Werk & Studie alle pijlers

Per direct ontslag

10-09-2018 15:50 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik werk als BBL verzorgende IG. Ik ben van plan ontslag te nemen. Kan dit per direct?
Er staat in mijn contract dat ik één maand moet uitwerken. Ik heb nog twee weken aan vakantiedagen staan.

Weet iemand dit?

Danku
Nee, dat kan niet. Als je ontslag neemt moet je nog 1 maand werken. Wellicht kun je je vakantie nog wel opnemen. Dus dan zou je nog 2 weken moeten werken.
Meestal kun je je vakantiedagen opnemen in de laatste maand. Als jouw baas daarmee akkoord gaat, moet je nog 2 weken werken.
Nee. Het staat dus heel duidelijk in je contract. Je hebt een opzegtermijn van 1 maand. In overleg kun je misschien wel je vakantiedagen opnemen.
1 maand opzegtermijn betekend ook dat als je nu opzegt, dat is per einde maand en je dan nog een hele maand moet werken.

Dus als je nu opzegt ( tussen nu en 30-09) je pas per 1 november weg mag.

Vrije dagen opnemen mogen ze weigeren als ze in problemen komen. Dat is geen recht.
Je kunt idd niet per direct opzeggen want je hebt zoals je zelf al schrijft 1 maand opzegtermijn.

Bij de meeste bedrijven geldt trouwens dat je tegen het eind van een maand op kunt zeggen met 1 maand opzegtermijn. Dat betekent dat je, als je morgen opzegt, pas op kunt zeggen tegen het eind van september en de maand opzegtermijn van 1 oktober tot eind oktober loopt.

Je kunt vragen of jij je vakantie nog op kunt nemen en daarmee dus twee weken eerder kunt stoppen, maar een werkgever hoeft daar niet mee in te stemmen.
Een als BBL'er bestaat de kans dat je je opleiding moet terug betalen, neem aan dat jouw organisatie daarvoor betaald. Zoek dat ook eerst goed uit.
Tja, je kan natuurlijk altijd proberen te onderhandelen dat je opzeg exact de tijd van je vakantie beslaat.

Ik neem aan dat je baas ook geen zin heeft in iemand die met mensen werkt met een gezicht tot op de grond omdat ze nu éénmaal persé nog 2 weken moet werken.

Maar niet bij elke baas werkt dat.
ywtje schreef:
10-09-2018 15:55
Een als BBL'er bestaat de kans dat je je opleiding moet terug betalen, neem aan dat jouw organisatie daarvoor betaald. Zoek dat ook eerst goed uit.
En dat.
Dat is vaak opgenomen in je BBL arbeidsovereenkomt. De kans dat er geld betaald moet worden door TO is best groot.
Wat hier boven al gezegd wordt. Wat is er trouwens voor verschrikkelijks gebeurd op je werk dat je echt a la minuut weg wilt.
Nummer*Zoveel schreef:
10-09-2018 15:55
Je kunt idd niet per direct opzeggen want je hebt zoals je zelf al schrijft 1 maand opzegtermijn.

Bij de meeste bedrijven geldt trouwens dat je tegen het eind van een maand op kunt zeggen met 1 maand opzegtermijn. Dat betekent dat je, als je morgen opzegt, pas op kunt zeggen tegen het eind van september en de maand opzegtermijn van 1 oktober tot eind oktober loopt.

Je kunt vragen of jij je vakantie nog op kunt nemen en daarmee dus twee weken eerder kunt stoppen, maar een werkgever hoeft daar niet mee in te stemmen.
Laatste zin is niet helemaal correct, de werkgever hoort akkoord te geven mits deze kan aangeven dat de afwezigheid van TO nadelige gevolgen heeft voor het bedrijf in die 2 weken, meestal is dit niet het geval dus zou ze gewoon die 2 weken kunnen opnemen.
sugarmiss schreef:
10-09-2018 16:13
Wat hier boven al gezegd wordt. Wat is er trouwens voor verschrikkelijks gebeurd op je werk dat je echt a la minuut weg wilt.
Ik word gepest, en er wordt over mij heen gelopen. heb al veel geprobeerd ook met de baas. Gesprekken, tijdens een vergadering mijn gevoelens geuit.. Ik kom geen stap vooruit.. En ik voel mij daar ook niet veilig meer om te leren..
plantiful schreef:
10-09-2018 16:17
Laatste zin is niet helemaal correct, de werkgever hoort akkoord te geven mits deze kan aangeven dat de afwezigheid van TO nadelige gevolgen heeft voor het bedrijf in die 2 weken, meestal is dit niet het geval dus zou ze gewoon die 2 weken kunnen opnemen.
Deze zin is incorrect, want je gebruikt “mits” waar je “tenzij” bedoelt. En het klopt dat - net als bij elk verlofverzoek - de werkgever alleen mag weigeren bij nadelige consequenties voor de bedrijfsvoering. Deze nadelige consequenties zijn echter makkelijker hard te maken als de werkgever het binnenkort met 1 medewerker minder moet zien te rooien.
Stermaan123 schreef:
10-09-2018 16:23
Ik word gepest, en er wordt over mij heen gelopen. heb al veel geprobeerd ook met de baas. Gesprekken, tijdens een vergadering mijn gevoelens geuit.. Ik kom geen stap vooruit.. En ik voel mij daar ook niet veilig meer om te leren..
Kun je overgeplaatst worden?

Een gesprek met de bedrijfsvertrouwenspersoon?

Wat versta jij onder ‘er wordt over me heen gelopen’?
Stermaan123 schreef:
Pesten kan misschien een reden zijn voor ontslag nemen op staande voet (dus per direct). Maar als je dat overweegt, dan adviseer ik je om eerst juridisch advies in te winnen bij bijv je rechtsbijstandverzekering, de vakbond of anders het juridisch loket.
En dan? Je hebt geen recht op een uitkering als je ontslag neemt
Celaena_Aelin schreef:
10-09-2018 16:38
Kun je overgeplaatst worden?

Een gesprek met de bedrijfsvertrouwenspersoon?

Wat versta jij onder ‘er wordt over me heen gelopen’?
Ik heb al drie gesprekken gehad met de baas, en telkens als ik aangeef dat ik overplaatst wil worden wil hij steeds proberen om met de desbetreffende collega's in gesprek te gaan. Ik sta helemaal machteloos, mijn enigste oplossing is echt ontslag nemen.

Ik bedoe met over me heen gelopen, dat ik helemaal geen weerwoord kan geven tegen de collega's. Alles wat ik zeg is fout en er word totaal niet naar mij geluisterd. Zelfs mijn praktijkopleider vind dat ik echt overplaatst moet worden, maar helaas kan zij daar niet voor zorgen als de werkgever hier niet mee instemt.
Kim76 schreef:
10-09-2018 16:47
En dan? Je hebt geen recht op een uitkering als je ontslag neemt
Ik hoef geen uitkering, ik heb een andere baan.
Heb je almet een vertrouwenspersoon gepraat?
Al bij andere zorginstellingen gesolliciteerd? Ze zitten te springen om mensen
Stermaan123 schreef:
10-09-2018 16:48
Ik hoef geen uitkering, ik heb een andere baan.
:cheer: wat fijn
Stermaan123 schreef:
Is er een praktijkopleider? Ga met haar in gesprek, het is haar baan om jouw een veilig en goed leerklimaat te bieden. En ook in gesprek te gaan met degene waar het om draait. Alles in overleg met jou natuurlijk. Ga niet zomaar de handdoek in de ring gooien.
Binnen onze organisatie rouleren bbl'ers na een jaar, is dat bij jullie ook?
Daarnaast als het echt niet gaat en jij je onveilig voelt dan moet daar een oplossing voor komen. Schakel ook je docent in op school.
Ik vind het trouwens onbegrijpelijk dat volwassen mensen op de werkvloer gepest worden :|
Stermaan123 schreef:
Zelfs mijn praktijkopleider vind dat ik echt overplaatst moet worden, maar helaas kan zij daar niet voor zorgen als de werkgever hier niet mee instemt.
Ah hier is het, dit klopt mijns inziens niet. Ben zelf praktijkopleider en het welzijn van mijn leerlingen staat voorop. Dus ga ik een heel pittig gesprek aan met de manager. Dat kan zij echt doen, zij gaat over het leerklimaat etc.
Als is vast gesteld dat je daar niet verder komt, dan mag je echt van plek wisselen. Stoppen met je studie is zonde, want elders kan je echt tot je recht komen.
Stermaan123 schreef:
Ik heb al drie gesprekken gehad met de baas, en telkens als ik aangeef dat ik overplaatst wil worden wil hij steeds proberen om met de desbetreffende collega's in gesprek te gaan. Ik sta helemaal machteloos, mijn enigste oplossing is echt ontslag nemen.

Ik bedoe met over me heen gelopen, dat ik helemaal geen weerwoord kan geven tegen de collega's. Alles wat ik zeg is fout en er word totaal niet naar mij geluisterd. Zelfs mijn praktijkopleider vind dat ik echt overplaatst moet worden, maar helaas kan zij daar niet voor zorgen als de werkgever hier niet mee instemt.
Ben je al eens in gesprek gegaan met die andere persoon? Al dan niet met de baas erbij?

Iets anders: hoe lang ben je al bezig met deze bbl-opleiding?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven