wat wel/niet kopen uitzet baby?
woensdag 22 augustus 2018 om 09:31
Lieve mede-forummers,
Help mij geld uitsparen of geld uitgeven:
Er was ooit een topic, maar ik kan het niet meer vinden….dus nieuwe poging:
Er bestaan verschillende uitzetlijsten (en mijn man was zo aardig die allemaal uit te pluizen en samen te voegen tot een grote uitzetlijst) maar aan de ervaren moeders:
1) wat op die lijst (of wat volgens tante, buurvrouw of schoonmoeder) ECHT heel noodzakelijk was heb je niet gekocht/gebruikt?
2) wat vond jij superhandig om te hebben en staat dan weer niet op die lijsten?
Help mij geld uitsparen of geld uitgeven:
Er was ooit een topic, maar ik kan het niet meer vinden….dus nieuwe poging:
Er bestaan verschillende uitzetlijsten (en mijn man was zo aardig die allemaal uit te pluizen en samen te voegen tot een grote uitzetlijst) maar aan de ervaren moeders:
1) wat op die lijst (of wat volgens tante, buurvrouw of schoonmoeder) ECHT heel noodzakelijk was heb je niet gekocht/gebruikt?
2) wat vond jij superhandig om te hebben en staat dan weer niet op die lijsten?
woensdag 22 augustus 2018 om 10:12
Waarom met camera?

woensdag 22 augustus 2018 om 10:16
Precies. Die van de kraamzorg is een prima basislijst. Dat heb je in huis, de rest komt wel (of niet). Mensen vinden het ook leuk om nog iets te kunnen geven wat je nog niet hebt! Het ligt ook aan je baby en aan jouw voorkeuren wat je wel/niet gebruikt. Dat weet je pas wanneer de baby er is.
Daarnaast kun je alles ook via Marktplaats kopen. Ideaal! Babyspullen worden maar kort gebruikt dus ze zijn nog goed tweedehands én je kunt jouw aankoop vaak weer voor (bijna) hetzelfde bedrag doorverkopen. Je gebruikt dan dus (bijna) gratis de spullen
De winkels zijn nog steeds open als je een baby hebt en jij kunt nog steeds naar een winkel om dingen te kopen. En dan heb ik het nog niet eens over online shoppen! Dus relax!

woensdag 22 augustus 2018 om 10:17
Ik zou beperkt inkopen. Wij kregen zoveel kleding in de kraamweek dat we vrijwel niets hoefden te kopen.gioia82 schreef: ↑22-08-2018 10:11Goed topic Florence, ik lees mee, ik dacht er ook over om zo'n topic te starten!
Wij hebben nu een kinderwagen (de easywalker harvey), een ledikantje en matrasje van ikea en commode en kast van marktplaats. Vind persoonlijk die babykamers van babywinkels veel te duur voor de kwaliteit die je krijgt, we hebben nu via marktplaats voor 300 euro echt goede houten meubels gekocht. Alleen nog even schilderen en ziet er weer prachtig uit. De box, maxicosi en cosleeper kunnen we overnemen van familie.
Verder hebben we alleen nog een stel hydrofiele luiers en een mutsje, ik ga binnenkort naar de Hema om daar flink in te slaan.
Van de kraamzorg moeten we persé een badstandaard, terwijl mij dat helemaal niks lijkt (we hebben een aanrecht van 9 meter dus dat leek mij zelf ideaal). Hebben andere ouders die wel gebruikt? En een luieremmer, is dat nou handig of juist niet?
En wat ik in andere reacties lees; idd tummytub en luieremmer nooit gebruikt.
woensdag 22 augustus 2018 om 10:18
Tummie tub vond ik juist handig. Is ze tot 10 maanden in geweest.
Kijk wat je de eerste dagen echt nodig hebt. Voor de rest pas kopen als je het mist.
Tussen dat we hoorden dat ons meisje kwam en er daadwerkelijk was, zat 2 uur. Geen tijd dus om babyspullen te kopen. En ook dan komt het goed! Als je een bedje, luiers, paar kleertjes en melk hebt, ben je al een eind. De rest kan allemaal besteld worden en wordt binnen 24 uur bezorgd, is mijn gedachte. Scheelt je een hoop miskopen!
Kijk wat je de eerste dagen echt nodig hebt. Voor de rest pas kopen als je het mist.
Tussen dat we hoorden dat ons meisje kwam en er daadwerkelijk was, zat 2 uur. Geen tijd dus om babyspullen te kopen. En ook dan komt het goed! Als je een bedje, luiers, paar kleertjes en melk hebt, ben je al een eind. De rest kan allemaal besteld worden en wordt binnen 24 uur bezorgd, is mijn gedachte. Scheelt je een hoop miskopen!
woensdag 22 augustus 2018 om 10:21
Heeft denk ik te maken met arbo van de kraamverzorgers. Is fijn voor je rug. Ik zet de badstandaard met badje altijd in het douchegedeelte en dan haal ik daar de stop er ook uit, waardoor ik niet hoef te sjouwen. Maar in de kraamweek.moet het badje in een heel warme kamer kunnen staan.
woensdag 22 augustus 2018 om 10:21
Hier de lijst van de kraamzorg gehanteerd. Luieremmer inderdaad nooit gebruikt.
Kleding beperkt ingeslagen, kans dat we wat kregen was aanwezig en de kans dat dochter maat 50 over zou slaan was ook aanwezig. Daarom besloten kleding beperkt in te slaan, zou zonde zijn als we van alles hadden liggen en ze kon het niet aan.
Verder was hier een babynestje ideaal. Niet om haar 's nachts in te laten slapen ( want inderdaad, kraamhulp gaf aan dat het absoluut niet veilig was), maar wel om haar overdag naast me op de bank te kunnen leggen. Zo was ze dicht bij me, maar kon ik wel zonder baby op mijn buik/borst leven.
Draagzak was hier een 'zonde van het geld' aankoop. Misschien bij nummer 2, mocht het zover zijn.
En die twee verschoonplekken, aanrader! Ik heb ( dochter is nu 11 maanden) nog steeds beneden een aankleedkussen liggen. Genoeg hoezen was hier wel een aanrader, want dochter wist het altijd zo te presteren dat wanneer we de luier uitdeden, ze plaste/poepte.
Man heeft in de kraamweek geregeld de babydump/hema etc. bezocht om nog e.e.a in te slaan.
Kleding beperkt ingeslagen, kans dat we wat kregen was aanwezig en de kans dat dochter maat 50 over zou slaan was ook aanwezig. Daarom besloten kleding beperkt in te slaan, zou zonde zijn als we van alles hadden liggen en ze kon het niet aan.
Verder was hier een babynestje ideaal. Niet om haar 's nachts in te laten slapen ( want inderdaad, kraamhulp gaf aan dat het absoluut niet veilig was), maar wel om haar overdag naast me op de bank te kunnen leggen. Zo was ze dicht bij me, maar kon ik wel zonder baby op mijn buik/borst leven.
Draagzak was hier een 'zonde van het geld' aankoop. Misschien bij nummer 2, mocht het zover zijn.
En die twee verschoonplekken, aanrader! Ik heb ( dochter is nu 11 maanden) nog steeds beneden een aankleedkussen liggen. Genoeg hoezen was hier wel een aanrader, want dochter wist het altijd zo te presteren dat wanneer we de luier uitdeden, ze plaste/poepte.
Man heeft in de kraamweek geregeld de babydump/hema etc. bezocht om nog e.e.a in te slaan.
woensdag 22 augustus 2018 om 10:30
Ah vandaar. Wij hebben een megakeuken en een minibadkamer, dus het leek mij handiger om de baby in de keuken te wassen. Daar is het ook warmer (geen verwarming in onze badkamer en het raam meestal open). Maar misschien vraag ik dan of ik een standaard kan lenen voor die ene week.Suikerwafel schreef: ↑22-08-2018 10:21Heeft denk ik te maken met arbo van de kraamverzorgers. Is fijn voor je rug. Ik zet de badstandaard met badje altijd in het douchegedeelte en dan haal ik daar de stop er ook uit, waardoor ik niet hoef te sjouwen. Maar in de kraamweek.moet het badje in een heel warme kamer kunnen staan.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!

woensdag 22 augustus 2018 om 10:30
Ik vind met camera ook fijner, dan kan ik zien of hij slaapt of wakker is zonder naar binnen te hoeven. Bijvoorbeeld handig als ik 's nachts uit mezelf wakker word en dan besluit om wel of niet te voeden.
En als ik op de camera zie dat hij enorm aan het maaien is met zijn armen kan ik wel wachten tot hij huilt, maar het is efficiënter om hem dan al in te stoppen, voordat ie getroost moet worden.

woensdag 22 augustus 2018 om 10:31
Dan kun je zien of ze alleen gewoon stil zijn of daadwerkelijk slapen. Of bijvoorbeeld zien dat ze heel erg met hun handjes lopen te maaien en misschien inbakeren of een puckababy een idee is. Handig als je bijvoorbeeld weg wilt gaan, maar denkt dat je kind nog slaapt terwijl die alleen maar een beetje naar het plafond staart. Als ze ouder zijn kun je zien wat er aan de hand is waarom ze wakker worden of zeggen waar de speen ligt. Of bij peuters die al in een peuterbed liggen zeggen dat ze terug in hun bed moeten gaan liggen en stoppen met spelen.
Als je en enorme controlefreak bent kun je het misschien beter niet aanschaffen want dan blijf je op dat schermpje kijken, maar ik vond het wel fijn om even te kunnen spieken of ze wel of niet sliep en de denkentjes wel goed lagen enzo.
woensdag 22 augustus 2018 om 10:33
Vriendinnen zeggen dat ze gewoon poepluiers direct in de kliko gooien, maar onze kliko staat 5 meter van ons huis. Dat zie ik mezelf niet steeds doen, midden in de winter met een pasgeboren baby. Dus misschien is een luieremmer dan toch niet zo'n slecht idee.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
woensdag 22 augustus 2018 om 10:34
ai ik was eigenlijk van plan dat ding niet te kopen, man en ik hebben rare lengte en zo'n standaard werkt dus niet voor ons. Vraag is dan even of ik hem alleen voor de kraamhulp zou moeten kopen.Suikerwafel schreef: ↑22-08-2018 10:21Heeft denk ik te maken met arbo van de kraamverzorgers. Is fijn voor je rug. Ik zet de badstandaard met badje altijd in het douchegedeelte en dan haal ik daar de stop er ook uit, waardoor ik niet hoef te sjouwen. Maar in de kraamweek.moet het badje in een heel warme kamer kunnen staan.
woensdag 22 augustus 2018 om 10:37
Wij leggen hier onze kinderen in bed om te rusten, of ze dat nou wakker of slapend doen (slapend is natuurlijk wel het ideaal). En als ze huilen loop je toch altijd wel even naar boven, want je kan door een camera heen nooit ruiken of ze hebben gepoept of voelen of ze een mondje terug hebben gegeven.sneeuwwitje80 schreef: ↑22-08-2018 10:31Dan kun je zien of ze alleen gewoon stil zijn of daadwerkelijk slapen. Of bijvoorbeeld zien dat ze heel erg met hun handjes lopen te maaien en misschien inbakeren of een puckababy een idee is. Handig als je bijvoorbeeld weg wilt gaan, maar denkt dat je kind nog slaapt terwijl die alleen maar een beetje naar het plafond staart. Als ze ouder zijn kun je zien wat er aan de hand is waarom ze wakker worden of zeggen waar de speen ligt. Of bij peuters die al in een peuterbed liggen zeggen dat ze terug in hun bed moeten gaan liggen en stoppen met spelen.
Als je en enorme controlefreak bent kun je het misschien beter niet aanschaffen want dan blijf je op dat schermpje kijken, maar ik vond het wel fijn om even te kunnen spieken of ze wel of niet sliep en de denkentjes wel goed lagen enzo.
Verder loop ik af en toe gewoon de kamer in om te spieken, kan ik ze ook gelijk een aai over hun bolletje geven

Ik zie het nut geloof ik nog steeds niet.

woensdag 22 augustus 2018 om 10:37

woensdag 22 augustus 2018 om 10:38
Ik heb een emmer met deksel gekocht voor de luiers. Staat buiten in de tuin, even kijken hoe vaak we de zak gaan verschonen, maar dan in ieder geval geen vieze luiers in de babykamer of in de vuilnisbak in de keuken.
We hebben geen restafvalbak en ik ga niet voor elke luier naar de ondergrondse container lopen.
We hebben geen restafvalbak en ik ga niet voor elke luier naar de ondergrondse container lopen.
woensdag 22 augustus 2018 om 10:39
Ik ben van nature niet zo'n koper, dus ik denk gauw, ach komt wel. Maar het is ons eerste kind dus je wil wel een beetje voorbereid zijn. Dus op dit moment hang ik een beetje tussen 'kopen we later wel als we het nodig hebben' en 'ik vind het ergens ook wel leuk om iets aan te schaffen'.apiejapie schreef: ↑22-08-2018 10:18Tummie tub vond ik juist handig. Is ze tot 10 maanden in geweest.
Babykamer hebben we in zijn geheel overgenomen van zwager, dus dat hebben we allemaal al. Niet geheel mijn smaak, maar zijn prima meubeltjes.
woensdag 22 augustus 2018 om 10:40
Wij hebben ook altijd een luieremmer gebruikt. Volgens mij van tommee tippee met van die cassettes. Veel mensen zeggen duur, onhandig enz. Maar ik vond het ideaal. Na elke luier een draai aan het deksel en zo wordt de luier ingepakt en heb je geen stank. Zo’n 1x in de week lienik met de grote zak naar de kliko.
@gioia en @florence

Wat een verschil zit er trouwens in! De 1 zweert bij een tummy tub en de ander bij douchen. Leuk om die verschillen te lezen, dat relativeert nogal!
Ik las ook nog het earosleep matrasmatje. Ook een goede aankoop geweest. Niet alleen vanwege het ademende, maar ook vanwege de opvangcapaciteit! Spuug enz, sijpelt daardoor niet in het matras, maar in het matje wat we zo in de was gooide.
woensdag 22 augustus 2018 om 10:40
Bij de wehkamp hebben ze er een die wat hoger is:florence13 schreef: ↑22-08-2018 10:34ai ik was eigenlijk van plan dat ding niet te kopen, man en ik hebben rare lengte en zo'n standaard werkt dus niet voor ons. Vraag is dan even of ik hem alleen voor de kraamhulp zou moeten kopen.
https://www.wehkamp.nl/Winkelen/Kenmerk ... 4AodGeAG2w
Voor man hier (1.85), is de laagste stand goed genoeg, voor mij (1.67) is die eigenlijk te hoog.
Wanneer ben je eigenlijk uitgerekend?
woensdag 22 augustus 2018 om 10:44
nog 3 maanden te gaan…..Maartje2016 schreef: ↑22-08-2018 10:40Bij de wehkamp hebben ze er een die wat hoger is:
https://www.wehkamp.nl/Winkelen/Kenmerk ... 4AodGeAG2w
Voor man hier (1.85), is de laagste stand goed genoeg, voor mij (1.67) is die eigenlijk te hoog.
Wanneer ben je eigenlijk uitgerekend?
lengte probleem hier is dat man 1.95 is en ik (bijna) 1.55 dus niets heeft de goede maat.

woensdag 22 augustus 2018 om 10:44
Doe ik hier ook allemaal en toch vind ik het handig. Ach ja de meningen over de babyuitzet verschillen altijd behoorlijk. Zoals inderdaad bij de Tummy Tub. De kraamverzorgster kwam met dat ding aanzetten en ik was gelijk verkocht en toen de kraam weg was op marktplaats eentje gekocht.Maartje2016 schreef: ↑22-08-2018 10:37Wij leggen hier onze kinderen in bed om te rusten, of ze dat nou wakker of slapend doen (slapend is natuurlijk wel het ideaal). En als ze huilen loop je toch altijd wel even naar boven, want je kan door een camera heen nooit ruiken of ze hebben gepoept of voelen of ze een mondje terug hebben gegeven.
Verder loop ik af en toe gewoon de kamer in om te spieken, kan ik ze ook gelijk een aai over hun bolletje geven![]()
Ik zie het nut geloof ik nog steeds niet.

woensdag 22 augustus 2018 om 10:45
woensdag 22 augustus 2018 om 10:45
Ik was heel blij met mijn voedingskussen. Die kreeg ik van mijn moeder, ik had hem zelf anders niet aangeschaft denk ik. Ik sliep er de laatste weken van mijn zwangerschap mee (heerlijk!) en daarna gebruikt met voeden en soms maakte ik er een bedje van voor de baby.
Badje heb ik maar 2 keer gebruikt, baby ging veel liever mee onder de douche.
Kinderwagen de eerste maanden bijna nooit gebruikt. Ik vond de draagzak veel handiger, die was dan ook onmisbaar! Baby deed daar vaak zijn slaapjes in overdag en mijn zwangerschapsjas paste eroverheen, dus als ik even snel de deur uit wilde, hoefde ik alleen maar mijn jas aan te doen. Ook geen gedoe met baby-jasjes enzo.
Ik heb iets van 12 hydrofiele luiers, dat zijn er teveel. Scheelt denk ik ook dat mijn baby nooit echt heeft gespuugd. Ik gebruik die doeken eigenlijk alleen met afdrogen na het douchen.
Wat extra hoezen voor het aankleedkussen, want daar plast baby nogal vaak overheen.
Qua kleding vind ik de boxpakjes (zonder voetjes) het allerfijnst. Truitjes kruipen steeds omhoog. Boxpakjes lijken me voor een baby ook het lekkerst zitten. Dan wel met rits aan de voorkant en geen knoopjes bij de benen, want dat is in de winter koud en zit weer niet lekker in de draagzak.
Ik had van te voren een paar slaapzakjes gekocht, maar nooit gebruikt. Later wel inbakerzakjes aangeschaft. Slaapzakjes/inbakerzakjes zou ik pas kopen als de baby er is.
Sowieso echt niet te veel kopen van te voren, mijn ervaring is dat je helemaal niet veel nodig hebt. En als je wat mist, heb je het zo gehaald of besteld.
Badje heb ik maar 2 keer gebruikt, baby ging veel liever mee onder de douche.
Kinderwagen de eerste maanden bijna nooit gebruikt. Ik vond de draagzak veel handiger, die was dan ook onmisbaar! Baby deed daar vaak zijn slaapjes in overdag en mijn zwangerschapsjas paste eroverheen, dus als ik even snel de deur uit wilde, hoefde ik alleen maar mijn jas aan te doen. Ook geen gedoe met baby-jasjes enzo.
Ik heb iets van 12 hydrofiele luiers, dat zijn er teveel. Scheelt denk ik ook dat mijn baby nooit echt heeft gespuugd. Ik gebruik die doeken eigenlijk alleen met afdrogen na het douchen.
Wat extra hoezen voor het aankleedkussen, want daar plast baby nogal vaak overheen.
Qua kleding vind ik de boxpakjes (zonder voetjes) het allerfijnst. Truitjes kruipen steeds omhoog. Boxpakjes lijken me voor een baby ook het lekkerst zitten. Dan wel met rits aan de voorkant en geen knoopjes bij de benen, want dat is in de winter koud en zit weer niet lekker in de draagzak.
Ik had van te voren een paar slaapzakjes gekocht, maar nooit gebruikt. Later wel inbakerzakjes aangeschaft. Slaapzakjes/inbakerzakjes zou ik pas kopen als de baby er is.
Sowieso echt niet te veel kopen van te voren, mijn ervaring is dat je helemaal niet veel nodig hebt. En als je wat mist, heb je het zo gehaald of besteld.
woensdag 22 augustus 2018 om 10:51
ik hoorde van iemand dat dat ding om de haverklap afgaat en dus de baby wakker houdt. (geen idee of dat altijd zo is, of dat die mensen waar ik het van hoorde gewoon een op hol geslagen apparaat hebben) en dat het dus niet werkt, dus als baby fijn aan het slapen is dat ding opeens begint te piepen.Fruity-Pebbles schreef: ↑22-08-2018 10:45Oh en ik hebber nog niet kunnen gebruiken, want nog niet bevallen, maar wij hebben de angel care aangeschaft.
Deze geeft een alarm af als je baby stopt met ademen/er 20 sec geen ademhaling is geconstateerd. Van dat alarm zou de baby moeten schrikken en weer adem moeten gaan halen