Toespraak bruiloft zusje

15-08-2018 21:02 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi all!

Mijn zusje gaat trouwen en zowel mijn 2 broertjes (getuigen) als mijn ouders zullen geen speech geven. Wij zijn niet echt opgegroeid met emoties. Die werden altijd goed verborgen gehouden. Dit valt ook nog eens samen met karakters die niet graag in de belangstelling staan en niet gewend zijn voor mensen te spreken, ook al is het familie. Al met al, zal er vanuit ons gezin geen speech worden gehouden. Mijn moeder heeft alleen een heel tuttige foto-powerpoint in elkaar geflanst.

Ik weet dat mijn zusje verwacht dat er niemand uit de familie wat zal zeggen en ik weet ook dat ze het erg jammer vind dat onze familie zich niet graag kwetsbaar wil opstellen. Ik wil haar dus verassen met een liefdevolle toespraak op haar bruiloft. Echter heb ik hier geen talent voor... En al helemaal niet met het schrijven ervan.

Mijn zusje lijkt bijzonder veel op mij, waardoor wij vroeger - toen we nog onder één dak woonden - niet echt goed met elkaar overweg konden. We zaten elkaar constant in de haren. Nu we beiden op onszelf wonen gaat dat stukken beter, maar een echt hechte band hebben we nooit gekregen. Ik heb daarom ook niet echt leuke anekdotes om in de speech te kunnen verwerken...

Ik weet daarom niet echt goed hoe en met wat ik een toespraak moet formuleren. Ik zoek een speech die luchtig, spontaan, met een beetje humor, maar toch ook vooral liefdevol is.

Weet iemand goede voorbeelden waar ik inspiratie vandaan kan halen?
naatb schreef:
15-08-2018 21:51
Dank voor je aanbod! Ik ga hier graag op in.
Ik ben juist op zoek naar speech-inspiratie/voorbeelden, omdat ik dus niet echt anekdotes of belevenissen met haar heb (of me kan herinneren). We ontweken elkaar in onze jonge jaren liever dan dat we samen waren... Doordat mijn zusje en ik ook niet zo hecht waren heb ik dus ook nooit echt een hechte band met haar aanstaande opgebouwd. Ook van hem kan ik me dus niet echt leuke anekdotes of dingen herinneren. (of mijn geheugen is gewoon een vergiet aan het worden :facepalm: )

Hoe begin ik bijvoorbeeld? Ik loop al vast bij de inleidende woorden... Ik doe dit vanuit mezelf, omdat ik weet dat ze het een enorm mooi gebaar zal vinden, dus ik kan niet zeggen dat ik 'me vereerd voel mooie woorden over het bruidspaar te mogen zeggen'...
Ja hoor, dat kan wel, ook als het niet gevraagd is door het bruidspaar is het voor jou nog een eer om iets tegen het bruidspaar te kunnen zeggen. Verder kan je zeggen hoe leuk je het vind om deze bijzondere dag mee te mogen vieren. Dat je je dat vroeger nooit had kunnen voorstellen omdat jullie elkaar steeds in de haren vlogen.
En dan nog vertellen wat je ze wenst.

Een A4tje vol vind ik al een hele lange speech, voor veel mensen al veel te lang om naar te luisteren, dus zo lang hoeft het helemaal niet.
Hoe begin ik bijvoorbeeld? Ik loop al vast bij de inleidende woorden... Ik doe dit vanuit mezelf, omdat ik weet dat ze het een enorm mooi gebaar zal vinden, dus ik kan niet zeggen dat ik 'me vereerd voel mooie woorden over het bruidspaar te mogen zeggen'...
Ik lulde ook maar wat, als voorbeeld dat je het beter bij jezelf kan houden. Je vereerd voelen kan je vervangen door het fijn vinden iets voor je zusje te doen. 'Ondanks dat ik niet graag in het middelpunt sta vind ik het fijn je te kunnen toespreken op deze mooie dag'. 'Mogen' betekent niet altijd mogen in de zin van permissie hebben gekregen. Net als bij 'wat fijn dat ik dit mag meemaken'.
naatb schreef:
15-08-2018 21:51
Dank voor je aanbod! Ik ga hier graag op in.
Ik ben juist op zoek naar speech-inspiratie/voorbeelden, omdat ik dus niet echt anekdotes of belevenissen met haar heb (of me kan herinneren). We ontweken elkaar in onze jonge jaren liever dan dat we samen waren... Doordat mijn zusje en ik ook niet zo hecht waren heb ik dus ook nooit echt een hechte band met haar aanstaande opgebouwd. Ook van hem kan ik me dus niet echt leuke anekdotes of dingen herinneren. (of mijn geheugen is gewoon een vergiet aan het worden :facepalm: )

Niet zulke plechtige zinnen maken hoor! Beter kun je dan iets zeggen als: "Lieve (naam) en (naam). Eindelijk zijn jullie dan getrouwd! En bij een bruiloft hoort natuurlijk een speech, dus jullie moeten eraan geloven..."
Zoiets, een beetje informeel en losjes, zodat je je verhaal eraan vast kunt knopen.
Voor inspiratie kun je misschien een fotoalbum erbij pakken? Misschien komen er dan herinneringen terug. Of vertel gewoon iets over hoe leuk ze samen zijn, en dat je ze het beste wenst. Dat is natuurlijk ook goed; het gaat vooral om het gebaar dat je maakt.
anoniem_362599 wijzigde dit bericht op 15-08-2018 22:13
0.49% gewijzigd
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het altijd heel raar vind dat het op een bruiloft zo vaak gaat over iemands jeugd. Die hele bruiloft gaat toch over het vieren van de liefde tussen twee mensen?

Wij zouden het leukste vinden om te horen waarom mensen het zo leuk vinden als we gaan trouwen en waarom we zo goed bij elkaar passen. Of wat mijn verloofde in me naar boven haalt en hoe ik een leuker mens ben geworden sinds ik hem ken of wat er zo typisch is aan hoe we met elkaar om gaan.

Maar dit schijnt nogal persoonlijk te zijn en de meeste mensen vinden het ook heel leuk om iets te horen over gewoon de personen die trouwen.

Overigens was de mooiste speech die ik ooit gehoord heb die van de ouders van een bruidegom die eigenlijk maar iets van drie zinnen zeiden. Iets in de trant van: We zijn niet zo goed in speeches en willen het daarom kort houden, maar we zien hoe gelukkig onze zoon is nu hij samen is met X en we zijn heel blij dat we haar nu ook officieel onze schoondochter mogen noemen. Ik denk dat er ook nog een zin was over dat ze zo goed kookte ofzo, omdat hij nu moest afvallen om in zijn trouwpak te passen. En toen was het klaar. Het was heel oprecht en vanuit het hart en daarom was het mooi.
Wanneer worden er speeches gehouden dan met een bruiloft?

Ik ga later dit jaar ook trouwen, en kan me niet voorstellen dat iemand gaat speechen. Is dat altijd bij een bruiloft?

Maar lief dat je het wilt doen voor je zusje!
Ik zou de lat niet zo hoog voor jezelf leggen. Zeg gewoon iets liefs, iets waaruit blijkt dat je blij bent voor haar. Ik kom ook uit een soortgelijk gezin en ben heel blij met de kleine dingen waar uit blijkt dat ze van mij houden.
popita schreef:
15-08-2018 22:09
Niet zulke plechtige zinnen maken hoor! Beter kun je dan iets zeggen als: "Lieve (naam) en (naam). Eindelijk zijn jullie dan getrouwd! En bij een bruiloft hoort natuurlijk een speech, dus jullie moeten eraan geloven..."
Zoiets, een beetje informeel en losjes, zodat je je verhaal eraan vast kunt knopen.
Goeie tip!
Dit is inderdaad wel de tone-of-voice die ik zoek!
Nog even een aanvulling op wat gatinmijnsok ook schreef: ik bedoelde niet een heel volgeschreven A-viertje, maar groot getypt, met ruimte tussen de regels, zodat je het evt. makkelijk kunt voorlezen en niet je tekst kwijtraakt. Niet te lang inderdaad en niet teveel details, dan verslapt de aandacht.
twilight84 schreef:
15-08-2018 22:11

Ik ga later dit jaar ook trouwen, en kan me niet voorstellen dat iemand gaat speechen. Is dat altijd bij een bruiloft?

