Moeder slaat/duwt kind, wat zou jij doen?

26-08-2018 23:11 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Het volgende gebeurde gister vlak voor mijn neus. Ik merk dat het maar niet los laat en ik twijfel of ik goed heb gedaan met mijn reactie.
Wat zou jij hebben gedaan?

Gister een dagje op familiebezoek. Voorafgaand nog even chocolaatjes halen bij een supermarkt.
Zie ik daar een moeder woedend haar kind (+/- 7jaar) naar de auto trekken, luid en woest pratend tegen het jong. stoom kwam uit haar oren.
Mijn auto stond naast die van moeder geparkeerd en ik kon dus volgen wat er gebeurde.
Kind was ontzettend over zijn toeren en huilde, dit leek moeder alleen maar kwader te maken. Ik zag haar schreeuwen tegen het kind dat in zijn stoel wegdook. Hierop scheurde moeder hem aan zijn arm rechtop en sloeg hem met de vlakke hand meer dan 3 keer vol in het gezicht en daarna tegen zijn armen/schouders.

Het hele gebeuren overviel me en ik schrok me wezenloos. Aan de andere kant van moeder parkeerde een andere auto, waarvan de eigenaren ook geschrokken naar de auto keken en daarna hoofdschuddend de winkel in liepen.

Eigenlijk wilde ik meteen ingrijpen, maar ik wist niet goed wat ik moest doen.
Toen ma begon te slaan ben ik uit de auto gestapt en heb het portier aan haar kant geopend met de vraag of het wel goed ging?'
Buiten zinnen stapte moeder uit en begon mij schreeuwend -en heel dicht op mij staand- de les te lezen met:' waar bemoei je je mee?! Dit is mijn kind en mijn auto. Ik wijs mijn zoon terecht die voor de zoveelste keer flipt! Hoe haal jij het in je hoofd om je hiermee te bemoeien?!'
Ze stapte haar auto weer in en de deur werd met een rotgang dicht getrokken, waarop ze verder ging met schreeuwen tegen het kind.
Uit een soort van reflex trok ik de deur opnieuw open en gaf rustig aan dat zijzelf ook niet echt rustig op mij overkwam en schreeuwen en geweld niet de manier is.
Moeder trok de deur weer dicht met een aantal vloek en scheld woorden erbij tegen mij, waarop ik aangaf dat als haar nog eens zag slaan ik de politie zou bellen.
Hierop werd ik geïrriteerd agressief aangekeken en sjeesde ma de parkeerplaats af.

Ik voelde me misselijk van dat wat ik zag.
Voelde me verplicht er iets van te zeggen/aan te doen. Tegelijkertijd vraag ik me af of het wel verstandig is iets te zeggen/te doen. Voor hetzelfde geld heb je te maken met een ouder die niet spoort en kind thuis nog meer afbeult met: je zet me voor schut'.
Het lastige vind ik nu ook: ik kan er niks mee. Kom niet uit de plaats waar het gebeurde en kende dus moeder en kind niet.

Wij zijn zelf al jaren pleegouders en hebben dus behoorlijk wat meegemaakt met onmacht van ouders. Wij schrikken niet meer zo snel van iets al was deze mevrouw echt abnormaal buiten zinnen.
Ik vond het heel heftig om te zien gebeuren zo in het openbaar.
Zoals boven al beschreven, het laat me maar niet los.
Wat zou jij hebben gedaan?
ik zou het kenteken hebben onthouden
Mensen lopen allemaal door en doen net of ze niets zien joh.
Damned if I don’t
Ongeveer hetzelfde als jij maar dan zou ik ook daadwerkelijk direct de politie hebben gebeld. Kinderen slaan is strafbaar. Een corrigerende tik is bij wet verboden.
S-Meds schreef:
26-08-2018 23:13
ik zou het kenteken hebben onthouden
En niks tegen haar gezegd hebben?
Mijn man heeft vanuit de auto een foto gemaakt. Hierop zie je ook een woedende moeder die de arm van haar zoon vast heeft.
Hij is alleen vanaf schuin de zijkant gemaakt en je ziet geen kenteken.
Ik vind je een held. Omdat het kind meemaakte dat iemand vond dat wat zijn moeder deed, niet kan.
Everything you see I owe to spaghetti!
Ik zou het kenteken hebben genoteerd en de politie hebben gebeld.

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom jij dat niet hebt gedaan. Je zag toch dat het alle grenzen te buiten ging? Een vrouw slaat een kind 3 keer vol in het gezicht?
BloemetjesPantoffel schreef:
26-08-2018 23:16
En niks tegen haar gezegd hebben?
Mijn man heeft vanuit de auto een foto gemaakt. Hierop zie je ook een woedende moeder die de arm van haar zoon vast heeft.
Hij is alleen vanaf schuin de zijkant gemaakt en je ziet geen kenteken.
das dom, nu kan je niks
jouw actie heeft nergens toe geleid
Wie weet wat had ze gisteren en de afgelopen dagen al allemaal meegemaakt met het kind.

Moei je dus vooral met je eigen zaken.
Annapicobella schreef:
26-08-2018 23:17
Ik vind je een held. Omdat het kind meemaakte dat iemand vond dat wat zijn moeder deed, niet kan.
Ik zat thuis te kijken op de website van veilig thuis om te onderzoeken of ik hiermee iets kan. Las daar ook hoe om moet gaan met dergelijke situaties. Aangegeven werd dat je vriendelijk moest blijven en oogcontact moest maken. Een gepaste vraag was:' kan ik u ergens mee helpen?'
En dan bij geen gehoor:' ik zie dat uw kind niet luistert en u het daarom slaat. Ik schrik daarvan, kunt u zich datvoorstellen?'
Allemaal zinnen die ik niet gesteld heb
patchouli_ schreef:
26-08-2018 23:20
Ik zou het kenteken hebben genoteerd en de politie hebben gebeld.

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom jij dat niet hebt gedaan. Je zag toch dat het alle grenzen te buiten ging? Een vrouw slaat een kind 3 keer vol in het gezicht?
Nadat die dame wegreed dan.

Ter plekke zou ik ook hebben ingegrepen.
Tornacense schreef:
26-08-2018 23:20
Wie weet wat had ze gisteren en de afgelopen dagen al allemaal meegemaakt met het kind.

Moei je dus vooral met je eigen zaken.
Oh ja.. tuurlijk. Dan is het oke
BloemetjesPantoffel schreef:
26-08-2018 23:21
Ik zat thuis te kijken op de website van veilig thuis om te onderzoeken of ik hiermee iets kan. Las daar ook hoe om moet gaan met dergelijke situaties. Aangegeven werd dat je vriendelijk moest blijven en oogcontact moest maken. Een gepaste vraag was:' kan ik u ergens mee helpen?'
En dan bij geen gehoor:' ik zie dat uw kind niet luistert en u het daarom slaat. Ik schrik daarvan, kunt u zich datvoorstellen?'
Allemaal zinnen die ik niet gesteld heb
Die tweede vraag js wel heel raar. Zo zegt toch niemand dat.
Annapicobella schreef:
26-08-2018 23:17
Mee eens. Misschien heb je wel meer voor hem gedaan dan je denkt. Ik zou waarschijnlijk ook niet genoeg reactievermogen hebben om gelijk de politie te bellen. Hooguit genoeg om het kenteken te noteren, maar of dat nou veel uithaalt, betwijfel ik.
Je hebt het goed gedaan :hug:

Het enige dat je nu nog kan doen, is melding maken.
En dan bel je de politie ...

Als ze al zouden reageren / willen komen, tegen de tijd dat ze er zijn is die moeder al lang weg, hoor.
Wauw ik vind je wel dapper! Jamer dat je geen kenteken hebt, maar grote kans dat dit gezin al bekend is bij instanties.
Tornacense schreef:
26-08-2018 23:27

Als ze al zouden reageren / willen komen, tegen de tijd dat ze er zijn is die moeder al lang weg, hoor.
Precies dat was ook mijn gedachte. Ik maakte de inschatting dat ma niet zou wachten tot politie arriveerde.
Daarnaast ging het zo snel ook allemaal.
Zebra123 schreef:
26-08-2018 23:29
Wauw ik vind je wel dapper! Jamer dat je geen kenteken hebt, maar grote kans dat dit gezin al bekend is bij instanties.
Ik hoop het. Trieste ellende als ouders dit zo oplossen.
Tornacense schreef:
26-08-2018 23:27

Reken maar dat de politie dit ernstig genoeg vindt om via het kenteken het adres te achterhalen en vervolgens die mensen een bezoekje te brengen en /of veilig thuis op ze af te sturen.

3x in het gezicht slaan kan echt niet.
Ik denk dat het ontzettend moeilijk is in te schatten wat je precies zou doen als zoiets voorvalt. Het is echt een hele lastige kwestie van wat nou het beste is om te doen in die exacte situatie. Je weet namelijk niet hoe mensen op je reageren. Eigenlijk vind ik dat je het heel goed hebt gedaan TO. Je bent niet meteen uit je slof geschoten en haar verweten dat ze het niet goed deed, maar een bezorgde vraag gesteld. De volgende keer zou ik het nummerbord noteren en er melding van maken bij de politie. Misschien kun je morgen nog even navragen bij de politie uit die regio of ze er iets mee kunnen. Misschien heeft iemand anders wel het nummerbord genoteerd en er melding van gemaakt. En anders is het een les voor de volgende keer.

Wat Annapicobella zegt vind ik eigenlijk ook wel een mooie invalshoek.

Goed dat je niet gewoon nee-schuddend bent doorgelopen.
Staat de moeder duidelijk op de foto? Misschien kan je alsnog een melding maken met die foto?

Ik snap je reactie en ik vind het knap hoe rustig je bent gebleven en voor het kind opkwam.

Die vragen..dat zijn echt van die pedagogische vragen, maar meestal halen juist op die manier gestelde vragen het bloed onder de nagels vandaan. Dat mens zat hevig in haar emotie, die gaat dan echt geen serieus gesprek starten.
Tja, verstand. Ach ja.
Het mooiste wat we kunnen ervaren, is het mysterie. Het is de bron van alle ware kunst en wetenschap. Einstein ♡
Wellicht zijn er daar camera’s.
Toch aangifte doen.
sugarmiss schreef:
26-08-2018 23:31
Reken maar dat de politie dit ernstig genoeg vindt om via het kenteken het adres te achterhalen en vervolgens die mensen een bezoekje te brengen en /of veilig thuis op ze af te sturen.

3x in het gezicht slaan kan echt niet.
En dan ontkennen ze en is het woord-tegen-woord.
Of ze beginnen je te stalken.

Als het bekenden zijn (familie, buren) wil ik best ver gaan als ik héél zeker ben.

Bij zo'n "minuutopname" op een parking ... hou ik me heel ver weg want je kent het hele verhaal én de mensen niet.
En het is dus woord-tegen-woord.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 26-08-2018 23:39
27.74% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven