Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Alle reacties Link kopieren
En hee iones!
Luistervink schreef:
31-08-2018 21:16
Als ze buiten lopen zou ik ze laten vroegcastreren; ik had er nog nooit van gehoord, maar blijkbaar kan dat met een week of 10-12? Maar anders ben je gegarandeerd te laat, ze zijn krols voordat jij dat merkt en lopen weg oid.
Ik denk dat je daarin gelijk hebt, en dat gaat ook gebeuren. Wees maar niet bang! Ik wil geen jonge katjes. Kan dat allemaal niet onderhouden want dan gaat man zeuren. En ik wil ze ook niet bijna letterlijk met een kluitje in het riet sturen zoals dat met veel kittens hier op het platteland gebeurt. Ik ben daar een fel tegenstander van. Ik heb door de jaren heen al 10 van die zwaar zieke beestjes gevonden zo, met oogvirussen, niesziektes etc. Die nam ik dan mee naar huis om op te knappen en te herplaatsen.
iones schreef:
31-08-2018 21:49
Ik denk dat je daarin gelijk hebt, en dat gaat ook gebeuren. Wees maar niet bang! Ik wil geen jonge katjes. Kan dat allemaal niet onderhouden want dan gaat man zeuren. En ik wil ze ook niet bijna letterlijk met een kluitje in het riet sturen zoals dat met veel kittens hier op het platteland gebeurt. Ik ben daar een fel tegenstander van. Ik heb door de jaren heen al 10 van die zwaar zieke beestjes gevonden zo, met oogvirussen, niesziektes etc. Die nam ik dan mee naar huis om op te knappen en te herplaatsen.
Ha, good! Ik ken echt iemand die minstens 3 per ongeluk nestjes heeft gehad met z'n kat omdat ie telkens te laat was met steriliseren. :facepalm:
Mijn man was ook zo'n druif met zijn hond. Een vriendin van mij heeft er een puppie van. Dat was voor de tijd dat hij iets had met mij. want dan was het niet gebeurd.

Ik woon buitenaf en we hebben dus ratten. De mensen hier hebben levensruimte. Mijn katten zullen niet snel iemand anders in de weg zitten met al die weilanden hier en akkers. Ik hoop echter dat ze dicht bij huis blijven. Het is gewoon veiliger. Ik weet dat de jagers hier niet op katten schieten maar ik ga wel voor alle zekerheid een beschrijving van ze geven zodat iedereen weet dat ze van mij zijn. Hier heeft niemand katten, op één buur na. En dat was ook een ex zwerf kitten waarover die buur zich ontfermd heeft. En die is ook geholpen.

Iedereen hier heeft een hond, dat wel, maar van katten zijn ze in deze buurt niet zo gecharmeerd. Mijn buurman haat ze. Maar hij heeft ratten. Als mijn katten ze daar straks opruimen, zal hij geheid bijdraaien. Kan niet anders. Maar laat ze eerst maar hier aan de slag.
FadeToBlack schreef:
28-08-2018 22:14
Aha, een kattentopic, wat leuk!
Wij hebben er twee: een kater van 15 genaamd James (a.k.a. "de sul") en een poes van 6 (Truusje, oftewel "de koningin"). James kregen we als kitten van vrienden, en Truusje is een asielpoesje met gedragsproblemen, maar superlief. Binnenkatten.
Wat hebben we veel plezier van die twee! Ik heb m'n hele leven al katten gehad en zou niet zonder willen.
Ook ik heb gelijk maar een vraag: James is altijd mega agressief bij de dierenarts. Pure angst natuurlijk, maar ik vind het bijna genant (voor mij dan). Een eenvoudig onderzoekje moet al met een roesje, een prik geven lukt niet...
Zijn hier meer mensen van wie de kat zo agressief is bij de da?

de 1ste keer dat ik naar de DA kroop Frodo bij de DA op schoot :facepalm: Da was zelfs verbaasd en begon te lachen maar daardoor kon hij hem beter bekijken.
de 2de keer was hij een beetje chagerijnig liep hij heel gejaagd rond denk dat hij de andere kat rook die voor hem .

mijn DA is ook niet zo ver, tram stopt voor de deur al ga ik er liever niet heen, meneer krijst de boel bij elkaar schaam me iedere keer dood :facepalm:
Relax we're all crazy, it's not a competition
Madrid87 schreef:
31-08-2018 07:24
Ah wat sneu voor je jongste. Kan de DA niet aan huis komen? Sommigen doen dat toch? Maar ja als hij echt tests nodig heeft moet hij daar natuurlijk wel heen. Dat ijkt me echt heel lastig. Waarom wil de DA niks geven om hem te kalmeren? Balen dat een andere DA geen optie is dan.

Aan huis word vaak lastig omdat het hellaas een kneuzen katje is die regelmatig wat heeft wat meer onderzoek vraagt.
De reden dat die niks wil geven is dat hij de middelen die er zijn te heftig vind voor 30 min stress dat ik daarna nog dagen met een gestreste kat zit gaat er niet in bij de dierenarts.
Andere dierenarts is geen optie te ver weg en daar stopt geen bus of iets.

Iones klinkt als een goed plan wat je heb. Vroegcastratie word wel gedaan alleen niet overal.
Ik ga hier altijd aan de achterkant van het mandje zitten, met het dekseltje in de buurt. Dan gooi ik snoepjes of brokjes achterin en dan hobbelt ze vaak er zelf in. Zodra ze al geknisper hoort van een zakje (of het nou wel of niet voor haar is) komt ze al aangerend. En paar dagen na DA bezoek laat ik het mandje in de woonkamer staan zodat het niet alleen maar narigheid is. Keertje kwijt geweest, lag ze gewoon in der reismand te tukken. :zzz:

Over een week of twee wordt het monstertje geholpen en ik vind het nu al spannend. :$ Vraag me af of ze dan ook zo’n cone of shame krijgt. :hihi:
iones schreef:
31-08-2018 22:09
Mijn man was ook zo'n druif met zijn hond. Een vriendin van mij heeft er een puppie van. Dat was voor de tijd dat hij iets had met mij. want dan was het niet gebeurd.

Ik woon buitenaf en we hebben dus ratten. De mensen hier hebben levensruimte. Mijn katten zullen niet snel iemand anders in de weg zitten met al die weilanden hier en akkers. Ik hoop echter dat ze dicht bij huis blijven. Het is gewoon veiliger. Ik weet dat de jagers hier niet op katten schieten maar ik ga wel voor alle zekerheid een beschrijving van ze geven zodat iedereen weet dat ze van mij zijn. Hier heeft niemand katten, op één buur na. En dat was ook een ex zwerf kitten waarover die buur zich ontfermd heeft. En die is ook geholpen.

Iedereen hier heeft een hond, dat wel, maar van katten zijn ze in deze buurt niet zo gecharmeerd. Mijn buurman haat ze. Maar hij heeft ratten. Als mijn katten ze daar straks opruimen, zal hij geheid bijdraaien. Kan niet anders. Maar laat ze eerst maar hier aan de slag.
Ik ben bang dat twee katten in zo’n groot gebied niks aan je rattenprobleem gaat doen..

Bij de zorgboerderij hebben we ook een hele lieve poes, tegen het ongedierte. Veldmuisjes vangt ze wel maar voor de ratten moeten er nog steeds van die vallen weggezet worden.

Wel super leuk verder hoor, maar dat je daar niet teleurgesteld in raakt. Er worden daar namelijk echt gewoon continue gekscherende grapjes over gemaakt, dat het een hele lieve poes is.. maar als ongedierte bestrijder..
Toch zijn er ook genoeg katten die ratten vangen. De boerderij waar ze vandaan komen, daar loopt niets meer rond. En misschien dat ze grote ratten niet goed aan kunnen, maar jonge wel!
Aaah leuk! Een kattentopic.

Ik heb een Brits korthaar in de kleur lilac. Beetje beige, grijze kleur. Een grote kater van 6,5 kg. Zooo lief en zo makkelijk.
Ik heb een Instagram pagina van hem. Maar als die hier neer zet ben ik niet meer anoniem. Ik begon ermee omdat ik mn vrienden met foto’s van hem ermee verveelde.. Ik had eerder een instagram pagina, toen ik hem net had, en had daar 7000 likes. Maar die werd gehackt. Nu 1800 likes maar niet meer zo actief. Geen tijd en geen zin denk..

Mn vriend, die later kwam, was ook al snel verkocht. Terwijl hij normaal nooit iets van binnenkatten moest hebben. Katten waren er om muizen te vangen en om lekker buiten rond de boerderij te leven. Niet om binnen te houden.. Hij blijft een hekel hebben aan de haren. Dus hij mag niet meer boven komen.

Mijn kat is trouwens zo makkelijk dat hij t prima vindt om uit logeren te gaan.. als wij op vakantie zijn, dan gaat hij naar mn schoonouders. 1 dag wennen en hij is daarna helemaal op zn gemak. Het enige waar hij door in de stress raakt is de stofzuiger.

Ik moest trouwens een andere kattenbak kopen, een waar hij van boven in moet springen. Omdat meneer te lui was om met zn hele achterste de bak in te gaan waardoor hij er wel eens naast pieste.
Ga dit zo lezen lekker bijlezen. Ik houd zelf nl enorm van katten. Sinds vandaag ben ik naarstig op zoek naar een of twee kittens. Al is het seizoen wel een beetje voorbij geloof ik, maar ik had eerder geen tijd. En nu heb ik alle tijd, in ieder geval de komende weken om me op de nieuwe haarballen te richten. Ik zie er zo naar uit!

Mocht iemand nog lieve sociale kittens in de aanbieding hebben. Ik heb een kleine voorkeur voor grijze of rode cypertjes, maar vind karakter het belangrijkste. Dan hoor ik het graag!
Wat een leuk topic.
Sinds gisteren hebben wij ook 2 kittens Broer en Zus.
Nu nog alles leren, maar ze doen al netjes hun behoefte op de bak.
@banaaninoor.. Ik was op fb lid van bepaalde poezenstichtingen. Ze hebben nog heel veel kittens. Super cute.
Misschien kan je daar eens informeren?
Banaaninmijnoor schreef:
01-09-2018 16:46
Ga dit zo lezen lekker bijlezen. Ik houd zelf nl enorm van katten. Sinds vandaag ben ik naarstig op zoek naar een of twee kittens. Al is het seizoen wel een beetje voorbij geloof ik, maar ik had eerder geen tijd. En nu heb ik alle tijd, in ieder geval de komende weken om me op de nieuwe haarballen te richten. Ik zie er zo naar uit!

Mocht iemand nog lieve sociale kittens in de aanbieding hebben. Ik heb een kleine voorkeur voor grijze of rode cypertjes, maar vind karakter het belangrijkste. Dan hoor ik het graag!
De kittens zijn nog niet uit de asiels hoor! het stikt er daarvan. Ik weet niet waar je ergens woont. Maar hier hadden ze nog een paar lopen en dan is de moederpoes voor de derde keer zwanger deze zomer. Tsja, zij laten ze gewoon jongen. Ik vind dat maar niks.
niehow schreef:
01-09-2018 17:03
Wat een leuk topic.
Sinds gisteren hebben wij ook 2 kittens Broer en Zus.
Nu nog alles leren, maar ze doen al netjes hun behoefte op de bak.
@banaaninoor.. Ik was op fb lid van bepaalde poezenstichtingen. Ze hebben nog heel veel kittens. Super cute.
Misschien kan je daar eens informeren?
Leuk! Veel plezier met je kittens.
Weet jij trouwens welke poezenstichtingen er zijn. Ik volg nu kittenplace, weba en eentje uit Doetinchem.
Ik heb ook een broertje en een zusjes. Hem noem ik Loki. Voor haar heb ik nog geen naam.
Banaaninmijnoor schreef:
01-09-2018 17:28
Leuk! Veel plezier met je kittens.
Weet jij trouwens welke poezenstichtingen er zijn. Ik volg nu kittenplace, weba en eentje uit Doetinchem.
Ja die Kittenplace volg ik ook, maar er is ook poezensnuitjes en je hebt ook de poezenboot.
Ik heb de namen toch maar weggehaald, ivm herkenbaarheid.
niehow wijzigde dit bericht op 02-09-2018 07:12
66.22% gewijzigd
Dan kun je ze ook wel yin en yang noemen.
Hebben jullie nog tips tegen haarballen trouwens? Mijn heeft (denk mede door het warme weer deze zomer) enorm veel last gehad van haarballen, soms wel twee per dag. Nu het einde van de zomer nadert wordt het gelukkig iets beter, maar voor de volgende zomer wil ik iets beter voorbereid zijn.

Bij de pets place adviseerden ze me speciaal voer voor haarballen, van Schesir. Dat heeft wel iets geholpen, in de hoogtij dagen ging ze daarmee van twee op een dag naar een keer in de drie dagen. Daar gebruikte ik dan ook nog speciale haarbal pasta bij. Kattengras heb ik ook geprobeerd maar dat kotste ze uit.

Verder veel borstelen (al laat ze dat moeilijk toe, ze wordt er te opgewonden van). Hebben jullie nog andere tips? Ik besef me dat haarballen met katten part of life zijn, maar wanneer is het 'normaal' en wanneer is het 'extreem of iig teveel'. Ik vind het vooral voor haarzelf zo sneu.
Banaaninmijnoor schreef:
01-09-2018 16:46

Geen kittens in de aanbieding, maar zorg je wel dat de kittens lang genoeg in het nestje blijven? Vroeger werd er met 8 en soms al met 6 weken geplaatst. Nu weten we gelukkig dat dat echt te vroeg is. Minimaal 12 weken in het nestje zodat ze de opvoeding van de moeder krijgen en kunnen 'oefenen' met broers en zusjes. Wij hebben twee broertjes van anderhalf en in hun spel zie je dat ze nog steeds leren van elkaar: grenzen opzoeken en leren of het spel te heftig is enzo. Heel leuk!
Vandaag hebben we de keuken geschilderd en daarvoor hadden we de deurtjes van de bovenkastjes afgehaald. En natuurlijk: Grijsje op niveau 1 in een kastje en witje was al naar plank 2 geklommen. Zo grappig dat grijze en witte kopje die uit zwarte kastjes piepen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Jazeker let ik daarop. Wil ze niet te jong hebben.
Moet zeggen dat ik ook nog steeds naar volwassen katten kijk. Er zijn zoveel mooie lieve beestjes die een plekje zoeken.
Banaaninmijnoor schreef:
01-09-2018 22:50
Jazeker let ik daarop. Wil ze niet te jong hebben.
Moet zeggen dat ik ook nog steeds naar volwassen katten kijk. Er zijn zoveel mooie lieve beestjes die een plekje zoeken.
Ik vind zelf het voordeel van volwassen katten dat het karakter duidelijk is en dat je van de kittendrukte af bent. Mijn vorige kat had ik als kitten en daar werd ik soms echt gek van. Probeerde ik te studeren en hing ze in mijn haar en mijn pen. Mijn huidige kat heb ik als volwassen kat uit het asiel en ik kon daar precies aangeven wat voor kat ik wilde (actief, geen schootkat, maar wel aanhankelijk en in een rustig huishouden) en zij wisten precies welke kat daaraan voldeed. Ik ben er erg blij mee, scheelt een hoop opvoedsores en mijn kat is echt de keurigste kat ooit. En ik vond het fijn om een kat die niet goed bij kinderen of andere huisdieren kan een fijne, rustige plek te geven, die kittens vinden vaak toch wel een thuis.
Haarballen het klinkt dubbel maar hoe meer je borsteld hoe meer haar groei je krijgt.
Ik zou eerder een tube bij de dierenarts halen laxapast heet dat dacht ik.
Verder meer natvoer geven.
Rouge__ schreef:
31-08-2018 22:34
de 1ste keer dat ik naar de DA kroop Frodo bij de DA op schoot :facepalm: Da was zelfs verbaasd en begon te lachen maar daardoor kon hij hem beter bekijken.
de 2de keer was hij een beetje chagerijnig liep hij heel gejaagd rond denk dat hij de andere kat rook die voor hem .

mijn DA is ook niet zo ver, tram stopt voor de deur al ga ik er liever niet heen, meneer krijst de boel bij elkaar schaam me iedere keer dood :facepalm:
Oh god, ben zo blij dat die kater van mij niet de enige is die zich misdraagt bij de da. Ik voel me dan net zo'n moeder waarvan de peuter in de supermarkt ligt te krijsen...
Grrrr. Even wat frustraties.
Ik houd nu al een paar maanden alle asiels in Nederland in de gaten, een lading Facebookpagina’s en websites en heb de afgelopen dagen op een stuk of tien katten gereageerd waarvan de omschrijving me wel aansprak. Waren ze allemaal al weg! Na plaatsen binnen een paar uur, soms al na een paar minuten.
Bij een organisatie werd ik bijna uitgelachen dat er zoveel mensen hadden gereageerd dat ik echt niet moest denken dat ik kans zou maken.

Hebben jullie een tips voor mij om niet steeds achter het net te vissen?
Ik wil ook helemaal geen wachtlijst voor een raskat, maar gewoon een lieve, gezellige htk. Kat of kitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven