Eetschema peuter 2 jaar

24-08-2018 13:42 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat eet jullie peuter van 2 jaar? Ik weet dat er al veel zulke topics zijn, maar ik wil een nieuwe start zodat ik alles overzichtelijk heb.

Heb zelf een peuter die net twee is en extreem weinig eet, dacht eerst zal wel een fase zijn, maar het CB vond het ook zorgwekkend. Heb binnenkort een afspraak bij de kinderdietist, vind het best spannend allemaal!

Ik trap af:

Ontbijt halve boterham zonder korstjes. Beleg: heel dun pindakaas.

Tussendoor: kwart appel of een knijpfruit.

Lunch: Zelfde als ontbijt, soms dat ook niet.

Avond: paar eetlepels

Tussendoor BV op verzoek, rond de 100-150 ml. Verder water.
Mijn baby van 6 maanden eet ongeveer evenveel als jouw peuter van 2. Maar dan geen beleg op brood en geen knijpfruit en avondeten alleen groenten. Het is inderdaad heel weinig.

Goed dat je naar een dietiste gaat.

Verder vind ik dat je best groentehapjes kunt invriezen. Als ze bepaalde maaltijden wel eet, dan is het even niet anders toch. Dat het gedoe oplevert is jammer, maar het is belangrijker dat je kindje groeit lijkt me.
Driewieler01 schreef:
24-08-2018 15:24
Ja maar het maakt je zo onzeker, vooral als je bijna niemand hoort waarvan het kind zo slecht eet. En de afnemende groei..
En daarom moet je het loslaten, je kind voelt het aan.
Je bent zo hard bezig met hoe het hoort, wat ze zou moeten eten, wat is er gevaarlijk, noem maar op. Dat pikt ze feilloos op.

Geef haar wat ze wel eet. Desnoods begin je in de ochtend met ontbijtkoek, of crackers met smeerkaas, of een knijpfruit. Laat los hoe je vindt dat het moet.

Ze gaat vanzelf weer eten, tenzij er iets fysieks aan de hand is. Maar laat haar lekker eten wat ze lust, kook dat in ruime hoeveelheden. Als ze overdag rijst wil eten, laat je haar lekker rijst eten, wil ze een cracker, dan eet ze een cracker.
Driewieler01 schreef:
24-08-2018 15:24
Ja maar het maakt je zo onzeker, vooral als je bijna niemand hoort waarvan het kind zo slecht eet. En de afnemende groei..

je schrijft eerder dat je 'allang niet meer' die eidooiers geeft. Dat topic is nog niet zo heel erg lang geleden hoor.

Punt is dat je het qua voeding gewoon zelf verkloot hebt. Sorry hoor, maar ik kan me hier zooooo kwaad om maken.

Moeders gelooft niet in brood dus kind krijgt maandenlang geen brood. Moeders is niet van Nederlandse afkomst dus kind krijgt geen droge rijst. Maar je propt het wel vol met een avocado en rauwe eidooiers.
En avondeten als noedels etc? Bleek hier een hit.

Mijn dreumes eet (tegenwoordig) meer dan dat.

Welk fruit heb je geprobeerd?

Ooit monkeyplatter tussendoor op tafel gezet? Dus bord met allerlei dingen zoals fruit, rauwkost, soepstengel, koekje, rozijnen etc.
En stop eens met zoeken naar niet wetenschappelijk bewezen onzin.
1-Aapje schreef:
24-08-2018 15:33
Ooit monkeyplatter tussendoor op tafel gezet? Dus bord met allerlei dingen zoals fruit, rauwkost, soepstengel, koekje, rozijnen etc.
Dit wilde ik net typen. Hier een groot succes. Komkommer, tomaat, blokjes kaas, plakje worst.
Suikerwafel schreef:
24-08-2018 15:32
Mijn baby van 6 maanden eet ongeveer evenveel als jouw peuter van 2. Maar dan geen beleg op brood en geen knijpfruit en avondeten alleen groenten. Het is inderdaad heel weinig.

Goed dat je naar een dietiste gaat.

Verder vind ik dat je best groentehapjes kunt invriezen. Als ze bepaalde maaltijden wel eet, dan is het even niet anders toch. Dat het gedoe oplevert is jammer, maar het is belangrijker dat je kindje groeit lijkt me.
Heb wel een kanttekening, toen ze pas begon met hapjes, at ze juist wel erg goed, kon ze zo zelf een hele perzik wegwerken, banaan, enzovoort. Warme hap in de avond..
vivapimpelmees schreef:
24-08-2018 15:33
je schrijft eerder dat je 'allang niet meer' die eidooiers geeft. Dat topic is nog niet zo heel erg lang geleden hoor.

Punt is dat je het qua voeding gewoon zelf verkloot hebt. Sorry hoor, maar ik kan me hier zooooo kwaad om maken.

Moeders gelooft niet in brood dus kind krijgt maandenlang geen brood. Moeders is niet van Nederlandse afkomst dus kind krijgt geen droge rijst. Maar je propt het wel vol met een avocado en rauwe eidooiers.
Hoezo heb ik het dan verkloot. Punt is dat ze ook geen lekkere/zoete dingen wil. Kon net zo goed met brood zijn gestart en dat ze dat niet meer wilde.
Suze27 schreef:
24-08-2018 15:37
Dit wilde ik net typen. Hier een groot succes. Komkommer, tomaat, blokjes kaas, plakje worst.
Ja best wel vaak.. geen succes, ook niet als ik er niet op let. Spelen ermee doet ze wel.
Hecamel schreef:
24-08-2018 15:35
En stop eens met zoeken naar niet wetenschappelijk bewezen onzin.
Het voedingscentrum raadt het ook af, ik post nu net toevallig een link die je niet trekt, maar ook officiele instanties raden het af.
Proeft ze wel alles of begint ze er niet eens aan? Hier moet dochter alles in ieder geval proeven. Meestal eet ze het daarna gewoon op .
Suze27 schreef:
24-08-2018 15:42
Proeft ze wel alles of begint ze er niet eens aan? Hier moet dochter alles in ieder geval proeven. Meestal eet ze het daarna gewoon op .
Nee, ze wil dus ook niet proeven, gek word ik er van!
laat haar dan vaak maar en denk ze haalt het de volgende ochtend wel in, maar ook dan wil ze nauwelijks eten.
Misschien een stomme vraag: maar hoe zit het met onverteerde rozijnen en oljiven, is dat dan onnodige vulling omdat ze er toch geen voedingsstoffen van opneemt? WAnt die wil ze soms nog wel, maar dan kan ze die net zo goed ook niet meer eten.
Driewieler01 schreef:
24-08-2018 15:37
Heb wel een kanttekening, toen ze pas begon met hapjes, at ze juist wel erg goed, kon ze zo zelf een hele perzik wegwerken, banaan, enzovoort. Warme hap in de avond..
Wanneer was het omslagpunt?
Driewieler01 schreef:
24-08-2018 15:44
Misschien een stomme vraag: maar hoe zit het met onverteerde rozijnen en oljiven, is dat dan onnodige vulling omdat ze er toch geen voedingsstoffen van opneemt? WAnt die wil ze soms nog wel, maar dan kan ze die net zo goed ook niet meer eten.
Nou lijkt mij dan juist fijn dat ze dat wel eet. Bovendien zijn olijven goed qua vetten ed. Vooral blijven geven dus als ze anders niet eet.
Driewieler01 schreef:
24-08-2018 15:39
Het voedingscentrum raadt het ook af, ik post nu net toevallig een link die je niet trekt, maar ook officiele instanties raden het af.
Maar het is wel typerend voor jou, eerst al met dat ei, nu dus niet de rijst. Als dat het enige is dat ze eet, en ook nog eens weinig, dan zou ik er niet zo moeilijk over doen.

Maar wat me ook op begint te vallen is dat je alleen maar komt met weerwoorden en niet 1 keer lees ik dat je denkt, hmmm goed idee. Ga ik eens proberen.

Wil je wel tips?
Driewieler01 schreef:
:-| laat haar gewoon eten wat ze wel eet. Dan eet ze 2 maanden rijst, kip, olijven en rozijnen. Blijf haar gewoon eten aanbieden en leg er geen druk op.
suze27 wijzigde dit bericht op 24-08-2018 15:48
0.41% gewijzigd
Driewieler01 schreef:
Ja ik zou inderdaad stoppen met het geven van het enige dat ze dus wel eet........ :facepalm:
Suikerwafel schreef:
24-08-2018 15:45
Wanneer was het omslagpunt?
Toen ze ongeveer 1 was werd het al lastiger, maar niet zo extreem als nu.
Suikerwafel schreef:
24-08-2018 15:46
Nou lijkt mij dan juist fijn dat ze dat wel eet. Bovendien zijn olijven goed qua vetten ed. Vooral blijven geven dus als ze anders niet eet.
Ik dacht omdat ik ze altijd onverteerd terug zie in haar ontlasting, serieus zoveel als ze heeft gegeten zie ik terug, dacht is, is het niet zinloos? Dat ze er toch niks van opneemt?
Hecamel schreef:
24-08-2018 15:46
Maar het is wel typerend voor jou, eerst al met dat ei, nu dus niet de rijst. Als dat het enige is dat ze eet, en ook nog eens weinig, dan zou ik er niet zo moeilijk over doen.

Maar wat me ook op begint te vallen is dat je alleen maar komt met weerwoorden en niet 1 keer lees ik dat je denkt, hmmm goed idee. Ga ik eens proberen.

Wil je wel tips?
Weerwoorden van wat ik al heb geprobeerd.
Driewieler01 schreef:
24-08-2018 15:49
Ik dacht omdat ik ze altijd onverteerd terug zie in haar ontlasting, serieus zoveel als ze heeft gegeten zie ik terug, dacht is, is het niet zinloos? Dat ze er toch niks van opneemt?
Dan moet je haar misschien leren kauwen? Onverteerde olijven ?

Naar een dietist is trouwens niet verkeerd, ook voor jouw eigen kijk op eten. Misschien neemt zij dat onbewust wel over en vindt ze alles gevaarlijk of eng of niet goed. Kinderen zijn vaak een spiegel van ouders.
Hecamel schreef:
24-08-2018 15:47
Ja ik zou inderdaad stoppen met het geven van het enige dat ze dus wel eet........ :facepalm:
Lees dan de reden.. Ik dacht als dat het beetje trek dat ze nog heeft weghaalt, terwijl ze er niks van opneemt (lees: poept alles ovnerteerd weer uit), vind ik het zonde.
Tja, kinderen van twee hebben de kracht van het nee zeggen ontdekt. Dat speelt natuurlijk ook mee.
En als jij niet zelf inziet dat je zelf een ongezonde verhouding met normaal eten hebt, helpt dat ook niet.
Suikerwafel schreef:
24-08-2018 15:50
Dan moet je haar misschien leren kauwen? Onverteerde olijven ?

Naar een dietist is trouwens niet verkeerd, ook voor jouw eigen kijk op eten. Misschien neemt zij dat onbewust wel over en vindt ze alles gevaarlijk of eng of niet goed. Kinderen zijn vaak een spiegel van ouders.
Ja op kip enzo kauwt ze dus wel, maar op die olijven niet, snap het ook niet hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven