Moeder slaat/duwt kind, wat zou jij doen?

26-08-2018 23:11 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Het volgende gebeurde gister vlak voor mijn neus. Ik merk dat het maar niet los laat en ik twijfel of ik goed heb gedaan met mijn reactie.
Wat zou jij hebben gedaan?

Gister een dagje op familiebezoek. Voorafgaand nog even chocolaatjes halen bij een supermarkt.
Zie ik daar een moeder woedend haar kind (+/- 7jaar) naar de auto trekken, luid en woest pratend tegen het jong. stoom kwam uit haar oren.
Mijn auto stond naast die van moeder geparkeerd en ik kon dus volgen wat er gebeurde.
Kind was ontzettend over zijn toeren en huilde, dit leek moeder alleen maar kwader te maken. Ik zag haar schreeuwen tegen het kind dat in zijn stoel wegdook. Hierop scheurde moeder hem aan zijn arm rechtop en sloeg hem met de vlakke hand meer dan 3 keer vol in het gezicht en daarna tegen zijn armen/schouders.

Het hele gebeuren overviel me en ik schrok me wezenloos. Aan de andere kant van moeder parkeerde een andere auto, waarvan de eigenaren ook geschrokken naar de auto keken en daarna hoofdschuddend de winkel in liepen.

Eigenlijk wilde ik meteen ingrijpen, maar ik wist niet goed wat ik moest doen.
Toen ma begon te slaan ben ik uit de auto gestapt en heb het portier aan haar kant geopend met de vraag of het wel goed ging?'
Buiten zinnen stapte moeder uit en begon mij schreeuwend -en heel dicht op mij staand- de les te lezen met:' waar bemoei je je mee?! Dit is mijn kind en mijn auto. Ik wijs mijn zoon terecht die voor de zoveelste keer flipt! Hoe haal jij het in je hoofd om je hiermee te bemoeien?!'
Ze stapte haar auto weer in en de deur werd met een rotgang dicht getrokken, waarop ze verder ging met schreeuwen tegen het kind.
Uit een soort van reflex trok ik de deur opnieuw open en gaf rustig aan dat zijzelf ook niet echt rustig op mij overkwam en schreeuwen en geweld niet de manier is.
Moeder trok de deur weer dicht met een aantal vloek en scheld woorden erbij tegen mij, waarop ik aangaf dat als haar nog eens zag slaan ik de politie zou bellen.
Hierop werd ik geïrriteerd agressief aangekeken en sjeesde ma de parkeerplaats af.

Ik voelde me misselijk van dat wat ik zag.
Voelde me verplicht er iets van te zeggen/aan te doen. Tegelijkertijd vraag ik me af of het wel verstandig is iets te zeggen/te doen. Voor hetzelfde geld heb je te maken met een ouder die niet spoort en kind thuis nog meer afbeult met: je zet me voor schut'.
Het lastige vind ik nu ook: ik kan er niks mee. Kom niet uit de plaats waar het gebeurde en kende dus moeder en kind niet.

Wij zijn zelf al jaren pleegouders en hebben dus behoorlijk wat meegemaakt met onmacht van ouders. Wij schrikken niet meer zo snel van iets al was deze mevrouw echt abnormaal buiten zinnen.
Ik vond het heel heftig om te zien gebeuren zo in het openbaar.
Zoals boven al beschreven, het laat me maar niet los.
Wat zou jij hebben gedaan?
redbulletje schreef:
27-08-2018 09:48
Jij was er toch niet bij en hebt toch niet gezien wat dat kind had uitgevreten? Misschien liep ie al de hele dag te zuigen voor moeders geduld op was.
Dus zeggen dat het niet aan hem lag is dan nogal een leugen.

Redbulletje, jij was er evenmin bij.
Wat Bloemetjespantoffel beschrijft is kindermishandeling en dat is zoals je weet verboden.
Het kan dat dit de eerste keer was, het kan ook dat dit veel vaker gebeurt.
Het kan de jeugd van een kind akelig verpesten en iemand voor de rest van haar leven tekenen.
Waarom neem je het op voor deze moeder ?
nounou
kintsugi schreef:
27-08-2018 10:00
Een kind meer dan één keer slaan heeft meer te maken met een slechte zelfbeheersing.
Die zelfbeheersing wordt anno nu wel enorm getart ook, sinds de corrigerende tik publiekelijk wordt afgekeurd. In mijn tijd kreeg je gewoon lik op stuk, al was dat midden in 'n drukke supermarkt. Maar dan was 't ook gelijk klaar ook. Nu weten kinderen dat de ouders niet door durven pakken in 't openbaar en bouwt de ergernis op en op en op. Die moeder had beter nog even wat langer ingehouden tot ze thuis was om dit soort geneuzel te voorkomen, maar misschien was ze aan 't eind van haar latijn.
redbulletje schreef:
27-08-2018 10:04
Die zelfbeheersing wordt anno nu wel enorm getart ook, sinds de corrigerende tik publiekelijk wordt afgekeurd. In mijn tijd kreeg je gewoon lik op stuk, al was dat midden in 'n drukke supermarkt. Maar dan was 't ook gelijk klaar ook. Nu weten kinderen dat de ouders niet door durven pakken in 't openbaar en bouwt de ergernis op en op en op. Die moeder had beter nog even wat langer ingehouden tot ze thuis was om dit soort geneuzel te voorkomen, maar misschien was ze aan 't eind van haar latijn.
Als het gelijk klaar was, was één tik dus genoeg...
kintsugi schreef:
27-08-2018 10:10
Als het gelijk klaar was, was één tik dus genoeg...
Als ze die tik als lik op stuk had uitgevoerd op het moment dat kind haar te ver ging wel ja. Nu durfde ze dat wellicht niet te doen in de supermarkt met al die veroordelende mensen om zich heen en bleef kind bloed onder haar nagels vandaan halen zodat ze haar zelfbeheersing in de auto verloor.
Je kan het beste de kinderen van tevoren zeggen wat er van ze verwacht wordt, contact onderhouden en niet wachten tot het kind op zijn eentje iets gaat ondernemen en dan niet meer bezig is met de wensen van de ouder. En dan ook niet meer zo makkelijk kan terugschakelen als hij zich eenmaal druk is gaan maken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Maar het valt allemaal niet mee als muliti-tasking ouder.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
27-08-2018 10:26
Maar het valt allemaal niet mee als muliti-tasking ouder.
Sommige mensen zijn niet geschikt als ouder. Daar kom je helaas vaak pas achter als het al te laat is.

Mensen die hun kinderen mishandelen vind ik niet geschikt.
redbulletje schreef:
27-08-2018 10:13
Als ze die tik als lik op stuk had uitgevoerd op het moment dat kind haar te ver ging wel ja. Nu durfde ze dat wellicht niet te doen in de supermarkt met al die veroordelende mensen om zich heen en bleef kind bloed onder haar nagels vandaan halen zodat ze haar zelfbeheersing in de auto verloor.
je was erbij??
Yildizlar schreef:
27-08-2018 10:02
Slaan vol in het gezicht is een normale reactie op een stierlijk vervelend kind ?
To geeft zelf aan in de pleegzorg te zitten en wel wat gewend te zijn . Maar dat dit extreem was .
Ik praat het niet goed hoor. Natuurlijk behoor je je kind niet te slaan.
Alleen, niemand hier, inclusief TO, kent de situatie. De context waarin het gebeurde.
Die achtergrond als pleegouders maakt dat je wellicht juist een verkeerde conclusie trekt. Of wel de goede.

Het punt is, je weet niet wat er werkelijk is gebeurt.
lilalinda schreef:
27-08-2018 10:35
je was erbij??
TO toch ook niet? Zij zag alleen hoe het eindigde.
lise1985 schreef:
27-08-2018 10:40
Alleen, niemand hier, inclusief TO, kent de situatie. De context waarin het gebeurde.
Die achtergrond als pleegouders maakt dat je wellicht juist een verkeerde conclusie trekt. Of wel de goede.

Die context geeft alleen de verklaring van het waarom. Het feit dat het gebeurde zegt genoeg.
lise1985 schreef:

Maar niemand zegt toch dat deze vrouw opgesloten moet worden of iets dergelijks ?
Het lijkt me wel reden tot zorg, en als er een melding wordt gedaan bij Veilig Thuis kan er gekeken worden wat er aan de hand is.
Ik vind dat je een kind in zo'n situatie moet beschermen door te handelen, zoals TO heeft gedaan.
nounou
lise1985 schreef:

wat er ook gebeurde, de moeder heeft in strijd met de wet gehandeld.
Ma zit gewoon fout
Joh, ik zal nu wel een gigantische loedermoeder zijn maar ik kan je vertellen dat als mijn zoontjes goed het bloed onder mijn nagels uit halen en ik na 80 x corrigeren nog niet het gewenste resultaat heb dan ik ze dan ook even vastpak om even duidelijk te stellen dat ze over de grens heen zijn gegaan...

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze tegen de vlakte aan gemept worden of in het gezicht want daar walg ik van maar een tik op de billen? Ja hoor... Maakt mij dat dan een slechte moeder? Als dat in sommige mensen hun ogen zo is dan is dat maar zo.

het punt is op het einde van de dag zijn die mensen die mij een slechte moeder vinden er niet om mijn kinderen te corrigeren en educatie te geven, dat ben ik. Om ze te leren wat grenzen zijn en hopelijk groeien ze op tot nette jonge mannen.

Wat to hier schrijft gaat te ver in mijn ogen, MAAR! ik heb er een beetje een broertje dood aan dat sommige ouders bestempeld worden als aso omdat ze hun kind corrigeren, of omdat ze vanuit huis uit "die opvoeding" mee hebben gekregen.

Ik vind het aso dat je zo bekrompen bent om zo klakkeloos iemand een stempel te geven terwijl je niets van die persoon weet anders dan het stukje wat ze hier wegschrijven...

Ik ben door mijn moeder ook met een ijzeren hand opgevoed, waarom? Omdat ik het nodig had! En ik ben er mijn moeder nog iedere dag dankbaar voor want ik kan je vertellen dat er anders niets van mij terecht had gekomen. Als kind niet altijd leuk maar ik pluk er nu de vruchten van. En ja, ook ik kreeg wel eens een klap. Waaw wat een kindermishandeling zeg....

Mensen oordelen zoveel....

To: als het allemaal zo gegaan is zoals je het hier weg hebt geschreven dan heb je in deze situatie goed gehandeld. Petje af!
spieker27 schreef:
27-08-2018 10:59
Joh, ik zal nu wel een gigantische loedermoeder zijn maar ik kan je vertellen dat als mijn zoontjes goed het bloed onder mijn nagels uit halen en ik na 80 x corrigeren nog niet het gewenste resultaat heb dan ik ze dan ook even vastpak om even duidelijk te stellen dat ze over de grens heen zijn gegaan...

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze tegen de vlakte aan gemept worden of in het gezicht want daar walg ik van maar een tik op de billen? Ja hoor... Maakt mij dat dan een slechte moeder? Als dat in sommige mensen hun ogen zo is dan is dat maar zo.

het punt is op het einde van de dag zijn die mensen die mij een slechte moeder vinden er niet om mijn kinderen te corrigeren en educatie te geven, dat ben ik. Om ze te leren wat grenzen zijn en hopelijk groeien ze op tot nette jonge mannen.

Wat to hier schrijft gaat te ver in mijn ogen, MAAR! ik heb er een beetje een broertje dood aan dat sommige ouders bestempeld worden als aso omdat ze hun kind corrigeren, of omdat ze vanuit huis uit "die opvoeding" mee hebben gekregen.

Ik vind het aso dat je zo bekrompen bent om zo klakkeloos iemand een stempel te geven terwijl je niets van die persoon weet anders dan het stukje wat ze hier wegschrijven...

Ik ben door mijn moeder ook met een ijzeren hand opgevoed, waarom? Omdat ik het nodig had! En ik ben er mijn moeder nog iedere dag dankbaar voor want ik kan je vertellen dat er anders niets van mij terecht had gekomen. Als kind niet altijd leuk maar ik pluk er nu de vruchten van. En ja, ook ik kreeg wel eens een klap. Waaw wat een kindermishandeling zeg....
Nog maar eens dan:
https://www.kinderrechten.nl/kinderrech ... en-geweld/

als jij door jouw moeder gemept bent, denk je nu dat meppen erbij hoort.
Maar echt, het kan zonder
er is ook heel veel onderzoek waaruit blijkt, dat kinderen die niet geslagen worden, juist veel beter terecht komen
Loyaliteit richting ouders is vaak groot ondanks alles.
Damned if I don’t
ViezeHond schreef:
27-08-2018 11:14
Daar weet ik alles van met een alcoholische ouder toch ben ik nu heel goed in staat te zien wat daar fout aan was . De gevolgen ondervind ik dagelijks en zal dit mijn kinderen nooit aandoen .
Prachtige link, ik zie alleen zowel van mijn moeder als van mijzelf niets wat overeen komt, ik mishandel mijn kinderen namelijk niet, mijn moeder heeft mij ook nooit mishandeld...

Mijn buurvrouw van hier verderop heeft ook 3 prachtige mannetjes. Buurvrouw vind alleen ook dat elke vorm van correctie of aanraking mishandeling is... Drie auto's, twee ruiten talloze planten en veel gehooroverlast verder (wat mijn buurvrouw kapitalen heeft gekost) en het word alleen maar erger! Die kinderen walsen over haar heen alsof t niets is... De enige vorm van correctie is: nou, jantje waarom doe je dat nu? Dat vind mama niet leuk...een kind heeft sturing nodig! En of je het nu leuk vind of niet daar hoort een strenge houding soms ook bij, een kind kan zichzelf niet opvoeden.
spieker27 schreef:
27-08-2018 11:23
Prachtige link, ik zie alleen zowel van mijn moeder als van mijzelf niets wat overeen komt, ik mishandel mijn kinderen namelijk niet, mijn moeder heeft mij ook nooit mishandeld...

Mijn buurvrouw van hier verderop heeft ook 3 prachtige mannetjes. Buurvrouw vind alleen ook dat elke vorm van correctie of aanraking mishandeling is... Drie auto's, twee ruiten talloze planten en veel gehooroverlast verder (wat mijn buurvrouw kapitalen heeft gekost) en het word alleen maar erger! Die kinderen walsen over haar heen alsof t niets is... De enige vorm van correctie is: nou, jantje waarom doe je dat nu? Dat vind mama niet leuk...een kind heeft sturing nodig! En of je het nu leuk vind of niet daar hoort een strenge houding soms ook bij, een kind kan zichzelf niet opvoeden.
Ben je pissig dat zij geen klappen krijgen?
Damned if I don’t
ViezeHond schreef:
27-08-2018 11:14
:rofl: nee die "loyaliteit" is er gekomen toen ik zelf kinderen kreeg...
Grenzen aangeven kan prima zonder fysiek te worden.

Ik ben streng, consequent, maar nooit fysiek.
ViezeHond schreef:
27-08-2018 11:24
Ben je pissig dat zij geen klappen krijgen?
Nee helemaal niet zelfs, ik vind het soms zelfs best sneu omdat je ziet dat moeder aan het einde van haar Latijn is en kinderen niet weten wat ze met zichzelf aan moeten. Vreemd dat jij leest dat ik pissig zou moeten zijn?
Er ligt nogal wat tussen totaal geen sturing geven of slaan hè .
Denk je dat als je buurvrouw haar zoontjes wel zou slaan ze dan niets uit zouden vreten ?
spieker27 schreef:
27-08-2018 11:25
:rofl: nee die "loyaliteit" is er gekomen toen ik zelf kinderen kreeg...
Misplaatste smiley
TO, je hebt het juiste gedaan.
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 14-10-2018 14:38
80.07% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven