Peuter stopt met brabbelen
donderdag 12 maart 2009 om 20:29
Hoi,
Mijn kleine meid van 14 maanden heeft meestal "praatjes" voor 10! Ze brabbelt er op haar manier op los. Er is geen touw aan vast te knopen, maar het is heel gezellig om deze "gesprekjes" met haar te voeren. Nu is ze vorige week flink verkouden geworden (veel hoesten en flink neusverkouden) en dat ze toen niet brabbelde is wel logisch. Maar ze is al vanaf zondagmiddag beter.
Ze is ondeugend, speelt volop en speelt het clowntje (gekke bekkies trekken om ons aan het lachen te maken), maar ze brabbelt niet weer. Is het normaal dat dit zo lang wegblijft (zo lang, daar heb ik geen ervaring mee met haar)? Of heeft ze een pauze ingelast om zometeen met volle zinnen te gaan praten
Hoe is jullie ervaring?
Mijn kleine meid van 14 maanden heeft meestal "praatjes" voor 10! Ze brabbelt er op haar manier op los. Er is geen touw aan vast te knopen, maar het is heel gezellig om deze "gesprekjes" met haar te voeren. Nu is ze vorige week flink verkouden geworden (veel hoesten en flink neusverkouden) en dat ze toen niet brabbelde is wel logisch. Maar ze is al vanaf zondagmiddag beter.
Ze is ondeugend, speelt volop en speelt het clowntje (gekke bekkies trekken om ons aan het lachen te maken), maar ze brabbelt niet weer. Is het normaal dat dit zo lang wegblijft (zo lang, daar heb ik geen ervaring mee met haar)? Of heeft ze een pauze ingelast om zometeen met volle zinnen te gaan praten
Hoe is jullie ervaring?

donderdag 12 maart 2009 om 20:42
Mijn zoon is ongeveer even oud, en die praatte twee maanden geleden beduidend meer dan nu, dat wil zeggen: twee maanden geleden gebruikte hij veel meer woordjes dan nu. Zijn begrip is wel toegenomen, en hij maakt wel genoeg geluid, alleen is bijna alles nu weer "ta". Net iets anders dan bij jou, dus. Toevallig waren we maandag bij het CB, en daar zeiden ze dat het normaal is dat de ontwikkeling ook af en toe een stapje terug gaat. Bij mijn zoon vermoed ik dat het ermee te maken heeft dat zijn energie nu in lopen gaat zitten.
Als je je zorgen maakt, kun je natuurlijk laten nakijken of er iets met haar oren is. Oren kunnen na een verkoudheid best een poosje dicht blijven zitten, trouwens.
Als je je zorgen maakt, kun je natuurlijk laten nakijken of er iets met haar oren is. Oren kunnen na een verkoudheid best een poosje dicht blijven zitten, trouwens.
donderdag 12 maart 2009 om 20:51
kan zijn dat je dochter zich nu op een ander gebiedje aan het ontwikkelen is, bijv. motorisch. daar gaat dan de energie op dat moment meer in zitten. misschien lijkt het dan alsof ze stilstaat in ontwikkeling maar zoals je zelf zegt kan ze ook bezig zijn met het ontwikkelen van taalbegrip ipv het praten. en is ze meer in zichzelf gekeerd dan dat je tot nu toe gewend bent.
ik zou haar even de tijd geven en gunnen. succes ermee.
groet
ik zou haar even de tijd geven en gunnen. succes ermee.
groet
donderdag 12 maart 2009 om 21:05
Hier hetzelfde als bij Miffy, alleen alles is hier nu 'ka'. Zelfs papa is nu 'kaka' . En ze weet het dondersgoed, want als wij dan papa zeggen begint ze ondeugend te lachen en zegt ze 'kaka'. Een paar weken geleden zei ze best veel woordjes, nu is het weer minder.
En hier is ook het begrip toegenomen, het verbaast me soms. Staat ze bij me, vraag ik aan haar om de sleutels te pakken en in mijn tas te stoppen en dat doet ze dan ook gewoon. En ze is ook druk bezig met lopen, is zo ongeveer het enige wat ze doet de hele dag.
Hier trouwens ook ziek geweest en toevallig ook sinds zondag weer beter. Maar ik weet eigenlijk wel zeker dat het niet daardoor komt.
En hier is ook het begrip toegenomen, het verbaast me soms. Staat ze bij me, vraag ik aan haar om de sleutels te pakken en in mijn tas te stoppen en dat doet ze dan ook gewoon. En ze is ook druk bezig met lopen, is zo ongeveer het enige wat ze doet de hele dag.
Hier trouwens ook ziek geweest en toevallig ook sinds zondag weer beter. Maar ik weet eigenlijk wel zeker dat het niet daardoor komt.
vrijdag 13 maart 2009 om 16:25