Eetschema peuter 2 jaar

24-08-2018 13:42 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat eet jullie peuter van 2 jaar? Ik weet dat er al veel zulke topics zijn, maar ik wil een nieuwe start zodat ik alles overzichtelijk heb.

Heb zelf een peuter die net twee is en extreem weinig eet, dacht eerst zal wel een fase zijn, maar het CB vond het ook zorgwekkend. Heb binnenkort een afspraak bij de kinderdietist, vind het best spannend allemaal!

Ik trap af:

Ontbijt halve boterham zonder korstjes. Beleg: heel dun pindakaas.

Tussendoor: kwart appel of een knijpfruit.

Lunch: Zelfde als ontbijt, soms dat ook niet.

Avond: paar eetlepels

Tussendoor BV op verzoek, rond de 100-150 ml. Verder water.
Driewieler01 schreef:
24-08-2018 15:50
Lees dan de reden.. Ik dacht als dat het beetje trek dat ze nog heeft weghaalt, terwijl ze er niks van opneemt (lees: poept alles ovnerteerd weer uit), vind ik het zonde.
Als ze ontlasting heeft, dan wordt er dus voedsel verteerd. Het gaat daarnaast niet alleen om het binnenkrijgen van voedingsstoffen, maar ook, in het geval van je peuter het eten an sich.

Nogmaals je maakt er zo'n ding van, dat zij dat merkt.

Zet haar lekker voor de tv met haar favoriete programma. Beker drinken erbij en lekker laten staan. Ook als het koud is gewoon laten staan. Als je een beetje geluk hebt gaat ze eten. Als je pech hebt niet. En daar dan geen punt van maken. Niet vragen of het lekker is, niet vragen of ze geen honger heeft. Gewoon neerzetten en weglopen. Niet over praten.

Het moment dat ik gestopt ben met het praten over het eten met mijn dochter ging het iets beter. Toen ik haar voor de tv zette, met een bord voor haar neus, begon ze zomaar te eten. Als ik vroeg of het lekker was, duwde ze het weg en kon ik opnieuw beginnen. Sinds ik er niet meer over praat eet ze.

Het is ook een van de weinige dingen waar ze als peuter macht over hebben, de rest kun je dwingen, maar haar laten eten kun je niet. Dat is voor haar wellicht wel een mooi middel.
Hecamel schreef:
24-08-2018 15:56
Als ze ontlasting heeft, dan wordt er dus voedsel verteerd. Het gaat daarnaast niet alleen om het binnenkrijgen van voedingsstoffen, maar ook, in het geval van je peuter het eten an sich.

Nogmaals je maakt er zo'n ding van, dat zij dat merkt.

Zet haar lekker voor de tv met haar favoriete programma. Beker drinken erbij en lekker laten staan. Ook als het koud is gewoon laten staan. Als je een beetje geluk hebt gaat ze eten. Als je pech hebt niet. En daar dan geen punt van maken. Niet vragen of het lekker is, niet vragen of ze geen honger heeft. Gewoon neerzetten en weglopen. Niet over praten.

Het moment dat ik gestopt ben met het praten over het eten met mijn dochter ging het iets beter. Toen ik haar voor de tv zette, met een bord voor haar neus, begon ze zomaar te eten. Als ik vroeg of het lekker was, duwde ze het weg en kon ik opnieuw beginnen. Sinds ik er niet meer over praat eet ze.

Het is ook een van de weinige dingen waar ze als peuter macht over hebben, de rest kun je dwingen, maar haar laten eten kun je niet. Dat is voor haar wellicht wel een mooi middel.
Ik ga dit proberen op de dagen dat ik vrij heb! Hoe lang duurde het bij jou voor het werkte?
Ze is nu trouwens 87,5 cm ongeveer bij 12,8 kg.
Driewieler01 schreef:
24-08-2018 16:00
Ze is nu trouwens 87,5 cm ongeveer bij 12,8 kg.
Onze dochter is 82.3 en 12.0 kg. Altijd op die curve gezeten en nu begon ze qua lengte heel iets af te buigen, maar dat meten is mensenwerk, dus die afbuiging doe ik niet zoveel mee. Qua gewicht mocht ze ook wel wat afvallen dus dat kwam mooi samen.

Ik geloof een paar dagen dat het verbeterde.

Echt niet meer over het eten praten. Gewoon niet doen. Zet het neer, en loop weg. Wij zijn nu na de vakantie weer aan het aanwennen om aan tafel te eten. We zijn nu een week aan de gang en nu is het weer zonder mopperen aan tafel. En als ze niet wil, dan gaat ze maar even wat anders doen. Wij gaan dan lekker gezellig kletsen en dan komt ze er vanzelf bij. Ze mag wel verder eten van tafel af als wij klaar zijn en zij redelijk gegeten heeft.

Tegen de tijd dat ze 6 is eet ze vast wel gewoon aan tafel. Nu roeien we gewoon even met de riemen die we hebben. Ik vind uberhaupt eten belangrijker dan hoe en waar we dat doen.
Hecamel schreef:
24-08-2018 16:07
Onze dochter is 82.3 en 12.0 kg. Altijd op die curve gezeten en nu begon ze qua lengte heel iets af te buigen, maar dat meten is mensenwerk, dus die afbuiging doe ik niet zoveel mee. Qua gewicht mocht ze ook wel wat afvallen dus dat kwam mooi samen.

Ik geloof een paar dagen dat het verbeterde.

Echt niet meer over het eten praten. Gewoon niet doen. Zet het neer, en loop weg. Wij zijn nu na de vakantie weer aan het aanwennen om aan tafel te eten. We zijn nu een week aan de gang en nu is het weer zonder mopperen aan tafel. En als ze niet wil, dan gaat ze maar even wat anders doen. Wij gaan dan lekker gezellig kletsen en dan komt ze er vanzelf bij. Ze mag wel verder eten van tafel af als wij klaar zijn en zij redelijk gegeten heeft.

Tegen de tijd dat ze 6 is eet ze vast wel gewoon aan tafel. Nu roeien we gewoon even met de riemen die we hebben. Ik vind uberhaupt eten belangrijker dan hoe en waar we dat doen.
Ze eet altijd eigenlijk al voor de tv. Ik ga het dan nu neerzetten en dan laat ik de tv bijv. 20 minuten aan. Kijken wat ze doet.

Hoe oud is je dochter?
Geen tijdslimiet aanhangen, dat is niet loslaten. Gewoon neerzetten, zelf gaan eten aan tafel. En NIETS, maar dan ook NIETS zeggen als ze gaat eten. Echt net doen alsof je dat niet ziet!!!!!!!

Onze dochter is net 2
hecamel wijzigde dit bericht op 24-08-2018 16:12
Reden: Toevoeging
29.13% gewijzigd
Hoe is haar gezondheid verder? Ontlasting, buikpijn eventueel etc. Ik kan me namelijk best voorstellen dat al die rauwe eieren haar geen goed hebben gedaan.
Driewieler01 schreef:
24-08-2018 15:39
Het voedingscentrum raadt het ook af, ik post nu net toevallig een link die je niet trekt, maar ook officiele instanties raden het af.
Het voedingscentrum zegt dit over arseen en het eten van rijst:
Voedingsadvies

Er wordt dus streng op toegezien dat de hoeveelheid arseen in producten niet te hoog is. Uit voorzorg kun je de inname van arseen verder beperken met de onderstaande adviezen:

Zilvervliesrijst en andere rijstproducten passen goed in een gezond voedingspatroon.
Eet gevarieerd. Dit om te voorkomen dat je te veel arseen binnenkrijgt.
Geef kinderen uit voorzorg niet elke dag rijst en producten met rijst zoals rijstwafels.
Verder kun je er uit voorzorg voor kiezen de rijst nog te wassen voor gebruik en voor het koken ruim voldoende water te gebruiken. Hiermee kun je het arseen deels wegspoelen.
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/arseen.aspx

Er staat niet elke dag. Maar als jij haar om de dag een rijstmaaltijd geeft is dat niet ongezond. Hele volksstammen mensen die iedere dag rijst eten. En als je haar een tijdje iedere dag rijst geeft dan nog is het niet erg. Zaak is nu dat ze eerst normale hoeveelheden gaat eten.

Overigens heb ik ook een kind wat niet wil proeven. Maar als hij niet wil ga ik niet ineens iets anders maken. Stond al in de boekjes die ik kreeg toen hij nog baby was. Jij als ouder bepaalt wat het kind eet, het kind bepaald zelf hoeveel. En ik denk dat ze meer BV tankt dan jij denkt.

Overleg ook eens met het KDV, eet ze daar ook zo weinig? Want meestal gaan ze er daar anders mee om dan thuis. Bij de broodmaaltijd wordt een boterham nog net in stukjes gesneden, maar kind moet het zelf opeten. Wat voor drinken krijgt ze daar en drinkt ze dat ook op? En er zijn ook KDV's die wel een warme maaltijd willen geven, maar dan moet je het zelf meegeven en dan wordt het opgewarmd.
Driewieler01 schreef:
24-08-2018 16:09
Ze eet altijd eigenlijk al voor de tv. Ik ga het dan nu neerzetten en dan laat ik de tv bijv. 20 minuten aan. Kijken wat ze doet.

Hoe oud is je dochter?
Hahaha. Van eidooiers naar eten voor de TV.
Wat ik me nog afvroeg: eten jullie ook samen? Zien eten, doet eten vaak. Zelf laten zien dat je smakelijk aan het eten bent zonder druk op haar te leggen, geeft in ieder geval de associatie dat eten een leuk en gezellig moment is.
Hallo?!
Hier eet peuter van 2 jaar en 2 maanden ongeveer het volgende:

Ontbijt:
1/2 boterhammen met beleg. Of 1 boterham en plakje ontbijtkoek. Of eierkoek. En een beker melk.

Tussendoor:
Kan van alles zijn net waar hij zin in heeft, plakje kaas, koekje, fruit, eierkoek, ontbijtkoek.

Middageten: 1/2 boterhammen en vaak wat fruit als hij dat nog niet op heeft.

Tussendoor: komkommer/tomaat of koekje of iets dergelijks.

Avonseten: hij eet altijd mee wat wij eten en eet meestal wel een flink bord op. (Soms als hij geen zin heeft enkeke happen) soms nog een toetje soms niet.

Tussendoor drinkt hij roosvicee of water.
Net 2:

07.00 boterham met kaas/worst en beker melk
10.30 veel fruit ( halve banaan, halve appel, handje aardbeien, handje blauwe bessen bijv) en een beker siroop
13.00 halve boterham met kaas/worst, halve boterham met zoetigheid en een beker melk
15.00 koek met beker siroop
17.30 vol bordje avondeten, hij eet alles gewoon, danoontje oid en een beker siroop.

Die van 3,5 eet trouwens minder dan de 2 jarige. Moet ze wel constant aansporen om te eten anders eten ze gewoon niet. De 2 jarige weegt niet eens 10 kilo en is erg klein maar volgt wel zijn eigen lijntje., maar mocht hij deze maand niet voldoende zijn gegroeid moeten we langs de kinderarts maar ik maak me geen zorgen, ik maak nu eenmaal kleine kindjes.
En ik weet dat rauwe eieren topic nog wel, grote kans dat je kind fikse buikpijn heeft gehad en dat nu koppelt aan eten. Mijn 2 jarige heeft dat nu al met chocola/chocomel als hij dat alleen maar ziet gilt hij al neeeee auw!

Snap al dat gedoe rond zogenaamd gezond eten echt niet, doe gewoon normaal.
Ontbijt
1 boterham met beleg (verschillend)
1 glas melk

Tussendoor
1 stuk fruit
Glas diksap

Lunch
2 boterhammen met beleg (verschillend)
Glas melk

Tussendoor
Koekje
Glas diksap

avond
Met de pot mee eten maar niet veel
Water

Tussendoor
Toetje
Stuk fruit
Diksap

Tussen door verschillende glazen water nog
En het beste advies dat ik ooit heb gekregen en wat hier altijd werkt.

Schep een bord eten voor je kind op, zet het voor hem neer en zeg dan “ jij mag dit echt niet eten hoor dus pas op”. Mijn kinderen schateren dan direct van het lachen en blijven maar eten.
Ik zie dat eetschema en moest wel lachen.
Mijn 8,5 jarige eet niet heel veel meer dan jouw 2 jarige.
Succes ermee, I know the feeling.
En als die curve afbuigt, geef gewoon eens koekje tussendoor, volle melk, roomboter, doe eens pasta op brood etc.
Dochter is van 0 lijn naar -2 gezakt.
Whatsinaname1988 schreef:
25-08-2018 00:00
En het beste advies dat ik ooit heb gekregen en wat hier altijd werkt.

Schep een bord eten voor je kind op, zet het voor hem neer en zeg dan “ jij mag dit echt niet eten hoor dus pas op”. Mijn kinderen schateren dan direct van het lachen en blijven maar eten.
Dat werkt echt niet hier.
Maar leuk gevonden.
dat is weinig zeg.
Mijn kind is 1 en nog lang geen twee en eet meer.

s'ochtends een fles of bord pap
tussendoor Fruit en een rijstwafel
lunch een hele boterham(met of zonder korstjes),soms zelfs 1,5 boterham
Tussendoor een rijstwafel en een avocado,papaya,worteltje
af en toe nog een flesje van 210ml
s'avonds 180-250 gram warm eten:
50 gram rijst/couscous/aardappel/pasta
120-200 groente
50 gram kipfilet/tofu/rundvlees/of geen vlees.
de hele dag door water

lengte 81 cm bij 11 kg

Junior wijst tussendoor van alles aan, wil naar buiten,wil spelen,wil uit de stoel.
Het enige wat werkt is negeren,zodra ik reageer stop junior nl. met eten.
Daarnaast mag het best even duur soms zijn we binnen 15 minuten klaar met eten, soms moet ik het eten nog een keer opwarmen omdat het allemaal heel lang duurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven