Het grote urban-kamerplantenjungle-topic

29-08-2018 10:05 2199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Urban Jungles zijn helemaal in!

Afbeelding

Enkele jaren geleden heb ik een poging gedaan tot een kamerplantentopic want toen had het groene virus mij al te pakken maar er was weinig animo. Inmiddels denk ik dat dat anders is, planten zijn hip! Maar daarnaast ook gezond, stressverlagend en natuurlijk ook gewoon heel erg mooi.

Hebben jullie veel planten? Wat zijn jullie favoriete? Lopen jullie ergens tegenaan? Krijg je steeds meer dode punten? Welke plant zou het overleven in je vensterbank? Welke plant vind je echt een dramaqueen en welke populaire plant vind je stiekem echt heel suf?

Kom mee kletsen in het plantjestopic! :cheer2:

Afbeelding
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eigenlijk alleen maar dichte potten, zonder gat in de onderkant.
Vraagje over mijn nieuwe olifantenpoot; is het beter om deze in de binnenpot te laten staan in een mooie pot of kan ik hem gewoon in een mooie pot met aarde zetten, zonder de binnenpot?
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
30-08-2018 23:05
:biggrin: :couple: me too
Check! ;)

Mijn moeder heeft heel veel 70s spullen bewaard, dus mijn huis staat vol met vaasjes, bloempotten en andere dingen uit mijn jeugd.

We hadden vroeger ook een monstera en mams nam het blad altijd af met een nat doekje, zie het haar nog doen. Gaat ie mooi van shinen :)

Een wit/groene monstera staat nog op mijn wishlist, vind ze zo mooi.
Alle reacties Link kopieren
Kattengras (Cyperus) is wel een leuke plant.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Roxy21 schreef:
31-08-2018 11:59
Ik heb eigenlijk alleen maar dichte potten, zonder gat in de onderkant.
Vraagje over mijn nieuwe olifantenpoot; is het beter om deze in de binnenpot te laten staan in een mooie pot of kan ik hem gewoon in een mooie pot met aarde zetten, zonder de binnenpot?
Yucca? Die heb ik in drievoud; één ouderplant en twee stekken van twee jaar. :) Hij doet het prima in een klein potje; hij maakt niet zoveel wortels dus houd hem gewoon in een kleine pot. Mocht die telkens omkieperen dan kan je hem vastzetten in de sierpot met hydrokorrels of aarde.

Je kan hem ook in de sierpot planten maar dan moet je niet al te scheutig met water zijn.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
tv-icoon schreef:
31-08-2018 13:20
Yucca? Die heb ik in drievoud; één ouderplant en twee stekken van twee jaar. :) Hij doet het prima in een klein potje; hij maakt niet zoveel wortels dus houd hem gewoon in een kleine pot. Mocht die telkens omkieperen dan kan je hem vastzetten in de sierpot met hydrokorrels of aarde.

Je kan hem ook in de sierpot planten maar dan moet je niet al te scheutig met water zijn.
Bedankt voor het advies, daar kan ik iets mee!
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Yass. Ging shoppen met moeders. Plantjes gekocht en in m'n fles gekwakt. Nu hopen dat ze aanslaan en mooi gaan groeien. Over week of twee, drie de kurk erop. Wil er alleen nog wat mos in maar dat hadden ze niet en alles in m'n tuin is overleden met de hitte.

AfbeeldingAfbeelding

Ben vergeten foto's te maken framboos, maar was ook beetje valsspelen want aarde zat er al in. Heb bij dille en kamille een klein schepje op lange steel gekocht, echt perfect hiervoor!

En m'n plantjes van mp zijn binnen.
Philodendron hastatum silver sword en alacosia Black velvet. Die is beetje sneu maar komt wel weer goed. Afbeelding
Verder veel terracotta ingeslagen, lekker goedkoop.

En heb een loep gekocht met lichtjes dus kan handiger op spint jacht. :+

Ik schrok vandaag, de verwarming sprong aan! En daar staat een hoop naast. Dus moet even schuiven en goed in de gaten houden welke het echt niet trekken. Beetje spannend want ben bang dat ze nu moeilijk gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Gaaf Koettie! Ik zag die flessen met planten voor het eerst in zo’n design woonblad. Vroegen ze 395(!!) euro o_o voor... waarom zo duur? Zat wel zo’ n lampje in de opening.

Deze dus:
Afbeelding
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
31-08-2018 22:20
En m'n plantjes van mp zijn binnen.
Philodendron hastatum silver sword en alacosia Black velvet. Die is beetje sneu maar komt wel weer goed. Afbeelding
Verder veel terracotta ingeslagen, lekker goedkoop.
Ik vind op deze foto de linker heel erg mooi, met donker en licht groen!
En wat leuk hoor, zo'n grote fles. Klopt het dat dat heel erg hip is? Ik zie het vaker langskomen.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Alle reacties Link kopieren
Groentetuintje, ik snap het ook niet zo goed. Omdat het kunst is? Toegegeven het is moeilijk om het echt zo mooi te doen en de flessen opzich zijn al duur én je moet echt een goed evenwicht hebben voor ze dicht kunnen. Maar zelf doen kost een stuk minder en vind ik veel leuker!

@roxy, ja helemaal hip. Planten sowieso nu. Je hebt er zelfs workshops voor. Die linker plant is de Calathea zebrina, leuk ding idd.
Alle reacties Link kopieren
Die calathea hadden wij ook, alleen lastige plant vond ik. Ging na een tijdje helaas dood. Kon toch niet zo goed tegen teveel licht.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel knap van je Koettie, lijkt mij erg lastig om zoiets samen te stellen.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
ninon schreef:
31-08-2018 12:58
Check! ;)

Mijn moeder heeft heel veel 70s spullen bewaard, dus mijn huis staat vol met vaasjes, bloempotten en andere dingen uit mijn jeugd.

We hadden vroeger ook een monstera en mams nam het blad altijd af met een nat doekje, zie het haar nog doen. Gaat ie mooi van shinen :)

Een wit/groene monstera staat nog op mijn wishlist, vind ze zo mooi.
Oww heerlijk dat 70s spul. Ik krijg nog wel eens wat van mijn oma, of vind het op de rommelmarkt. Kringlopen hoef ik niet te zijn, daar hebben ze vintage ook ontdekt.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
31-08-2018 22:59
Die calathea hadden wij ook, alleen lastige plant vond ik. Ging na een tijdje helaas dood. Kon toch niet zo goed tegen teveel licht.
Calatheas zijn ook schaduwplanten inderdaad. Direct licht kunnen ze niet tegen en te fel indirect licht ook niet. Had er een om de hoek van 'n raam maar die is ook niet gelukkig dus die gaat bovenop de kast.
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
01-09-2018 01:15
Calatheas zijn ook schaduwplanten inderdaad. Direct licht kunnen ze niet tegen en te fel indirect licht ook niet. Had er een om de hoek van 'n raam maar die is ook niet gelukkig dus die gaat bovenop de kast.
Ja klopt, alleen verschilt dat ook per calathea, die ik nu heb kan wel licht verdragen en staat voor het raam ( op het noorden).
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Hier is de calathea al een paar keer verplaatst. Hij groeit nog wel maar tegelijk gaan er veel bladeren dood. Nu staat hij in een hoek tussen het noord- en oostraam, niet direct in de zon. Vind hem daar niet zo mooi staan omdat ie een beetje iel geworden is.... maar misschien knapt ie op van de plek.

Hij kwam sowieso uit de koopjeshoek en is daarna ook nog van de kar gewaaid dus heeft niet zo'n lekkere start gehad. Vervolgens die hitte... ik hoop dat ie alsnog goed gaat groeien.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
01-09-2018 08:08
Hier is de calathea al een paar keer verplaatst. Hij groeit nog wel maar tegelijk gaan er veel bladeren dood. Nu staat hij in een hoek tussen het noord- en oostraam, niet direct in de zon. Vind hem daar niet zo mooi staan omdat ie een beetje iel geworden is.... maar misschien knapt ie op van de plek.

Hij kwam sowieso uit de koopjeshoek en is daarna ook nog van de kar gewaaid dus heeft niet zo'n lekkere start gehad. Vervolgens die hitte... ik hoop dat ie alsnog goed gaat groeien.
Ik vind calathea 1 vd lastigste kamerplanten om te hebben. Incl mini palmbomen ... die gaan bij mij heeel snel dood :facepalm: (geef misschien toch iets te veel water) :'-(
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Grappig, zal misschien per huis verschillen. Ik vind ze juist super makkelijk. Als ik vergeet water te geven gaan ze meteen hangen dus is makkelijk te zien. M'n Orbifolia is nu zo groot dat ik hem volgend jaar ga scheuren.
Ik heb vooral issues met vetplanten
Alle reacties Link kopieren
tv-icoon schreef:
31-08-2018 13:20
Yucca? Die heb ik in drievoud; één ouderplant en twee stekken van twee jaar. :) Hij doet het prima in een klein potje; hij maakt niet zoveel wortels dus houd hem gewoon in een kleine pot. Mocht die telkens omkieperen dan kan je hem vastzetten in de sierpot met hydrokorrels of aarde.

Je kan hem ook in de sierpot planten maar dan moet je niet al te scheutig met water zijn.
Yucca is een hele andere plant dan de Olifantspoot. ;-)

Roxy ik heb zelf mijn olifantspoot met alleen aarde in een pot gedaan. Dat is nu bijna 10 jaar geleden en hij doet het nog steeds erg goed. De enige keer dat hij een nieuwe pot kreeg was toen mijn vorige kat lekker met de sprieten zat te spelen en hem vervolgens met pot en al van de standaard eraf trok. :facepalm: :P

Hier ook fan van vintage, kringloop en marktjes. Maar gebaksborden onder de potten had ik nog niet aan gedacht, ook een leuk idee! Al heb ik wel een mengelmoes aan potten dus geen idee of dat leuk wordt.
anoniem_332475 wijzigde dit bericht op 01-09-2018 08:47
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
01-09-2018 08:37
Grappig, zal misschien per huis verschillen. Ik vind ze juist super makkelijk. Als ik vergeet water te geven gaan ze meteen hangen dus is makkelijk te zien. M'n Orbifolia is nu zo groot dat ik hem volgend jaar ga scheuren.
Ik heb vooral issues met vetplanten
Ik vind juist vetplanten en kaktussen heel makkelijk :biggrin:. Ik krijg ze zelfs gestekt :$
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
01-09-2018 08:43
Ik vind juist vetplanten en kaktussen heel makkelijk :biggrin:. Ik krijg ze zelfs gestekt :$
Hier is 't drama. Sowieso weinig licht dus niet heel happy en ik geef ze teveel water want vergeet wanneer ik ze al gegeven heb.. Heb 't maar opgegeven op m'n Dischidia nummularia en Chinees lantarenplantje na. Daar gebruik ik m'n watermeter voor, onder de 1 is water.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
01-09-2018 08:19
Ik vind calathea 1 vd lastigste kamerplanten om te hebben. Incl mini palmbomen ... die gaan bij mij heeel snel dood :facepalm: (geef misschien toch iets te veel water) :'-(
Ik heb hydrometers in mn grote planten staan. Ook handig voor jou misschien?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ja zo’n watermeter is misschien toch wel handig voor mij :biggrin: . Is dat ding alleen voor grote planten of ook voor kleine?
Voor iedereen een groene tuin
Ik merk dat mijn planten wat dat betreft vooral heel makkelijk zijn. Ik merk vanzelf als ik ze te lang geen water gegeven heb, dan gooi ik er een plens bij en is het weer goed :proud:

Een van mijn planten chinees gras moet wel weer een keer vervangen worden. Was een moederplant en ik heb alweer wat stekjes staan, maar na een paar jaar zijn ze bij mij gewoon op of zo.
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
01-09-2018 10:49
Ja zo’n watermeter is misschien toch wel handig voor mij :biggrin: . Is dat ding alleen voor grote planten of ook voor kleine?
Er lagen er voor potten tot 16 cm en voor groter dan 16cm. Dus ook voor kleine.

Heeft iemand tips voor de verzorging van een Curcuma (siam tulp)?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Frambozen schreef:
01-09-2018 08:40
Yucca is een hele andere plant dan de Olifantspoot. ;-)

Roxy ik heb zelf mijn olifantspoot met alleen aarde in een pot gedaan. Dat is nu bijna 10 jaar geleden en hij doet het nog steeds erg goed. De enige keer dat hij een nieuwe pot kreeg was toen mijn vorige kat lekker met de sprieten zat te spelen en hem vervolgens met pot en al van de standaard eraf trok. :facepalm: :P
Mijn kat vindt de plant ook erg interessant, zit steeds in de lange bladen te eten en mee te spelen. De afgelopen twee dagen heeft ze er een paar keer van gegeten en gekotst, dus hoop dat ze er nu wel klaar mee is. :cat:
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven