Het beroep WMO consulent
donderdag 6 september 2018 om 17:04
Ik zie geregeld vacatures langskomen hiervoor. Ben benieuwd wat het werk precies inhoudt en welke opleiding je hiervoor moet hebben. Als ik op Google zoek, zie ik tig opleidingen, maar heb ook wel gehoord dat er geen specifieke vooropleiding nodig is, alleen hbo niveau en dat de opleiding door de werkgever wordt betaald. Ik zie echter alleen vacatures waarin ervaring en kennis op dit gebied worden gevraagd. Maar hoe kom je dan aan zo’n (leer)werkplek? Iemand hier die deze functie heeft of er meer over kan vertellen?
donderdag 6 september 2018 om 19:22
Toevallig heb ik vandaag met een wmo consulent gepraat... bij ons is stichting Mee de onafhankelijke toegang tot de gemeente. Die komen dus langs voor een keukentafelgesprek om de zorgbehoefte te bepalen (en vragen te stellen als: kunt u niet minder gaan werken ipv zorg inkopen voor uw dochter. Net zo lang tot ik ze bijna aan hun haar naar buiten sleep.. leuk zo'n baan). Maar goed. In onze gemeente gaat die Mee consulent dus een advies geven aan de wmo consulent en de wmo consulent handelt het administratief af. Gevolg is de verkeerde beschikking op de mat vandaag... sorrie ik ben geen fan van de administratieve bureaucratie van dit soort instanties. Heb er denk ik te vaak mee te maken en het gaat zelden goed.
Maar wat betreft je vraag: in onze gemeente is de wmo cosulent dus vooral formulieren en plannen aan het uitwerken..
Maar wat betreft je vraag: in onze gemeente is de wmo cosulent dus vooral formulieren en plannen aan het uitwerken..