Meestal wordt een speech gehouden tijdens het eten.
Kaaaaaaaatje schreef:
15-08-2018 22:09
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het altijd heel raar vind dat het op een bruiloft zo vaak gaat over iemands jeugd. Die hele bruiloft gaat toch over het vieren van de liefde tussen twee mensen?
In dit geval zou het perfect zijn als het over de liefde en de liefde vieren gaat. Aangezien ik toch weinig 'jeugdige' dingen weet te bedenken XD
Mijn broertje is een paar maanden geleden getrouwd en daar werden ook een aantal speeches voorgedragen. Mijn broertje had mij twee dagen van tevoren ("dat had ik gevraagd... toch?") gevraagd om ook iets te zeggen. Gelukkig had ik een paar weken eerder al bedacht dat die taak waarschijnlijk bij mij zou liggen dus ik had al een en ander opgeschreven maar dit was zo typerend dat ik het als opening heb gebruikt.

Het viel mij ook op hoeveel er over de jeugd van (in dit geval) de bruid werd verteld waardoor ik helemaal onzeker werf over mijn korte speech die eigenlijk alleen maar over het nu ging. Uiteindelijk zijn er meerdere mensen naar mij toegekomen dat ze mijn speech zo mooi vonden. En echt, ik had eigenlijk alleen maar wat eerste gedachten op papier (nou ja, mijn telefoon) gegooid...

Begin gewoon eens met was losse stukjes/gedachten over wat je op die dag met iedereen wil delen over je zusje en haar echtgenoot. Bij mijn broertje was dat bijvoorbeeld:
- Zijn ad hoc mentaliteit, zoals ook zijn vraag aan mij om te speechen laat zien
- Hoe hij naar mij toe kwam toen hij zijn vriendin ten huwelijk wilde gaan vragen (opnieuw: "ga je mee een ring kopen want dit moet groots gebeuren... maar wel volgende week!")
- Wat hen als stel definieert (in dit geval dat ze goed met elkaar kunnen praten maar vooral goed naar elkaar kunnen luisteren)
- Een referentie aan mijn ouders die vorig jaar zijn overleden
- Dat ik hen veel geluk wens en dat we hun liefde die dag gingen vieren *proost*

Succes TO! Ik vind het ontzettend lief van je. Komt helemaal goed hoor, het hoeft niet lang of indrukwekkend te zijn als het maar oprecht is!
twilight84 schreef:
15-08-2018 22:11

Het hangt er vanaf waar je woont vermoed ik. Waar ik woon heb ik het twee keer meegemaakt, verder nooit.

TO, je schrijft Ik weet dat mijn zusje verwacht dat er niemand uit de familie wat zal zeggen en ik weet ook dat ze het erg jammer vind dat onze familie zich niet graag kwetsbaar wil opstellen

Besef je dat dit twee heel verschillende dingen zijn? Willen ze wel speeches, denk je dat ze dit waarderen? Zelf houd ik er niet van, dus onderzoek of ze dit waarderen.
En is het dan de dag om je kwetsbaar op te stellen?

Als je het wilt doen, houd het luchtig. En vooral: kort.
Hoezitdit, dat 'niet verwachten van een speech' lees ik als een gevolg van 'we tonen onze emoties niet zo'. Voor een goede speech moet je natuurlijk wel wat emoties willen laten zien.
Hoezitdit schreef:
16-08-2018 07:41
Besef je dat dit twee heel verschillende dingen zijn? Willen ze wel speeches, denk je dat ze dit waarderen? Zelf houd ik er niet van, dus onderzoek of ze dit waarderen.
En is het dan de dag om je kwetsbaar op te stellen?
Ja, dit heeft ze letterlijk een keer gezegd (met tranen erbij).
Dat onze familie iets als een speech nooit zal doen, omdat dat te zoetsappig is en we ons dan te kwetsbaar moeten opstellen want zoiets gaat over de liefde en emoties. En dat ze dat erg jammer vind.
Kastanjez schreef:
16-08-2018 08:40
Hoezitdit, dat 'niet verwachten van een speech' lees ik als een gevolg van 'we tonen onze emoties niet zo'. Voor een goede speech moet je natuurlijk wel wat emoties willen laten zien.
Precies dat dus. Bedankt voor de betere omschrijving/uitleg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven