Het grote urban-kamerplantenjungle-topic

29-08-2018 10:05 2199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Urban Jungles zijn helemaal in!

Afbeelding

Enkele jaren geleden heb ik een poging gedaan tot een kamerplantentopic want toen had het groene virus mij al te pakken maar er was weinig animo. Inmiddels denk ik dat dat anders is, planten zijn hip! Maar daarnaast ook gezond, stressverlagend en natuurlijk ook gewoon heel erg mooi.

Hebben jullie veel planten? Wat zijn jullie favoriete? Lopen jullie ergens tegenaan? Krijg je steeds meer dode punten? Welke plant zou het overleven in je vensterbank? Welke plant vind je echt een dramaqueen en welke populaire plant vind je stiekem echt heel suf?

Kom mee kletsen in het plantjestopic! :cheer2:

Afbeelding
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
01-09-2018 11:14
Er lagen er voor potten tot 16 cm en voor groter dan 16cm. Dus ook voor kleine.

Heeft iemand tips voor de verzorging van een Curcuma (siam tulp)?
Dat is wel handig om te weten :)

Mijn kat vreet ook altijd mijn (kamer)planten aan.. wat ik weer niet zo leuk vind. Misschien toch ook maar kattengras aanschaffen :cat:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
01-09-2018 10:49
Ja zo’n watermeter is misschien toch wel handig voor mij :biggrin: . Is dat ding alleen voor grote planten of ook voor kleine?
Ik heb zon los ding die je in de pot kan steken als je twijfelt. Gebruik hem nu zelden nog maar soms voor nieuwe of moeilijke planten wel handig.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Deze heb ik staan
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik iets als deze
https://assets.bakker.com/ProductPics/8 ... 085202.jpg
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje schreef:
01-09-2018 08:19
Ik vind calathea 1 vd lastigste kamerplanten om te hebben. Incl mini palmbomen ... die gaan bij mij heeel snel dood :facepalm: (geef misschien toch iets te veel water) :'-(
Hier gaan nooit zo veel planten dood... maar Thea is inderdaad lastig. Ik geef haar nog een kans, valse start gehad in de koopjeshoek en daarna de hitte. Het is wel een mooie, zo'n rode. Hopelijk is ze blij met haar nieuwe standplaats.
Je kunt méér.
Moon-Alisa schreef:
01-09-2018 17:14
Hier gaan nooit zo veel planten dood... maar Thea is inderdaad lastig. Ik geef haar nog een kans, valse start gehad in de koopjeshoek en daarna de hitte. Het is wel een mooie, zo'n rode. Hopelijk is ze blij met haar nieuwe standplaats.
Wat klinkt dat lief :)
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijk topic! Ik heb echt weinig verstand van planten maar krijg wel zin om planten in te slaan!

Iemand nog een leuk idee voor het volgende?
Ik heb nog 2 smalle glazen vaasjes van de ikea, ze zijn zo'n 20cm hoog denk ik en echt smal dus. Kan ik hier iets leuks mee doen? Aarde erin en een plantje die er mooi overheen valt/naar beneden groeit?
Alle reacties Link kopieren
Zebra123 schreef:
01-09-2018 20:35
Wat een heerlijk topic! Ik heb echt weinig verstand van planten maar krijg wel zin om planten in te slaan!

Iemand nog een leuk idee voor het volgende?
Ik heb nog 2 smalle glazen vaasjes van de ikea, ze zijn zo'n 20cm hoog denk ik en echt smal dus. Kan ik hier iets leuks mee doen? Aarde erin en een plantje die er mooi overheen valt/naar beneden groeit?
Lipstickplant? Erwtenplanttje, die moet alleen water van onderaf dus wel lastig in een vaas. Of een papyrus, maar die gaan omhoog.
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
01-09-2018 20:38
Lipstickplant? Erwtenplanttje, die moet alleen water van onderaf dus wel lastig in een vaas. Of een papyrus, maar die gaan omhoog.
Hmm ik denk dat de lipstick te groot is, de opening van het vaasje is maar 5cm denk ik. Geen een plant is zo klein lijkt mij?
Alle reacties Link kopieren
Zebra123 schreef:
01-09-2018 20:47
Hmm ik denk dat de lipstick te groot is, de opening van het vaasje is maar 5cm denk ik. Geen een plant is zo klein lijkt mij?
Oh sorry daar las ik overheen. Is wel heel smal idd!
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me geen geschikt iets voor een plantje.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
01-09-2018 20:57
Lijkt me geen geschikt iets voor een plantje.
Hmm nee he toch maar niet
Alle reacties Link kopieren
Muntjeinmijnbroekzak schreef:
01-09-2018 20:01
Wat klinkt dat lief :)
Dat zei iemand ook toen ik het over de bananenbaby's had. (helaas heb ik die vermoord... ander verhaal)
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Mijn Calathea die het niet zo best deed( en nu op het planten- kerkhof ligt) noemden we op gegeven moment een kale Thea ( ik had alle dode bladeren eraf gesnoeid, dus was ze echt kaal) :facepalm:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
GroenTuintje, kale Thea klinkt geinig! Ik kan hier geen Thea's hebben, te veel licht en zon. Hier wel een grote monstera in de woonkamer, te veel orchideeen, lidcactus, lepelplanten, philodendron, lipstickplant, erwtenplantje, Chinees lantarentje, en de laatste aanwinst is een Peperomia polybotrya. Die lijkt qua blad op de pannenkoekenplant, en kan wat donkerder. Die krijgt straks een plekje in de tv/boekenkast. Komt als veel van mijn planten in een antiek koperen potje, dat eerst nog even opgepoetst moet worden. Ik ga nog foto's met jullie delen, maar ik moet eerst even opruimen her en der. Ik heb zoals een aantal mensen hier wel weet geen VT wonen huis, maar Ik wil jullie ook niet de indruk geven dat het hier altijd zo'n ontplofte bende is.... :proud:
Alle reacties Link kopieren
Wow koperen potjes lijkt me ook gezellig! Haal je die bij vintagezaken?

Tja Thea moet wel beseffen dat ze nu een heel mooi plekje heeft, waar eerst een groene plant stond die het wél deed. Met deze ereplaats mag ze wel even haar best gaan doen. Wil haar ook wel even sproeien alleen ben bang dat ze dan weer te veel water heeft. En ze zal wel moe worden van elke keer een andere plek.

Als het op deze plek niet lukt, probeer ik haar wel aan te bieden op de ruilgroep op FB. Misschien is idd mijn huis niet ideaal voor Thea. Of ze zit nog in de naweeën van de hitte. Ik probeer het nog heel even.
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa, Ik heb mijn verzameling koper door de jaren heen overal vandaan gescharreld... Een en ander gekregen, rommelmarkten, kringloop, vrijmarkt, marktplaats... Ik verzamel al heel lang antiek koper, ook keukenspul als ketels, bakvormen en dergelijke. Ik woon in een bijna 100 jaar oud huis, en Ik heb niks met nieuw en trendy. Nu ben ik uberhip met mijn 'vintage' troep, maar als het straks weer 'uit' is, blijft het er ook staan, zoals al ruim 30 jaar. Ik vervang wel eens iets als het stuk is, maar ook dan koop Ik vaak tweedehands. Ik ben zelf van 1970 en opgegroeid in zo'n kamerjungle, dat was toen ook hip. De oranje, bruine en paarse meubels van mijn ouders vond en vind Ik nog steeds niet mooi, al hadden zij het voor die tijd toen heel veantwoord gestyld, zoals het heurde zeg maar. Pa en moe waren bepaald geen hippies en kochten de 'betere' merken. Ik hield toen al van rommeligere toestanden en minder bij elkaar passend. Mijn slaapkamer stond vol met stekkies uit de hele buurt en ouwe meubeltjes van het grof vuil. Wel tot afschuw van mijn moeder, maar hey, mijn kamer... Veel van de toen verzamelde spulletjes heb ik nog steeds! En sommige planten ook... Stekkies van stekkies van stekkies, dat wel. :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Wat super cool Tuingravin. Ben heel benieuwd naar je foto's! Vandaag weer water geef dag, heerlijk uurtje bezig na de koffie en ontbijt!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook benieuwd naar de foto’s TG
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
een hoekje in de voorkamer:
Afbeelding

de kameel is van manlief, hij verzamelt alles met kamelen. Vind ie leuk.... hahaha
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
het kussen op de stoel heb ik zelf gemaakt, en ook het lampje op de kast heeft een gehaakte kap die ik zelf heb geknutseld. Da's ook een hobby van mij, als er in de winter niet getuinierd kan worden haak, brei en borduur ik. Ik ben echt een ouderwetse muts...
Alle reacties Link kopieren
Tuingravin schreef:
02-09-2018 10:41
een hoekje in de voorkamer:
Afbeelding

de kameel is van manlief, hij verzamelt alles met kamelen. Vind ie leuk.... hahaha
Afbeelding
Wat een gezellig hoekje, vleugje hippie, wat helemaal een trend is haha :)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Haha TG, je bent net als mijn moeder opgegroeid in de jaren 70. Scheen een geweldige tijd te zijn als ik dat zo hoor ;)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
oeh, we benne trendy. Moet ik altijd om grinniken. als er iets is wat we niet zijn is het dat! hahahah. En vleugje hippie? Jawohl, ik denk dat dit altijd blijft. Ik zie het ook bij mijn vriendinnen, die is het ook nooit gelukt om modern te worden.
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijk topic dit, ik was al een paar dagen aan het meelezen! En mooie fotos ook!
Ik ben ook fan van planten in huis en tuinieren. Ik heb katten en een dreumes waardoor het helaas niet mogelijk is om grote planten op de vloer te plaatsen (suggesties zijn welkom!). Op en in de kastjes, tafels en schouw staat het bij ons dus redelijk vol met planten; verschillende palm soorten, calathea's, vetplantjes, graslelie's, pannekoekenplantjes, orchideen en een aantal waarvan ik de namen niet weet. ik vind het knap dat sommige schrijfsters de planten namen zo goed kennen!

Mijn collegas zijn ook dol op planten en tuinieren dus staat ons kantoor ook vol. Dit voorjaar hadden we blauwe winde gezaaid en touwtjes gespannen voor de ramen waarin de plant kon klimmen, dat was echt een groot succes met bladeren en bloemen tot het plafond!

Nemen jullie je groene vingers ook mee naar het werk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven