Dreumes topic II

dinsdag 15 mei 2018 om 13:21

Je kind is 1 jaar oud geworden en sinds enige tijd gebeuren er allemaal zaken waarvan je van de ene verbazing in de andere valt. Brabbelen, kruipen, slopen, lopen..

Hier kan je je verhalen en vragen kwijt. Bijvoorbeeld over:
- Eten
- Kleding
- Speelgoed
- Slapen
- Vervoer
- Uitstapjes
Laten we wel onthouden dat elke dreumes zich anders ontwikkeld. Van alle zaken die ze zich eigen maken kunnen ze er maar één per keer afhandelen

zondag 19 augustus 2018 om 21:58
Je dochter geeft het vast binnenkort vanzelf aan, Chantilly, volgens mij gebruikt zo ongeveer iedereen van het dreumestopic de ‘spooklepel’, die naarmate de maanden vorderen gewoon langzaam de hoofdlepel wordt 
@schoenen: volgens mij is de theorie dat als je op asfalt of andere harde ondergronden loopt zonder een goed steunende zool dat je dan platvoeten kan krijgen enzo. Hier heeft zoon met zachtere en hardere zool en hij loopt er even goed op. Ik hang er geen religie mee aan. Ik kijk gewoon wat goed gaat en hardere of zachtere zool, als ik heel eerlijk ben geloof ik niet dat het een wezenlijk verschil maakt, eigenlijk, zodra ze eenmaal lopen.
Sterkte aapje & fiona: hier ook een bar slechte nacht achter de rug maar kon zoon niks aan doen. Die werd telkens wakker van man. Die was ziek en moest telkens rennen voor het toilet. En ik mocht dus zoon kalmeren die elke keer in staat van paraatheid was van alle gekke nachtelijke geluiden. Gaap. Goddank morgen compensatie van weekenddienst.

@schoenen: volgens mij is de theorie dat als je op asfalt of andere harde ondergronden loopt zonder een goed steunende zool dat je dan platvoeten kan krijgen enzo. Hier heeft zoon met zachtere en hardere zool en hij loopt er even goed op. Ik hang er geen religie mee aan. Ik kijk gewoon wat goed gaat en hardere of zachtere zool, als ik heel eerlijk ben geloof ik niet dat het een wezenlijk verschil maakt, eigenlijk, zodra ze eenmaal lopen.
Sterkte aapje & fiona: hier ook een bar slechte nacht achter de rug maar kon zoon niks aan doen. Die werd telkens wakker van man. Die was ziek en moest telkens rennen voor het toilet. En ik mocht dus zoon kalmeren die elke keer in staat van paraatheid was van alle gekke nachtelijke geluiden. Gaap. Goddank morgen compensatie van weekenddienst.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zondag 19 augustus 2018 om 22:05
Is dit voor jullie ook zo intens herkenbaar? 
Alleen welke achterlijke moeder doet haar kind voor het eten in bad? Koekkoek.
https://www.facebook.com/JungleVT/video ... 970896760/

Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

zondag 19 augustus 2018 om 22:25
Even een vraag voor mede dreumes-moeders (en ervaringsdeskundigen met weinig slaap), want ik kan door vermoeidheid niet meer nadenken.
Dreumes is 16 maanden en slaapt al 2 weken slecht (dwz minimaal 1x per uur wakker, maar vaak elke 20 minuten). Ik dacht eerst ziek, toen dacht kiezen, toen dat hij het uitprobeerde en nu ben ik weer terug bij de kiezen. Herkenbaar voor iemand? En hoe gaan jullie daarmee om snachts?
Om het verhaal compleet te maken vertrekt man morgen voor 8 dagen voor werk. En moet ik ook kleuter weer optijd op school hebben vanaf morgen. Dus ik sta er snachts alleen voor én kan niet uitslapen als dreumes tegen de ochtend meestal wél slaapt van 5 tot een uur of 10. Ik merk dat ik al chagrijnig wordt van dat idee....
Dreumes is 16 maanden en slaapt al 2 weken slecht (dwz minimaal 1x per uur wakker, maar vaak elke 20 minuten). Ik dacht eerst ziek, toen dacht kiezen, toen dat hij het uitprobeerde en nu ben ik weer terug bij de kiezen. Herkenbaar voor iemand? En hoe gaan jullie daarmee om snachts?
Om het verhaal compleet te maken vertrekt man morgen voor 8 dagen voor werk. En moet ik ook kleuter weer optijd op school hebben vanaf morgen. Dus ik sta er snachts alleen voor én kan niet uitslapen als dreumes tegen de ochtend meestal wél slaapt van 5 tot een uur of 10. Ik merk dat ik al chagrijnig wordt van dat idee....
zondag 19 augustus 2018 om 22:51
Wat naar funny!
Kan dreumes of kleuter niet een nachtje ergens logeren? Zodat jij ofweleen keer die gebroken nacht niet hebt, ofwel wél even kan uitslapen? En desnoods kleuter ergens laten spelen, waardoor jij het middagslaapje met dreumes mee kan doen?
En voor de nachten: heb je honger al getest? Want elk uur is wel opvallend, alsof het probleem niet verholpen raakt.. en als je aan kiezen denkt, heb je al een constante pcm spiegel opgebouwd, of is dat nog een optie?
@lux: leuk filmpje! Maar niet herkenbaar gelukkig. Althans, alles ooit wel 1x mee gemaakt, maar daarna maak je die fouten toch niet meer? No way dat ik hoopjes troep op de grond laat liggen en elders ga vegen. Of een kast ga inruimen met mijn rug naar dreumes gekeerd
Douchen/badderen doen we hier meestal ‘s ochtends, dus ook vóór het eten. Ik ben dus die achterlijke moeder haha!
Kan dreumes of kleuter niet een nachtje ergens logeren? Zodat jij ofweleen keer die gebroken nacht niet hebt, ofwel wél even kan uitslapen? En desnoods kleuter ergens laten spelen, waardoor jij het middagslaapje met dreumes mee kan doen?
En voor de nachten: heb je honger al getest? Want elk uur is wel opvallend, alsof het probleem niet verholpen raakt.. en als je aan kiezen denkt, heb je al een constante pcm spiegel opgebouwd, of is dat nog een optie?
@lux: leuk filmpje! Maar niet herkenbaar gelukkig. Althans, alles ooit wel 1x mee gemaakt, maar daarna maak je die fouten toch niet meer? No way dat ik hoopjes troep op de grond laat liggen en elders ga vegen. Of een kast ga inruimen met mijn rug naar dreumes gekeerd

Douchen/badderen doen we hier meestal ‘s ochtends, dus ook vóór het eten. Ik ben dus die achterlijke moeder haha!
zondag 19 augustus 2018 om 22:56
@chantilly: er kwam een moment dat dreumes het voeren niet meer pikte en de lepel weg maaide. Toen kreeg hij een ‘spooklepel’. Daarna kwam er een moment dat hij de spooklepel niet meer pikte. Dat was het moment dat we over gingen. Eerst nog dat wij het eten aan prikten en dan voor zijn neus de vork neer legden. Kon hij het zelf naar zijn mond brengen. Maar ook dat gaat een keer over, dan willen ze zelf aanprikken/scheppen. Toen maar helemaal om gegaan.
Ik weet niet meer precies wanneer dat was. Ik zou gokken een maand of 15, maar neem dat met een korreltje zout. Ik zou vooral dat proces afwachten, wat eenmaal die vork en lepel afgegeven, krijg je het nooit meer terug naar voeren
Ik weet niet meer precies wanneer dat was. Ik zou gokken een maand of 15, maar neem dat met een korreltje zout. Ik zou vooral dat proces afwachten, wat eenmaal die vork en lepel afgegeven, krijg je het nooit meer terug naar voeren

zondag 19 augustus 2018 om 23:05
Nijntje, dankjewel voor het meedenken! Die pcmspiegel ga ik proberen!! Ik geef hem nu meestal pas rond middernacht een zetpil, als ik door al mn andere opties heen ben. Maar hij heeft er nu dus net eentje gehad en vanaf nu geef ik hem eens elke 6 a 8 uur een nieuwe tot morgenavond. Top idee. Thnx.
Logeren zou ook nog kunnen als die pcm niet werkt. Dan breng ik dreumes een nachtje naar zn tante 'leuk he dat knuffelen?' Hier heb je m, dat wil ie graag de komende 24 uur
. En dan mag kleuter bij mij in bed logeren. Iedereen blij!
Honger is het niet overigens. Dan roept hij altijd gewoon etuh etuh etuh etuuuuuhhh.
Logeren zou ook nog kunnen als die pcm niet werkt. Dan breng ik dreumes een nachtje naar zn tante 'leuk he dat knuffelen?' Hier heb je m, dat wil ie graag de komende 24 uur

Honger is het niet overigens. Dan roept hij altijd gewoon etuh etuh etuh etuuuuuhhh.

maandag 20 augustus 2018 om 05:20
Heel herkenbaar. Ik heb laatst zoon de gevouwen sokken 1 voor 1 naar man laten brengen. Zo kon ik nog iets doen. Al krijgt hij gevouwen sokken uit elkaar.lux- schreef: ↑19-08-2018 22:05Is dit voor jullie ook zo intens herkenbaar?

maandag 20 augustus 2018 om 07:18
Hier ook n érg onrustige dreumes.. Bij zowel het overdagslaapje als in de nacht. Veel wakker en ook enorm vroeg beginnend aan de dag.. Ben ook even érg moe
het was hier vanochtend 5.15.. Olé 
Hoewel oudste een huilbaby was ben ik nu meer vermoeid dan toen.. Oudste stopte met n half jaar met gebroken nachten.. Jongste nu heeft in die 15 maanden maar een aantal fases wél goed geslapen, de rest was/is slecht en gebroken.. Krijg t niet meer bijgeslapen.

Hoewel oudste een huilbaby was ben ik nu meer vermoeid dan toen.. Oudste stopte met n half jaar met gebroken nachten.. Jongste nu heeft in die 15 maanden maar een aantal fases wél goed geslapen, de rest was/is slecht en gebroken.. Krijg t niet meer bijgeslapen.

maandag 20 augustus 2018 om 08:04
Oudste slaapt gelukkig wel goed inmiddels.. Soms wat vroeg wakker maar zij is in de leeftijd dat ze alleen naar beneden kan gaan (mocht jongste nog slapen dan, al lijkt dat nu een utopie 
Als jongste dan eindelijk even slaapt overdag eist oudste even 1 op 1 aandacht, nu in de vakantie (wat ik snap en wat ze ook krijgt) maar ik heb soms wel n beetje moeite met t gebrek aan me-time (en ik vind dat ook heel egoïstisch van mezelf)

Als jongste dan eindelijk even slaapt overdag eist oudste even 1 op 1 aandacht, nu in de vakantie (wat ik snap en wat ze ook krijgt) maar ik heb soms wel n beetje moeite met t gebrek aan me-time (en ik vind dat ook heel egoïstisch van mezelf)
maandag 20 augustus 2018 om 08:08
Dank voor de tips! Dan wachten we gewoon tot dochter het voeren niet meer blieft
Hier was het vanaf 05.00 ineens hysterisch huilen en ontroostbaar zijn. Helaas is dochter niet gewend bij ons in bed te slapen, dus het was kruipen, in ons gezicht prikken, zwaaien, kletsen.. Hopelijk een eenmalig iets want wij waren tot nu toe heel erg verwend met een goed slapend kind.

Hier was het vanaf 05.00 ineens hysterisch huilen en ontroostbaar zijn. Helaas is dochter niet gewend bij ons in bed te slapen, dus het was kruipen, in ons gezicht prikken, zwaaien, kletsen.. Hopelijk een eenmalig iets want wij waren tot nu toe heel erg verwend met een goed slapend kind.

maandag 20 augustus 2018 om 08:10
lux- schreef: ↑19-08-2018 22:05Is dit voor jullie ook zo intens herkenbaar?
Hier wel herkenbaar maar alleen dan met onze poezen

En onze dreumes gaat in bad voor het avondeten maar maakt er nooit echt een bende van. Er valt wel eens wat van zijn lepel. Hier geen gesmeer met voedsel en maar een paar keer gegooid. Dat hij niet durft te gooien is omdat ik de paar keer dat ie gooide, onpedagogisch met een zware boze stem bulderde ‘of ie helemaal van de pot was gerukt’?!

Herkennen jullie ook jezelf terug in de opvoeding van je ouder(s)? Mijn vader liet mij heel veel uitproberen en leerde mij ontdekken maar als ik iets deed wat over de scheef ging dan bulderde hij ook of ik van de pot was gerukt. Bij heel veel dingen zei hij ‘dat lossen we samen wel op’ maar de keren dat hij bulderde kan ik mij nog herinneren. Ik durf nu nog niet mijn stereo te hard te zetten, ‘s avonds lawaai te maken op straat of mijn biebboeken te laat te retourneren

maandag 20 augustus 2018 om 08:15
funnymiss schreef: ↑19-08-2018 22:25Even een vraag voor mede dreumes-moeders (en ervaringsdeskundigen met weinig slaap), want ik kan door vermoeidheid niet meer nadenken.
Kan het zijn dat het om regelmaat gaat? In de vakantie is de lossigheid van niks moeten een tijdje leuk maar na een paar weken kan het voor sommige kinderen gewoon te veel zijn. Misschien knapt het nu op omdat kleuter weer naar school gaat en er weer rust en regelmaat komt.
En als het om kiezen gaat zou ik geen PCM geven als nood maar eens een dag elke 8 uur een pil er in schuiven. Kijken of hij opknapt. En bied toch eens een nachtbanaan aan. Hier slaapt dreumes na een goede nachtelijke banaan gewoon door. En zonder blijft hij wakker worden.

maandag 20 augustus 2018 om 10:01
Chantilly, eigenlijk begint mijn dochter nu pas een beetje zelf te eten, ze is ruim 21 maanden. En dat doet ze meestal met haar handen of met een vork. Soms legt ze zelf haar eten op een lepel en stopt dan de lepel in haar mond.
Ik zou me er niet zo druk om maken, hier wilde ze het vanzelf opeens zelf doen (en nog voer ik haar vaak hoor).
Funnymiss, heel veel sterkte
Wij hebben die fase maandenlang gehad, het is echt heel erg slopend. Ik zou inderdaad PCM gebruiken, dan sluit je uit dat hij pijn heeft. Ik heb haar ook vaak bij me in bed genomen, dan sliep ze soms wel. Als ze dan heel vast slaapt leg ik haar weer terug.
Ik zou me er niet zo druk om maken, hier wilde ze het vanzelf opeens zelf doen (en nog voer ik haar vaak hoor).
Funnymiss, heel veel sterkte

maandag 20 augustus 2018 om 10:53
Grappig dat er meerdere relatief nette eters hebbenGlitterCupcake schreef: ↑20-08-2018 08:10Hier wel herkenbaar maar alleen dan met onze poezenWe waren dus al afgericht voordat dreumes kwam. Als ik een mand opgevouwen wasgoed liet staan dan zat er een kat in te graven en dito met het open laten staan van laden. Heel veel kasten, laden, deuren zaten al dicht/op slot.
En onze dreumes gaat in bad voor het avondeten maar maakt er nooit echt een bende van. Er valt wel eens wat van zijn lepel. Hier geen gesmeer met voedsel en maar een paar keer gegooid. Dat hij niet durft te gooien is omdat ik de paar keer dat ie gooide, onpedagogisch met een zware boze stem bulderde ‘of ie helemaal van de pot was gerukt’?!ik ben daar niet trots op. Er zijn zaken waar je in ons huishouden respect voor moet hebben en dat is oa eten en boeken. Hij mag heel veel uitproberen maar eten en boeken zijn te belangrijk om voor lief te nemen. Als dreumes een kaft heeft dubbelgevouwen dan leg ik na het bulderen wel met normale stem en op zijn niveau uit dat boeken belangrijk zijn en dat we daar lief voor zijn.
Herkennen jullie ook jezelf terug in de opvoeding van je ouder(s)? Mijn vader liet mij heel veel uitproberen en leerde mij ontdekken maar als ik iets deed wat over de scheef ging dan bulderde hij ook of ik van de pot was gerukt. Bij heel veel dingen zei hij ‘dat lossen we samen wel op’ maar de keren dat hij bulderde kan ik mij nog herinneren. Ik durf nu nog niet mijn stereo te hard te zetten, ‘s avonds lawaai te maken op straat of mijn biebboeken te laat te retourneren![]()

Hier ruim ik de was op als zoon niet in de buurt is, maar als hij op de bovenverdieping rondloopt heeft hij binnen een mum van tijd alle kasten leeg. Er zitten van die babyhaken op maar daar past ‘ie gewoon met z’n handje langs en hij rukt al die handdoeken en t-shirts er zo uit

Bulderen of schreeuwen doe ik niet echt en volgens mij voed ik een beetje zo op als m’n vader, niet als m’n moeder. Mijn moeder was wat temperamentvoller en was soms echt bang voor haar als ze boos was, dus let er zelf erg op. Ik ben ook best temperamentvol maar wil absoluut niet dat zoon bang voor mij is. Ook al ben ik nog zo terecht boos.
Dingen die ik hier doe die we in mijn kindertijd ook deden is elke avond in bad en boekje lezen voor het slapengaan. Boeken zijn hier niet heilig, met zijn boekjes mag hij doen wat hij wil. Ik leg hem wel uit als hij er een bladzijde uitgescheurd heeft dat het zonde is, maar hij is nog niet op een leeftijd dat hij dat snapt en doet het per ongeluk, hij sloopt ze niet bewust. Het is hier ook pas 1x gebeurd, voor de rest kreukelen de bladzijden een beetje enzo maar valt het best mee. Hij heeft zijn eigen boeken met harde bladzijden, die leest hij heel graag en komt ook voortdurend met een Nijntje boekje aan lopen omdat hij dan een verhaaltje wil horen.
Ik ben denk ik wel vrij, niet overdreven beschermend. Maar goed met zo’n uk kan er nog zo weinig veilig dat er eigenlijk weinig over te zeggen valt denk ik. Ik bedoel, ik klim niet achter hem aan in de speeltuin, maar hij is daar zelf nog heel voorzichtig in en dingen als oversteken en ergens alleen naartoe gaan ofzo zijn gewoon nog lang niet aan de orde. In principe mag hij alles proberen, binnen de redelijke grenzen van het bestaan.
maandag 20 augustus 2018 om 10:56
Hier kreeg hij idd de afgelopen weken 3 kiezen in 1x door (bijna 16mnd). Heeeel slechte nachten gehad en ‘t gaat nu net weer beter. Al weer een nacht van 11 uur gehad en 2 van iig 7 uur. Het was uitzingen en we hebben wallen tot op onze enkels, maar echte oplossingen heb ik er niet voor. Wij hebben idd pcm gegeven maar ja het duurde echt wéken hier omdat ze met 3 heel kort achter elkaar kwamen, je kan dat kind moeilijk wekenlang volstoppen met pcm, denk ik dan.funnymiss schreef: ↑19-08-2018 22:25Even een vraag voor mede dreumes-moeders (en ervaringsdeskundigen met weinig slaap), want ik kan door vermoeidheid niet meer nadenken.
Mijn oplossing was heel veel koffie. Denk dat mijn organen allemaal donkerbruin zijn inmiddels

Sterkte

lux- wijzigde dit bericht op 20-08-2018 12:04
0.07% gewijzigd
maandag 20 augustus 2018 om 11:33
Jeuj! Ik vond om 1.00 vannacht dé oplossing....hij heeft op een klein kussen geslapen met zn hoofd. Ik zat met hem beneden tot die tijd en toen ik m terug wilde leggen werd hij weer hysterisch wakker en wees naar t kussen waar hij op de bank op had geslapen. Dus dat mee naar boven en ik heb hem niet meer gehoord tot 7.15 vanmorgen. Vannacht krijgt hij dus weer zn kussen en hopelijk is het daarmee opgelost!
Sterkte met alle slechte slapers hier! Wij zijn met dreumes vreselijk verwend wat dat betreft. Maar hebben met de oudste altijd lopen klooien snachts, uuuuuuren was die wakker, totdat ze 3 jaar was. Nu slaapt zij meestal goed. Dus het komt goed, ooit. En tot die tijd sterkte allemaal.
Sterkte met alle slechte slapers hier! Wij zijn met dreumes vreselijk verwend wat dat betreft. Maar hebben met de oudste altijd lopen klooien snachts, uuuuuuren was die wakker, totdat ze 3 jaar was. Nu slaapt zij meestal goed. Dus het komt goed, ooit. En tot die tijd sterkte allemaal.

maandag 20 augustus 2018 om 12:05
maandag 20 augustus 2018 om 12:10
maandag 20 augustus 2018 om 14:15
Oef wat veel onrustige slapers hier ineens, sterkte voor de betreffende ouders!
Hier heeft zoon juist sinds een week het uitslapen ontdekt. Hij wordt ineens pas om half 8 wakker, heerlijk. Ik moet zowaar mn wekker zetten doordeweeks. Zoon was 1,5 jaar lang mijn wekker.
Fiona, ik kan me voorstellen dat je met die ervaringen extra let op je houding en woorden naar je eigen dochter toe. Je kunt dat soort dingen niet meer terugnemen. Ik ben blij dat ik niet zo impulsief ben in mijn uitspraken wat dat betreft. Wel heb ik zoon al een paar keer eikeltje genoemd. Had ik liever niet gedaan.
Wat lief zeg al die auto's en laarsjes bij de kinderen in bed. Zoon knuffelt zijn knuffelaap met volle overgave in bed. Sowieso is hij een onwijze knuffelkont.
Wij gingen gisteren bij vrienden eten die zelf geen kind (meer) in huis hebben. En mijn god zeg, ik heb misschien 3 zinnen met ze kunnen uitwisselen. Eerst moest ik constant huisraad redden van nieuwsgierige zoon, daarna moest ik zoon helpen met eten, daarna bleek t eten veel te pittig en moest ik zoon troosten, daarna voorkomen dat hij de rest van het eten op de grond gooide, en vervolgens was de huisraad weer aan de beurt. Tussen dat alles door plaste hij langs zn luier in zn broek, en gooide daarna een glas cola over zich heen. Waardoor hij in zn luier rondrende. Ik had echt hoofdpijn toen we na 1,5 uur vertrokken. De vrienden in kwestie reageerden heel relaxt hoor. Maar ik neig er nu zelf naar om voortaan een oppas te regelen als we bij vrienden willen gaan eten die geen peuterproof huis hebben.
Hebben jullie ook zo'n moeite met een gesprek kunnen voeren als je ergens op visite bent met dreumes?
Hier heeft zoon juist sinds een week het uitslapen ontdekt. Hij wordt ineens pas om half 8 wakker, heerlijk. Ik moet zowaar mn wekker zetten doordeweeks. Zoon was 1,5 jaar lang mijn wekker.
Fiona, ik kan me voorstellen dat je met die ervaringen extra let op je houding en woorden naar je eigen dochter toe. Je kunt dat soort dingen niet meer terugnemen. Ik ben blij dat ik niet zo impulsief ben in mijn uitspraken wat dat betreft. Wel heb ik zoon al een paar keer eikeltje genoemd. Had ik liever niet gedaan.
Wat lief zeg al die auto's en laarsjes bij de kinderen in bed. Zoon knuffelt zijn knuffelaap met volle overgave in bed. Sowieso is hij een onwijze knuffelkont.
Wij gingen gisteren bij vrienden eten die zelf geen kind (meer) in huis hebben. En mijn god zeg, ik heb misschien 3 zinnen met ze kunnen uitwisselen. Eerst moest ik constant huisraad redden van nieuwsgierige zoon, daarna moest ik zoon helpen met eten, daarna bleek t eten veel te pittig en moest ik zoon troosten, daarna voorkomen dat hij de rest van het eten op de grond gooide, en vervolgens was de huisraad weer aan de beurt. Tussen dat alles door plaste hij langs zn luier in zn broek, en gooide daarna een glas cola over zich heen. Waardoor hij in zn luier rondrende. Ik had echt hoofdpijn toen we na 1,5 uur vertrokken. De vrienden in kwestie reageerden heel relaxt hoor. Maar ik neig er nu zelf naar om voortaan een oppas te regelen als we bij vrienden willen gaan eten die geen peuterproof huis hebben.
Hebben jullie ook zo'n moeite met een gesprek kunnen voeren als je ergens op visite bent met dreumes?