Auto een miskoop?
maandag 3 september 2018 om 07:59
Goeiemorgen,
Een paar weken terug heb ik mijn eerste auto gekocht, een tweedehands fiat Punto. Ik had verschillende proefritten gemaakt en dit was de enige waar ik meteen lekker ik reed. Hij was al APK gekeurd en alles was in orde. We hebben zelf nog wel wat dingen in orde gemaakt (nieuwe tankdop, ruitenwissers en de banden zijn uitgebalanceerd omdat hij begon te brommen rond de 80 km).
Hij is natuurlijk niet nieuw dus het is even wennen met rijden maar dat ging allemaal prima. Nu reed ik vanochtend een stukje naar het station (12 km) en hij reed erg “schokkerig”. Vooral bij het wegrijden voelde het alsof ik in de 5de versnelling wegreed of zoiets.
Ik had de schrik in m’n benen en ben nu erg bang dat dit een miskoop was. De wielen zijn zaterdag uitgebalanceerd bij een garage (geen officiële) en dit is de eerste keer dat ik er weer mee rij. Kan dat er iets mee te maken hebben? Dit is ook de eerste keer dat ik met een koude motor rij.
Hopelijk heeft iemand ideeën over hoe dit kan.
Een paar weken terug heb ik mijn eerste auto gekocht, een tweedehands fiat Punto. Ik had verschillende proefritten gemaakt en dit was de enige waar ik meteen lekker ik reed. Hij was al APK gekeurd en alles was in orde. We hebben zelf nog wel wat dingen in orde gemaakt (nieuwe tankdop, ruitenwissers en de banden zijn uitgebalanceerd omdat hij begon te brommen rond de 80 km).
Hij is natuurlijk niet nieuw dus het is even wennen met rijden maar dat ging allemaal prima. Nu reed ik vanochtend een stukje naar het station (12 km) en hij reed erg “schokkerig”. Vooral bij het wegrijden voelde het alsof ik in de 5de versnelling wegreed of zoiets.
Ik had de schrik in m’n benen en ben nu erg bang dat dit een miskoop was. De wielen zijn zaterdag uitgebalanceerd bij een garage (geen officiële) en dit is de eerste keer dat ik er weer mee rij. Kan dat er iets mee te maken hebben? Dit is ook de eerste keer dat ik met een koude motor rij.
Hopelijk heeft iemand ideeën over hoe dit kan.
'You can't always get what you want'
maandag 3 september 2018 om 08:50
Dan is het dus een jonge auto? Wat heb je betaald?
Waarom koop je een auto bij een garage zonder grote beurt, zonder dat alles in orde wordt gemaakt en zonder hem volledig te controleren?
•
maandag 3 september 2018 om 09:12
Uitlijnen en uitbalanceren zijn 2 totaal verschillende zakenLady_Vintage schreef: ↑03-09-2018 08:13Waar baseer je het op dat je auto uitgelijnd moest worden? Als ik google op brommen bij harder rijden dan kom ik het volgende tegen:
http://www.lageautokosten.nl/onderhoud/ ... end-geluid
https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-r ... n#!#geluid
Ik heb zelf een tijd met een niet goed uitgelijnde auto gereden en het enige wat je daarvan merkt is dat het een beetje trekt en dat je banden anders afslijten. Geen brom gehoord.
Uitlijnen moet vaak na een ongeluk als het chassis iets gezet is en de banden niet recht meer lopen en dus ook ongewone slijtage vertonen.
Uitbalanceren gaat per wiel.Als ze uit balans zijn trillen de banden.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
maandag 3 september 2018 om 09:16
Rij er nog een paar rondjes mee.
Ik heb sinds een paar maanden ook een auto (mijn eerste). Ze hebben hem bij de garage helemaal nagekeken voordat ik er mee op pad ging.
En mijn 1e week ging ook niet echt vlekkeloos hoor. Je kent de auto amper, laat hem een paar keer af slaan, of zet hem niet in de goede versnelling. Pas na een paar weken rijden begon ik er aan te wennen en ken je de auto ook beter.
Heb je de recensies over die garage gelezen?
Ik heb sinds een paar maanden ook een auto (mijn eerste). Ze hebben hem bij de garage helemaal nagekeken voordat ik er mee op pad ging.
En mijn 1e week ging ook niet echt vlekkeloos hoor. Je kent de auto amper, laat hem een paar keer af slaan, of zet hem niet in de goede versnelling. Pas na een paar weken rijden begon ik er aan te wennen en ken je de auto ook beter.
Heb je de recensies over die garage gelezen?
maandag 3 september 2018 om 09:30
redbulletje schreef: ↑03-09-2018 08:34Nat, koud, gevaarlijk als 't glad is.
Ik zou ook zeker gewoon voor 'n auto gaan. Maar zeker geen 'n fiat. Heb ooit 'n keer in Spanje een fiat gehuurd, maar wat 'n kutauto. Misschien ligt 't wel aan 't feit dat 't een Fiat is dat ie zo kut rijdt.
Ik moet wel erg lachen om deze reactie,,
Maar het is een totale flauwe kul diagnose..
Een Punto is een goed betrouwbare auto, mits die in ieder geval redelijk onderhouden is... Dat geld voor iedere auto.
Als ik het zo lees vermoed ik dat er een onstekings/verbranding fout is, en zal die gewoon even goed afgesteld moeten worden.
Maar dat is puur een aanname, want:
Welk bouwjaar is het
Welke motor
Hoe is de staat van onderhoud
Wat heeft die gekost
Allemaal vragen,,,
Als ik het een beetje lees is dit een goedkope auto, gekocht bij een handelaar, en daar moet je gewoon mazzel bij hebben dan.
Mijn advies, als je daar al op zit te wachten.
Als je er geen verstand van hebt, neem dan iemand mee die dat wel heeft bij de aankoop van een auto . of brommer, of fiets of vaatwasser..what ever.
Gelukkig zijn is het vermogen hebben tevreden te zijn.
maandag 3 september 2018 om 09:37
Ik ben inmiddels aan m’n tweede tweedehands Punto en rij er met plezier in. Als ik terugkijk op de onderhoudspunten gaat het altijd om de schokbrekers.
Het stotterend optrekken komt mij niet bekend voor. Kan uiteraard ook een afstelling zijn en rij je nu misschien benzine ipv een lesauto met diesel?
Ook een aantal keren in de winter startproblemen gehad door een mindere accu. Ik rij alleen korte afstanden dus geleerd zo nu en dan mijn auto even uit te laten
Het stotterend optrekken komt mij niet bekend voor. Kan uiteraard ook een afstelling zijn en rij je nu misschien benzine ipv een lesauto met diesel?
Ook een aantal keren in de winter startproblemen gehad door een mindere accu. Ik rij alleen korte afstanden dus geleerd zo nu en dan mijn auto even uit te laten
maandag 3 september 2018 om 10:03
redbulletje schreef: ↑03-09-2018 08:30Ik koop ook altijd tweedehands, maar wel met 6 maanden garantie (dus nooit van 'n particulier!)
Hopelijk was 't echt 'n goedkope, anders zit je nu wellicht met 'n kat in de zak.
Verkoop 'm snel door en ga op zoek naar 'n andere via 'n bovag garage.
Bij BOVAG garages wordt helaas ook veel gerotzooid is mijn ervaring. Dat ze daar lid van zijn zegt niet zo veel vind ik
Garantie betaal je zelf, het zit in de prijs
Koop je 2de hands zonder garantie dan kan de prijs zo 500 of 1000 euro lager zijn
maandag 3 september 2018 om 10:07
SigmundFreud221b schreef: ↑03-09-2018 08:21Wat bedoel je dan precies met inhouden? Fiat Punto heeft echt een “open” motorkap, je kijkt zo de grond in, dus vind het wel logisch als ze vatbaar zijn voor kou. Ik weet zelf alleen niet wat normaal is.
In Toscane kan het ook koud zijn, laat staan in de Italiaanse ski gebieden
Fabrikanten doen vaak plastic kappen over en onder de motor om geluid tegen te gaan, of omdat het mooier staat (bij duurdere auto's is het "under bonnet design")
Ook bij 10 graden celsius onder nul moet ie gewoon starten en lopen, en de afgelopen weken was het nog niet zo koud dacht ik