Moeder slaat/duwt kind, wat zou jij doen?
zondag 26 augustus 2018 om 23:11
Hai,
Het volgende gebeurde gister vlak voor mijn neus. Ik merk dat het maar niet los laat en ik twijfel of ik goed heb gedaan met mijn reactie.
Wat zou jij hebben gedaan?
Gister een dagje op familiebezoek. Voorafgaand nog even chocolaatjes halen bij een supermarkt.
Zie ik daar een moeder woedend haar kind (+/- 7jaar) naar de auto trekken, luid en woest pratend tegen het jong. stoom kwam uit haar oren.
Mijn auto stond naast die van moeder geparkeerd en ik kon dus volgen wat er gebeurde.
Kind was ontzettend over zijn toeren en huilde, dit leek moeder alleen maar kwader te maken. Ik zag haar schreeuwen tegen het kind dat in zijn stoel wegdook. Hierop scheurde moeder hem aan zijn arm rechtop en sloeg hem met de vlakke hand meer dan 3 keer vol in het gezicht en daarna tegen zijn armen/schouders.
Het hele gebeuren overviel me en ik schrok me wezenloos. Aan de andere kant van moeder parkeerde een andere auto, waarvan de eigenaren ook geschrokken naar de auto keken en daarna hoofdschuddend de winkel in liepen.
Eigenlijk wilde ik meteen ingrijpen, maar ik wist niet goed wat ik moest doen.
Toen ma begon te slaan ben ik uit de auto gestapt en heb het portier aan haar kant geopend met de vraag of het wel goed ging?'
Buiten zinnen stapte moeder uit en begon mij schreeuwend -en heel dicht op mij staand- de les te lezen met:' waar bemoei je je mee?! Dit is mijn kind en mijn auto. Ik wijs mijn zoon terecht die voor de zoveelste keer flipt! Hoe haal jij het in je hoofd om je hiermee te bemoeien?!'
Ze stapte haar auto weer in en de deur werd met een rotgang dicht getrokken, waarop ze verder ging met schreeuwen tegen het kind.
Uit een soort van reflex trok ik de deur opnieuw open en gaf rustig aan dat zijzelf ook niet echt rustig op mij overkwam en schreeuwen en geweld niet de manier is.
Moeder trok de deur weer dicht met een aantal vloek en scheld woorden erbij tegen mij, waarop ik aangaf dat als haar nog eens zag slaan ik de politie zou bellen.
Hierop werd ik geïrriteerd agressief aangekeken en sjeesde ma de parkeerplaats af.
Ik voelde me misselijk van dat wat ik zag.
Voelde me verplicht er iets van te zeggen/aan te doen. Tegelijkertijd vraag ik me af of het wel verstandig is iets te zeggen/te doen. Voor hetzelfde geld heb je te maken met een ouder die niet spoort en kind thuis nog meer afbeult met: je zet me voor schut'.
Het lastige vind ik nu ook: ik kan er niks mee. Kom niet uit de plaats waar het gebeurde en kende dus moeder en kind niet.
Wij zijn zelf al jaren pleegouders en hebben dus behoorlijk wat meegemaakt met onmacht van ouders. Wij schrikken niet meer zo snel van iets al was deze mevrouw echt abnormaal buiten zinnen.
Ik vond het heel heftig om te zien gebeuren zo in het openbaar.
Zoals boven al beschreven, het laat me maar niet los.
Het volgende gebeurde gister vlak voor mijn neus. Ik merk dat het maar niet los laat en ik twijfel of ik goed heb gedaan met mijn reactie.
Gister een dagje op familiebezoek. Voorafgaand nog even chocolaatjes halen bij een supermarkt.
Zie ik daar een moeder woedend haar kind (+/- 7jaar) naar de auto trekken, luid en woest pratend tegen het jong. stoom kwam uit haar oren.
Mijn auto stond naast die van moeder geparkeerd en ik kon dus volgen wat er gebeurde.
Kind was ontzettend over zijn toeren en huilde, dit leek moeder alleen maar kwader te maken. Ik zag haar schreeuwen tegen het kind dat in zijn stoel wegdook. Hierop scheurde moeder hem aan zijn arm rechtop en sloeg hem met de vlakke hand meer dan 3 keer vol in het gezicht en daarna tegen zijn armen/schouders.
Het hele gebeuren overviel me en ik schrok me wezenloos. Aan de andere kant van moeder parkeerde een andere auto, waarvan de eigenaren ook geschrokken naar de auto keken en daarna hoofdschuddend de winkel in liepen.
Eigenlijk wilde ik meteen ingrijpen, maar ik wist niet goed wat ik moest doen.
Toen ma begon te slaan ben ik uit de auto gestapt en heb het portier aan haar kant geopend met de vraag of het wel goed ging?'
Buiten zinnen stapte moeder uit en begon mij schreeuwend -en heel dicht op mij staand- de les te lezen met:' waar bemoei je je mee?! Dit is mijn kind en mijn auto. Ik wijs mijn zoon terecht die voor de zoveelste keer flipt! Hoe haal jij het in je hoofd om je hiermee te bemoeien?!'
Ze stapte haar auto weer in en de deur werd met een rotgang dicht getrokken, waarop ze verder ging met schreeuwen tegen het kind.
Uit een soort van reflex trok ik de deur opnieuw open en gaf rustig aan dat zijzelf ook niet echt rustig op mij overkwam en schreeuwen en geweld niet de manier is.
Moeder trok de deur weer dicht met een aantal vloek en scheld woorden erbij tegen mij, waarop ik aangaf dat als haar nog eens zag slaan ik de politie zou bellen.
Hierop werd ik geïrriteerd agressief aangekeken en sjeesde ma de parkeerplaats af.
Ik voelde me misselijk van dat wat ik zag.
Voelde me verplicht er iets van te zeggen/aan te doen. Tegelijkertijd vraag ik me af of het wel verstandig is iets te zeggen/te doen. Voor hetzelfde geld heb je te maken met een ouder die niet spoort en kind thuis nog meer afbeult met: je zet me voor schut'.
Het lastige vind ik nu ook: ik kan er niks mee. Kom niet uit de plaats waar het gebeurde en kende dus moeder en kind niet.
Wij zijn zelf al jaren pleegouders en hebben dus behoorlijk wat meegemaakt met onmacht van ouders. Wij schrikken niet meer zo snel van iets al was deze mevrouw echt abnormaal buiten zinnen.
Ik vond het heel heftig om te zien gebeuren zo in het openbaar.
Zoals boven al beschreven, het laat me maar niet los.
zondag 26 augustus 2018 om 23:38
[quote=Ikkuz post_id=28946702 time=1535319314 user_id=347835]
Staat de moeder duidelijk op de foto? Misschien kan je alsnog een melding maken met die foto?"
Moeder en kind staan er duidelijk op.
Goeie van je, ga morgen onderzoeken of ik er wat mee kan.
Ik heb de kleur en het type van de auto wel onthouden, dus wellicht kunnen ze er iets mee.
Staat de moeder duidelijk op de foto? Misschien kan je alsnog een melding maken met die foto?"
Moeder en kind staan er duidelijk op.
Goeie van je, ga morgen onderzoeken of ik er wat mee kan.
Ik heb de kleur en het type van de auto wel onthouden, dus wellicht kunnen ze er iets mee.
zondag 26 augustus 2018 om 23:39
Als een ouder dit normaal gedrag vindt, komt het vast vaker voor.
En sowieso, ook al kun je het niet bewijzen, hoef je niet meteen als een zak nat zand op te geven en niks te doen. Rare posts heb jij soms toch.

zondag 26 augustus 2018 om 23:54
Oh wat hoop ik zo dat ik net zo zou durven reageren als jij TO!
Maar ik denk dat ik eerder het kenteken had genoteerd want ik ben een watje.
Haar aanspreken in het bijzijn van kind is echter ook een goede actie. Zo kreeg het mee dat dit niet ok is.
Hopelijk kan de politie nog wat met de foto en eventuele camerabeelden ter plaatse. Noteer het tijdstip ook even voor je het vergeet.
Maar ik denk dat ik eerder het kenteken had genoteerd want ik ben een watje.
Haar aanspreken in het bijzijn van kind is echter ook een goede actie. Zo kreeg het mee dat dit niet ok is.
Hopelijk kan de politie nog wat met de foto en eventuele camerabeelden ter plaatse. Noteer het tijdstip ook even voor je het vergeet.
maandag 27 augustus 2018 om 00:01
Goed dat je hebt ingegrepen !
Hoe dit verder uitpakt tussen de moeder en haar kind weet je natuurlijk nooit, maar zoals iemand eerder zei : kind krijgt nu de boodschap mee dat dit niet normaal is.
Ik zou morgen een melding doen bij Veilig Thuis.
Wie weet is er vaker melding gedaan van deze vrouw, door buren bijvoorbeeld. Je hebt een foto tenslotte.
Ik zou een vergelijkbaar iets hebben gedaan, als ik de tegenwoordigheid van geest had op dat moment.
Hoe dit verder uitpakt tussen de moeder en haar kind weet je natuurlijk nooit, maar zoals iemand eerder zei : kind krijgt nu de boodschap mee dat dit niet normaal is.
Ik zou morgen een melding doen bij Veilig Thuis.
Wie weet is er vaker melding gedaan van deze vrouw, door buren bijvoorbeeld. Je hebt een foto tenslotte.
Ik zou een vergelijkbaar iets hebben gedaan, als ik de tegenwoordigheid van geest had op dat moment.
nounou
maandag 27 augustus 2018 om 00:09
Tornacense schreef: ↑26-08-2018 23:20Wie weet wat had ze gisteren en de afgelopen dagen al allemaal meegemaakt met het kind.
Moei je dus vooral met je eigen zaken.
Maakt het uit wat ze allemaal al heeft meegemaakt met het kind? Of vind je het wel normaal om een kind met je vlakke hand mi stens drie keer in het gezicht te slaan als het al de hele dag strontvervelrnd is?
Niets zo laf en asociaal trouwens als mensen die wegkijken bij moord, geweld, verkrachting of diefstal onder het mom van 'bemoei je met je eigen zaken'. Je zal zelf maar een keer slachtoffer zijn...

maandag 27 augustus 2018 om 00:43
Ik heb als kind vaak genoeg een paar stevige meppen gekregen van mijn ouders.Trotter schreef: ↑27-08-2018 00:09Maakt het uit wat ze allemaal al heeft meegemaakt met het kind? Of vind je het wel normaal om een kind met je vlakke hand mi stens drie keer in het gezicht te slaan als het al de hele dag strontvervelrnd is?
Niets zo laf en asociaal trouwens als mensen die wegkijken bij moord, geweld, verkrachting of diefstal onder het mom van 'bemoei je met je eigen zaken'. Je zal zelf maar een keer slachtoffer zijn...
In mijn gezicht, op mijn kont, ...
Met het nodige gebrul van hun kant erbij om hun punt duidelijker te maken.
Wist ik toch snel genoeg dat ik mij gewoon slecht had gedragen en te ver was gegaan.
Vandaar dat ik zeg: Je weet niet wat eraan vooraf is gegaan.
Als ik merk dat mijn buurvrouw elke dag uit haar plaat gaat voor niets ... oké.
Maar als 1-malig bij iemand de stoom uit haar oren komt omdat haar kind al heel de dag stront-irritant doet ... ga ik daar Veilig Thuis echt niet op afsturen.
Al helemaal niet bij iemand die ik van haar noch pluim ken.

maandag 27 augustus 2018 om 01:59
Maar dit is toch een heel duidelijke situatie? Een kind aan de arm meesleuren en een moeder die het smeltpunt heeft bereikt, dan twijfel ik wel. Ben zelf ook vaak genoeg letterlijk met een kind over mijn schouder/tegen zijn zin opgetild naar de auto gelopen. Maar als zo’n moeder dan zelf helemaal van het padje lijkt en een kind in het gezicht mept en dan ook nog drie keer dan lijkt mij dat heel erg duidelijk ver over de grenzen van het toelaatbare heen.Tornacense schreef: ↑27-08-2018 00:43Ik heb als kind vaak genoeg een paar stevige meppen gekregen van mijn ouders.
Wist ik toch snel genoeg dat ik mij gewoon slecht had gedragen en te ver was gegaan.
Maar als 1-malig bij iemand de stoom uit haar oren komt omdat haar kind al heel de dag stront-irritant doet ... ga ik daar Veilig Thuis echt niet op afsturen.
I
maandag 27 augustus 2018 om 02:11
Woow! Wat enorm heftig. Ik vind dat je heel goed hebt gehandeld. Ik denk dat de meeste mensen niets zouden doen.
Je bent openlijk voor het kind opgekomen, en het kind heeft dat gehoord. Daarmee heb je het kind enorm geholpen. Wees daar trots op.
Hopelijk hebben je woorden moeder ook wat gedaan. En is ze gaan nadenken toen de woede was gezakt.
Heel erg triest dit allemaal.
Je bent openlijk voor het kind opgekomen, en het kind heeft dat gehoord. Daarmee heb je het kind enorm geholpen. Wees daar trots op.
Hopelijk hebben je woorden moeder ook wat gedaan. En is ze gaan nadenken toen de woede was gezakt.
Heel erg triest dit allemaal.
maandag 27 augustus 2018 om 03:24
En vind je dat je er een fijner mens van bent geworden?Tornacense schreef: ↑27-08-2018 00:43Ik heb als kind vaak genoeg een paar stevige meppen gekregen van mijn ouders.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
maandag 27 augustus 2018 om 05:42
Dit.
Hopelijk weet de politie ze op te sporen. Als er strafrechtelijk niets kan levert dat in ieder geval wel een zorgmelding bij veilig thuis op.
•

maandag 27 augustus 2018 om 07:39
En dan zie je nu meteen waarom kindermishandeling keihard moet worden aangepakt; anders ga je blijkbaar denken dat het normaal is om kinderen te slaan als ze een keer niet luisteren...Tornacense schreef: ↑27-08-2018 00:43Ik heb als kind vaak genoeg een paar stevige meppen gekregen van mijn ouders.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
maandag 27 augustus 2018 om 07:48
Dit denk ik ook eerlijk gezegd. Als deze moeder in het openbaar zo tekeer gaat tegen haar kind, denk omdat er meer signalen moeten zijn. Bijv. Bij de school, buren etc.
Ik vind het knap dat je het niet hebt genegeerd en hiermee dit jongetje laat merken dat een andere (vreemde nog wel) volwassene ziet dat wat er gebeurt niet ok is en voor hem opkomt. Ik denk dat dat heel waardevol kan zijn.
Maak je niet druk om die voorbeeldzinnetjes van Veilig Thuis.
Politie bellen had denk ik wel een meerwaarde geweest (zeker als je het kenteken kon doorgeven). Maargoed, dat heb je op dat moment niet gedaan. Ik denk, nogmaals, dat de kans reëel is dat dit gezin al bij instanties bekend is.
maandag 27 augustus 2018 om 08:23
Je kind slaan is niet verboden in Nederland dacht ik. Mishandeling wel. Wat de grens precies is moet een rechter beslissen. Sommigen zien elke vorm van fysieke straf als mishandeling, maar sommige ouders weten niet genoeg gezag uit te oefenen als ze dat "wapen" niet hebben.
Mijn ouders gaven mij soms ook een dreun als straf. Helaas zag ik nooit precies wat ik verkeerd had gedaan dus schoot het zijn doel voorbij. Het was niet effectief dus.
Het deed het vertrouwen niet veel goed zal ik maar zeggen.
Mijn ouders gaven mij soms ook een dreun als straf. Helaas zag ik nooit precies wat ik verkeerd had gedaan dus schoot het zijn doel voorbij. Het was niet effectief dus.
Het deed het vertrouwen niet veel goed zal ik maar zeggen.
retrostar wijzigde dit bericht op 27-08-2018 08:27
2.09% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

maandag 27 augustus 2018 om 08:24
Zelfde meegemaakt met een oma, moeder en koddig jochie in de statbucks. Wij zaten daar koffie te drinken en een scheetig peutertje hing wat om de kopjes heen en wilde elke keer iets pakken waarop moeder zei: uh! met een vingertje, en jongetje sprong op, begon te lachen en begon opnieuw. Dit tafereeltje ging even zo door en zei nog iets als: wat leuk om te zien, al die peutertjes zijn toch eigenlijk hetzelfde, als je zegt dat iets niet mag gaan ze het lekker toch doen.
Eenmaal buiten, zagen we dat oma, moeder en zoontje achter ons liepen want ik keek om omdat ik geschreeuw hoorde. Moeder ging helemaal los op peuterzoon, vraag me niet waarom want ik kon het niet verstaan (geen Nederlands) en vervolgens sloeg oma het kleintje vol in zijn gezicht. Midden op straat. En even later nog een keer. En trok het kind letterlijk over het asfalt. Ik was helemaal flabbergasted. Geen nummerbord te noteren, geen lef om er op af te stappen (ze zagen er voor mij flink intimiderend uit) Ik ben naar de meneer van de eerste de beste winkel gestapt, verhaal verteld en die zei: bellen heeft geen enkele zin meisje, dit is een andere cultuur daar kan de politie niks mee, zo voeden zij gewoon op.
En daar sta je dan met je goeie gedrag en trillende benen. Ik vond het zo erg! En ik vond mezelf ook erg. Ik had er namelijk wel naartoe moeten gaan. Kind was pas zo klein en als oma dit al buitenshuis zonder blikken of blozen deed, wat doet ze dan binnenshuis wel niet....
Eenmaal buiten, zagen we dat oma, moeder en zoontje achter ons liepen want ik keek om omdat ik geschreeuw hoorde. Moeder ging helemaal los op peuterzoon, vraag me niet waarom want ik kon het niet verstaan (geen Nederlands) en vervolgens sloeg oma het kleintje vol in zijn gezicht. Midden op straat. En even later nog een keer. En trok het kind letterlijk over het asfalt. Ik was helemaal flabbergasted. Geen nummerbord te noteren, geen lef om er op af te stappen (ze zagen er voor mij flink intimiderend uit) Ik ben naar de meneer van de eerste de beste winkel gestapt, verhaal verteld en die zei: bellen heeft geen enkele zin meisje, dit is een andere cultuur daar kan de politie niks mee, zo voeden zij gewoon op.
En daar sta je dan met je goeie gedrag en trillende benen. Ik vond het zo erg! En ik vond mezelf ook erg. Ik had er namelijk wel naartoe moeten gaan. Kind was pas zo klein en als oma dit al buitenshuis zonder blikken of blozen deed, wat doet ze dan binnenshuis wel niet....
maandag 27 augustus 2018 om 08:26
https://www.kinderrechten.nl/kinderrech ... en-geweld/
Like a great eternal Klansman
(Dead Kennedys)
(Dead Kennedys)
maandag 27 augustus 2018 om 08:32
Het beste lijkt mij, als ik er zo over nadenk, om een kind ruim van te voren in te lichten en te waarschuwen dat het bepaald gedrag moet nalaten. "Niet vervelend doen" of "niet lopen te klieren" is niet iets wat een kind begrijpt (echt niet) ook al denkt de moeder van wel. Je moet er duidelijk bij zeggen wat het kind wél moet doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven