wat wel/niet kopen uitzet baby?
woensdag 22 augustus 2018 om 09:31
Lieve mede-forummers,
Help mij geld uitsparen of geld uitgeven:
Er was ooit een topic, maar ik kan het niet meer vinden….dus nieuwe poging:
Er bestaan verschillende uitzetlijsten (en mijn man was zo aardig die allemaal uit te pluizen en samen te voegen tot een grote uitzetlijst) maar aan de ervaren moeders:
1) wat op die lijst (of wat volgens tante, buurvrouw of schoonmoeder) ECHT heel noodzakelijk was heb je niet gekocht/gebruikt?
2) wat vond jij superhandig om te hebben en staat dan weer niet op die lijsten?
Help mij geld uitsparen of geld uitgeven:
Er was ooit een topic, maar ik kan het niet meer vinden….dus nieuwe poging:
Er bestaan verschillende uitzetlijsten (en mijn man was zo aardig die allemaal uit te pluizen en samen te voegen tot een grote uitzetlijst) maar aan de ervaren moeders:
1) wat op die lijst (of wat volgens tante, buurvrouw of schoonmoeder) ECHT heel noodzakelijk was heb je niet gekocht/gebruikt?
2) wat vond jij superhandig om te hebben en staat dan weer niet op die lijsten?
woensdag 22 augustus 2018 om 10:51
Dan zou ik voor de hoge gaan. Het is makkelijker voor jou om op een opstapje te gaan staan dan het badje te moeten verhogen. In de praktijk doet man hier altijd het badje, want dan heeft hij ook een bindingsmomentje. Ik had de bv alflorence13 schreef: ↑22-08-2018 10:44nog 3 maanden te gaan…..
lengte probleem hier is dat man 1.95 is en ik (bijna) 1.55 dus niets heeft de goede maat.

En kijk dan voor de kinderwagen of je er een kan vinden met een verstelbare duwstang.

woensdag 22 augustus 2018 om 10:52
De gekregen hydrofiele luiers deden het beter dan de nieuwe. Een mooie/goede luiertas is een must, want dat blijkt niet alleen het eerste jaar handig. Wij hadden aankleedkussens op elke verdieping.
Meest gebruikte ding dat niet op lijstjes staat: een wikkeldeken.
Wij hadden er eentje met ook ruimte voor de riempjes van de maxi-cosy. https://www.baby-dump.nl/product/verzor ... ns/121873/
Meest gebruikte ding dat niet op lijstjes staat: een wikkeldeken.
Wij hadden er eentje met ook ruimte voor de riempjes van de maxi-cosy. https://www.baby-dump.nl/product/verzor ... ns/121873/

woensdag 22 augustus 2018 om 10:54
Helemaal mee eens. En dan verschillen sommige dingen ook nog per kindje. Wat bij de oudste ideaal was, was bij de tweede een drama. En dingen waar we bij de oudste geen behoefte aan hadden, bleken bij de tweede dan weer een mustsneeuwwitje80 schreef: ↑22-08-2018 10:44Doe ik hier ook allemaal en toch vind ik het handig. Ach ja de meningen over de babyuitzet verschillen altijd behoorlijk.

woensdag 22 augustus 2018 om 10:57
Bij bonprix hebben ze zwangerschapsjassen (kwam ik gisteren achter, terwijl ik een bikini zocht)florence13 schreef: ↑22-08-2018 10:48@pindakaas: JAS...ik moet een jas.….(of niet?) ik pas natuurlijk helemaal niet meer in mijn winterjas straks in oktober, November en December...….
woensdag 22 augustus 2018 om 10:58
Ik was eind december uitgerekend en heb heel veel plezier gehad van mijn zwangerschapsjas. Dat tussenstuk kan er uit, dus nu is het gewoon een winterjas.florence13 schreef: ↑22-08-2018 10:48@pindakaas: JAS...ik moet een jas.….(of niet?) ik pas natuurlijk helemaal niet meer in mijn winterjas straks in oktober, November en December...….

woensdag 22 augustus 2018 om 11:02
Voedingskussen is idd fijn om mee te slapen en in het begin bij het voeden.
Beide kinderen zijn hier welgeteld 1x in bad geweest en verder alleen maar onder de douche.
New Born set voor op de Tripp Trapp ook heel veel gebruikt hier, wipstoeltje ook bijna niet.
Kinderwagen wordt hier wel vrij vaak gebruikt maar dat is vooral als boodschappenkar en omdat ik twee kinderen tegelijk dragen niet praktisch vind.
Boxpakjes vond ik juist met de knoopjes op de pijpen het handigst maar dat kan ook komen omdat mijn kinderen het liefst op hun buik liggen (al vanaf het begin).
Sock ons vond ik bij de oudste ook echt ideaal, nooit meer sokken kwijt, jongste heeft eigenlijk nog geen sokken aangehad.
Beide kinderen zijn hier welgeteld 1x in bad geweest en verder alleen maar onder de douche.
New Born set voor op de Tripp Trapp ook heel veel gebruikt hier, wipstoeltje ook bijna niet.
Kinderwagen wordt hier wel vrij vaak gebruikt maar dat is vooral als boodschappenkar en omdat ik twee kinderen tegelijk dragen niet praktisch vind.
Boxpakjes vond ik juist met de knoopjes op de pijpen het handigst maar dat kan ook komen omdat mijn kinderen het liefst op hun buik liggen (al vanaf het begin).
Sock ons vond ik bij de oudste ook echt ideaal, nooit meer sokken kwijt, jongste heeft eigenlijk nog geen sokken aangehad.

woensdag 22 augustus 2018 om 11:03
Ik heb ook een winterkindje, maar geen zwangerschapsjas gekocht. Het viel die winter heel erg mee met de kou. Dikke trui aan en mijn jas los met een grote poncho/kol eroverheen was voldoende. Ik zou nu nog echt niet gaan nadenken over een winterjas hoor. Online bestellen kan altijd nog en dan heb je hem binnen 24 uur binnen.
woensdag 22 augustus 2018 om 11:08
Eens met dat het erg baby- en persoonsafhankelijk is wat je prettig vindt.
Voor mij was zonde van het geld:
- Draagdoek
- Draagzak
- Grote voedingskussen
- Nagelsetje
- Alle verzorgingsproducten met parfum er in
- Badcapes
- Spuugdoekjes
- Wipstoeltje
- Zo’n blender/stomer combinatie
Geld waard was:
- Warme omslagdoek die ook in maxi cosi kan
- Hydrofielen
- Kinderwagen
- Simpele babyfoon
- Pacco inbakerdoek
- Diaper champ
- Zo’n ligstoeltje voor in het badje
- Sock-ons
- Newborn set voor de tripptrapp
Voor mij was zonde van het geld:
- Draagdoek
- Draagzak
- Grote voedingskussen
- Nagelsetje
- Alle verzorgingsproducten met parfum er in
- Badcapes
- Spuugdoekjes
- Wipstoeltje
- Zo’n blender/stomer combinatie
Geld waard was:
- Warme omslagdoek die ook in maxi cosi kan
- Hydrofielen
- Kinderwagen
- Simpele babyfoon
- Pacco inbakerdoek
- Diaper champ
- Zo’n ligstoeltje voor in het badje
- Sock-ons
- Newborn set voor de tripptrapp

woensdag 22 augustus 2018 om 11:20
Zoals veel zeggen: het is nogal persoonlijk.
Dingen die hier absoluut hun geld waard waren:
Draagzak/doek; uren en uren gebruikt die eerste maanden, en ook daarna nog.
Achteraf heb ik spijt dat ik geen draagjas heb gekocht, ik deed meestal mijn zwangerschapsjas aan dan, of een ruim vallend vest. Maar ik zou nu zeker nog geen draagjas kopen
Kinderwagen ook wel gebruikt maar vooral om boodschappen in te vervoeren/baby overdag in te leggen. Ben blij dat we daar niet zo veel geld aan uit hebben gegeven (lees: doorgekregen van familie). Vanaf een jaar over in de buggy: die is veel compacter om mee te nemen (en loopt inderdaad wat minder comfortabel maar we liepen er toch geen kilometers mee, dan ging zoon nog eerder in de draagzak).
Voedingskussen: niet zo zeer om te voeden, maar hoes van het aankleedkussen eromheen en je hebt een fijn nestje. Voeden deed ik met kussens van de bank.
Co-sleeper: hier gewoon een ikea ledikantje die je ook met 1 kant kan monteren.
Babyfoon met camera vond ik voor baby's niet echt nodig (we hebben deze geleend van familie, zou er zelf nooit een kopen), maar toen peuter overging in een peuterbed was dat ding wel heel handig om te kijken of peuter in bed bleef liggen
Stokke new born set vonden wij vooral bij de tweede erg handig: met zn tweeen hechten wij niet zo veel aan perse aan tafel eten maar met peuter erbij is dat toch anders. Mocht je dus al (bijna) zeker weten dat je een tweede wil zou ik die aanschaffen, kan baby nu ook al gezellig aan tafel zitten.
XL hydrofiel doeken gebruikt kleuter hier nog steeds het liefst om af te drogen, die zijn hun geld dus wel waard. Als baby inderdaad ideaal als dekentje, rolletje in de ruk als je ze (overdag) op hun zij wil laten slapen de eerste weken etc.
Hydrofielen verschillen erg per merk hoe veel ze krimpen/zacht ze worden. Die van het kruidvat zijn net schuurpapier. Goedkope van de Hema zijn oke, maar bij de babydump had ik er een paar met een printje gekocht en die blijven mooier/krimpen minder/zijn zachter.
Badstoeltje voorkomt een gebroken rug en als je een groot bad hebt kan je die daar ook nog gebruiken. Onze kids vonden de tummy tub dan weer niks.
Qua verzorginsproducten: een tube bepanthen en badolie, de rest nooit gebruikt.
Dingen die hier absoluut hun geld waard waren:
Draagzak/doek; uren en uren gebruikt die eerste maanden, en ook daarna nog.
Achteraf heb ik spijt dat ik geen draagjas heb gekocht, ik deed meestal mijn zwangerschapsjas aan dan, of een ruim vallend vest. Maar ik zou nu zeker nog geen draagjas kopen

Kinderwagen ook wel gebruikt maar vooral om boodschappen in te vervoeren/baby overdag in te leggen. Ben blij dat we daar niet zo veel geld aan uit hebben gegeven (lees: doorgekregen van familie). Vanaf een jaar over in de buggy: die is veel compacter om mee te nemen (en loopt inderdaad wat minder comfortabel maar we liepen er toch geen kilometers mee, dan ging zoon nog eerder in de draagzak).
Voedingskussen: niet zo zeer om te voeden, maar hoes van het aankleedkussen eromheen en je hebt een fijn nestje. Voeden deed ik met kussens van de bank.
Co-sleeper: hier gewoon een ikea ledikantje die je ook met 1 kant kan monteren.
Babyfoon met camera vond ik voor baby's niet echt nodig (we hebben deze geleend van familie, zou er zelf nooit een kopen), maar toen peuter overging in een peuterbed was dat ding wel heel handig om te kijken of peuter in bed bleef liggen

Stokke new born set vonden wij vooral bij de tweede erg handig: met zn tweeen hechten wij niet zo veel aan perse aan tafel eten maar met peuter erbij is dat toch anders. Mocht je dus al (bijna) zeker weten dat je een tweede wil zou ik die aanschaffen, kan baby nu ook al gezellig aan tafel zitten.
XL hydrofiel doeken gebruikt kleuter hier nog steeds het liefst om af te drogen, die zijn hun geld dus wel waard. Als baby inderdaad ideaal als dekentje, rolletje in de ruk als je ze (overdag) op hun zij wil laten slapen de eerste weken etc.
Hydrofielen verschillen erg per merk hoe veel ze krimpen/zacht ze worden. Die van het kruidvat zijn net schuurpapier. Goedkope van de Hema zijn oke, maar bij de babydump had ik er een paar met een printje gekocht en die blijven mooier/krimpen minder/zijn zachter.
Badstoeltje voorkomt een gebroken rug en als je een groot bad hebt kan je die daar ook nog gebruiken. Onze kids vonden de tummy tub dan weer niks.
Qua verzorginsproducten: een tube bepanthen en badolie, de rest nooit gebruikt.
anoniem_63f722deac731 wijzigde dit bericht op 22-08-2018 11:39
9.19% gewijzigd
woensdag 22 augustus 2018 om 11:35
https://www.ncj.nl/preventie-wiegendood ... matrassen/Superuser2018 schreef: ↑22-08-2018 09:46Je man heeft het verkeerd gedaan. Alleen de spullen kopen die op ALLE lijsten staan, rest pas kopen als het nodig is.
Mijn 50ct:
Mijn aerosleep matjes zijn het echt waard geweest, en een foeilelijke gekleurde muziekmobiel. Badcapes weinig gebruikt.
Aerosleep matrassen hebben geen enkele bewezen toegevoegde waarde en voorzien met name in een vals gevoel van veiligheid. Zonde van je geld dus.
woensdag 22 augustus 2018 om 11:46
Jaa sock ons! Echt een must!badmuts111 schreef: ↑22-08-2018 11:02Sock ons vond ik bij de oudste ook echt ideaal, nooit meer sokken kwijt, jongste heeft eigenlijk nog geen sokken aangehad.
Ook handig vond ik de diaper champ luieremmer, draagdoek en de activity gym.
Nooit/weinig gebruikt: flessenwarmer, slurf om het badje leeg te laten lopen, sudocreme (er zitten kleine potjes in die blije dozen, dat is voldoende), babyborstel.
Persoonlijk vind ik de standaard luiertas, die over 1 schouder gaat, ook een onding. Zwaar en onhandig om te dragen, zeker als je je kindje in de draagdoek hebt. We hadden 'm al snel omgeruild voor een normale rugtas met vakjes.

woensdag 22 augustus 2018 om 11:51
Aerosleep vond ik hier ideaal met het warme weer want ze zijn wat kouder. Voor waarvoor ze origineel zijn niet gebruikt trouwens.marg81 schreef: ↑22-08-2018 11:35https://www.ncj.nl/preventie-wiegendood ... matrassen/
Aerosleep matrassen hebben geen enkele bewezen toegevoegde waarde en voorzien met name in een vals gevoel van veiligheid. Zonde van je geld dus.

woensdag 22 augustus 2018 om 11:54
Amgelcare is schijnveiligheid, baby bij jou op de kamer wordt eerste half jaar aangeraden.
Ik ben voor wasbare luiers, maar dat moet je liggen.
Tummytub zou ik niet kopen. Volgens mij heeft iedere kraamverzorgende die wel en als het bevalt kun je die later nog kopen.
Ik heb veel dingen weinig gebruikt. Ik raad wel twee aankleedkussens aan: 1 boven en 1 beneden.
Ik ben voor wasbare luiers, maar dat moet je liggen.
Tummytub zou ik niet kopen. Volgens mij heeft iedere kraamverzorgende die wel en als het bevalt kun je die later nog kopen.
Ik heb veel dingen weinig gebruikt. Ik raad wel twee aankleedkussens aan: 1 boven en 1 beneden.
woensdag 22 augustus 2018 om 11:55
Er wordt hier denk ik een verschil bedoeld tussen het matras en de matrasbeschermer. In het artikel wordt de matrasbeschermer besproken t.o.v. matrassen.marg81 schreef: ↑22-08-2018 11:35https://www.ncj.nl/preventie-wiegendood ... matrassen/
Echter een 'gewone' waterdichte matrasbeschermer (plastic bedzeiltje o.i.d.) mag je never nooit in een bebybedje leggen, de aerosleep matrasbeschermer wel.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
woensdag 22 augustus 2018 om 12:00
woensdag 22 augustus 2018 om 12:03
Oja de aerosleep.. wij hebben een ledikantmatrasje van de Ikea voor €40,- en kwam als een van de beste uit de test van de consumentenbond. Alle matrasjes moeten nl goed doorademend zijn en aan veiligheidseisen voldoen. Alleen aerosleep adverteert ermee dat het wiegendood voorkomt, en dat is nou net discutabel.
woensdag 22 augustus 2018 om 12:49
De hits hier in huis:
- Tummytub (tot 4 mnd, toen barstte hij eruit)
- Babybadje (met standaard toen zoon niet meer in de tummytub paste maar wel nog ondersteuning nodig had, zonder zodra hij kon zitten, hij is overgegaan op het grote bad zodra hij zich kon optrekken tot staan, rond een maandje of 8-9)
- Draagdoek
- Hydrofielen
- Dubbele elektrische kolf
- Haarborsteltje (zoon vond het heeeerlijk als wij z’n haartjes borstelden)
- Babywasgel en haarlotion, baby bodycream, sudocrem hier juist veel gebruikt
- Veel veel veel kleertjes (we hadden een spugertje)
- Speelkleed voor op de grond
- Verschoonmatje
- Maxi cosi adapters voor kinderwagenonderstel
- Maxi cosi + wipper: daar wilde hij soms wel in zitten ipv op mij
- Badcapes
Nooit/nauwelijks gebruikt:
- Reiswieg van de kinderwagen (wilde hij niet in)
- Box (idem)
- Cosleeper en wieg (idem, sliep bij ons in bed)
- Spuugdoekjes (te klein, waren binnen 3 tellen doorweekt)
- Babywashandjes
- Baby nagelvijl
- Babyolie (vond ik onaangenaam spul omdat het niet goed/snel intrekt)
Nooit gemist:
- Inbakerdoek/slaapzak (gebruikte gewoon een XXL hydrofiel)
- Babynestje
- Flanellen luiers
- Luieremmer
- Luiertas
- Flessenwarmer
- Poedertorens
- Babycooker
- Zo’n speciaal dekentje voor de maxicosi met gaten
- Newbornset voor de tripptrapp
- Babyfoon met camera
- Badinzet voor het babybadje
- Aerosleepproducten
- Tummytub (tot 4 mnd, toen barstte hij eruit)
- Babybadje (met standaard toen zoon niet meer in de tummytub paste maar wel nog ondersteuning nodig had, zonder zodra hij kon zitten, hij is overgegaan op het grote bad zodra hij zich kon optrekken tot staan, rond een maandje of 8-9)
- Draagdoek
- Hydrofielen
- Dubbele elektrische kolf
- Haarborsteltje (zoon vond het heeeerlijk als wij z’n haartjes borstelden)
- Babywasgel en haarlotion, baby bodycream, sudocrem hier juist veel gebruikt
- Veel veel veel kleertjes (we hadden een spugertje)
- Speelkleed voor op de grond
- Verschoonmatje
- Maxi cosi adapters voor kinderwagenonderstel
- Maxi cosi + wipper: daar wilde hij soms wel in zitten ipv op mij
- Badcapes
Nooit/nauwelijks gebruikt:
- Reiswieg van de kinderwagen (wilde hij niet in)
- Box (idem)
- Cosleeper en wieg (idem, sliep bij ons in bed)
- Spuugdoekjes (te klein, waren binnen 3 tellen doorweekt)
- Babywashandjes
- Baby nagelvijl
- Babyolie (vond ik onaangenaam spul omdat het niet goed/snel intrekt)
Nooit gemist:
- Inbakerdoek/slaapzak (gebruikte gewoon een XXL hydrofiel)
- Babynestje
- Flanellen luiers
- Luieremmer
- Luiertas
- Flessenwarmer
- Poedertorens
- Babycooker
- Zo’n speciaal dekentje voor de maxicosi met gaten
- Newbornset voor de tripptrapp
- Babyfoon met camera
- Badinzet voor het babybadje
- Aerosleepproducten
lux- wijzigde dit bericht op 22-08-2018 13:37
4.42% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
woensdag 22 augustus 2018 om 13:08
Dit, qua uitzetlijst, houd de lijst van de kraamzorg aan, dan zit je altijd goed. En hetgeen je nog mist is ook nog te koop, winkels zijn tegenwoordig 7 dagen per week open (zelfs de Kruidvat hier in het dorp is op zondagmiddag open). De rest bedenk je wel op het moment dat je kind er is. IK heb nog niet alles gelezen, maar er kan bijvoorbeeld iemand zeggen een draagdoek, heel fijn (vond ik zelf ook fijn, jammer dat ik hem bij de eerste niet heb gehad), maar dat hoef jij nog niet te vinden. Sowieso alles wat je de 1e week/2 weken niet nodig bent zou ik mooi nog in de winkel laten liggen. Als je het dan zelf nog niet kunt halen is er vaak wel iemand die dat voor je wil doen en anders lang leve het internet.Mevrouw75 schreef: ↑22-08-2018 09:42Geld sparen? Roep rond dat je een baby krijgt en neem met liefde aan wat anderen over hebben. Wij hebben zo ongeveer niks gekocht, behalve de absolute noodzakelijke dingen die de kraamzorg aangaf en niemand had (ze streepten 3/4 van de lijst door, maar 2 thermometers moest blijven staan bv) en het kraampakket met al die medische zooi.
woensdag 22 augustus 2018 om 13:13
Dit is wel ideaal, had beneden ook een mandje met luiers/doekjes/extra rompertje staan.
Wat het bad betreft, die hebben we bij beide kinderen alleen maar in de kraamweek gebruikt. Daarna gingen ze met papa/mama onder de douche of in het grote bad.

woensdag 22 augustus 2018 om 13:18
Ik heb twee kinderen en wat ik handig/onmisbaar vond:
- cosleeper. Had ik bij nummer 1 niet. Met terugwerkende kracht spijt van. Wij hadden een ikea gulliver ledikant 'gehackt'.
- draagzak/draagdoek. Als newborn vond ik draagdoek heerlijk, wat ouder is een draagzak fijner als ze beweeglijker zijn.
- oudste was een spuger dus daar had ik veel hydrofielen voor nodig. Jongste niet.
- de wasdroger en goede wasmachine hebben mijn leven gered
- cosleeper. Had ik bij nummer 1 niet. Met terugwerkende kracht spijt van. Wij hadden een ikea gulliver ledikant 'gehackt'.
- draagzak/draagdoek. Als newborn vond ik draagdoek heerlijk, wat ouder is een draagzak fijner als ze beweeglijker zijn.
- oudste was een spuger dus daar had ik veel hydrofielen voor nodig. Jongste niet.
- de wasdroger en goede wasmachine hebben mijn leven gered