Hoe help ik mijn moeder verder?

25-09-2017 21:27 106 berichten
Hallo allemaal,

Ik heb een ontzettend lieve, zorgzame moeder. Loopt tegen de 70, nooit gewerkt, altijd vol overgave huisvrouw geweest. Nu is mijn vader 7 maanden geleden na een kort maar hevig ziekbed overleden. Het gemis is enorm, vooral bij haar.
Ik loop nu tegen het volgende aan: mijn moeder en ik zijn verschillend. In alles. Ze is onzeker, verlegen, weinig assertief en zelfs een beetje sociaal angstig. Ze is nu heel eenzaam. Dat drukt enorm op me. Ik probeer haar te stimuleren om dingen op te zoeken, misschien een clubje, lotgenotencontact, vrijwilligerswerk. Dit om het kringetje om zich heen wat groter te maken. Maar ze vindt dit allemaal veel te eng, ze wil niets doen. Ik denk dat het eng blijft tot ze het doet, dus ze zal íets moeten.
Ik doe ontzettend mijn best om dit alles rustig en behulpzaam te brengen, maar toch raakt ze er alleen maar geïrriteerd door.
Ik weet niet precies wat ik wil, ja, ik wil haar steunen en helpen, maar het is zo moeilijk. Wat kan ik doen?
Het botst soms tussen ons, maar we houden wel heel veel van elkaar.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
25-09-2017 22:04
Ik zou het niet zoeken in plannen om haar persoonlijkheid nog even aan te passen op deze leeftijd. Ik zou het eerder zoeken in een smart tv en een Netflix abonnement, ofzo. Misschien lid worden van een koor, maar niet teveel tegelijk erbij
En een tablet, zodat ze kan internetten?
lila01 wijzigde dit bericht op 20-08-2018 19:10
0.42% gewijzigd
Her ligt er ook een beetje aan waar ze woont. Is er een leuk koffietentje vlakbij, dan zou ze daar eens met een vriendin heen kunnen.
Is ze al lid van de bibliotheek?
Ceylon, bedankt voor je verhaal. Ik ben wel zo eerlijk mogelijk tegen haar, en ik weet dat ze dat soms pijnlijk vindt, maar met mijn vuist op tafel slaan durf ik nog niet. Maar wie weet is het uiteindelijk onvermijdelijk. Fijn dat het voor jou zo positief heeft uitgepakt.

Lila; ze heeft een laptop. Ze kan er niet mee omgaan. Ik heb haar uitgelegd hoe ze mail moet openen en op internet kan gaan, maar elke keer als ik dat uitleg, doet ze er vervolgens niets mee. Tot ze weken verder is en niet meer weet hoe het ook al weer moest. Dan begon het hele circus opnieuw. Dat doe ik dus niet meer. Ze vraagt het ook niet meer. Ik heb wel gezegd dat ik haar met liefde help om een geschikte computercursus te zoeken als ze dat wil. Maar ook die stap is nu nog te groot, want dan moet ze alleen en dat durft ze niet. Ik wil daar ook niet meer teveel op aandringen, omdat dat tot op heden alleen maar averechts heeft gewerkt. Zo jammer.
Bibliotheek is nog een goede tip. Ik zal het haar eens voorleggen. Ze leest eigenlijk alleen tijdschriften.
Mijn schoonmoeder is sinds ze weduwe is fanatiek handwerkster geworden, maar helaas heeft mijn moeder eigenlijk in maar heel weinig dingen interesse.
lila01 schreef:
20-08-2018 19:09
En een tablet, zodat ze kan internetten?
Eigenlijk hoopte ik dat ze ook een leuk forum zou ontdekken. Daar haal ik zelf namelijk heel veel uit. Ik heb haar getracht die richting op te sturen, maar nieuw en onbekend, dus te eng.
Ik heb helaas geen tips voor je, maar wel :hug:
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
malibu82 schreef:
20-08-2018 19:26
Ik heb helaas geen tips voor je, maar wel :hug:
Lief. Dank je wel.
Bedenk wel dat je moeder de vrouw is die je heeft gebaard, gevoed en verzorgd. Toen je klein was, was zij er voor je. Ze zorgde voor je, leerde je het leven en stond altijd naast en achter je. Ze plakte een pleister, luisterde naar je als je verdrietig was, en steunde je waar mogelijk ook al wilde je misschien het onmogelijke.

Ze was blij toen jij jouw liefste vond, samen met hem verder ging en - dat weet ik niet - misschien kinderen kreeg. Ze was er altijd voor jou!

Ze was en is je moeder!

Maar ze is ook een zelfstandig wezen, een persoon die houdt en hield van haar geliefde echtgenoot. En nu is haar partner haar ontvallen. Mag ze daar geen verdriet van hebben? Ze moet hier maar snel overheen zijn? Op clubjes gaan? Leuke dingen doen? Anders is het te lastig voor jou? Toon respect voor haar verdriet, accepteer haar rouw en sla een arm om haar heen en wees lief voor haar. Stuur haar niet naar clubjes. Zoals je het beschrijft past dat niet bij haar persoonlijkheid.

Ooit komen wij allemaal hiervoor te staan en zullen dan dankbaar zijn voor iemand die naar ons omziet.

Hortense
Hortense schreef:
20-08-2018 19:54
Bedenk wel dat je moeder de vrouw is die je heeft gebaard, gevoed en verzorgd. Toen je klein was, was zij er voor je. Ze zorgde voor je, leerde je het leven en stond altijd naast en achter je. Ze plakte een pleister, luisterde naar je als je verdrietig was, en steunde je waar mogelijk ook al wilde je misschien het onmogelijke.

Ze was blij toen jij jouw liefste vond, samen met hem verder ging en - dat weet ik niet - misschien kinderen kreeg. Ze was er altijd voor jou!

Ze was en is je moeder!

Maar ze is ook een zelfstandig wezen, een persoon die houdt en hield van haar geliefde echtgenoot. En nu is haar partner haar ontvallen. Mag ze daar geen verdriet van hebben? Ze moet hier maar snel overheen zijn? Op clubjes gaan? Leuke dingen doen? Anders is het te lastig voor jou? Toon respect voor haar verdriet, accepteer haar rouw en sla een arm om haar heen en wees lief voor haar. Stuur haar niet naar clubjes. Zoals je het beschrijft past dat niet bij haar persoonlijkheid.

Ooit komen wij allemaal hiervoor te staan en zullen dan dankbaar zijn voor iemand die naar ons omziet.

Hortense
Hortense, bedankt voor je reactie. Je doet wel veel aannames in deze post.
Ik neem aan dat het toch wel duidelijk is dat ik dit topic niet heb geopend omdat ze lastig is voor mij. Ik worstel, dat wel. Omdat ik haar graag gelukkig zie. Niet omdat ze geen verdriet mag hebben. Ik vind ook helemaal niet dat ze 'er maar snel overheen moet zijn omdat het allemaal maar lastig is'.
Het spijt me als je mij bericht als veroordelend ervaart want zo heb ik het helemaal niet bedoeld! Ik begrijp zó goed dat jij je moeder wilt helpen! Ik wilde alleen maar aangeven hoe verdrietig het is wanneer je je partner verliest en dat je daarom rouwt. Ik denk dat alles wat ik nu verder wil zeggen verkeerd is dus ik zeg verder niets meer.
Hortense schreef:
20-08-2018 20:22
Het spijt me als je mij bericht als veroordelend ervaart want zo heb ik het helemaal niet bedoeld! Ik begrijp zó goed dat jij je moeder wilt helpen! Ik wilde alleen maar aangeven hoe verdrietig het is wanneer je je partner verliest en dat je daarom rouwt. Ik denk dat alles wat ik nu verder wil zeggen verkeerd is dus ik zeg verder niets meer.
Nee, Hortense, dat laatste is echt niet zo. Ik waardeer je reactie. En op een forum ben je natuurlijk ook niet geholpen met alleen berichten die in je straatje passen. Dat is ook juist de kracht van een forum.
En alsjeblief, blijf lekker gewoon zeggen wat je kwijt wil.

:bigkiss:
Off topic, je bent een crème Jufjoke. Zo zeggen ze dat tenminste in België.

Knuffel
mammezel schreef:
20-08-2018 22:23
Off topic, je bent een crème Jufjoke. Zo zeggen ze dat tenminste in België.

Knuffel
Het klinkt lief, maar ik weet niet wat het betekent!
Is er niet een wijkgebouw bij haar in de buurt , met inloop middagen voor ouderen ?

Of Vrouwen van nu ( voormalige vereniging van plattelands vrouwen ) .
Heeft ook allerlei activiteiten . Zit door heel Nederland .
https://vrouwenvannu.nl/

Vrijwilligerswerk in een bejaarden/verzoriginstehuis bijv. koffieschenken , spelletjes doen .

Je moeder is nog relatief jong , nog geen 70 .
Veels te jong om achter de geraniums te gaan zitten .

Kan je mss 1e keer met haar meegaan als ze niet alleen durft ?

ps. Ik vind jou een lieve dochter ;-)
Creme is zoet, zacht. Ik gok op dotje, lief ;-D .

Misschien toch die tablet overwegen, ipv een laptop. Dan hoeft ze alleen maar een app aan te klikken en niet eerst de hele boel op te starten. Misschien heb je er zelf nog ergens eentje liggen die wat minder gebruikt wordt? Nieuw kopen is snel zat geregeld. Mijn schoonmoeder wilde niks weten van computers, maar kan inmiddels toch met een eenvoudige digitale camera omgaan. Ik moet dan de foto´s regelmatig op de digitale fotolijst zetten, maar dat soort hulp vind ik geen probleem.

Maar als ze verder geen interesses heeft dan heeft ze weer een heel lange winter voor zich. Weet je, ik stelde de zonnebloem voor voor haarzelf, om vrijwilligster te worden. Maar dan moet zij de eerste stap zetten. Je zou het ook kunnen omdraaien; misschien hebben ze daar wel een lieve dame die jouw moeder onder haar hoede wil nemen en die haar vraagt om te komen helpen. Mensen zijn graag nuttig en zo´n vraag kan veel uitmaken.

De moeder van een vriendin deed een cursus rouwverwerking, dat kun je ook nog doen. Daar zitten allemaal mensen die hun partner kwijt zijn en misschien dat daar nog iets voorgesteld wordt dat ze eventueel leuk zou kunnen vinden.

Maar zij zal toch zelf haar leven moeten gaan lijden leiden.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Jufjoke schreef:
21-08-2018 07:45
Het klinkt lief, maar ik weet niet wat het betekent!
Ja, in België is de taal doorweven met Franse woorden natuurlijk!
Crème = room (letterlijk vertaald)
crème = het beste (figuurlijke betekenis)

Zeggen jullie niet van iets of iemand: het is de crème de la crème? (= het/de allerbeste)

Tot zover deze gratis taalles ... :redrose:
Jufjoke schreef:
25-09-2017 21:45
Ze vertelt me dat ze eenzaam is, en ongelukkig. Natuurlijk is het een beetje van allebei wat je zegt, maar het doet me vooral pijn dat ze zo eenzaam is.
Blijfgewoonbianca, leuke tip, ga ik zeker doen
Bumbly, ach, wat rot voor je opaatje. hoeveel tijd ging daar ongeveer overheen?
Moeilijk he? Hier hetzelfde, mijn vader is onlangs overleden, mijn moeder is begin 60. Mijn moeder is wel heel anders dan jouw moeder lees ik. Zij vindt het juist erg vervelend om alleen thuis te zitten en onderneemt heel veel. Zit nu inderdaad ook in een weduwe-groepje en onderneemt heel veel met kennissen/familie/vrienden en met haar kinderen natuurlijk. Misschien onderneemt ze wel bijna té veel, ze is amper thuis. Maar ja dat is haar manier. Ieder verwerkt het op zijn eigen manier. En ik wil ook telkens helpen, maar het is toch haar verdriet (en mijn verdriet, maar ik kan dat van haar niet wegnemen). Het heeft tijd nodig, heel veel tijd. Hier ook zo'n 7 mnd geleden.
Tulpje21, :hug:

Was je vader nog jong?
Ceylon, Mammezel, Wildflower, dank jullie wel. Weer goede tips én fijne complimenten. Dat waardeer ik erg, omdat het soms lastig is om zaken in het juiste perspectief te blijven zien. Dat ze nog zo ongelukkig is voelt bijna als een soort falen, een tekortschieten als dochter. Dat is natuurlijk niet zo, maar soms voelt het wel zo. Goed om dat dus te horen. Of lezen dan in dit geval.
Jufjoke schreef:
21-08-2018 10:20
Tulpje21, :hug:

Was je vader nog jong?
65
tulpje21 schreef:
21-08-2018 11:00
65
Ach. Wat rot. Mijn vader was ook 65. Veel te jong. Zo pijnlijk om oudere stellen heerlijk samen te zien genieten van hun pensioen. Dat had ik mijn ouders ook zó gegund.
En zelf had jij ongetwijfeld je vader nog heel lang bij je willen houden.
Jufjoke schreef:
20-08-2018 19:24

Bibliotheek is nog een goede tip. Ik zal het haar eens voorleggen. Ze leest eigenlijk alleen tijdschriften.
Tijdschriften kun je ook in de bieb lezen en lenen!
Haak en breiclubjes zijn tegenwoordig ook overal te vinden.
Al die voorstellen voor clubjes en activiteiten zijn lief, maar zij moet zelf willen. En dan nog. Schoonvader ging elke ochtend koffie drinken met een clubje, 3 per week fietsen met verschillende clubjes, wekelijks naar de markt, lunchen met de schoonmaakster... Noem maar op. Niemand merkte iets aan hem want hij liet niets zien en nam eigenlijk ook niet echt deel. En al die bak met kwaadheid en frustratie werd dagelijks bij man en mij uitgestort. Daar hielp bezig blijven echt niet bij.
Ik hoop voor TO dat het bij haar anders loopt.
Mijn schoonmoeder was trouwens ook maar 63 toen ze overleed, schoonvader 68.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
21-08-2018 12:35
Al die voorstellen voor clubjes en activiteiten zijn lief, maar zij moet zelf willen. En dan nog. Schoonvader ging elke ochtend koffie drinken met een clubje, 3 per week fietsen met verschillende clubjes, wekelijks naar de markt, lunchen met de schoonmaakster... Noem maar op. Niemand merkte iets aan hem want hij liet niets zien en nam eigenlijk ook niet echt deel. En al die bak met kwaadheid en frustratie werd dagelijks bij man en mij uitgestort. Daar hielp bezig blijven echt niet bij.
Ik hoop voor TO dat het bij haar anders loopt.
Mijn schoonmoeder was trouwens ook maar 63 toen ze overleed, schoonvader 68.
Nou ja, dat is waar ik ook voor vrees. Maar dat is voorlopig überhaupt niet aan de orde, omdat clubjes sowieso nog echt een brug te ver zijn.
Goede tips, maar echt voor op lange termijn.
Wat jong, Oudblond. Heel naar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven