de tweede waren zij een stuk ouder en al veel meer bezig met hun eigen leven. Ze zijn nog steeds lief en betrokken maar meer op afstand, volledig opgaand in vrienden en vriendjes. We hebben ze de keus gegeven hoe en wanneer te komen. Dat werkte goed.
Maar kinderen hebben behoefte enerzijds om te ervaren dat ze erbij horen maar ook om hun eigen dingetje te kunnen doen. Langskomen wanneer ze wil lijkt me mooi. Fijn dat haar moeder zo positief betrokken is.
Als je een samengesteld gezin aangaat, is het laatste wat je moet doen zorgen voor onderscheid richting de andere kinderen. Het bevreemd me dus dat mensen zichzelf überhaupt de vraag stellen of de andere leden van het gezin er wel of niet bij mogen zijn en zo ja hoe lang etc. Het is niet meer dan logisch.
hoezoos schreef:
14-10-2018 16:03
Als je een samengesteld gezin aangaat, is het laatste wat je moet doen zorgen voor onderscheid richting de andere kinderen. Het bevreemd me dus dat mensen zichzelf überhaupt de vraag stellen of de andere leden van het gezin er wel of niet bij mogen zijn en zo ja hoe lang etc. Het is niet meer dan logisch.
Ik vind die vraag wel logisch eigenlijk. Kinderen van gescheiden ouders hebben hun leven op twee verschillende plekken. Dat vraagt dus sowieso afstemming, dus ook de vraag hoe lang. Bovendien is het voor kinderen ook belangrijk, naast dat er veel aandacht voor is dat ze een broertje of zusje erbij hebben dat hun eigen leventje ook gewoon doorgaat.
Hoe hebben jullie dat dan gegaan met de (stief) kinderen?
hoezoos schreef:
Dat onderscheid heb je sowieso. Onze zoon woont nou eenmaal bij ons terwijl we de oudste van man zien via omgangsregeling. Dus zijn er natuurlijk altijd dingen waar de oudste niet bjj zal zijn, net als dat zij dingen meemaakt bij haar moeder die onze zoon niet meemaakt.
dubbel
anoniem_370071 wijzigde dit bericht op 14-10-2018 21:42
99.09% gewijzigd
hoezoos schreef:
Het gaat niet om erbij 'mogen' zijn vanuit ons perspectief. Voor mij hoort ze er elke seconde bij, al heb ik haar zelf niet gebaard.
De overweging is wat het beste is voor het kind zelf: of het uit haar ritme halen en minder tijd met haar moeder in haar ene huis opweegt tegen momenten missen in de kraamweek in haar andere huis.

Daarin zit geen armoe, maar juist rijkdom, dat het kind op twee plekken meer dan gewenst en welkom is.
Update (liever niet quoten, is te herkenbaar)

De situatie heeft zich, jammer genoeg, zelf opgelost. Ben kort na m'n laatste post veel te vroeg bevallen van een heel ziek kindje. Baby is in ziekenhuis en wij draaien nu thuis de boel door. Stiefkind mag nog niet bij baby, medisch gezien, dus alles wat ik zo romantisch en hormonaal had bedacht, is niet aan de orde. Het leven is niet te sturen, dat blijkt wel weer :)
Oh nee Merlot...wat een onverwachte wending voor jullie. Wat heftig ook....hoe gaat het met jullie kindje nu? En met jullie zelf?
Ik hoop dat jullie kindje snel hersteld....en dan fijn mee naar huis kan.
Oh nee Merl0t. Hoe veel weken was je zwanger? Hoe is het met de baby?
Oh wat ontzettend naar voor jullie zeg. Wat ziet alles wat je verwachte en hoopte er dan opeens anders uit. Hoe gaat het met jullie kleine nu? Hoeveel te vroeg is hij of zij? Heel veel sterkte en succes jullie allemaal
We zaten net op week 35, gelukkig niet nog eerder. Hij bevecht een flinke infectie. Eerste dagen heel kritiek, nu buiten levensgevaar, maar lange weg te gaan nog. We vieren elk klein stapje vooruit!
Wat goed om te horen dat jullie dappere mannetje de goede kant op gaat. Ze zijn nog zo klein en kwetsbaar en tegelijk al zulke sterke vechters. Hoe voel jij je na de bevalling?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven