Gezondheid alle pijlers

Vader heeft kanker

02-08-2018 21:35 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Vorig jaar heeft mijn vader kanker gekregen in zijn urineleider. Big shock natuurlijk. Ze hebben toen zijn urineleider er nier weggehaald en toen was het weg.
Wij helemaal blij natuurlijk.
Toch zat het me toen al niet lekker en altijd het gevoel gehad dat er meer zat.
Nu 9 maanden later is het weer terug op dezelfde plek. Ze hebben het vorige week weggehaald en deze week de uitslag van.

Shocking.
Blijkt dat het in zijn lymfeklier zit.
Nu moet hij morgen in de scan om te kijken of dit een hoofdbron of een uitzaaiing is.
Bij een hoofdbron is er veel hoop. Bij een uitzaaiing kunnen ze alleen maar chemospoeling doen om levensduur van papa te verlengen.
Deze uitslag krijgt hij volgende week.

Ik voel me emotioneel, boos(dokters hebben veel fouten gemaakt) en merk dat ik me helemaal terug trek van alles en iedereen.
Ik weet niet hoe ik hier mee moet omgaan.
Vrienden zeggen dat ze er voor me zijn. Maar zou niet weten hoe. Merk aan mezelf dat ik me zo groot mogelijk probeer te houden tegen iedereen. Waarom dat weet ik niet.

Iemand die dit gevoel kent of hetzelfde heeft meegemaakt?
Je kunt je er ook niet op voorbereiden. Je zit in een achtbaan en je kunt er niet uitstappen, of het karretje even parkeren. Ik heb met je te doen.
Vandaag uitslag gehad van de biopsie van de lever. Het is agressief. Als hij geen chemo ondergaat is de prognose dat hij een half jaar tot jaar maar leeft. Hij wil chemo proberen. Gelukkig! Alleen hij garandeerd niet dat ie het doorzet. Ligt eraan hoe ziek hij word. Ze weten ook nog niet hoe zijn lichaam gaat reageren natuurlijk en of de chemo gaat helpen.
Opnieuw rotnieuws, TO. Wat krijgen jullie veel voor de kiezen. Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen, behalve dat ik het heel erg naar voor jullie vind. Ik hoop zo dat de chemo die rotziekte af kan remmen en dat je vader er zo goed mogelijk doorheen komt. :hug:
Dankje Lady. Ik weet ook niet zo goed wat ik moet zeggen maar wil jullie wel op de hoogte houden. Tis zo onwerkelijk allemaal.
Wat naar, TO! Een rotziekte is het. :hug:
Life is short. Eat dessert first.
Yongpeople schreef:
21-08-2018 17:28
Dankje Lady. Ik weet ook niet zo goed wat ik moet zeggen maar wil jullie wel op de hoogte houden. Tis zo onwerkelijk allemaal.
Toch fijn dat je komt updaten hier. Ik hoop dat je hier ook wat steun en troost kan vinden. Uit ervaring weet ik dat je in een achtbaan terecht komt. De tijd staat soms even stil, en alles komt te staan in het teken van die ongelooflijke rotziekte.
Misschien kunnen jullie me wel advies geven over mijn moeder.
Ik vraag namelijk ook hoe het met haar gaat. Ze wil niet dat ik dit vraag en wil er geen antwoord op geven.
Ik wil liefste niet dat ze alles gaat opkroppen en alles probeerd alleen te doen want ze kan er juist met ons over praten.

Iemand tips of herkenbaar?
Ja, herkenbaar. Ik heb ook geprobeerd mijn moeder aan 'het praten' te krijgen (mijn vader is 7 maand geleden overleden aan longkanker) maar dat wil ze niet. Dat heeft me enorm gefrustreerd want ik heb gemerkt dat het mij wel heel erg helpt, om mijn verhaal te kunnen doen. Maar iedereen gaat er anders mee om. Ik heb bij mijn moeder gemerkt dat zij het fijn vindt om dingen te 'doen'. Van die saaie, praktische dingen zoals ramen wassen, gras maaien, snoeien etc. Zij vindt het ook fijn als ik haar daarmee help, dus ja, dan sta ik op een zondagochtend om half 9 nog in mijn pyjamabroek en mijn haar wild op de kop dakgoten uit te bikken....

Misschien is jouw moeder ook wel zo'n 'doener'.
Alles erg herkenbaar, Yongpeople. Mijn vader kreeg 2 jaar geleden nierkanker en m’n moeder vlak daarna huidkanker. Met name bij mijn vader was een rollercoaster. Ik vond het steeds maar moeten wachten nog het ergst!
Het boos zijn herken ik ook heel erg; ik was boos op alles en iedereen.

Voor nu zijn ze allebei “genezen” verklaard en onder halfjaarlijkse controle.

Ontzettend klote dat jullie rotbericht op rotbericht krijgen. Heel veel sterkte!
@lady ja misschien wel. Heb nu alleen het idee dat ze zich sterk wil houden voor haar kinderen. Maar misschien heeft ze gewoon tijd nodig en doet ze net op een andere manier. Heftig van jou verhaal!

@annbritt jij hebt ook een moeilijke tijd. Heel fijn dat ze nu genezen verklaard zijn! Bedankt voor je woorden!
Je moeder is nu volledig gefocust op de laatste periode van je vader, ze staat in de overlevingsstand. Allemaal raakt de ziekte jullie en iedereen gaat er anders mee om. De een wil graag schrijven, de ander er over praten, weer een ander harde muziek en een ander juist weer in doodse stilte zitten piekeren. Jullie rouwproces is al gestart vanaf het moment dat de dood onafwendbaar bleek. En een ieder volgt zijn eigen pad daarin.

Lief dat je om je moeder denkt, ik denk alleen dat het meer kwaad dan goed doet. Als het moment daar is trekt je moeder vanzelf aan de bel, probeer daarop te vertrouwen. Neem niet nog meer zorgen op je schouders, de ziekte van je vader is al zo zwaar. Probeer nu in de korte periode die jullie nog samen hebben zoveel mogelijk mooie herinneringen te creëeren die je kracht geven als hij er niet meer is.

Nogmaals heel veel sterkte, ik leef met je mee :rose:
Met papa gaat het echt niet goed😔 levensverwachting is 3 maanden tot half jaar. Als hij behandeld word dan word het een half jaar maximaal verlengd waarbij die alleen maar in het ziekenhuis ligt de laatste maanden. Dit gaat hij dus niet doen. Mag nu 8 morfinepillen per dag en nog wat medicijnen om draagbaarder te maken.

Wat een k*tnieuws weer😔
Wat een rot bericht weer :hug:
Ja het zit allemaal niet mee. Papa had het al verwacht. En wil heel z'n crematie gaan plannen met ons. Als hij dat graag wil doen we dat maar tis erg raar!
Ach wat ontzettend naar.
Maar of hij nu wel of geen behandeling wil, dat maakt voor jouw verdriet niet uit. Of hij over een half jaar of een jaar sterft maakt het niet minder verdrietig.
En wat je moeder betreft kan ik me heel goed voorstellen dat ze dochter niet met haar verdriet gaat lastig vallen. Ik hoop dat ze iemand anders heeft waar ze terecht kan, een vriendin of een broer of zus.
Heel veel sterkte! :hug:
Nou, het zit jullie ook niet mee he. Wat een rotnieuws krijgen jullie steeds. Ik weet ook niet zo goed wat ik moet zeggen om het iets beter voor je te maken. Ik weet wat je doormaakt, heb eerder dit jaar in hetzelfde schuitje gezeten. Mijn vader wilde geen behandeling, want het zou alleen maar levensrekkend zijn en dan zonder enige kwaliteit van leven. Ik ben ook 'blij' dat ie dat niet gedaan heeft want het was gewoon uitstel van overlijden geweest, maar het is wel ontzettend heftig. Je hele wereld staat op z'n kop.

Veel sterkte :hug:
Lady_Day schreef:
24-08-2018 18:57
Nou, het zit jullie ook niet mee he. Wat een rotnieuws krijgen jullie steeds. Ik weet ook niet zo goed wat ik moet zeggen om het iets beter voor je te maken. Ik weet wat je doormaakt, heb eerder dit jaar in hetzelfde schuitje gezeten. Mijn vader wilde geen behandeling, want het zou alleen maar levensrekkend zijn en dan zonder enige kwaliteit van leven. Ik ben ook 'blij' dat ie dat niet gedaan heeft want het was gewoon uitstel van overlijden geweest, maar het is wel ontzettend heftig. Je hele wereld staat op z'n kop.

Veel sterkte :hug:
Lady, hier ook. Ik was eerst heel opstandig, want ik wilde zijn overlijden zo graag uitstellen. Maar toen het zover was dacht ik: dit was over een half jaar net zo erg geweest en nu heeft hij niet zo hoeven lijden. Had jij dat ook? Het gaf mij veel rust op dat moment.
Ademes schreef:
24-08-2018 19:03
Lady, hier ook. Ik was eerst heel opstandig, want ik wilde zijn overlijden zo graag uitstellen. Maar toen het zover was dacht ik: dit was over een half jaar net zo erg geweest en nu heeft hij niet zo hoeven lijden. Had jij dat ook? Het gaf mij veel rust op dat moment.
Ja, ik had precies hetzelfde. Ik zat van de week nog te denken... 7 maanden nu. Wat als hij wel was behandeld, dan hadden we hem waarschijnlijk net verloren. Na een half jaar diepe ellende.
Lady_Day schreef:
24-08-2018 19:05
Ja, ik had precies hetzelfde. Ik zat van de week nog te denken... 7 maanden nu. Wat als hij wel was behandeld, dan hadden we hem waarschijnlijk net verloren. Na een half jaar diepe ellende.
Wat is het nog maar kort geleden voor je. Jij ook nog een :hug:
Ik snap dat hij de behandeling niet doet. Heb liever dat hij nog kan leven dan dat hij aan bed gekluisterd zit. Maar het idee dat me vader gaat overlijden is zo onwerkelijk
Yongpeople, dat is het ook. Ik heb, 7 maanden later, nog steeds heel vaak een gevoel van 'ongeloof'. Het is heel onwerkelijk dat iemand die er altijd voor je was, pats boem weg is.
Wat een rotnieuws, wat gaat het snel ineens he? Voor wat je moeder en jou betreft, doe gewoon wat goed voelt, maar wil je moeder niet praten? Laat haar dan. Ik wilde bv altijd huilen in mijn eentje, en niet met iemand erbij, dit was zulk rauw verdriet, dat wilde ik echt alleen doen. Toen bij mijn vader de dood kwam was er opluchting, en voel je daar straks niet schuldig over. Ik wens je heel veel sterkte toe en vergeet niet te zeggen hoeveel je van hem houdt, ik durfde dat nl niet.
Lady ik denk dat dat ongeloof nog heel lang gaat duren😔
Vandaag hebben we een leuke dag want gaan met z'n alle een dagje weg totdat papa het niet meer vol houd. Dus gaan zoveel mogelijk herinneringen maken!

Beetje gek ja inderdaad misschien gaat mama er anders mee om dan ik. Zolang ze maar weet dat ik voor haar klaar sta.
Het gaat in een keer zo ongelofelijk snel inderdaad!
Wat ik achteraf wel mis zijn audio opnames. Op de dag voor mijn vaders overlijden heb ik nog een stukje opgenomen maar toen was hij zijn stem al bijna kwijt. Gelukkig hebben we nog wel een paar filmpjes waarop hij te horen is. Ik ben zo bang te vergeten hoe hij klonk.

Fijn dat jullie vandaag met z'n allen weggaan. Ik wens jullie een mooie dag!
Ooh dat is een goed idee. Veel video's maken inderdaad!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven