Moeder slaat/duwt kind, wat zou jij doen?

26-08-2018 23:11 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Het volgende gebeurde gister vlak voor mijn neus. Ik merk dat het maar niet los laat en ik twijfel of ik goed heb gedaan met mijn reactie.
Wat zou jij hebben gedaan?

Gister een dagje op familiebezoek. Voorafgaand nog even chocolaatjes halen bij een supermarkt.
Zie ik daar een moeder woedend haar kind (+/- 7jaar) naar de auto trekken, luid en woest pratend tegen het jong. stoom kwam uit haar oren.
Mijn auto stond naast die van moeder geparkeerd en ik kon dus volgen wat er gebeurde.
Kind was ontzettend over zijn toeren en huilde, dit leek moeder alleen maar kwader te maken. Ik zag haar schreeuwen tegen het kind dat in zijn stoel wegdook. Hierop scheurde moeder hem aan zijn arm rechtop en sloeg hem met de vlakke hand meer dan 3 keer vol in het gezicht en daarna tegen zijn armen/schouders.

Het hele gebeuren overviel me en ik schrok me wezenloos. Aan de andere kant van moeder parkeerde een andere auto, waarvan de eigenaren ook geschrokken naar de auto keken en daarna hoofdschuddend de winkel in liepen.

Eigenlijk wilde ik meteen ingrijpen, maar ik wist niet goed wat ik moest doen.
Toen ma begon te slaan ben ik uit de auto gestapt en heb het portier aan haar kant geopend met de vraag of het wel goed ging?'
Buiten zinnen stapte moeder uit en begon mij schreeuwend -en heel dicht op mij staand- de les te lezen met:' waar bemoei je je mee?! Dit is mijn kind en mijn auto. Ik wijs mijn zoon terecht die voor de zoveelste keer flipt! Hoe haal jij het in je hoofd om je hiermee te bemoeien?!'
Ze stapte haar auto weer in en de deur werd met een rotgang dicht getrokken, waarop ze verder ging met schreeuwen tegen het kind.
Uit een soort van reflex trok ik de deur opnieuw open en gaf rustig aan dat zijzelf ook niet echt rustig op mij overkwam en schreeuwen en geweld niet de manier is.
Moeder trok de deur weer dicht met een aantal vloek en scheld woorden erbij tegen mij, waarop ik aangaf dat als haar nog eens zag slaan ik de politie zou bellen.
Hierop werd ik geïrriteerd agressief aangekeken en sjeesde ma de parkeerplaats af.

Ik voelde me misselijk van dat wat ik zag.
Voelde me verplicht er iets van te zeggen/aan te doen. Tegelijkertijd vraag ik me af of het wel verstandig is iets te zeggen/te doen. Voor hetzelfde geld heb je te maken met een ouder die niet spoort en kind thuis nog meer afbeult met: je zet me voor schut'.
Het lastige vind ik nu ook: ik kan er niks mee. Kom niet uit de plaats waar het gebeurde en kende dus moeder en kind niet.

Wij zijn zelf al jaren pleegouders en hebben dus behoorlijk wat meegemaakt met onmacht van ouders. Wij schrikken niet meer zo snel van iets al was deze mevrouw echt abnormaal buiten zinnen.
Ik vond het heel heftig om te zien gebeuren zo in het openbaar.
Zoals boven al beschreven, het laat me maar niet los.
Wat zou jij hebben gedaan?
spieker27 schreef:
27-08-2018 11:25
:rofl: nee die "loyaliteit" is er gekomen toen ik zelf kinderen kreeg...
Je hoeft niet zo gek te lachen hoor.
Damned if I don’t
Ik heb het niet over slaan, al zou het maar enige vorm van sturing zijn maar ze word gewoon overrompeld, sneu vind ik het....
ViezeHond schreef:
27-08-2018 11:30
Je hoeft niet zo gek te lachen hoor.
Zeker wel, laten we het gewoon lekker luchtig houden...
spieker27 schreef:
27-08-2018 11:26
Nee helemaal niet zelfs, ik vind het soms zelfs best sneu omdat je ziet dat moeder aan het einde van haar Latijn is en kinderen niet weten wat ze met zichzelf aan moeten. Vreemd dat jij leest dat ik pissig zou moeten zijn?
Al je posts komen pissig over op mij.
Damned if I don’t
spieker27 schreef:
27-08-2018 11:32
Zeker wel, laten we het gewoon lekker luchtig houden...
Haha, echt grappig hoe een moeder haar kind meesleurt en driemaal in het gezicht slaat, vervolgens een bezorgde voorbijganger afblaft.

:-[
spieker27 schreef:
27-08-2018 11:23
Prachtige link, ik zie alleen zowel van mijn moeder als van mijzelf niets wat overeen komt, ik mishandel mijn kinderen namelijk niet, mijn moeder heeft mij ook nooit mishandeld...
slaan = mishandeling

maar juist als je zelf geslagen bent, ga je het vergoelijken, Het is namelijk erg moeilijk om je te beseffen, dat je ouders je verkeerd aangepakt hebben
Tiana_76 schreef:
27-08-2018 11:35
Haha, echt grappig hoe een moeder haar kind meesleurt en driemaal in het gezicht slaat, vervolgens een bezorgde voorbijganger afblaft.

Kom zeg laten we het lekker luchtig houden
Tiana_76 schreef:

Ik zou mijn post nog even wat beter lezen als ik jou was....
lilalinda schreef:
slaan = mishandeling

maar juist als je zelf geslagen bent, ga je het vergoelijken, Het is namelijk erg moeilijk om je te beseffen, dat je ouders je verkeerd aangepakt hebben
Dat is hier best duidelijk te lezen ja .
lilalinda schreef:
slaan = mishandeling

Oh oké...
lilalinda schreef:
slaan = mishandeling

Het is niet verkeerd als er aangekondigd wordt dat er 'n tik volgt als je door blijft gaan met bepaald zuiggedrag. Je hebt dan de gelegenheid met je gezuig te stoppen of de aangekondigde tik te incasseren. Dieren corrigeren hun kroost ook fysiek.
redbulletje schreef:
27-08-2018 11:38
Het is niet verkeerd als er aangekondigd wordt dat er 'n tik volgt als je door blijft gaan met bepaald zuiggedrag. Je hebt dan de gelegenheid met je gezuig te stoppen of de aangekondigde tik te incasseren. Dieren corrigeren hun kroost ook fysiek.
je moet als ouder al niet dreigen met meppen.
dat slaat nergens op

en een mens, in deze, vergelijken met een dier is volstrekt belachelijk.
Mijn man mag mij ook niet slaan als hij vindt dat ik hem teveel terg.
Tiana_76 schreef:
27-08-2018 11:43
Mijn man mag mij ook niet slaan als hij vindt dat ik hem teveel terg.
of je werkgever, zelfs niet als hij van te voren gewaarschuwd heeft
lilalinda schreef:
27-08-2018 11:40
je moet als ouder al niet dreigen met meppen.
dat slaat nergens op

en een mens, in deze, vergelijken met een dier is volstrekt belachelijk.
In de leeftijd dat je nog niet iets kunt afpakken is 'n tik een prima efficiente methode, zeker als het niet dreinen om het dreinen is maar jezelf in de weg zitten. Even 'n schrikreactie en je bent er vanaf.
Dat slappe gewauwel van 'Jantje, ik vind het niet leuk wat je nu doet, zou je ermee willen ophouden' zet toch echt geen zoden aan de dijk.
Als ze wat ouder zijn kun je ze hun favoriete tv-programma ontzeggen of hun telefoon afpakken als ze iets doen wat je niet hebben wil, maar bij jonge kinderen is dat nog niet van toepassing.
redbulletje schreef:
27-08-2018 11:53
In de leeftijd dat je nog niet iets kunt afpakken is 'n tik een prima efficiente methode, zeker als het niet dreinen om het dreinen is maar jezelf in de weg zitten. Even 'n schrikreactie en je bent er vanaf.
Dat slappe gewauwel van 'Jantje, ik vind het niet leuk wat je nu doet, zou je ermee willen ophouden' zet toch echt geen zoden aan de dijk.
Als ze wat ouder zijn kun je ze hun favoriete tv-programma ontzeggen of hun telefoon afpakken als ze iets doen wat je niet hebben wil, maar bij jonge kinderen is dat nog niet van toepassing.
Er staat plusminus 7 jaar die kun je heel goed wat ontzeggen of afpakken hoor als dat in jouw beleving een betere manier is .
redbulletje schreef:
bij jonge kinderen is het ook echt niet nodig
Heb mijn kinderen groot gekregen zonder ze te slaan. Gewoon door de knieen, vasthouden aan de bovenarm, aankijken en toespreken (stevig toespreken)

Opvoeden van kinderen gaat om de lange termijn, om een leuk mens groot brengen. Niet om "er snel vanaf te zijn". Een kind een tik geven, heeft niks met opvoeden te maken. En al helemaal niet met een visie op lange termijn opvoeden.
redbulletje schreef:
Het hoeft niet eens een schrikreactie te zijn, consequent zijn als je iets beloofd te doen als ze zich blijven misdragen straf ook daadwerkelijk uitvoeren, in ons geval dus ook telefoon/games afpakken. Werkt prima. Misschien komt het over alsof ik mijn kinderen te pas en te onpas door elkaar heen rammel maar natuurlijk is dat niet zo! Ik zeg alleen dat er een groot verschil zit tussen een corrigerende tik op de billen en wat to beschrijft...
spieker27 schreef:
27-08-2018 12:32
Ik zeg alleen dat er een groot verschil zit tussen een corrigerende tik op de billen en wat to beschrijft...
voor de wet niet hoor, de term "corrigerende tik", is door ouders bedacht om hun kind meppen goed te praten.
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
27-08-2018 09:33
Het lijkt me heel raar dat je zomaar op straat aangewezen kan worden door iemand en dat je dan mee naar het bureau moet.

Sorry, maar daar geloof ik niks van.
Doe je expres zo onbenullig?
lise1985 schreef:
27-08-2018 10:40
Ik praat het niet goed hoor. Natuurlijk behoor je je kind niet te slaan.
Alleen, niemand hier, inclusief TO, kent de situatie. De context waarin het gebeurde.
Die achtergrond als pleegouders maakt dat je wellicht juist een verkeerde conclusie trekt. Of wel de goede.

Het punt is, je weet niet wat er werkelijk is gebeurt.
Nou TO weet precies wat er werkelijk gebeurde. Ze weet niet wat eraan vooraf gegaan is. Maar dat doet er ook niks toe.
redbulletje schreef:
27-08-2018 10:04
Die zelfbeheersing wordt anno nu wel enorm getart ook, sinds de corrigerende tik publiekelijk wordt afgekeurd. In mijn tijd kreeg je gewoon lik op stuk, al was dat midden in 'n drukke supermarkt. Maar dan was 't ook gelijk klaar ook. Nu weten kinderen dat de ouders niet door durven pakken in 't openbaar en bouwt de ergernis op en op en op. Die moeder had beter nog even wat langer ingehouden tot ze thuis was om dit soort geneuzel te voorkomen, maar misschien was ze aan 't eind van haar latijn.
3x een kind in het gezicht slaan is geen corrigerende tik meer.
En een corrigerende tik vind ik al niet nodig. Je kan een kind prima opvoeden zonder mishandeling.
Frizz schreef:
27-08-2018 12:55
Doe je expres zo onbenullig?
Je mag best een link posten waarin staat beschreven dat dat gewoon mag. Graag zelfs. In plaats van neerbuigend te doen.

Ik ben niet in Nederland opgegroeid, maar hier lijkt het me ook dat je verdachte moet zijn in een officiele zaak voordat je mee kan worden genomen. En dat is niet als iemand je aanwijst op straat.
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
27-08-2018 13:07
Je mag best een link posten waarin staat beschreven dat dat gewoon mag. Graag zelfs. In plaats van neerbuigend te doen.

Ik ben niet in Nederland opgegroeid, maar hier lijkt het me ook dat je verdachte moet zijn in een officiele zaak voordat je mee kan worden genomen. En dat is niet als iemand je aanwijst op straat.
Agent: dag mevrouw, hoe gaat het hier? Wij hebben net een melding gekregen dat u uw kind sloeg. Wij willen graag even met u en uw kind hierover praten.

Afhankelijk van de reactie kan dat op straat, in de auto, op het bureau. Waarbij het bureau ongetwijfeld het handigst is.
Frizz schreef:
27-08-2018 14:21
Agent: dag mevrouw, hoe gaat het hier? Wij hebben net een melding gekregen dat u uw kind sloeg. Wij willen graag even met u en uw kind hierover praten.

Afhankelijk van de reactie kan dat op straat, in de auto, op het bureau. Waarbij het bureau ongetwijfeld het handigst is.
Dag mevrouw, wilt u mee? Nee meneer agent, dat wil ik niet. Ik heb niks gedaan hoor.

Dat bedoel ik. Ben je wettelijk verplicht dan mee te gaan? Als er geen aangifte is gedaan, maar dus alleen iemand die je aanwijst. En er ook geen fysiek bewijs is, want tikken laat geen sporen achter. Geen slachtoffer die aangifte heeft gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven